Dungeon Keeper

Titulný obrázok pre Dungeon Keeper

Dungeon Keeper je strategická videohra, v ktorej sa hráč pokúša vybudovať a spravovať žalár alebo brloh a zároveň ho chrániť pred inváziou "hrdinských" postáv, ktoré chcú ukradnúť hráčove nazbierané poklady a zabíjať rôzne príšery. Išlo o posledný projekt Petra Molyneuxa v spoločnosti Bullfrog pred jeho odchodom zo spoločnosti v auguste 1997, keď založil Lionhead Studios. Hráč používa myš, ktorá je v hre znázornená ako ruka, na interakciu s lištou na ľavej strane obrazovky, ktorá mu umožňuje vybrať, ktoré miestnosti má postaviť a ktoré kúzla má zoslať. Hráč môže ruku používať aj na zdvíhanie tvorov a predmetov v kobke a ich prenášanie, čo umožňuje taktiku, ako je zhromažďovanie útočných síl a hromadné vysádzanie tvorov po vytvorení oporného bodu. Ruka tiež umožňuje hráčovi "fackovať" predmety, a tým s nimi interagovať: tvory sa po facke ponáhľajú, spustia sa niektoré pasce a väzňov v mučiarenskej komore možno mučiť. Hlavný herný pohľad je v izometrickej perspektíve; tento pohľad možno zväčšovať a otáčať. Hráč má tiež možnosť ovládnuť jednu zo svojich príšer a vidieť dungeon z pohľadu prvej osoby tejto príšery, ako aj používať jej útoky a schopnosti. Mapa je rozdelená na sieť obdĺžnikov, z ktorých väčšina je neviditeľná. Menšia časť mapy sa zobrazuje ako minimapa v ľavom hornom rohu obrazovky. K dispozícii je aj mapa sveta a na začiatku hry je hráčovi pridelený jeden z 20 regiónov fiktívnej idylickej krajiny, ktorú má zničiť. Ako hráč postupuje týmito regiónmi, z ktorých každý predstavuje jednu úroveň hry, objavia sa predtým dobyté oblasti vyplienené, pokrivené a zlé. Pred začatím novej úrovne Mentor povie hráčovi o aktuálnom regióne a jeho atribútoch. Po dokončení úrovne bude Mentor hovoriť o "vylepšení" zničeného regiónu: "Ulice sú zaliate krvou zabitých. Výkriky bolesti a výkriky utrpenia rozrývajú nočný vzduch ako pieseň pomstychtivej sirény. Toto je naozaj miesto, kam môžete vziať deti na víkend." Srdce žalára predstavuje vlastné spojenie správcu žalára so svetom. Ak je zničené, hráč stráca úroveň a musí ju začať odznova. Spolu so srdcom začína hráč s malým počtom impov, generickou pracovnou silou pre všetky činnosti v dungeone: môžu kopať tunely do okolitej pôdy, obsadzovať nepriateľské miestnosti a portály, ťažiť zlato a drahokamy, nastražovať pasce a dokonca aj útočiť, keď sú zúfalí alebo ohrození. Fackovanie tvorov ich na chvíľu prinúti pracovať rýchlejšie, ale odoberie im časť zdravia a šťastia. Keď sa impovia pustia do činorodej práce, hráč potom musí vytvoriť základnú infraštruktúru: Liahne pre príšery, liahne (kde sa chovajú kurčatá, ktoré slúžia ako potrava pre impov) a pokladnicu na uskladnenie zlata. Po pripojení dungeonu k "Portálu" prídu príšery. Ako hra postupuje, hráč sa posúva po technologickom strome, čím odomyká ďalšie miestnosti. Dungeon má rozpracovanú ekológiu: niektoré tvory sú prirodzenými nepriateľmi. Muchy a pavúky sa často vyskytujú vo vzájomnom konflikte, zatiaľ čo Rohatý smrťák, ak sa zbláznil, zaútočí na všetky tvory, ktoré mu prídu do cesty. Ciele jednotlivých úrovní sú pomerne jednoduché: vo všeobecnosti sa zhodujú s elimináciou hrdinskej sily alebo zničením všetkých ostatných Strážcov dungeonu na danej úrovni.

Oficiálne odkazy:
Dátum vydania:
DOS - 26.6.1997
PC (Microsoft Windows) - 26.6.1997
Mac - 31.12.2012
Android - 10.10.2013
Platformy: PC (Microsoft Windows), DOS, Mac, Android
Vývojár: Bullfrog Productions
Vydavateľ: Electronic Arts
Herné módy: Hra pre jedného hráča (Singleplayer), Hra pre viacerých hráčov (Multiplayer)
Séria: Dungeon Keeper
Pohľad hráča: Vtáčí pohľad / Izometrický (Bird view)
Alternatívne názvy: Dungeon Keeper GoldDungeon Keeper Gold
Vekové odporúčanie:
PEGI rating 16ACB rating MESRB rating TGRAC rating 12+USK rating 16
Screenshoty:
 * Metadáta hier poskytuje IGDB / Games metadata is provided by IGDB