Tim a príbeh o tom, ako peniaze menia človeka

Tim a príbeh o tom, ako peniaze menia človeka

Keď sa z relatívne neznámeho Tima stal boháč, zmenil sa aj jeho postoj.

Meno Tim Sweeney je v hernom svete celkom známe. Ide o zakladateľa štúdia Epic Games, ktoré sa najprv preslávilo hernou sériou Unreal Tournament a vlastným Unreal Enginom, následne presedlalo na Xbox 360 a prinieslo tam slávnu sériu Gears of War a momentálne valcujú všetko, čo im stojí v ceste vďaka Battle Royale šialenstvu s názvom Fortnite.

S Fortnite však prišla aj hromada peňazí. Sweeney má podľa odhadov Forbes k dispozícii majetok vo výške 7,18 miliardy dolárov, pričom drvivú väčšinu z toho zarobil práve počas minulého roka a tak rozhodol peniaze investovať do PC hrania. Založil novú platformu na digitálnu distribúciu, nazvanú Epic Games Store a je zrejmé, že v poslednej dobe do tejto platformy tlačí veľa peňazí. Jedným z hlavných spôsobov, ako prilákať hráčov na svoju platformu sú exkluzivity. Začalo to hrami ako Satisfactory a skončilo to pri Metro Exodus, ktorá bola neslávne stiahnutá zo Steamu v prospech ročnej exkluzivity na tejto platforme.

Poďme sa však pozrieť trochu do minulosti, kedy bol Tim nie Timom so 7 miliardami, ale Timom, ktorý pracoval na survival hre Fortnite: Save the World a jeho štvrtá verzia Unreal Enginu nebola ani zďaleka taká populárna, ako jeho predchodca. Bolo to v roku 2016, kedy Microsoft kritizoval za ich UWP technológiu. Za to, že Microsoft spraví zo Steamu horšiu službu, že „ukradne“ vašu hernú knižnicu a že nebudete mať možnosť, kúpiť si softvér od iného poskytovateľa, ako od Microsoftu.

Ja som to vtedy vnútorne nazýval ako Tinfoil hat Tim a je paradoxom, že prešli dva roky, a Sweeney je v rovnakej pozícií a robí to isté, za čo kritizoval Microsoft. Zrazu je to však teraz legitímny nástroj na súťaženie na otvorenom PC trhu. Konkrétne to, že zahádže vývojárov peniazmi, aby hru odstránili zo Steamu a umožnili dočasný exkluzívny predaj na jeho platforme. Je zaujímavé, ako sa mení perspektíva človeka...

„Celá téza je o tom, že obchodom by malo byť umožnené súťažiť a hráči a vývojári by mali byť slobodní v tom, aby používali taký obchod, aký chcú a to je presne to, čo sa deje teraz.

Samozrejme, boj medzi obchodmi je zdravý, hlavne keď to spôsobí väčší zisk pre vývojárov (30% na Steame vs. 12% na EGS), ktorý môže byť reinvestovaný v ďalších hrách, alebo prejavený v cene produktu.

Milujte nás, alebo nenáviďte, budujeme však ekonomický trh medzi obchodmi, čo pomôže všetkým vývojárom a hráčom. Obchod však môže znížiť 30% podiel pre obchod vtedy, keď poskytne dostatok dôvodov pre hráčov, aby ho používali. Hry zdarma, lepšie ceny a exkluzivity, to sú všetko nástroje, ktoré sú potrebné.

Porovnajte si to napríklad s tým, ako Amazon Prime, Netflix a HBO finančne podporujú exkluzívny obsah, ktorý motivuje konzumentov, aby si vybrali práve ich službu. Ak by všetky služby mali všetky produkty, tak by zvíťazil ten, ktorý je na trhu najdlhšie. Je právom konzumenta kúpiť si každý produkt v každom obchode? Môžete ísť do Toyoty a kúpiť si tam Ford? Alebo Whopper v McDonald’s? Nie; Obchody súperia v type produktov rovnako ako aj v cenách a fíčurách.

Sledoval som celú situáciu a rozumiem ľuďom, ktorí by si hru radšej kúpili na Steame. Ale vývojári tak nikdy neujdú prevádzkovým nákladom Steamu, keď všetky hry stoja rovnako. Steam má „veto“ moc, takže ak sa vydavateľ rozhodne predávať hru na inom obchode za nižšiu cenu, Steam môže:

1. povedať „Nie“

2. Rozdielna cena by naštvala užívateľov Steamu, čo by opäť viedlo k bombardovaniu negatívnymi recenziami“

Tim Sweeney

Musím skonštatovať, že v niečom má pravdu. Je faktom, že nemôžete konkurovať zabehnutej digitálnej distribúcii ako Steam bez toho, aby ste mali niečo čo Steam nemá. A nakoľko z hľadiska feature mnoho vecí nenájdete, tak exkluzivity sú jedným zo spôsobov. Zároveň je však naivné si myslieť, že budujete nejakú súťaž medzi obchodmi, keď kupujete exkluzivity. Pretože akokoľvek negatívne nálady okolo Steamu existujú, jedno je faktom. Aj ten bol zo začiatku hejtovaný, no tým, že začal poskytovať hráčom viac výhod ako nevýhod, si získal ich srdcia.

Zároveň Sweeney ozrejmil svoj dva roky starý komentár voči Microsoftu:

„Ja kritizujem Microsoft za to, že obmedzuje slobodu používateľov inštalovať si plnohodnotný softvér a taktiež kritizujem ich snahu obmedziť práva vývojárov a vydavateľov na priamy vzťah so zákazníkom. Nekritizoval som exkluzivity. Kritizoval som zámer Microsoftu blokovať konkurenčné obchody z Windowsu.„

Tim Sweeney

Pozrite, ja nemám problém s tým, keď človek mení názory, pretože každý z nás sa vyvíja, skúsenosti a vek ho formujú a tým pádom sa na niektoré veci môže pozerať inak, ako predtým. Ale toto mi skôr príde ako „dostal som sa k peniazom, tak som sa stal antagonistom príbehu.“ Sweeney je totiž podľa jeho vlastných slov pokrytec, aj keď sa snaží vysvetliť, že to tak nemyslel a že tieto situácie sú neporovnateľné. A komunita mu to dáva vyžrať. Pretože tak, ako sa Microsoft snažil nahnať vývojárov aplikácií do UWP a Windows Store, tak sa momentálne snaží Sweeney nahnať hráčov, aby používali Epic Games Store. Nezazlievam mu to, pretože je to jediná možnosť, ale aspoň nech je úprimný sám pred sebou.

Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.

Zdroj: twitter

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk