Early Access je škaredá nadávka, no nemusela by byť

Early Access je škaredá nadávka, no nemusela by byť

Aj napriek tomu, že s týmto systémom veľa hráčov problém nemá.

Po februári tohto roka som sa zamýšľal. Je totiž zrejmé, že keď AAA vydavateľom niečo ide skvelo, je prebratie myšlienky, ktorú spopularizovali indie hry a jej katastrofálna implementácia do vlastných hier. Napríklad DLC, z ktorých sa stal obsah vytrhnutý z už dokončenej hry, ktorý bol následne predávaný. Alebo myšlienka mikrotransakcií. Existuje nepísaná garancia, že keď sa objaví niečo novátorské, tak AAA vydavatelia to často zoberú, oholia na kosť a zmenia na nepoznanie a následne nám to ponúknu.

A momentálne trpí rovnakým syndrómom Early Access. Niekedy solídna myšlienka, ktorá umožnila menším vývojárom tvoriť hru spolu so svojou komunitou. Malí vývojári často nemajú peniaze nazvyš a pri investovaní do nových herných systémov musia zvážiť, ktorým smerom sa vybrať. A presne vďaka Early Accessu mohli investovať podľa toho, čo hráči chceli a vedeli, že sa im investícia vyplatí. Tak to fungovalo.

Lenže. Keď vidím hry ako Fallout 76, Anthem, Battlefield 5 a ďalšie, tak mi je jasné, že tieto hry presne spĺňajú Early Access. Zisťujeme, že tento názov neznamená nič, pretože tieto hry vykazujú mnoho znakov Early Access hier, no tento názov nemajú. Prečo?

Pretože vydavatelia našli čarovné slovíčko live service. Čiže hra, ktorá sa postupom času vyvíja, do ktorej je zapracovaný feedback od hráčov a ktorá sa vyvíja presne podľa želaní komunity. Lenže, problémom tohto celého je fakt, že vydavatelia opäť nepochopili, že live service neznamená vydať polodokončenú hru a následne ju dokončiť počas prvých mesiacov po vydaní, ale že live service má byť plne dokončená hra, do ktorej je pridávaný ďalší obsah. Tým pádom sa skrývajú za túto slovnú hračku, pri každej kritike toho, že vydali polodokončený produkt. „Veď my ju dokončíme a to úplne zdarma pre všetkých hráčov...“

No ďakujeme pekne. Pritom paradoxom je, že keby tie vyššie spomínané hry (a stovka ďalších) boli vydané s nálepkou Early Access, tak by boli prijaté oveľa lepšie. Lebo minimálne v prípade Anthem a Battlefield V tam solídny základ je. Len chýba všetko ostatné. Lenže nie. Pretože elitársky status AAA vydavateľov a ich hrdosť im nedovolí nalepiť na krabicu hry nálepku Early Access. Jednak preto, že sa boja znížených predajov a jednak preto, lebo je to pre hráčov jasná správa a tí sa následne vedia prispôsobiť a prípadne na kúpu počkať. Mlžiť je v tomto prípade to najlepšie, čo môžu urobiť. Aby sa produkt kúpil a následne začal cyklus ospravedlňovania.

A tým nechcem povedať, že Early Access hry sú imunitné voči kritike to nie. Podľa mňa by mal byť kritizovaný každý produkt, ktorý má určitú formu monetizácie, pretože ak si od hráča vypýtate peniaze, tak by ste mu za ne mali poskytnúť protislužbu, v tomto prípade kvalitnú hru. Lenže už len ten dojem z toho, že nevstupujem do jamy levovej, ale že som si vedomý „dokončenosti“ hry a kúpou súhlasím s týmto nedokončeným stavom dáva lepší priestor na prvý dojem.

Namiesto toho tu máme nádherné trailery, poloklamlivé ukážky na herných výstavách a znechutenie hráčov, ktorí už majú plné zuby toho, že tento cyklus sa neustále opakuje. Narúša to dôveru, narúša to budúcnosť a ten kto si myslí, že to nebude mať žiadne následky, je na veľkom omyle.

Už dlho sa napríklad hovorilo o tom, že pre Bioware je Anthem „do or die“ projekt. Teda na základe výsledkov predaja tejto hry sa bude rozhodovať o ďalšej budúcnosti štúdia. Tým nechcem povedať, že EA ide zatvoriť Bioware, iba to, že možno môže v prípade neúspechu nastať reštrukturalizácia. DICE má taktiež svoje problémy. Pokiaľ boli v okolí Štockholmu jediným veľkým štúdiom, tak sa nemali čoho báť, no v posledných rokoch im v tejto geografickej oblasti vyrástla konkurencia (jednu z nich v podobe štúdia Ubisoft Stockholm dokonca vedie bývalý producent DICE Patrick Bach) a preto je možný odliv talentov aj tam. A Bethesda? Tá bude mať čo robiť, aby sa z fiaska s názvom Fallout 76 spamätala. Na to stačí, ak si odpoviete na otázku: „Tešíte sa na Starfield a TES VI rovnako ako pred vydaním Falloutu 76?“

Pritom, ani v ostatných oblastiach pomenovanie Early Access neznamená nič. Taký PUBG mal obrovské množstvo bugov aj v Early Access fáze a má ich aj teraz, keď „oficiálne“ vyšiel. Trochu ma mrzí, že namiesto priamej a jasnej komunikácie sa nevybudovalo niečo, čo je založené na úprimnosti, ale na tom, kto koho „okašle.“ A nie som si istý, či takáto forma biznisu má dlhodobú trvácnosť. Pretože, aj keď hráči zabúdajú veľmi rýchlo, tak raz sa toho nakopí toľko, že už nebudú vedieť zabudnúť.

Nemyslím si, že vydať Early Access hru ako AAA vydavateľ je hanbou a mrzí ma, že to vydavatelia očividne tak berú. Ale verím tomu, že keby Anthem vyšiel o šesť mesiacov neskôr, tak reakcie naň by boli o trochu iné. To isté platí aj v prípade ďalších hier, ktoré som spomínal. A ak nie je možné z finančných dôvodov hru odložiť, tak aspoň sa netvárme, že dávame našim štúdiám 100% slobodu a vždy vydávame hru až vtedy, keď je pripravená. Pretože takto klameme samých seba, ale zároveň klameme aj tých, ktorí nám zabezpečujú, že túto prácu môžeme robiť.

Prežil som prvý rok Destiny 2, prežil som prvý rok Division, prežijem aj prvý rok Anthem. Otázkou však je, či to skutočne bolo potrebné, prechádzať si tým istým dookola. Pretože ako by povedal Vaas z Far Cry 3: „Insanity is doing the exact... same fucking thing... over and over again expecting... shit to change.“ A presne to je to, čo sa momentálne robí. Otázkou je len to, ako dlho to hráči vydržia a budú tolerovať.

Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk