- Apple sa v posledných rokoch snaží demonštrovať pokrok a silu svojich čipov aj portovaním PC/konzolových hier na iPhone
- Z dát však jasne vyplýva, že majitelia iPhone o takéto hry záujem nemajú
iPhone, ktorý svojim výkonom spôsobí nepotrebnosť domácich konzol? To je možno sen spoločnosti Apple. Táto hypotéza sa však nestretá s realitou. Apple totiž v posledných rokoch priniesol na iPhone oceňované hry ako Resident Evil 4, Resident Evil Village, Death Stranding či Assassin’s Creed Mirage, ktoré hrdo predstavoval počas svojich konferencií. Dáta však ukazujú, že platené hry na platforme veľkú šancu nemajú.
Podľa Appfigures si totiž Assassin’s Creed Mirage na iPhone zariadeniach kúpilo za 49,99$ menej ako 3000 ľudí a to necelý mesiac po vydaní hry, Celkovo bola hra stiahnutá 123 tisíc krát (hru si môžete pred kúpou stiahnuť a otestovať) a tržby iPhone portu priniesli Applu a Ubisoftu približne 138 tisíc dolárov.

Dáta jasne ukazujú, že hráči na smartfónoch sú jednoducho zvyknutí hrať free-to-play hry a odmietajú platiť vysoké sumy za prístup k hrám. Dokazuje to aj samotný Ubisoft. Ich free-to-play hra Assassin’s Creed Rebellion totiž za rovnaký čas od vydania získala 1,9 milióna stiahnutí a dosiahla o 612% vyššie tržby.
Čo však Capcom? Ten priniesol na iOS zariadenia svoje Resident Evil hry. Konkrétne oceňovaný remake Resident Evil 4 a hru Resident Evil Village. Resident Evil 4 si hráči stiahli 357 tisíc krát, no reálne si ju kúpilo iba približne 7 tisíc ľudí a hra tak utŕžila 208 tisíc dolárov.
Resident Evil Village dopadol ešte horšie. 370 tisíc stiahnutí, no iba 5750 predaných kópií a tržby vo výške 92 tisíc dolárov.
Death Stranding taktiež nedopadol slávne. Hra totiž nemá ani skúšobnú verziu, no podľa odhadov Appfigures si ju kúpilo 10 600 hráčov a hra tak vygenerovala približne 212 tisíc dolárov v tržbách.
Free-to-play vládne hrám pre smartfóny
„Tieto čísla nie sú ani zďaleka úspechom, najmä v porovnaní s predajmi, ktoré dosahujú hry AAA na svojich primárnych platformách,“ hovorí vedúci oddelenia obsahu spoločnosti Appmagic Andrej Zubov. „To naznačuje, že tieto hry už zachytili veľkú časť svojich potenciálnych príjmov a teraz si udržia oveľa nižšie zárobky.“
„Pri pohľade na najúspešnejšie prémiové mobilné hry vidíme, že mnohé z nich sú pôvodne nezávislé tituly,“ pokračuje Zubov. „Tieto hry majú zvyčajne jednoduchšie ovládanie, uprednostňujú jedinečné umelecké štýly pred špičkovou grafikou a sú vhodné na kratšie hranie. To sú obvyklé atribúty úspešných free-to-play mobilných hier.“
„Rovnako dôležité je, že prémiové nezávislé hry na mobilných zariadeniach sa zvyčajne predávajú za 5 až 10 dolárov. Toto cenové rozpätie lepšie zodpovedá priemerným výdavkom mobilných hráčov. To pravdepodobne vysvetľuje, prečo sa týmto hrám ľahšie expanduje na trh mobilných hier a prečo majú vydania AAA hier slabšie výsledky.“
„Podľa mňa to vyzerá tak, že tieto trhy zostanú oddelené, aspoň nejaký čas,“ dodáva Zubov. „Hráči, ktorí si môžu dovoliť vlajkové mobilné zariadenia a 50 dolárov za hry, budú mať pravdepodobne prostriedky na to, aby si mohli užívať hry aj na PC a konzolách. Na druhej strane, hráči, ktorí si nemôžu dovoliť herné zariadenia alebo výkonné mobilné telefóny, majú menšiu pravdepodobnosť, že si jednorazovo kúpia 50 dolárov.“
Herní vydavatelia na tom však asi neprerábajú
Analytici však nepredpokladajú, že pre vydavateľov ide o veľkú stratu peňazí. Predpokladajú totiž, že porty do veľkej mieri financuje práve Apple v snahe poukázať na hráčsky potenciál svojich zariadení a čipov.
Prvotné výsledky však ukazujú na fakt, že majitelia smartfónov a tabletov jednoducho nie sú ochotní investovať do hier vysoké sumy. Ubisoft však už oznámil, že na iOS prinesie Assassin’s Creed Shadows. Ešte v roku 2022 oznámila spoločnosť Apple príchod No Man’s Sky na iOS. Port však zatiaľ vydaný nebol.
„Predať priemernému majiteľovi iPhonu 15 hodnotu opätovnej kúpy hry za plnú cenu, aj keď funguje aj na iPade a Macu, je zjavne problém, čo potvrdzujú aj údaje,“ prezradil analytik Appfigures Randy Nelson.
„Príbeh s AAA titulmi, ktoré prichádzajú na zariadenia Apple, dáva z marketingového hľadiska väčší zmysel,“ dodáva Zubov zo spoločnosti Appmagic. „Správa o príchode ďalšieho projektu na mobilný telefón získa zaručenú publicitu a možno motivuje nemalý počet ľudí ku kúpe Pro verzie telefónu.“