Je pre nás nutnosť byť empatickí voči vývojárom. Inak na to doplatíme sami

Je pre nás nutnosť byť empatickí voči vývojárom. Inak na to doplatíme sami

Herný priemysel nie je zdravý.

Vždy, keď napíšem nejaký článok v ktorom informujem o dlhých hodinách, ktoré niektorí vývojári trávia pri tvorbe hier a o šialených podmienkach, ktoré v štúdiách panujú viem, že sa dočkám hromady komentárov typu „Veď aj na Slovensku pracujeme dlhé hodiny,“ alebo „veď za to zarábajú desaťtisíce dolárov.“

Ja teoreticky rozumiem, že zákazníkom, ktorí si hru kúpia môže byť šum a fuk, koľko hodín denne vývojári na hre pracovali, aké zákulisné hry sú medzi jednotlivými oddeleniami a hlavne aké šialené podmienky niekedy tvorcovia hier musia skúsiť predtým, ako si my hru môžeme užiť. Áno, keď si kupujeme nejaký tovar, asi ťažko nás zaujíma ako bol vyrobený, no musíme si pamätať, že malým množstvom empatie voči vývojárom koniec-koncov poškodíme sami sebe.

Vysvetlím. Totižto, len málo z nás si uvedomuje, že hry netvoria štúdiá, ale ľudia v štúdiách. Nie sú to excelovské tabuľky a KPI, ktoré treba splniť. Ale vývojári, ktorí sú tvoriví a ktorí nám chcú tú tvorivosť ukázať, no na konci každého dňa sú to len ľudia ako my. Majú svoje problémy, majú svoje rodiny. Lenže toto šialené prostredie, ktoré sa v mnohých štúdiách vytvára je proste neudržateľné. A jedného dňa to spôsobí (ak to už nespôsobilo) odliv talentu z tohto herného biznisu.

Problém? Určite áno. Totiž nemôžeme k tejto záležitosti pristupovať ako Konami, ktoré si myslelo, že prácu Kojimu na Metal Gear môže robiť hocijaká cvičená opica. Tá spoločnosť kvôli tomu, že odmietala priznať kreatívne zásluhy svojich zamestnancov spôsobila to, že dnes sa tam z tvorcov legendárnych hier ako Metal Gear Solid či Castlevania nenachádza prakticky nikto. Pretože jedného dňa si povedali, že im to za to nestojí a odišli.

Pred niekoľkými dňami som sa dostal k článku s nadpisom: „Kde sú vývojári Uncharted 2 dnes?“ Z neho je zrejmé, že iba polovica vývojárov, ktorí pracovali na Uncharted 2 pracovali aj na Uncharted: The Lost Legacy. Z neho je taktiež zrejmé, že obrovský odliv tvorivých mozgov nastal po dokončení Uncharted 4. Prečo? Lebo vývoj tej hry sprevádzalo šialenstvo plné nadčasov, vyhorení vývojárov a ďalších nežiaducich efektov. Tým samozrejme netvrdím, že toto je jediný dôvod. Mnoho pracovníkov štúdia sa chce posunúť niekde inde, prejsť do iného štúdia alebo je ich dôvod odchodu úplne iný. Iba konštatujem, že toto situácii neprospieva.

A áno. Kvalitní vývojári sa dajú nahradiť novými. Do určitého momentu. Vždy keď čítam o hernom crunchi, tak si spomeniem na štúdio Irrational Games pod vedením geniálneho Kena Levina, ktorý si po vydaní Bioshock: Infnite povedal, že už má toho dosť. Jeho jediným vykúpením bola jeho reputácia, ktorá mu umožnila založiť si malé štúdio Ghost Story Games a ponechať si kľúčových vývojárov z Irrational. Lenže takých veľa nie je.

Napríklad taký Bruce Straley z Naughty Dog. Skvelý herný dizajnér, ktorý režíroval všetky Uncharted hry od dvojky a taktiež aj The Last of Us. Po Uncharted 4 si však povedal, že má dosť a odišiel zo štúdia. A presne strata takýchto ľudí môže hráčov v budúcnosti veľmi mrzieť.

Celkom ma pobavilo (nie v pozitívnom zmysle slova), ako sa o tvorcoch Fortnite na nižších pozíciách vo firme hovorí ako o „telách.“ Ako o niekom, koho prácu môže robiť hocikto. Presne to je problém. Pretože takéto pracovné podmienky sú vyslovene odstrašujúce a niektorý z talentov, ktorý ešte nemal možnosť sa prejaviť po 100 hodinovom pracovnom týždni, kedy vytváral assety pre Fortnite skonštatuje, že mu to za to nestojí.

Viete napríklad o tom, že režiséri Dragon Age: Origins (James Ohlen) a Dragon Age: Inquisition (Mike Laidlaw) už nie sú v Bioware? Oboch dožral termín „Bioware Magic,“ ktorý spôsobil, že všetok obsah pre Mass Effect: Andromeda, Dragon Age: Inquisition a Anthem bol vyprodukovaný niekoľko mesiacov pred vydaním, firemná politika a šialené nadčasy. Týchto dvoch „otcov“ Dragon Age už pri sérii neuvidíme. A ak si skutočne myslíte, že je to v poriadku, tak sa obávam, že herný biznis v súčasnej podobe nemá budúcnosť. Pretože to dopadne podobne ako učitelia na Slovensku (pri všetkej úcte). Že o svojom povolaní musíte byť presvedčený. Pretože ak nie ste, tak nemá vôbec žiaden zmysel, aby ste to robili. Škodí to totiž vám, vašej rodine a všetkým naokolo.

Pracovníci v hernom biznise smerujú k vytvoreniu odborov. A je to len logickým vyústením. Pretože do tohto stavu ich dostal systém. Ten, ktorý nevidí kvality jednotlivých vývojárov, ale vidí iba čísla, peniaze a výkon. Systém, ktorý si myslí, že túto práčku budú vývojári znášať donekonečna a ktorý si naivne myslí, že každý jeden vývojár je jednoducho nahraditeľný.

Bojím sa, že raz prídeme o tie najkvalitnejšie mená herného priemyslu. A to všetko len kvôli tomu, že aj my hráči ich občas vidíme ako niekoho, kto si namiesto makania v štúdiu vyvaľuje šunky na pláži. A teraz nehovorím, že ich máme zachraňovať. Hovorím iba to, že trocha empatie nezaškodí. Pretože aj oni sú len ľudia.

Viem, že herný biznis je hlavne o konkurencii a keď Fortnite vydáva update každý týždeň a vaša Battle Royale hra nie, tak hráči budú nadávať. Ale ja osobne súhlasím so šéfom Respawnu, tvorcom Apex Legends. Radšej si na nový obsah počkám, keď to bude znamenať to, že kvalitní vývojári z Respawnu nebudú mať dôvod zo štúdia odísť a budú prinášať ďalšie kvalitné hry.

Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie alebo webu Gamesite.sk.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk