Čakal som smrteľnú ranu pre Xbox od Sony, no Phil sa asi môže pokojne usmievať

Čakal som smrteľnú ranu pre Xbox od Sony, no Phil sa asi môže pokojne usmievať

 

Pohľad z druhej strany rieky.

Nikdy som sa netajil tým, že Xbox je moja primárna platforma. Lebo sa vlastne ani nemám za čo hanbiť a zároveň si viem moje rozhodnutie odôvodniť. Zároveň sa však osobne neradím do kategórie „Xbots“ alebo „Xbox fanboys.“ Ak má Playstation skvelú hru, ktorá ma zaujme, tak si ju veľmi rád zahrám. Nie, nedostávam vyrážky v momente, keď chytím Dualshock a nepraskajú mi uši keď počujem Playstation zvučku. Ono, viete...existuje tzv. zlatá stredná cesta. Nebyť fanboy, nebyť hejter a mať preferovanú platformu bez toho, aby ste museli neznášať všetko iné.

To len na vysvetlenie môjho herného „pozadia.“ Ak vám bude naskakovať husia koža pri čítaní článku, tak je mi to vlastne úplne jedno. Chcem sa podeliť o pocity z Playstation 5 Showcase a keď máte pocit, že ide o „rant hejtera,“ tak asi sa ani nebudem snažiť presviedčať vás o opaku.

Dôvod, prečo som čakal niekoľko dní po je ten, že som si chcel nechať v hlave veci odležať. Nie je dobré ak sa takéto články šijú horúcou ihlou a chcel som si dopriať čas a zároveň som si chcel pozrieť všetky dostupné materiály vo vyššom rozlíšení ako bolo to hnusné komprimované 1080p rozlíšenie v ktorom bol stream (chápem dôvody, prečo to tak bolo).

Aby som zhrnul svoje očakávania od Playstation 5 Showcase. Čakal som že Sony zničí Microsoft. Doslova a do písmena. Že ukáže takú nádielku exkluzívnych hier, že každý jeden fanúšik Playstation 4 si rovno objedná päťku a dokonca k sebe Sony pritiahne aj ďalších Xbox fanúšikov. Či to boli očakávania oprávnené, to už nechám na posúdení iných a možno som tie očakávania mal fakt prestrelené, no nič s tým nespravím.

Faktom je, že ak by som mal použiť analógiu z filmového priemyslu, tak je to podobná situácia, ako keď zloduch nechá hlavného hrdinu síce dobitého a zráňaného, no nechá ho nažive a ten tak môže plánovať pomstu. Z tejto analógie si ale nezoberte, že Sony je „bad guy“ a Microsoft je „good guy,“ skôr mi ide o všeobecnú pointu.

V prvom rade chcem skonštatovať, že začať next-gen show s GTA V, akokoľvek populárna hra to je, je totálny nezmysel. Totálny. Úprimne, obrovské množstvo fanúšikov sa už nevie dočkať šestky a keď im na začiatku „next-gen“ show ukážete prostredník a poviete „najbližšie roky budete hrať GTA V – zase,“ tak to za veľký úspech nepovažujem.

Ale okay, poďme ďalej. Nasleduje veľký príhovor Jima Ryana, ktorý hovorí ako prišiel čas ukázať hráčom niečo, čo si môžu vychutnať iba na novej generácii a s novým výkonom, po ktorom nasleduje predstavenie...samostatného rozšírenia Spider-Mana, ktoré by s trochou snahy rozbehla aj Playstation 4, no Sony ju vypočítavo odstrihla z tejto platformy aby hráčov natlačila do svojej novej konzoly. Okay...cool.

Celkovo však musím povedať, že hry, ktoré boli ukázané vyzerali fajn. Problém však je, že nedávne Unreal Engine 5 demo podľa mňa vyšvihlo očakávania hráčov tak nerealisticky vysoko, že to vzbudilo „meh“ pocity zo Sony show. A možno aj preto chýbal ten „hype moment.“ To, čomu poslúžil Killzone: ShadowFall v minulej generácii, alebo Halo 3 a Gears of War v generácii predtým. Niečo, čo by ste videli a v hlave by vám okamžite cinklo – TOTO JE NEXT-GEN!.

Áno, Ratchet & Clank ukázal silu SSD disku a schopnosti okamžite načítať nové herné svety a GT nám zas ukázalo ray-tracing a veľmi pekný vizuál. A Horizon taktiež svojim vizuálom ohromil, no úprimne, ani jedna z týchto hier ma neposadila na zadok. Nie viac, ako napríklad decembrový trailer na Hellblade II.

A týmto sa dostávame k druhému zásadnému problému štvrtkového Showcase – mizernému počtu ukážok hrateľnosti. Pozrite – májový Inside Xbox bol katastrofálny a jedným z dôvodov bolo to, že sme nevideli prakticky žiadne zábery z hrania hier. Tu to bolo podobne, akurát vo väčšom. Keď si v hlave predstavujem Sony konferenciu tak si predstavujem 6-minútové demo hry, ktoré predstavuje komplexne hrateľnosť danej hry a končí úžasným záberom na možnosti. Mimo Ratcheta a možno GT7 sme sa ničoho takého nedočkali. A to je obrovská škoda. Lebo podobné očakávania mali podľa mňa aj fanúšikovia Sony, no tí to teraz radšej nepriznajú.

Musím však priznať, že produkčne zvládlo Sony túto show na jednotku. Úprimne, nevedel som čo mám čakať, pretože žijeme v komplikovaných časoch, no je zrejmé, že si na show dali záležať. Prakticky by som nemal problém s tým, keby takéto digitálne show plne nahradili sály nabité hernými novinármi a fanúšikmi a keby sa tieto show robili takto. Chvalabohu, že Sony „nestačilo“ zobrať webkamery a prihovárať sa k fanúšikom z domu. Čo je mimochodom veľké varovanie pre Microsoft počas ich júlovej show. Na toto si budú musieť dávať obrovský pozor. Hlavne vzhľadom na to, že pandemický stav už nie je taký vážny. Takže žiadne výhovorky sa už neakceptujú.

Ale späť k Sony. Páčili sa mi rôzne štýly a žánre hier, ktoré odprezentovali. Už to nebolo všetko iba „third-person“ akčná adventúra, ale videli sme skvelo vyzerajúcu hru Kena, Resident Evil, Deathloop, Horizon a zopár zaujímavých indie hier. Páčil sa mi spôsob, akým sa striedali hry jednotlivých veľkostí a že Sony bolo ochotné na tak dôležitej show dať priestor aj menším vývojárom. Všetko fajn, až do momentu, keď som si uvedomil aký zmätok mám v hlave.

A za toto môže 100% Sony. Že GhostWire: Tokyo a Deathloop, dve hry, ktoré boli ohlásené ako multiplatformové sú zrazu časové Playstation exkluzivity som sa dozvedel až na druhý deň cez Twitter. Že Project Athia – hra, ktorá má v traileri napísané „Designed for PS5“ príde aj na PC a následne aj na Xbox Series X som sa dozvedel až na tretí deň od show. Proste zmätok. Prakticky jediné hry pri ktorých som si bol istý platformou boli hry od Playstation Studios. Zvyšok bol miš-maš multiplatformov a časových exkluzivít a Sony sa neráčilo vniesť do situácie ani trochu svetla...veď načo, však? Ja viem, že kopa ľudí nenávidí „World Premiere“ a „Exclusive“ na konferenciách Microsoftu, ale aspoň na toto je to dobré – viete, že hra, ktorú teraz uvidíte bude exkluzívna na Xbox platformy.

A teraz k vrcholu večera, samotnej konzole. Keďže je to subjektívny článok, tak budem subjektívny. Konzola je podľa mňa otrasná z hľadiska dizajnu. Obrovské monštrum, ktorému chýba elegancia a hlavne praktickosť. To je pre mňa asi najväčším negatívom vzhľadu. Mechanika vyzerá, ako keby ju Sony zabudlo zakomponovať do dizajnu a v hodine dvanástej vytvorili konzole „brucho“ kde ju pripevnili. Áno, konzola má zmysel pre detail a jednotlivé príslušenstvo je k nej pekne dopasované, no tam asi pozitíva končia. Čaká nás asi najmasívnejšia konzola za veľmi dlhú dobu a s ohľadom na vzhľad PS5 mi príde rozhodnutie Microsoftu opustiť „tradičný konzolový dizajn“ ešte rozumnejšie. Lebo je zrejmé, že Playstation 5 je tak veľká, lebo jednoducho musí kvôli nárokom na chladenie. Udržiavať ju bez prachu však bude nočná mora. Hej a ešte jedna vec. Koho napadlo nadizajnovať konzolu tak, že aj keď ju máte v horizontálnej polohe, tak aj tak pod ňu potrebujete dať stojan? Ale na druhej strane súhlasím, že dizajn je čisto subjektívna záležitosť a ak sa niekomu páči, tak s tým nemám absolútne žiadny problém.

Rozhodnutie vydať verziu konzoly bez mechaniky mi príde ako úsmevné, nakoľko ešte pred rokom, keď Microsoft vydal Xbox One SAD, bolo vydanie konzoly bez mechaniky doslova kardinálnym hriechom a dnes je to zrazu OK. Ale priznávam, že za v tomto roku bola korona a protesty v USA, takže toto určite radikálnym spôsobom zmenilo zmýšľanie ľudí. Každopádne, ja osobne považujem rozhodnutie vydať čisto digitálnu konzolu za rozumné a hlavne za rozhodnutie stlačiť cenu čo najnižšie. Keby ste sa ma spýtali pred show, koľko bude stáť Playstation 5, tak by som povedal čísla 4 9 9, no teraz sa prikláňam skôr na cenu 5 9 9 s mechanikou.

Aká teda bola Playstation 5 Showcase? Mne osobne neukázala nič, prečo by som skočiť do Playstation ekosystému. Hry, ktoré ukázali vyzerali fajn, no nič z čoho by som padol na zadok. Možno je to síce kvôli tomu, že som hnusný cynik a že už nemám 15 a nepadám na zadok zo všetkého, ale možno je to preto, že Sony nič z čoho by som mal padnúť na zadok ani neukázalo. Samozrejme, toto nie je všetko, čo má v Sony z hľadiska first-party hier v rukáve a nepochybne nám niečo ukáže aj v auguste (Silent Hill), no hodnotím to, čo som videl.

A hlavne, zatiaľ čo pred Show som si myslel, že to bude posledný klinec do Xbox rakvy po nevydarenej generácii, teraz si osobne myslím, že Microsoft má v júli reálnu šancu vyprodukovať oveľa lepšiu show s väčším množstvom first-party obsahu ako Sony, čo je paradox. Recept je jednoduchý a zároveň komplikovaný:

  • Kvalitný stream
  • Žiadne vysielanie z obývačky Phila Spencera
  • Gameplay, gameplay, gameplay
  • Reštart Fable, nová hra od The Initiative, gameplay Halo Infinite, nová veľká RPG od Obsidianu

Ak máme stupnicu od 1 po 10, kde číslo tri reprezentuje úvodnú Xbox One show a 9 úvodnú Playstation 4 Show, tak štvrtkovému Playstation 5 Showcase dávam 6/10. Good, but it could be way better. Myslím si, že Phil Spencer má po tejto show dosť dôvodov na úsmev a optimizmus, no určite to nepríde samo. Verím, že Microsoft sa konečne vzchopí a ukáže svoje karty. Pretože tie od Sony zatiaľ nie sú neporaziteľné.

Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk