ASUS GeForce GTX 1080 Founders Edition - Recenzia

ASUS GeForce GTX 1080 Founders Edition - Recenzia

Dočkali sme sa novej vlajkovej lode spoločnosti Nvidia, tak sa na ňu poďme spoločne pozrieť.

Prvé dojmy a úvod

Do redakcie k nám dorazilo plnohodnotné balenie, ktoré je možné nájsť aj na policiach obchodov. Čo sa týka príslušenstva, v škatuli sa nachádza Manuál a CD s ovládačmi (odporúčame však stiahnuť najnovšie z internetu). Grafika je v škatuli dobre upevnená a asi päť minút som sa trápil, než som ju vytiahol, čo je iba dobré, pretože sa netreba obávať neopatrnej prepravy. Redukcie sa v škatuli nenachádzajú žiadne, no ak si kúpite takúto grafiku, zrejme nebudete používať CRT monitor či zdroj, ktorý ešte nemá 8 – pinové PCI-e napájanie.

Hoci ide o referenčný model (Founders Edition), na grafike sme v porovnaní so staršími GTX980 či Titánmi našli jeden rozdiel. Žiadna referenčná grafika od Nvidie nikdy backplate nemala, no tejto zmene sa rozhodne tešíme. Hoci je iba plastový, a tak moc chladeniu napomáhať nebude, po dizajnovej stránke v počítači rozhodne zažiari.

Poďme sa pozrieť na chladič. Ten sa od prvého GTX Titanu veľmi nezmenil. Výrobca sa naďalej spolieha na chladič založený na komore Vapor – Chamber, ktorá funguje v podstate rovnako ako Heatpipe trubice. Po dizajnovej stránke sa chladič zmenil iba minimálne, konkrétne sa pridali polygonálne tvary. Na chladiči by ste hľadali plasty iba márne, pretože telo je vyrobené z hliníkovej zliatiny. Na zadnej strane sa nachádza trojica DisplayPort výstupov, HDMI a klasický DVI-D konektor.

Na napájanie využíva grafika iba jeden 8-pinový konektor, čo už napovedá, že grafika sa nebude dať porovnávať s jadrami Fermi, ku ktorým sa mal po správnosti pridávať miniatúrny jadrový reaktor.

Rozmerovo je grafika so svojimi rozmermi 26,6×11,1×3,8cm relatívne priemerná, preto by nemal byť problém zmestiť ju do väčšiny bední.

Mnohí budú zrejme namietať, že kupovať grafiku s referenčným chladičom je hlúposť, keďže čoskoro budú dostupné grafiky s lepšími chladičmi, ktoré budú efektívnejšie a, samozrejme, PCB budú tiež mnohom lepšie. Za normálnych okolností by som súhlasil, no v tomto prípade nebudem. Prečo? Mnoho ľudí chce v dnešnej dobe stavať počítače v miniatúrnych bedniach, kde je minimálny prietok vzduchu. Grafika s výduchom do bedne by bola teda nepoužiteľná kvôli veľkým problémom s prehrievaním, ktoré by nezasiahlo iba grafiku, ale aj procesor. Práve vtedy sú grafiky so zadným výduchom riešením, pretože do bedne vydávajú iba minimum tepla. Samozrejme, riešením by bolo tiež vodné chladenie, no to nebudem brať do úvahy vzhľadom na finančné náklady a celkovú zložitosť.

Detailné špecifikácie

Posledná generácia bola vyrobená 28nm výrobným procesom, no rada GTX 1000 je už vyrobená značne pokročilým 16nm FINFET výrobným procesom, vďaka ktorému môže jadro pracovať na vyšších frekvenciách pri výrazne nižšej spotrebe. Zaujímavosťou zostáva, že GTX 1080 má menej CUDA jadier ako GTX 980Ti, pretože výrobca mohol do jadra zmestiť 7200M tranzistorov, čím dosiahol vyššiu efektívnosť na watt a tým pádom mohol drasticky zvýšiť pracovné frekvencie.

Pôvodne sa odhadovalo, že GTX1080 bude disponovať pamäťou HBM 2.0, no nakoniec tomu tak nebolo a Nvidia využila pamäte typu GDDR5X, ktoré sú v porovnaní s GDDR5 výrazne efektívnejšie, majú vyššie takty a tým, samozrejme, aj priepustnosť a vyššiu kapacitu. Samozrejme, každý rád vidí písmena X, pretože viac X znamená viac Adidas, no nie? ☺

  • GPU: Pascall
  • Výrobný proces: 16nm
  • Počet CUDA jadier: 2560
  • Počet ROP: 64
  • Počet TMU: 160
  • Takt jadra: 1607/1733MHz
  • Takt pamätí: 10 GHz
  • Šírka zbernice: 256bit
  • Typ pamäťe: GDDR5X
  • Veľkosť pamäťe: 8GB

TDP: 190W

Testovacia zostava a metodika

Zostava použitá na testovanie:

  • CPU: Intel Core i5 3570K@4,8GHz
  • RAM: 16GB Kingston HyperX Beast 1600MHz@2400MHz
  • MB: ASUS ROG Maximus V Gene Z77
  • SSD: Intel 530 120GB OS, Intel X25M G2 80GB Hry+Benchmarky
  • HDD: 2×WD Caviar Black 1TB@RAID 0 (Hry)
  • PSU: Corsair RM1000
  • CASE: Zalman Z11
  • OS: Windows 10 Pro+ všetky dostupné aktualizácie

V dobe testovania bol najaktuálnejším WHQL ovládačom 368.39. Všetky testy boli uskutočnené na monitore Dell P2312H s rozlíšením 1920×1080 (FullHD). Na testovanie pri rozlíšení 1440p a 4K sme využili technológiu DSR (Dynamic Super Resolution).

3DMark Firestrike Extreme

Unigine Valley

Prevádzkové vlastnosti

Keď som prvýkrát videl použitý chladič, prvé na čo som si spomenul boli moje „úžasné“ zážitky s referenčnou GTX 480-kou, ktorá, úprimne, hučala pri záťaži ako vysávač a, samozrejme, sa prehrievala ako reaktor Černobyľu. Keď som na zahraničných portáloch videl správy o prehrievaní a Throttlingu, moje očakávania klesli, no poďme sa radšej pozrieť na realitu.

Počas testovania sa teplota v miestnosti pohybovala v rozmedzí 24 – 26°C. Pri bežnej práci či surfovaní po internete sa teplota grafiky pohybovala na úrovni príjemných 38 – 42°C, ventilátor grafiky išiel na 30% otáčok a grafika bola prakticky bezhlučná.

Poďme však z 2D do 3D režimu. V prvom teste sme vyskúšali pustiť Crysis 3 so zapnutým DSR na 4K a hrali sme približne tri hodiny, aby grafika dostala poriadne do tela. Teplota sa počas hrania pohybovala v rozmedzí 76 – 82°C, čo nie je málo, no vzhľadom na použitý chladič sme čakali vyššie teploty. Celú dobu šiel ventilátor v priemere na 55 – 65% otáčok (cca. 2200rpm). Grafika síce nebola bezhlučná, no hluk bol na úrovni šepotu (PC sa nachádza približne 50cm od ucha).

Na záver sme grafiku trochu potýrali nereálnou záťažou v podobe Furmarku, aby sme videli, či sa skutočne dočkáme prehrievania a následného zníženia taktov. Test sme nechali bežať približne 20 minút, aby sa teploty ustálili. Aký bol výsledok? 85 – 87°C, čo už rozhodne nie je málo, no takty sa stále držali na 1750+ MHz. Ventilátor už bežal na 70% otáčok, čo bolo v porovnaní s hrami počuť výraznejšie, no úroveň hlučnosti bola stabilná a po chvíli sme si to prestali všímať.

Na meranie spotreby sme využili zásuvkový wattmeter, pre upresnenie sme, samozrejme, najprv zmerali spotrebu PC samotného bez akejkoľvek grafiky, resp. iba s integrovanou Intel HD4000. Na zmeranie záťaže samotného PC sme využili Prime95, ktorý vyťažuje iba CPU. Záťaž grafiky sme merali pomocou Furmarku, ktorý vyťažuje iba GPU (herné testy sme vynechali kvôli ovplyvneniu výsledkov v dôsledku záťaže CPU).

Na záver musíme uznať, že sme zo spotreby grafiky zostali milo prekvapení. Vzhľadom na jej výkon, hlavne ak si musíte platiť za elektriku sami, rozhodne oceníte, že nebudete potrebovať mini elektráreň na záhrade, aby ste nezbankrotovali. Mne osobne sa veľmi páči predstava, že moderný High-End počítač spotrebuje v záťaži toľko elektriny ako tri priemerné notebooky.

Pretaktovanie – Overclocking

Najprv sa pozrieme na základnú dosku, teda PCB, konkrétnejšie na napájaciu kaskádu (VRM), ktorá sa skladá z 5+1 fáz (tá jedna je pre VRAM). Ako regulátory slúžia bežné DrMos (DriverMosfety), ale keďže som nemal povolenie na rozoberanie grafiky, presnejšie parametre či označenie neviem, a tak som si musel vystačiť s obrázkami z internetu. Celkovo je PCB relatívne jednoduché a dizajnovo sa od doby GTX 780 veľmi nezmenilo, no to neprekáža, keďže na bežné používanie a mierne pretaktovanie bude rozhodne stačiť. Teda, ak si pod mierným pretaktovaním nepredstavujete tekutý dusík (ako napríklad ja).

Moja metodika taktovania je jednoduchá. Zvýšil som Power Limit zo 120% na 110 a zvýšil offset o 150Mhz, grafika tým pádom musela zvýšiť takt jadra o 150Mhz. Ak nejavila žiadne problémy s taktom a teploty sa stále držali na úrovni bezpečných hodnôt (za bezpečnú teplotu som si určil max. 90°C), posunul som sa ďalej na 225Mhz, čo už v prepočte znamenalo takt na úrovni 2100Mhz. Žiaľ, ani po zvýšení limitu na 120% som nedokázal udržať grafiku stabilnú a skončil som s artefaktmi a následným pádom ovládačov. Postupne som znižoval offset na 200MHz, kedy som konečne dosiahol stabilného taktu. Po chvíli testovania som limit znížil späť na 110% a nezaznamenal som žiadne problémy. Výsledná frekvencia teda bola približne 2050 – 2076MHz, čo je v porovnaní s ostanými celkom slušný výsledok. Samozrejme, do napätia som žiadnym spôsobom nezasahoval.

Vrhol som sa teda na GDDR5X pamäte. Ak je niečo rýchle a výkonné, môže to byť ešte rýchlejšie a výkonnejšie. V praxi pretaktovanie pamätí nemá na hry skoro žiaden efekt, no prečo z nich neskúsiť vyžmýkať nejaké pekné čísla? Spočiatku som pridával offset po 100Mhz, no pri 800MHz som zastavil, pretože som spozoroval výrazné artefakty. Offset som znížil na 700MHz, čím som dosiahol takt 5700Mhz, čo v praxi znamená, že z pôvodných 10GHz som získal 11,4GHz. Bol som prekvapený, pretože som neočakával, že takto vysoko taktované pamäte budú mať nejakú rezervu, no mýlil som sa.

Ako na tom boli teploty? Počas testovania v 3Dmarku sa teploty pri 75% otáčkach ventilátoru zastavili na 85°C. Vo Furmarku to bolo horšie, pretože teplota sa až príliš rýchlym tempom vyšplhala na 90°C, a tak som musel manuálne zvýšiť otáčky ventilátora na 100%. Vďaka tomu som sa dostal na stabilnú teplotu 88°C, no, samozrejme, za cenu výrazne zvýšeného hluku.

S výsledkom pretaktovania som celkovo spokojný a rozhodne som veľmi zvedavý, čo nám Subwendori (ASUS, MSI, Gigabyte, EVGA atd...) prinesú. Dosiahneme limit jadra GP 104 so značne upraveným PCB, lepším napájaním a lepšími chladičmi? Radi sa necháme prekvapiť.

Naše hodnotenie

Pri cene šplhajúcej sa skoro na 800€ to rozhodne nie je grafika pre každého. Ak máte 1080p monitor a chcete na ňom hrať moderné hry, táto grafika bude pravdepodbne overkill, pretože by sa „nudila“. Ak uvažujete nad upgradom grafiky na používanie so 4K monitorom či skladáte počítač na Virtuálnu realitu (VR), zrejme ste našli tú pravú. Spotreba je tiež veľmi prívetivá, preto nebudete potrebovať zdroj výkonnejší než 500W. Ak si potrpíte na absolútne tiché PC, odporúčal by som siahnuť po grafike s lepším chladičom. Celkovo je grafika brutálne výkonná, no stále sa nezaobíde bez kompromisov, minimálne v podobe Anti-Aliasingu. Hoci je to len detail, no vzhľadom na cenu som nemohol udeliť plný počet hviezdičiek.

Klady

  • Výkon
  • Spotreba
  • Podpora množstva nových technológií (ANSEL, Simuntálna Multi-Projekcia...)
  • Backplate

Zápory

  • Cena

Informácie o produkte

ASUS GeForce GTX 1080 Founders Edition 2016

  • Kategória: Grafické karty
  • Šírka: 269 mm
  • Výška: 111 mm
  • Hĺbka/hrúbka: 40 mm
  • Farba: Čierna
  • Orientačná cena: 775 €
  • Produkt na recenzovanie poskytla spoločnosť: Datacomp

Zobraziť viac Kúpiť

Korekcia: Simona Beňová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk