Roccat Kave XTD 5.1 Digital - Recenzia

Roccat Kave XTD 5.1 Digital - Recenzia

Herný headset Roccat Kave v najvyššej výbave s prívlastkom XTD 5.1 Digital je na trhu už nejaký ten piatok, no naša spolupráca s touto spoločnosťou sa rozbehla len nedávno a postupne sa budeme snažiť priblížiť čo najširšie portfólio spoločnosti Roccat. Ako však už názov napovedá, pôjde o headset s priestorovým zvukom 5.1.

Balenie

Balenie tohto headsetu nie je ničím výnimočné, resp. v balení okrem slúchadiel nenájdete nič, ak teda nerátam diaľkové ovládanie umiestnené na kábli a technickú dokumentáciu. Ak ich však v budúcnosti plánujete vkladať naspäť do škatule, dobre si zapamätajte, ako tam boli uložené, inak máte o zábavu postarané.

Dizajn, prevedenie

Dizajn je vecou vkusu každého jedinca, no hovorí sa, že v jednoduchosti je krása. Touto cestou šiel aj Roccat a modelu Kave navrhol úplne jednoduchý dizajn, ktorého základom je dvojica okrúhlych mušlí so 40mm meničmi a 30mm vibračnými jednotkami pre každú mušľu, vďaka čomu je každá z mušlí o niečo väčšia. To však vôbec nevadí, pretože headset nie ťažký, váži približne 325g a na hlave sa nosí dobre. Vďaka tomu majú koženkové náušníky netradičný tvar, resp. výrez pre uši, ktorý uši celé presne pohltí a veľmi dobre odizoluje od okolitého hluku. Celkom zaujímavo je riešený aj regulovateľný hlavový most, kde si pri nastavovaní na jeho tele všimnete číslice od 1-8, ktoré sú umiestnené po oboch stranách, vďaka čomu si budete vedieť obe strany identicky nastaviť. Výstelka hlavového mosta je však len látková. Headset je ladený do čiernej matnej farby.

Na ľavej mušli sa nachádza odnímateľný mikrofón, pričom okolo jeho zapojenia sa nachádza namodro podsvietený krúžok. Malá LED-ka sa nachádza aj na konci mikrofónu, ktorá signalizuje aktivovanie režimu mute, teda vypnutie mikrofónu. Rovnako podsvietené je aj diaľkové ovládanie, umiestnené na kábli, ktoré slúži zároveň ako multikanálová zvuková karta a dokonca aj ako prijímač pre telefonovanie prostredníctvom bluetooth. Spodná časť diaľkového ovládania má na sebe gumené protišmykové podložky, vďaka ktorým drží pevne na mieste. Samotné diaľkové ovládanie pozostáva z niekoľkých tlačidiel a ovládacích prvkov. Začnem tým najväčším, otočným kolieskom, ktoré slúži ako regulácia hlasitosti. Nad ním sa nachádza tlačidlo s popisom Channel, pomocou ktorého prepínate medzi jednotlivými kanálmi a pre každý z nich si volíte vlastnú hlasitosť. Zvolený kanál zasvieti namodro.

V prípade, že svietia všetky kanály, regulujete si hlavnú hlasitosť. Naľavo od tlačidla Channel sa nachádza tlačidlo Movie, ktoré aktivuje filmový režim. Napravo je zase umiestnené tlačidlo s popisom SPKRS, tým zase prepínate zvukový vstup medzi reproduktormi a headsetom. Vľavo dole je umiestnené tlačidlo so symbolom slúchadla slúžiace pre účely telefonovania a pomocou neho začnete proces párovania headsetu s mobilným telefónom. Vpravo dole sa nachádza tlačidlo so symbolom preškrtnutého mikrofónu, pomocou ktorého jednoducho vypnete mikrofón. Kábel za diaľkovým ovládaním obsahuje pásku na zviazanie kábla a je ukončený USB konektorom, pomocou ktorého sa pripája k počítaču. Dĺžka kábla je až 3,6m, škoda len, že je kábel gumený, bez ochranného opletania.

Softvér

Je zaujímavé, že Roccat nevyužíva pre svoje periférie univerzálny softvér, ale má ich v talóne niekoľko. Pokročilé periférie združuje softvér Swarm. Pre tento headset sa vám nainštaluje rovnomenný softvér s názvom headsetu, teda Roccat Kave XTD. Samotný softvér pozostáva zo štvorice kariet: main control, advanced control, equalizer a update, teda úplne jednoducho, hlavné nastavenia, pokročilé nastavenia, ekvalizér a centrum aktualizácií.

Karta hlavných nastavení vám v ľavej časti ponúkne možnosť nastavenia hlasitosti pre každý z kanálov a hlasitosť pri telefonovaní. Okrem toho sa v pravej polovici nachádzajú možnosti ako voľba 5.1 alebo stereo režimu, voľba vzorkovacej rýchlosti (sampling rate), funkcia AVN (automatic volume normalization), ktorá má za úlohu automatickú reguláciu hlasitosti a vyskytuje sa napr. v rôznych filmových scénach, skladbách či herných situáciách. Poslednou funkciou je Magic Voice, pomocou ktorej si môžete zmeniť hlas na príšeru, káčera, muža či ženu. Azda nemusím hovoriť, že s touto funkciou si užijete kopec zábavy.

Ďalšia karta s názvom advanced control ponúka pokročilejšie možnosti nastavenia. Aktivovaním funkcie Dynamic Bass sa vám sprístupní nastavenie úrovne basov v škále 0 – 10 a takisto aj frekvencie v rozmedzí 100 – 400Hz. Tu však neplatí, že čím viac, tým lepšie. Pri nastavovaní zvuku sa trochu potrápite, kým dospejete k tomu ideálnemu. Okrem basov si tu zvuk vylepšíte pomocou funkcie brilliant audio a incoming voice clarity, ktorá zlepšuje kvalitu reči. Funkcia brilliant audio výrazne vylepšuje rôzne detaily obsiahnuté vo zvuku. Okrem toho sa tu nachádzajú aj funkcie pre mikrofón, presnejšie jeho hlasitosť a nastavenie vzorkovacej rýchlosti. Karta s ekvalizérom ukrýva klasický ekvalizér s niektorými prednastavenými hudobnými štýlmi a s možnosťou sebarealizácie pre vyšperkovanie zvuku podľa svojich predstáv.

No a nakoniec je tu centrum aktualizácií, v ktorom nájdete online podporu či možnosť stiahnutia si najnovších ovládačov.

Pre vaše nastavenia máte k dispozícii miesto na vytvorenie piatich profilov a v rámci každého profilu ďalších päť podprofilov. O každej aktivovanej funkcii ste informovaní v prehľade nastavení, kde sú aktivované funkcie vysvietené namodro.

Viac-menej dobré. Čo sa týka toho pozitívneho, v prvom rade je to solídne spracovanie a príjemné nosenie na hlave, nakoľko náušníky vám úplne pohltia uši. Svoju prácu dobre vykonáva aj hlavový most, ktorého prítlak na uši je prijateľný, slúchadlá teda na hlavu netlačia a ich nosenie je komfortné. Ďalší komfort pre vaše uši zabezpečí kombinácia 40mm meničov a 30mm vibračných jednotiek v mušliach a priestorového zvuku 5.1, vďaka ktorému získate vo videohrách taktickú výhodu, ale užijete si ho aj pri sledovaní filmov či počúvaní hudby. Telo diaľkového ovládania v sebe ukrýva multikanálovú zvukovú kartu. Čo sa týka zvuku, ten je pri správnom nastavení na slušnej úrovni a dobre vyvážený. Pri správnom nastavení sa s headsetom dobre počúva aj hudba, kde vyniknú hlavne jemné detaily skladby. Pri videohrách je dôležitá komunikácia a tú vám zabezpečí odnímateľný mikrofón, ktorý produkuje zvuk na kvalitnej úrovni a softvér umožňuje aj jeho nastavenia. Mikrofón využijete dokonca aj pri telefonovaní, nakoľko Roccat Kave môžete spárovať s vašim mobilným telefónom a telefonovať cezeň. To všetko by sa ale nezaobišlo bez herného softvéru, vďaka ktorému si nastavíte zvuk dopodrobna podľa svojich predstáv. Headset Roccat Kave XTD 5.1 Digital však nie je len o superlatívoch. Asi najväčším negatívom je nemožnosť vypnúť podsvietenie, napr. na diaľkovom ovládaní, ani modrý krúžok na mušli. Ten ostáva svietiť aj v prípade, že z headsetu odpojíte mikrofón. Pri samotnom používaní by to však nevadilo, no podsvietenie sa nevypne ani po prechode počítača do úsporného režimu. Podsvietenie deaktivuje až vypnutie počítača. Ďalším negatívom je kábel, resp. absencia jeho ochrany v podobe opletania, ktoré by v danej cenovej kategórii pôsobilo lepším dojmom. Viac však môže potenciálnych záujemcov odradiť cena, ktorá prevyšuje aj špičkové herné klávesnice.

• Dizajn, prevedenie
  • Komfortné nosenie
  • Priestorový zvuk 5.1