Gamescom 2018: Gameplay zo Cyberpunku 2077 nám zakázali nakrútiť, ale nie prerozprávať. Toto všetko sme videli

Gamescom 2018: Gameplay zo Cyberpunku 2077 nám zakázali nakrútiť, ale nie prerozprávať. Toto všetko sme videli

Ako sme očakávali, nikde žiadna Ciri.

Nedávno som videl na sociálnej sieti komentár fanúšika, ktorý napísal, že aj keby zo Cyberpunku 2077 nikdy nevidel byť len jediný trailer, aj tak by si hru predobjednal. Tomu sa, drahí čitatelia, povie poriadna dôvera. My sme však mali to potešenie sadnúť si v Kolíne k 50-minútej gameplay prezentácii Cyberpunku, a tak sa už dnes do značnej miery nemusíme spoliehať len na úspech Zaklínača ako na vizitku CD Projektu RED. A vy, tým pádom, tiež nie!

Prečo sa vývojári z CDPR stále „boja“ zverejniť gameplay zo Cyberpunku, je mi stále záhadou. Ak hltáte informácie o tejto hre ako mušky v lete počas jazdy na bicykle, určite ste si všimli, že každý herný novinár sa zo stánku CD Projektu vracal do areálu výstaviska „hajptrejnom“. A tie superlatívy sú skutočne oprávnené – na Gamescome sme videli mnoho hier a na viacerých bolo vidno, že majú od dokončenia ešte ďaleko. Ale Cyberpunk? Generalizovať by bolo, jasne, naivné, ale pasáž, ktorú nám Poliaci ukázali – a to zahŕňala aj jazdu dynamickým, chaoticky preplneným mestom – bola bezchybná. Hra mi prišla ako niečo, čo by mohlo ísť už pokojne v priebehu najbližších mesiacov na pulty obchodov. Na strane druhej, treba v tomto vývojárom dôverovať, no gameplay z hry naozaj pôsobila vyladene a s kostolným poriadkom. To len tak, na okraj.

Hybrd plný hybridov

Samotná prezentovaná ukážka z hry sa točila okolo niekoľkých navzájom nadväzujúcich nadväzujúcich misií. Po tom, čo vývojári vyzvali zúčastnených novinárov, aby vybrali pohlavie hlavnej postavy, nás moderátor rýchlo previedol niekoľkými obrazovkami, ktoré pozostávali z možností upraviť si postavu (modely boli nahé, ale intímne partie mali vyrastrované) a navoliť si výšku jednotlivých atribútov a skillov. Tomuto úvodu sa, aspoň počas našej prezentácie, moderátor veľmi nevenoval a veľmi rýchlo sme už boli v samotnej hre. Hlavná postava, žoldáčka „V“ (v našom playthrough sa skupinovo vybrala žena) a jej parťák pripomínajúci akéhosi latrinského Herkula sa museli prestrieľať budovou plnou zlodejov augmentácií, teda technologických implantátov podobných ako v Deus Exe. Až na lietajúce čísla indikujúce silu zranenia, ktoré sa však určite budú dať vypnúť, mi neprekážalo absolútne nič. Ak sa radíte do skupiny hráčov, ktorých informácia, že na svet sa budete pozerať z prvej a nie tretej osoby, vydesila, buďte v pohode. Cyberpunk je hybrid a je to tak dobre – mimo súbojov ide o RPG, počas nich zasa o strieľačku. Prečo by to, preboha, nemalo fungovať?

Slovo „hybrid“ je, mimochodom, pri Cyberpunku naozaj vystihujúcim prvkom, a to nielen žánrovo. Hra sa v obrovskej miere točí okolo tzv. transhumanizmu, čiže myšlienky, že človek je vo svojej prirodzenej forme len jednou evolučnou fázou, a že ho je teda možné pomocou moderných technológií vylepšiť. Ak ste čítali inak perfektnú komiksovú sériu Metropolitan, budete mať úžasnú predstavu o tom, ako vyzerá svet Cyberpunku – šialená zmes futuristickej dystopie, absurdity a neónov. Že nám tu taký mix na hernej scéne chýba? Veľmi správne...

Než nepriateľom ustrelíte hlavu, skúste ju hacknúť

Napríklad spomínaný gang zlodejov, ktorým sa V musela prebojovať, pôsobil oveľa menej ľudsky než ostatní. Jeho členovia totiž tech-vylepšenia kradli, aby ich sami mohli používať – a tak mali niektorí, napríklad, celú prednú časť tváre nahradenú akousi maskou s mnohými načerveno svietiacimi očami, čím pripomínali akýsi bizarný hmyz. Každý, a to vrátane „V“, má navyše v hlave zabudovaný slot na pamätovú kartu, takže si vie akékoľvek informácie prehrať priamo do mozgu. Vývojár nám to demonštroval tichým „stealth“ spacifikovaním jedného z členov gangu – namiesto toho, aby ho zabil alebo len uspal, ho zneškodnil a pomocou dlhého kábla, ktorý si „V“ zrejme vytiahla priamo z hlavy, sa nabúral priamo do mysle nepriateľa. V hre sa táto možnosť premietla tak, že „V“ získala schopnosť hacknúť nepriateľom ich zbrane tak, aby počas kritického momentu nefungovali. O zvyšok sa následne postarala futuristická katana, ktorá dokázala z jedného zloducha spraviť troch menších a oveľa škaredších. Mimoriadne štýlový bol moment, keď sa „V“ rozbehla proti poslednému z oponentov, pri konci sa skĺzla a počas spomalenia času odsekla súperovi nohu.


Váš verný parťák – tak to aspoň vyzerá z prezentovanej časti hry.

„V“ ako kybernetický zaklínač?

Všetko to krviprelievanie pritom nebolo bezcielne: žoldáčka sa chcela dostať k neznámej žene, ktorú gang uniesol kvôli jej technologickým implantátom, ale ktorá očividne niekomu chýbala natoľko, že sa rozhodol zaplatiť „V“ za to, že ju zachráni. Protagonistka hry našla svoj cieľ nahý a takmer mŕtvy, ponorený vo vani s ľadovou vodou. Zrejme na poslednú chvíľu „V“ zachránila holohlavej žene život, vytiahla jej z hlavy jej „pamäťovú kartuׅ“ a pomocou nej zavolala o pomoc. Trojica sa následne vybrala na miesto v budove s veľkou terasou, kde už pristával „lietajúci modul“ so záchranármi a ozbrojenou ochrankou. „Ide o svet, ktorý kontrolujú bohaté korporácie,“ vysvetlil nám moderátor, hoci to sme už predsa o Cyberpunku dávno vedeli. Bolo však zaujímavé vidieť implentáciu tejto teórie do praxe – v Nočnom meste, teda v Night City, ako sa volá miesto, kde sa Cyberpunk odohráva, sa obyčajní ľudia pretĺkajú ťažkým životom, zatiaľ čo bohatí si môžu bez problémov zavolať leteckú záchranku aj so súkromným komandom, ktoré ich vytiahne z akéhokoľvek problému. Napriek tomu stále existujú mimoriadne nebezpečné situácie, od ktorých dáva každý ruky preč. Práve vtedy vychádzate do celej rovnice vy – ste žoldák, platený za riskovanie života a riešenie problémov, s ktorými si iní nevedia – alebo nechcú vedieť – dať rady. Znie vám to povedome? Nuž, možno sme, čisto náhodou, práve popísali povolanie zaklínača...

Nočné mesto je úchvatné, a to aj cez deň

„A čo tak nás zviezť?“ zažartovala „V“ po tom, čo ju jeden z ozbrojencov z lietajúcej sanitky surovo odstrčil, keď ďalšiemu predala bezvládne telo zbohatlíckej nahotinky. Tým sa misia skončila a ďalšiu otvárala cut-scéna zobúdzajúcej sa „Vׅ“, ktorej po úspešnej prácičke robil v noci spoločnosť akýsi neznámy muž. Telefonát od jej parťáka „V“ však vytiahol z bytu a práve vtedy sme sa po prvýkrát pozreli na futuristické Nočné mesto ležiace kdesi v Kalifornii. Dozvedeli sme sa, že sa skladá z celkovo šiestich okrskov, no čo nám najviac vyrazilo dych, bola energia, ktorá z ulíc išla. Chodníky boli plné ľudí, cesty zasa áut (v hre sú ich vraj stovky rôznych modelov) – mesto len hmýrilo životom. Ak to bude vo finálnej verzii hry rovnaké, pripravte sa na úchvatný zážitok simulovaného virtuálneho sveta – ak teda budete mať dostatočne silné CPU, pretože Cyberpunk bude, podľa všetkého, potrebovať niečo v štýle NASA počítača.Ďalší kšeft, ktorý „V“ následne prijala, ponúkal priamo miestny boss podsvetia menom Dexter DeShawn. Gang zlodejov augmentácií – ten, s ktorým mala „V“ čo dočinenia v predchádzajúci deň – mu zjavne ukradol drahého robotického pavúka a „V“ ho mala získať naspäť.

Hráč dokáže spomaliť čas aj strieľať za roh

V tomto bode nás vývojári prehnali mestom v čiernom športiaku a ukázali nám tak, ako vyzerá hra z pohľadu tretej osoby a ako, naopak, z pohľadu vodiča za volantom. Prehliadku ulíc narušil prepad zo strany lupičov a keď bola hrozba po prestrelka vo vysokej rýchlosti zneškodnená, „V“ obdržala telefonát od neznámej ženy očividne pracujúcej pre niektorú zo superbohatých korporácií kontrolujúcich mesto. Nasledovalo stretnutie s tajomnou manažérkou a vývojári zdôraznili, že postup v takýchto situáciách výrazne ovplyvní hru. Aj keď sa priebeh stretnutia mierne zvrtol, k prestrelke nakoniec nedošlo vďaka zvoleniu submisívneho, pokojného, pacifistického prístupu. „V“ tak získala kreditku s 50-tisícmi eddies, ktoré v Nočnom meste fungujú ako mena, aby mala dostatok prostriedkov na odkúpenie droida, ktorého chcel Dex. Malo to však háčik – kreditka v sebe niesla nepríjemné prekvapenie pre každého, kto by ju použil.


Stretnutie hráča s Royceom sa nezačalo práve najlepšie...

„V“ tak neskôr v hre mala na výber, či šéfa gangu pri osobnom stretnutí bude varovať, že čip obsahuje okrem peňazí aj vírus, alebo bude mlčať a počká si, čo sa stane.Než sa však „V“ za oným šéfom transhumanistov vybrala, zastavila sa u chirurga Victora, ktorý jej očividne pomáhal s rôznymi vylepšeniami. Aspoň v tomto prípade prebiehala inštalácia vylepšení priamo v hre a nebola teda odbitá len nejakým kliknutím a výberom možnosti a následne, povedzme, čiernou obrazovkou. Samotný boj s členmi gangu bol podobný ako v prvej časti misie – „V“ využívala nielen klasické zbrane, ale napríklad aj také, ktoré mali samonavádzacie náboje alebo dokázali strieľať za roh. Vďaka špeciálnemu vylepšeniu pre zrýchlenie reflexov dokázala taktiež „spomaliť čas“, čo nielenže vyzeralo štýlovo, ale aj to samotnú prestreľku značne uľahčovalo. Sme len a len zvedaví, aké ďalšie schopnosti bude môcť hlavná postava využívať – jej repertoár sa totiž určite neobmedzuje len na „bullettime“.


Po bare najfotenejšia časť stánku CD Projektu RED.

Skenovanie nepriateľov odhalí ich slabiny

Aby sme to však nejako zhrnuli, „V“ a jej kolega sa nakoniec dostali k šéfovi gangu Royceovi a vývojári nám opäť dali možnosť vybrať si, aký bude ďalší postup. Vox populi rozhodlo, že „V“ Roycea oboznámi s nepríjemným prekvapením na kreditke, čím si získala jeho dôveru. Čip obsahoval vírus, ktorý na neho umiestnila korpácia, aby získala informácie o tom, kto z jej prostredia vynáša gangu informácie o rôznych zásielkach technológií. Royce z vďačnosti hráčovi umožnil, aby si vzal „spiderbota“, ktorý zlodeji ukradli nášmu zamestnávateľovi Dexovi DeShawnovi, a odišiel. Pri výťahu si však „V“ transakciu po voľbe hráča „rozmyslela“ – 50 tisíc eddies sa predsa neskôr hodí, nie? Nasledoval prvý – a, bohužiaľ, jediný boss fight – gameplay ukážky. Royce nasadol do akéhosi obrovského exoskeletonu, no „V“ vďaka skenovaciemu vylepšeniu, ktoré získala od Victora, odhalila slabý bod Royceovho mechanického „brnenia“ a po tvrdom súboji ho porazila. Čo nasledovalo potom, no, na to si už budeme musieť počkať až do vydania hry.

„V“ odovzdala spiderbota DeShawnovi a ten jej oznámil, že splnila skúšobnú úlohu a čaká ju skvelá budúcnosť. Niečo nám však hovorí, že tajomná neznáma z korporácie s tým asi súhlasiť nebude – predsa len sme jej pokazili plány.


Spiderbot a Dex DeShawn (vľavo)

Jasne, že nás zaujíma napríklad aj to, ako by hra pokračovala, ak by sa „V“ rozhodla splniť dohodu, ktorú uzavrela s korporáciou, a jednoducho nechala Roycea, aby vložil kartu s vírusom do počítača, čím by de facto odoslal všetky cenné informácie korporácii. Alebo čo keby „V“ zvolila agresívny prístup už pri stretnutí s členmi korporácie, a teda s nimi nikdy žiadnu dohodu neuzavrela? Išlo len o hodinu hrania, no možností, ktoré by mohli drasticky ovplyvniť scenár, bolo hneď niekoľko. Nenazval by som to smerodajným údajom, no dáva nám to vcelku slušnú perspektívu, pokiaľ ide o finálnu kvalitu Cyberpunku.

50-minútová gameplay prezentácia bola takpovediac mojím splneným snom Gamescomu, no v konečnom dôsledku poskytla viac otázok než odpovedí. Teraz už však aspoň viem, že Poliaci na to idú opäť vo veľkom a opäť štýlovo. Ak nepríde k žiadnemu downgrade-u, Cyberpunk 2077 bude novou modlou herných sci-fi nadšencov – tak ako je teraz Zaklínač ikonou „erpégéčiek“. K dokonalosti mi chýba už len to, aby Doug Cockle nadaboval niektorú z vedľajších postáv. Pekne prosím?

Prečítajte si aj:

Zdroj: Gamesite.sk

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk