Najväčší medzigeneračný skok, ktorý sme tu kedy mali.
Včera sme sa konečne dočkali oficiálneho predstavenia novej generácie kariet s architektúrou Ampere od spoločnosti Nvidia. Tá zachováva označenie RTX a presúva sa do série 3000. Po množstve leakov a nepotvrdených informácií sa môžeme pozrieť na oficiálne čísla a výkon samotných kariet, ktoré vo svojej najnižšej rade plne zatienili ešte nevydané next-gen konzoly od Microsoftu a Sony.
RTX3070 8GB – 499$ / 435 eur (európska cena bez dane)
Ponúkne výkon, ktorý prekonáva aj grafickú kartu RTX 2080 Ti, ktorá sa predáva za zhruba 1200 eur. Dorazí k nám v priebehu októbra 2020.
- 20 TFLOPs
- 5 888 CUDA jadier
- 1.73 BOOST CLOCK
- 8 GB GDDR6
- 256-bit šírka pásma
RTX3080 10GB – 699$ / 606 eur (európska cena bez dane)
Táto grafická karta ponúkne dvojnásobný výkon v porovnaní s RTX 2080. Predaj začne 17. septembra 2020.
- 30 TFLOPs
- 8 704 CUDA jadier
- 1.71 BOOST CLOCK
- 10 GB GDDR6
- 320-bit šírka pásma
RTX3090 24GB – 1499$ / 1300 eur (európska cena bez dane)
Nekompromisný výkon s 24 GB pamäťou. Founders edícia zaberie 3 sloty vo vašej case a bude k dispozícii od 24. septembra 2020.
- 36 TFLOPs
- 10 496 CUDA jadier
- 1.70 BOOST CLOCK
- 24 GB GDDR6
- 384-bit šírka pásma
RAY-TRACING
Ide skutočne o masívny nárast výkonu, ktorý môžeme zaradiť medzi ten najzásadnejší. Samozrejme RTX séria tlačí v hrách ray-tracing, ktorý aj v tejto generácii zohrá veľmi dôležitú úlohu. Pre porovnanie, Xbox Series X počíta s RT výkonom na úrovni 13 TFLOPs, ktorý značne zaostáva za RT výkonom 40 TFLOPs pri RTX 3070 či 58 RT TFLOPs pri RTX 3080.
Samozrejme reálne porovnanie k nám dorazí až po vydaní grafických kariet s samotných next-gen konzol. Ešte nevieme aký reálny RT výkon PS5 a Xbox Series X vôbec ponúkne. Zatiaľ sa však môžeme pozrieť na RTX trailer k očakávanej hre Cyberpunk 2077, ktorý promuje práve RTX sériu 3000.
NVIDIA RTX IO
Nvidia nám postupne oznamuje príchod ďalších noviniek, ktoré budú sprevádzať vydanie RTX kariet série 3000. Jednou z nich je aj RTX I/O rozhranie, ktoré umožní obídenie procesora pri načítavaní textúr do pamäte grafickej karty. Uvoľní sa tak zaťaž procesora a rovnako tak aj samotnej RAM. Ide o API riešenie, takže ho bude potrebné v hrách dodatočne zapracovať. Podobné riešenie ponúka aj Xbox Series X so svojou DirectStorage technológiou a RTX IO bude akousi nadstavbou.
DRUHÁ GERERÁCIA RTX KARIET
Druhá generácia RTX kariet vyzerá veľmi sľubne. Tešiť sa môžeme aj na Nvidia Reflex technológiou, ktorá zabezpečí nízku latenciu a celkom určite poteší aj príchod G-Sync Exports monitorov až s frekvenciou 360Hz. Zaujímavo vyzerá aj utilita Nvidia Omniverse Machinima, ktorá bude slúžiť na vytváranie machinima animácii v hrách.