Gamescom toho veľa pre športových fanúšikov nepriniesol, na výstave však nechýbal futbal v podobe FIFA 19 a PES 19.
EA sa tento rok podarilo šikovne vyfúknuť licenciu na Ligu majstrov a jej mladšiu sestru Európsku ligu práve z rúk Konami a Pro Evolution Soccer. Hráči si tak budú môcť vychutnať najprestížnejšiu klubovú futbalovú súťaž sveta práve vo FIFE. Nemá to, samozrejme, byť jediná novinka v najnovšej časti populárnej série. Dočkáme sa aj vyvrcholenia príbehovej časti The Journey v hlavnej úlohe s Alexom Hunterom (ktorý vyzerá ako Anthony Martial, ale to je iba skromný postreh mňa, veľkého fanúšika Red Devils) a pár gameplay vylepšení.
{embed_video //www.youtube.com/watch?v=PtGGdzJShJs&t}
V obrovskom priestore EA na samotnom konci výstaviska sme dostali možnosť polhodinového vyskúšania, čo nám vydalo na dva zápasy. Ponúkame vám možnosť jeden z nich si pozrieť. Vybrať sme si mohli zo všetkých tímov, ktoré sa ocitnú v plnej verzii. Pevne verím, že by sa našli masochisti, ktorí by si radi pozreli duel 3. anglickej ligy, my sme to ale, samozrejme, vzali megalomansky. V drese Manchestru United sme preto vyzvali Real Madrid, hoci už bez jeho najjagavejšie hviezdy v podobe Cristiana Ronalda.
Zápas obsahuje všetko – napínavé akcie, zbytočné fauly, tri góly a koniec koncov aj vyvrcholenie v predĺžení. Priznám sa, že som prvýkrát za takmer 20 rokov môjho viac-menej pravidelného hrania série FIFA dostal gól z nožničiek. Ak sériu od EA hrávate dlhodobo aj vy, istotne uhádnete, že som ho dostal v podstate z prvej poriadnej strely súper na bránu. V druhom polčase. No a pretože som vždy za poriadnu výzvu, ešte sa mi podarilo dvomi zbytočnými sklzmi zabezpečiť červenú kartu pre Phila Jonesa.
{embed_video //www.youtube.com/watch?v=gIajeO43VHU&t}
Pri prvom spustení zápasu sme sa museli poškrabať, či nám to niekto nenaservíroval iba prezlečenú osemnástku (bez dvojzmyslov). FIFA 19 totiž graficky vyzerá takmer na nerozoznanie od predchádzajúceho dielu. Čo sa týka hrateľnosti, tam už je to trochu lepšie. Oproti osemnástke je pomalšia, taktickejšia, hoci osvedčené spôsoby – v mojom prípade krátke a rýchle prihrávky s cieľom prechodu cez stred súperovej obrany – v podstate opäť fungovali.
Menšie problémy mi robila streľba, ktorá sa dočkala prepracovania. Ak totiž pri tom, ako vaša noha triafa loptu, znovu stlačíte tlačidlo pre streľbu, masívne zvýšite šancu na úspešnú ranu. Mne sa, samozrejme, podarilo viac striel vďaka tomu pokaziť, ale predpokladám, že po pár zápasoch si zvyknem. Vývojári sa chválili aj novými „Active Touch“ systémom. V praxi to znamená, že prvý dotyk s loptou bude prirodzenejší. Opäť, aj toto bude potrebovať chvíľu na to, aby sme sa zžili.
Problémom trochu bola umelá inteligencia, ktorá si niekedy nerozumela s našimi myšlienkami (aj keď chápem, že toto asi nie je jednoduchá vec) a zbytočne zabíjala rýchle protiútoky zlou pozičnou hrou. Množstvo tyčiek v druhom zápase navyše pozdvihlo obočie.
Suma sumárum, FIFA 19 sa hrá veľmi fajn. Problém je, že si to posledných pár rokov človek neustále opakuje, aby následne pri dôslednom hraní vyšlo na povrch množstvo nedostatkov, ktoré krásna prezentácia titulu nedokáže zakryť. Uvidíme, či vývojári vypočujú hráčov volajúcich po vylepšení kariérneho a manažérskeho módu. Verdikt sa dozvieme po 28. septembri, keď hra vychádza na PC, PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360 a Nintendo Switch.