Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Xtreme 8 GB - Recenzia

Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Xtreme 8 GB - Recenzia

Je to tak, je to tu, spoločnosť Nvidia len nedávno uchvátila srdcia mnohých hráčov a snaží sa o frontálny útok na ich peňaženky. Grafické karty a herné zážitky už nikdy nebudú také, aké bývali. Karty s názvom GTX sú mŕtve, trikrát hurá modelom z rady RTX. Predstavenie v Nemecku na akcii menom Gamescom sa nieslo v optimistickom duchu a to nielen pre nás, keďže na samotnej akcii sme boli z redakcie Gamesite.sk viacerí. Aj internet začal celkom búrlivo diskutovať o tom, čo tieto karty prinesú, o koľko budú lepšie a ako dlho na ne bude musieť bežný hráč šetriť. No nebolo by to to správne predstavenie nového typu produktu, keby sa okolo neho okamžite nezačali vytvárať konšpiračné teórie a šíriť pochybnosti.

Nvidia predstavila tri karty – 2070, 2080 a 2080 Ti, ktoré ponúkajú nielen schopnosť zobrazovať hry úplne novým spôsobom, ale samozrejme zvládajú zobrazovať viac snímkov za sekundu ako predošlá generácia GTX kariet. Ako prvý sa k nám na otestovanie dostal model RTX 2080 od spoločnosti Gigabyte s menom AORUS GeForce RTX 2080 Xtreme 8 GB a keďže množstvo hráčov určite premýšľa nad vylepšením svojho systému, pustil som sa do jeho expresného, no hĺbkového testovania.

Čo je to vlastne RTX a Ray Tracing?

Ak chcem hovoriť o tom, prečo sú vlastne RTX karty takým veľkým krokom vpred, musím hneď na začiatku vysvetliť pojem Ray Tracing. Od počiatku zobrazovania obrazov na digitálnych obrazovkách, bola používaná technológia menom rasterizácia. Výhodou rasterizovaného obrazu je blesková rýchlosť, s akou dokážu aj menej výkonné grafické karty spracovávať mapy 3D modelov a chrliť 2D obrazy v reálnom čase, čím vytvárajú dojem plynulého obrazu. Rasterizácia má ale množstvo nevýhod, ako nutnosť používať špeciálne mapy na osvetlenie a iné triky, aby vyzeral výsledný obraz ako-tak dobre. Nehovorím, že tento štýl zobrazenia je mŕtvy a samozrejme, existuje množstvo hier, ktoré aj napriek používaniu množstva grafických kompromisov vyzerajú neskutočne dobre. Na scénu ale nastupuje Ray Tracing. Respektíve, Ray Tracing ako technológia existuje už tiež pekných pár rokov a je jedným zo základných kameňov nielen animovaných filmov, ale aj veľkej časti CGI efektov v moderných filmoch. Vďaka Ray Tracing technológii vyzerajú ohromné bitky v sci-fi filmoch tak realisticky a akčné scény môžu byť o toľko pohlcujúcejšie. Ray Tracing namiesto spracovania 3D modelu, separátnej mapy osvetlenia a ďalších máp s tieňmi, farbami a inými doplnkami, jednoducho vezme scénu a v reálnom čase vypočíta, ako sa od všetkých 3D modelov odrazia lúče zo všetkých zdrojov svetla. Výsledné obrazy sú oveľa realistickejšie, tiene tmavšie, slnko jasnejšie. Problém, ktorému Ray Tracing doteraz čelil, bol nedostatočný výkon grafických kariet, ktoré jednoducho neboli schopné spracovávať taký počet snímok a tak rýchlo, aby bol výsledok hrateľný. Pri práci na filmoch nie je dlhší čas vytvorenia jedného snímku taký problematický, no pri hre ich treba stabilne minimálne 24 alebo viac za sekundu. Hlavne vďaka pokrokom, ktoré sa Nvidii podarili pri architektúre nových grafických jadier, sú RTX karty takým veľkým krokom vpred. Teraz ale konečne prejdime k samotnej karte, ktorú sme obdržali na testovanie.

Obal a jeho obsah

Kto bol zvyknutý na doterajšie balenia GTX kariet od Nvidie alebo RX kariet od AMD, bude celkom prekvapený veľkosťou krabíc, v akých sú RTXky dodávané. Už ani Founders Edition karty priamo od Nvidie nemajú to najmenšie balenie, no kúsok, ktorý u nás pristál od Gigabytu, je naozaj veľký. Na druhú stranu, po otvorení prvého kartónu, vytiahnutí sekundárnej krabice a jej následnom otvorení je očividné, že táto veľkosť reflektuje rozmery samotnej karty. Myslel som si, že som doteraz videl už naozaj veľké grafiky, no AORUS to s RTX 2080 Xtreme myslí naozaj vážne. Na vrchu balenia sa nachádza zložka s niekoľkými informačnými brožúrkami (poteší vás ich obsah s informáciou o štvorročnej záruke). Pod prvou úrovňou ochrannej peny je už uložená karta, logo Aorus na nalepenie a pod papierovým krytom aj rozložený podstavec, ktorý je možné veľmi jednoducho nainštalovať do skrinky a zabrániť karte v prehýbaní sa. Prehýbanie som si ale po nainštalovaní karty nevšimol, takže v mojom prípade ostal podstavec v balení. Pre budúcnosť ide však o príjemnú poistku, ktorá aj dobre vyzerá.

Prvé dojmy a spracovanie

AORUS GeForce RTX 2080 Xtreme 8 GB je momentálne tým najvyšším prevedením riešenia chladiča, aké Gigabyte ponúka. Nový dizajn chladiča sa volá Windforce 3X a ako už názov napovedá, ide o riešenie s troma ventilátormi. Tie sa nielen prekrývajú, ale navyše sa točia v alternatívnych smeroch – dva krajné proti smeru hodinových ručičiek a stredný po ich smere. To znamená oveľa lepšie prúdenie vzduchu cez, naozaj rozmerné, rebrá chladiča. Všetky tri ventilátory takisto ponúkajú RGB podsvietenie, ktoré pri správnom nastavení vyzerá naozaj fantasticky a pokiaľ by som si takúto kartu inštaloval do vlastného počítača, určite by som premýšľal nad jej vertikálnou inštaláciou, aby bol jej futuristický dizajn a spracovanie viditeľné čo najviac. Karta takisto ponúka celokovový kryt vrchnej časti, samozrejme aj s podsvieteným AORUS logom. Dizajnovým prvkom sa nevyhla ani predná strana, kde sa nachádza logo a nápis AORUS, takisto ako FAN STOP indikátor. S rozmermi 290 x 134.31 x 59.9 mm bude pri použití tejto karty potrebné myslieť na výber dostatočne veľkej skrinky, a takisto ide o kartu ktorá zaberie 2 plné PCIe sloty (navyše, priamo pod ňu by som ďalšiu kartu ani iné PCIe zariadenie neinštaloval, aby sa karta nedusila). Ako som mal ale možnosť zistiť pri testovaní, väčšie rozmery a naozaj prepracované riešenie chladenia umožňujú tejto karte podávať veľmi dobré výsledky po stránke teplôt a možností pretaktovania.

Softvér, podsvietenie a možnosti taktovania

Priamo na Gigabyte stránke určenej pre túto kartu sa nachádza pár veľmi zaujímavých programov na stiahnutie. Odhliadnuc od základu, ktorým je driver, a ten sa dá stiahnuť aj na stránke Nvidia, ide o dva programy. RGB Fusion, vďaka ktorému si budete môcť nastaviť podsvietenie nielen na samotnej karte, ale napríklad aj na podporovaných RAM moduloch, matičných doskách, chladičoch, či iných komponentoch vybavených LED diódami. Druhým je AORUS Engine, program, ktorý zvládne všetko, čo by mohol nielen začiatočník, ale aj naozaj skúsený používateľ potrebovať pre prispôsobenie a monitorovanie svojej grafickej karty. Na domovskej karte sú prehľadne zobrazené takty grafického čipu a pamäte, povolené prekročenie základného limitu napájania, či nastavenie rýchlosti ventilátorov. Jedným klikom je dostupné monitorovanie všetkých potrebných (aj menej potrebných) faktorov, od taktov, cez teploty, až po rýchlosti ventilátorov. A veľmi príjemné je prepojenie viacerých programov od Gigabyte, takže RGB Fusion je dostupný aj z AORUS Engine programu jedným kliknutím. Osobne na taktovanie zvyčajne používam overenú utilitu menom MSI Afterburner, ktorá je síce od konkurencie, ale pri mojom používaní fungovala aj s kartami všetkých ostatných výrobcov. Prehľadnosť, stabilita a dizajn AORUS Engine sa mi ale pri testovaní natoľko zapáčili, že ho asi budem používať aj naďalej.

Testovanie, metodológia a absencia výsledkov s Ray Tracingom

Pri testovaní bola karta osadená na matičnej doske Gigabyte AORUS Z390 Pro spolu s procesorom Intel Core i9-9900K a 16 GB DDR4 3200 MHz RAM. Procesor bol ponechaný v základných nastaveniach s vypnutým MCE (Multi-Core Enhancement), pri RAM bol zapnutý XMP profil pre plné využitie 3200 MHz taktov a chladenie bolo nastavené na plný výkon pri procesore/skrinke a automatickú krivku pri grafickej karte. Hry boli otestované s kartou ako v základných nastaveniach, tak aj s pretaktovaním +100 MHz na jadre a +800 MHz na pamätiach. Všetky hry boli otestované v rozlíšeniach 1080P, 1440P a 4K a záznamy o FPS boli zachytávané programom FRAPs. Predtým, ako si pozriete výsledky v grafoch nižšie, musím adresovať očividného slona v tejto našej recenzovanej miestnosti, a to je absencia akýchkoľvek testov s Ray Tracing technológiou. To je, nanešťastie, spôsobené samotnou absenciou hier, ktoré by boli s podporou Ray Tracingu dostupné bežným používateľom. Akonáhle sa takéto hry objavia na trhu, recenziu a grafy sa pokúsime dodatočne aktualizovať.

Naše hodnotenie

Pokiaľ by som mal dať hodnotenie samotnej karte RTX 2080, balansoval by som na hrane troch, až štyroch hviezdičiek. Výkon v porovnaní s cenovkou a momentálna absencia hier podporujúcich Ray Tracing robia z RTX kariet v podstate ťažko odporúčateľný artikel. Hlavne, keď karty GTX 1080 Ti sú minimálne o 100 eur lacnejšie a v terajších tituloch ponúkajú výkon nižší len o pár FPS. No AORUS GeForce RTX 2080 Xtreme 8 GB ponúka priamo od výrobcu vyšší takt, perfektne riešené chladenie a dizajn, z ktorého, takpovediac, padajú sánky a trasú sa kolená. Navyše, veľmi dobre riešené chladenie má za následok lepšie možnosti pretaktovania, ktoré túto kartu posúvajú ešte trochu vyššie. Takže pokiaľ vás naozaj svrbia dlane, peňaženka vám nezíva prázdnotou a chcete byť za každú cenu pripravený na príchod hier s Ray Tracingom, potom vám môžeme AORUS GeForce RTX 2080 Xtreme 8 GB odporúčať z plného srdca.

Klady

  • vyššie takty priamo z výroby
  • skvelo riešené chladenie
  • futuristický dizajn
  • jednoduchý softvér na pretaktovanie
  • veľmi dobré výsledky v hrách
  • tichý chod aj pod záťažou
  • zaujímavo riešené RGB podsvietenie
  • potenciál DLSS a novej AA funkcionality

Zápory

  • prémiová cena
  • nemusí pasovať do každej skrinky
  • momentálna absencia Ray Tracing titulov

Informácie o produkte

Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Xtreme 8 GB 2018

  • Kategória: Grafické karty
  • Šírka: 59,9 mm
  • Výška: 290 mm
  • Hĺbka/hrúbka: 134,31 mm
  • Farba: Čierna/Strieborná
  • Orientačná cena: 920 €
  • Produkt na recenzovanie poskytla spoločnosť: Gigabyte

Zobraziť viac

Korekcia: Veronika Cholevová

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk