E3 2015: Project Morpheus – preview

E3 2015: Project Morpheus – preview

Najlepšia vec, ktorú som (ja, JC) tento rok na E3 videl? Jednoznačne virtuálna realita Project Morpheus.

Dôvody sú dva. Je to niečo naozaj nové a nevídané a zážitok z vyskúšania je veľmi subjektívny. Totiž, keď nám vydavatelia ukazujú hry, často sa s nami podelia iba o zábery, ktoré sú dostupné pre každého na YouTube. Písať preview z takého materiálu je niekedy problematické a možnože aj zbytočné. Jednoduchšie a účelnejšie je napísať tri riadky, priložiť video a nechať vás, aby ste si urobili svoj názor sami. To sa však v prípade Project Morpheus nedá.

Aj keby sme vám ukázali videá z hier, ktoré sme mali možnosť vyskúšať vo virtuálnej realite, používateľský zážitok je úplne iný. A pritom tie hry vôbec nie sú revolučné. Využívajú rovnaký koncept, s akým ste sa už v minulosti určite stretli – strieľanie vo vesmíre využíva rovnakú hrateľnosť na obrazovke televízora a takisto aj na displeji helmy Project Morpheus. Zážitok z hrania je však iný a po 5-minútovom deme som mal pocit, že sa mi z frenetického lietania vesmírom mierne točí hlava.

Sony mal v biznis sekcii stánok s tromi miestnosťami s virtuálnou realitou. V každej z nich boli k dispozícii iné hry, celkovo ich bolo 5. „Máte polhodinu, aby ste si vyskúšali všetky demá,“ povedala mi hosteska, keď ma púšťala do zakázanej zóny. Rýchlo som skontroloval situáciu – v jednej miestnosti boli tituly Battlezone a EVE: Valkyrie, v ďalšej „tech demo“ KITCHEN a PlayRoom VR. Posledná miestnosť bola venovaná hre London Heist. V tomto prípade bola hra na oboch konzolách.

Začal som titulom Battlezone. Ide o remake rovnomennej hry z roku 1998 (ktorá bola remakom verzie z roku 1980). Grafika je v tomto prípade ako zo starej školy. Zabudnite na realistické spracovanie textúr tankov a objektov v hernom svete. Battlezone je totiž počítačovou simuláciou a v podstate sa odohráva v prostredí virtuálnej reality. V kombinácii s Project Morpheus som teda mal pocit VR-ception :) (VR v skutočnej virtuálnej realite).

Nakoľko boj sledujete z pohľadu prvej osoby a sedíte v bojovom vozidle, pocit z boja je svojim spôsobom hlbší. Páčilo sa mi, že som sa mohol rozhliadať po okolí a videl som kompletne spracovaný interiér môjho stroja. Zážitok z hrania však bol štandardný. Battlezone profituje z technológie, ale nemám pocit, že by jej potenciál využil úplne. Rozhliadanie hlavou je veľmi pohodlné a cítil som sa byť hlbšie ponorený do boja, avšak tam to skončilo. Otázne je, či môžu tvorcovia získať z technológie niečo viac.

Využitie virtuálnej reality je výrazne ovplyvnené konceptom hry. EVE: Valkyrie je výborný zážitok pretože máte k dispozícii otvorený svet, v ktorom sa môžete rýchlo a voľne pohybovať vo vertikálnom a horizontálnom smere. Jednoducho si spravíte kolotoč a z rýchleho manévrovania sa vám zatočí hlava. Rôzne premety som robil s chuťou a je jasné, že vesmírne a letecké simulátory ponúknu vo virtuálnej realite najlepší zážitok.

PlayRoom VR je prekvapujúco jedným z najlepších zážitkov. Ide totiž o sériu minihier, ktoré sú navrhnuté tak, aby využili potenciál technológie. Kto hral pôvodný PlayRoom pre PS4, vie čo približne očakávať. V prípade VR verzie som sa ocitol vo virtuálnej miestnosti plnej malých robotov. Tie majú svoj domček s miestnosťami a hráč sa môže rozhliadať okolo seba. Keď sa zadívate do jednej z malých miestností, niečo sa obvykle stane. Napr. robot, ktorý beží na bežiacom páse spadne a ten ho "odstrelí".

JC(Roman) si to vyskúšal osobne

Okrem rozhliadania sa po miestnosti som si vyskúšal jednu z dostupných minihier. Moja virtuálna postavička sa automaticky pohybovala, naháňala malých robotov a ja som musel hlavou pohybovať tak, aby som zasiahol okolité budovy a predmety a takým spôsobom útočil na robotov. Na konci krátkej cesty sa role vymenili. Roboty po mne hádzali objekty, ktorým som sa musel uhýbať. Najlepšie na hre bolo, že za spomenutých robotov hrali ostatní hráči. Nemali helmu virtuálnej reality, avšak dianie sledovali na televíznej obrazovke a postavičky ovládali DualShockom. Je jasné, že takýto typ hry si zahráte raz – dvakrát a potom sa k nej vrátite v rámci nejakej párty, ale spôsob využitia VR sa mi páčil. Bola to zábava a skutočne nový zážitok.

KITCHEN vás nenaučí variť, v čo som tajne veril. Ide o horor, v ktorom ste skôr divákom ako aktívnym hercom. Celú dobu sedíte pripútaný na stoličke a sledujete, čo sa deje vôkol vás. KITCHEN ukazuje potenciál prípadných VR interaktívnych filmov. Za výhodu považujem najmä to, že máte k dispozícii celý virtuálny svet. Keď sledujete klasický film, ste limitovaný tým, čo chce ukázať režisér. V KITCHEN sme však sedeli na stoličke a nervózne sme sa obzerali okolo seba, lebo sme počuli čudné zvuky, ktoré sa ozývali všade okolo nás. „Ľakací moment“ samozrejme nechýbal.

London Heist graficky neoslní, ale z hľadiska celkového zážitku ide o výborne prevedenie virtuálnej reality. Hra využíva PlayStation Move a PS kameru. V rukách máte dva PS Move ovládače, ktoré fungujú ako vaše ruky v hre. Pohybujete sa automaticky vo vozidle, pričom objekty v aute môžete používať – chytať ich, otvárať dvere, hádzať predmety atď. V druhej časti dema dostanete do ruky zbraň, ktorú musíte koordináciou oboch rúk pravidelne nabíjať, mieriť ňou a strieľať. Ovládanie je vďaka pohybovým ovládačom o poznanie prirodzenejšie ako klasický gamepad.

Polhodina s Project Morpheus ma presvedčila o niekoľkých veciach. Virtuálna realita má veľký potenciál a je iba na vývojároch, ako ho využijú. Nie každá hra je vhodná pre tento formát. Je pravdepodobné, že sa dočkáme viacerých hier, ktoré budú „na koľajniciach“ – ich výhodou je prispôsobený používateľský zážitok, nevýhodou je limitovaná hrateľnosť. Teším sa na interaktívne filmy.

Grafika z pohľadu helmy virtuálnej reality nepôsobí tak ostro, ako keď sa dívate na televízor. Pri používaní helmy si pravdepodobne všimnete jednotlivé pixely. Tento nedostatok nie je z hľadiska celkového zážitku veľkým problémom, z počiatku vás môže mierne rušiť. Treba sa s tým zmieriť, s pixelmi budeme pravdepodobne žiť ešte pár rokov. Minimálne do doby, kedy sa na trhu objavia helmy VR s rozlíšením 4K. S tým však súvisí aj dostupnosť dostatočne výkonného hardvéru, ktorý dnes pre bežných používateľov nie je k dispozícii za ľudovú cenu. Takže prípadný Project Morpheus 2 očakávajte v dobe prípadného PlayStation 5. Ale ten prvý Project Morpheus príde už o rok. A spolu s ním, dúfam, aj dostatok kvalitného softvéru.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk