Staviť všetko na jednu kartu nie je rozumné.
(Poznámka: vieme, že služba sa volá Google Stadia, ale neodolali sme 😀 )
Oukej. Takže je to za nami. Celé predstavenie, celé vágne ukážky. Všetko. A úprimne? Nemal som extra veľké očakávania. A vlastne som ani nevedel presne, čo si mám myslieť. Pretože, keď sa začína E3 a vy očakávate konferenciu Sony/Microsoftu, tak viete viac-menej čo dostanete. Google je však nováčik a preto bolo ťažké triafať, ktorým smerom sa uberie. Vedeli sme však jedno. Že minimálne časť z toho bude stavať na tzv. Project Stream, streamovacej technológii, ktorá spraví všetko ostatné minulosťou.
Výsledkom je Google Stadia, projekt pri ktorom budete môcť hrať kdekoľvek, kedykoľvek a na čomkoľvek. Plne kontrolovaný ekosystém, ktorý je snom všetkých vydavateľov. Niečo čo ponúka viac obmedzení ako slobody a čo sa Google bude snažiť pretlačiť. Lenže keď ma niečo za posledné roky naučilo, tak je to určite skepticizmus. Vždy keď vidíte niečo pekne nablýskané, tak minimálne majte v hlave tvora, ktorý vám bude hovoriť, že nie je všetko zlato čo sa blyští. Pretože tak budete vedieť triezvo zhodnotiť všetko, čo je ponúkané a nepodľahnete prvotnému šialenstvu.
A ja som po včerajšku neuveriteľne skeptický. Jednak si za to môže Google sám, no taktiež som skeptický kvôli tomu, kde sa momentálne nachádzame. Rozumiem tomu, že Google chce dosiahnuť aj na hráčov, ktorí si nemôžu dovoliť konzolu. Ale staviť všetko na jednu kartu je prinajmenšom riskantné. Ak mám byť úprimný, keď už sa bavíme o hernom streamovaní tak mi kombinácia klasickej konzoly (Xbox, Playstation) a prípadného streamovania v prípade nedostupnosti konzoly (Playstation Now, Project xCloud) príde oveľa atraktívnejšie ako sa spoliehať iba na streamovanie. A to aj v prípade, že vstupný lag je takmer úplne eliminovaný. Pretože môžete o svojej technológii rozprávať čo len chcete, ale faktom zostáva, že streamovanie nebude nikdy lepšie ako lokálne hranie. Nikdy vám to neposkytne rovnaký zážitok.
Vždy budete hrať buď s väčším lagom, alebo s väčšou kompresiou dát, čo vyústi v horší obraz. A preto sa spoliehať na službu, ktorá umožní iba streamovať? Skôr nie ako áno. Zároveň však viem, že som „herný dinosaurus“ a nasledujúca generácia vyrastajúca na smartfónoch, Fortnite a ďalších produktoch nie je tak naviazaná na „tradičné“ hranie, ako my. Lenže. Aj na trhoch, na ktorých chce v tomto roku spustiť službu nie je internetová situácia ideálna. Hlavne USA má katastrofálny internet na mnohých miestach, kde by ste to neočakávali.
A ako poistku dôvery tam pošlú Phila Harrisona. Toho, ktorý bol pri neslávnom predstavení konzoly Playstation 3 a toho, ktorý bol pri neslávnom predstavení konzoly Xbox One. A bol z oboch spoločností vypoklonkovaný. To vo mne nevzbudzuje dôveru.
Google svoju flexibilitu prezentuje ako výhodu. Lenže Google Stadia nie je flexibilná služba, pretože vás obmedzuje iba na streamovanie v čase, kedy všetka konkurencia ponúka klasické lokálne hranie a rozbieha aj streamovanie, aby ste si zvolili, ako je vám lepšie hrať. To je podľa mňa viac flexibilné, ako tlačiť všetkých hráčov do jedného spôsobu hrania.
A len tak mimochodom. Chváliť sa špecifikáciami svojho hardvéru v čase, keď je nová generácia konzol za dverami je tak trochu naivné. A celkovo, chváliť sa streamovaním 4K 60FPS, ktoré prinesie kompresiu, ktorá vám to 4K rozlíšenie prakticky zničí? Okej. Ani gigant ako Microsoft si nemyslí, že IBA streamovanie je budúcnosťou. A ja tomu tiež neverím. Nie v dohľadnej dobe.
Čo ma posúva k ďalšiemu bodu. Dlhotrvácnosť. Nevieme síce, aký bude obchodný model, ale osobne predpokladám, že bude existovať variant mesačného predplatného na štýl Game Passu a taktiež aj možnosť kúpiť každú hru samostatne. Problém je však história Googlu. Je to spoločnosť, ktorá vie akýkoľvek svoj projekt rýchlo zabiť, keď neprinesie rýchly úspech. A načo by som investoval do služby pri firme s takouto históriou? Počet opustených projektov sa ráta na desiatky a určite to nevzbudzuje dôveru do budúcnosti. Naopak. Ukazuje to na spoločnosť, ktorej nevadí odpísať miliardy dolárov z neúspechu.
A to ani nespomínam obsah. Asi je zrejmé, že Google naskakuje na rozbehnutý vlak a musí konať rýchlo, aby pripravil zaujímavý exkluzívny obsah aby dal dôvod ľuďom na prechod na ich platformu. Je jasné, že Microsoft hry na službe nebudú, je jasné, že Sony hry na službe nebudú. Ťažko predpokladať, že EA hry sa na službe ukážu (nakoľko EA údajne pracuje na vlastnej službe). Tak aký dôvod má napríklad Xbox hráč začať využívať Google Stadia? Keď dostane exkluzívny obsah, má k dispozícii skvelú službu, keď si nechce hry kupovať (Game Pass) a navyše, v prípade že bude chcieť, môže pokojne hrať lokálne a k dispozícii bude mať takmer všetky multiplatformové hry? Ja si myslím že žiadny.
Exkluzivita vychádza zo slova „exclude,“ čiže vynechať. To znamená, že napríklad The Division je exkluzivitou pre PC, Xbox One a Playstation 4, pretože hra nie je na Nintende Switch. A to bude platiť aj voči Stadii. Zatiaľ čo Microsoft a Sony majú pri svojich streamovacích službách výhodu toho, že vydavatelia z týchto ekosystémov tak skoro (ak vôbec) neodídu na Stadiu zatiaľ neprišli. A úprimne, neviem či vôbec majú dôvod. Takže si predstavme službu, na ktorej si nebudete môcť zahrať žiadnu športovú hru od EA, žiadnu exkluzivitu Sony, Microsoftu a Nintenda a kde je jedinou vašou výhodou to, že môžete s Youtube fanúšikmi zdieľať postup hrou… A k dispozícii máte síce vlastné first-party štúdiá, no pokiaľ sa tí ukážu s niečím reálnym, tak konkurencia bude mať dávno plne pripravené vlastné streamovacie riešenie a navyše vám k tomu ponúkne možnosť lokálneho hrania, aby ste rozhodnutie o tom, či chcete hrať vo vyššej kvalite spravili vy.
Je mi jasné, že Stadia je projekt do budúcnosti. No kombinácia silnej konkurencie, ktorá má obrovskú fanúšikovskú základňu, momentálne nulového obsahu, ktorý by som si nezahral inde a reputácie Googlu ako spoločnosti, ktorá nemá trpezlivosť vo mne vyvolávajú skôr veľkú skepsu. Nie som proti streamovaniu, no v mojich očiach je to skôr alternatíva, nie jediná možnosť. Hlavne pri spoločnosti, ktorá konštantne šikanuje vlastných tvorcov (Youtube) a jediný dôvod prečo niektorí jej služby používajú je to, že nemajú na výber. Môžem sa pochváliť skvelým internetom a aj tak by som svoje hranie nezveril čisto do rúk streamovania. Hlavne s vedomím, že nikdy nebude lepšie ako lokálne hranie. A Doom Eternal, ktorý bude aj tak dostupný takmer na všetko to určite nezachráni.
Nie som jasnovidkina Jarmila, ale momentálne nevidím dôvod, prečo by bežný hráč mal skočiť na palubu Googlu. Pravdepodobne však asi nie som cieľovka. Každopádne môžem povedať, že som nečakal veľa a dostal som ešte menej. Ale to, či bude projekt úspešný ukáže až čas a hlavne to, s čím príde konkurencia. Faktom však zostáva, že až teraz sa dočkáme vojny exkluzívneho obsahu.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.