Xbox Series S je geniálny ťah Microsoftu, no obavy sú pochopiteľné

Xbox Series S je geniálny ťah Microsoftu, no obavy sú pochopiteľné

 

Generácia otočená na hlavu.

Už od minuloročných špekulácií o existencii konzoly Xbox Lockhart som tušil, že toto je príliš dobrý produkt na to, aby ho Microsoft zrušil a asi ako jediný v našej redakcii som tvrdil, že nie len že ho Microsoft nezruší, ale rovno ho vydá popri výkonnejšej verzii svojej konzoly Xbox Series X.

A aj keď to asi nebolo až tak komplikované uhádnuť, tak rád si pripíšem zásluhy.

Takže. Xbox Series S. Next-gen konzola s nie next-gen výkonom (na papieri). Alebo tak nejak ju niektorí popisujú. Na jednej strane tu máme výsmech z toho, prečo Microsoft vydáva 4TFLOP konzolu, keď má na trhu 6TFLOP konzolu (čo však viac vypovedá o neznalosti tých, ktorí to tvrdia) a na druhej strane sa okamžite objavil strach, že táto konzola bude nejakým zázrakom brzdiť celú konzolovú generáciu.

A ak mám byť 100% úprimný, ani ja nie som s ohlásením Series S úplne spokojný. Neberte ma zle – cena je excelentná. Problém však osobne vidím v kapacite disku. Tu však asi Microsoft nemal veľmi na výber. Ak chcel konzolu za 300€, tak niekde sa proste orezávať muselo. Oveľa väčším prekvapením je však pre mňa situácia ohľadom operačnej pamäte konzoly.

Nie nemyslím si, že 10GB je pre konzolu ktorá mieri na 1080p/1440p málo. Nie s vylepšeniami, ktoré Microsoft do next-genu prináša(hlavne SFS a DirectStorage), hlavne s ohľadom na fakt, že SSD disk sa bude v mnohých prípadoch používať ako „virtuálna pamäť.“ A jeden obrázok nižšie vám povie všetko, čo o potrebujete vedieť o tom, koľko RAM budú next-gen mašiny potrebovať.

Skôr ma však sklamalo to, že som akosi podvedome očakával, že medzi rýchlosťami pamätí v Xbox Series X a Xbox Series S nebude až tak veľký rozdiel. Áno, keďže Xbox Series S cieli na oveľa nižšie rozlíšenia, tak potreba priepustnosti nie je taká veľká, no 560GB/s vs. 244GB/s je predsa len väčší rozdiel ako som čakal.

Či už ste však Microsoft „lover“ alebo „hejter,“ Xbox Series S tu je a najbližšie roky aj bude. A je v poriadku, že vás táto konzola nezaujíma, lebo úprimne nezaujíma ani mňa (akurát tak čisto z technologického hľadiska), no je zrejmé, prečo Microsoft prišiel s touto konzolou na trh.

Faktom totiž je, že aj keď Sony má svoje exkluzivity, tak predáva v prvom rade cena. Aj napredávanejšiu Playstation 4 exkluzivitu, Uncharted 4 si kúpilo „iba“ 15-20% všetkých majiteľov Playstation 4. Tým nechcem povedať, že je to zlé číslo (aj keď na attach rate Nintenda sa nechytá), to určite nie. Iba chcem poukázať na to, že existuje obrovská časť Playstation 4 majiteľov, ktorých exkluzivity nezaujímajú a jednoducho išlo do Playstation 4 preto, lebo to bola lacnejšia a výkonnejšia konzola na trhu. To je neodškriepiteľný fakt. Playstation 4 sa predávala lepšie aj v čase, kedy kritikmi oceňované exkluzivity na trhu vôbec neboli (sorry, ale ShadowFall a inFamous Second Son neboli tradičné system sellery).

Otázka mnohých ľudí, ktorí sa hraniu nevenujú na rovnakej frekvencii ako niektorí čitatelia tohto portálu bude totiž na jeseň – Čo na tejto konzole môžem hrať a koľko ma to bude stáť? Nezaujímajú sa o vernosť a lojalitu a mám taký pocit, že ak im niekto ponúkne mašinu, ktorá bude vedieť hrať všetky next-gen hry a za 12,99€ mesačne dostanú prístup k viac ako 200 hrám a všetkým XGS hrám v deň vydania, tak bude rozhodnuté.

Microsoft proste Sony konvenčnou stratégiou neporazí. To je neodškriepiteľný fakt. Aj keby začali od zajtra produkovať exkluzivity, ktoré atakujú 90+ na Metacritic (čo v mnohých prípadoch robia aj teraz), tak Sony má na svojej strane históriu a familiárnosť a preto jednoducho museli spraviť niečo inak. A spravili niečo inak najjednoduchšou množnou cestou. Tým, že chcú ponúkať najlacnejší systém ku ktorému si môžete jednou transakciou predplatiť všetko, po čom bude vaše herné srdce žiadať.

Ja napríklad plne chápem nevraživosť niektorých vývojárov voči Xbox Series S. Už len kvôli faktu, že namiesto dvoch konzol budú musieť svoje hry optimalizovať na tri. A to je jednoducho veľká otrava. Legitímny je aj strach o dlhodobú životaschopnosť tejto konzoly. A čo sa týka ďalekej budúcnosti (4-5 rokov dopredu), tak som osobne tiež zvedavý na to, ako bude fungovať systém ktorý nastavil Microsoft – zoberieš hru pre Series X, znížiš rozlíšenie a máš hru pre Series S. Lenže špekulovať o tom teraz je prinajmenšom smiešne, pretože tu nemáme next-gen konzoly ani vydané.

Cena proste víťazí. Samsung tiež predáva viac „budget“ smartfónov, ako high-end zariadení a rovnako to bude aj v tomto prípade. Kľúčom ku Game Passu je totiž rast. Ako všetko v tejto kapitalistickej spoločnosti, ako v prípade Netflixu a Spotify sa Microsoft spolieha na to, že počet predplatiteľov ich služby bude rásť. A najlepší spôsob, ako tento rast zabezpečiť je „rozdávať konzolu k Mountfield kosačkám“ alebo ju ponúknuť za tak atraktívnu cenu, že aj majiteľ PS5 si jednu kúpi ako „budget Game Pass mašinu.“

Na ťahu je teraz Sony. Úprimne som veľmi zvedavý, či budú ochotný skresať cenu Digitálnej konzoly Playstation 5 na 399€ (čo by robilo stratu na jednom kuse konzoly okolo 200€) aby boli aspoň trochu blízko ceny Xbox Series S. Faktom ale je, že priameho konkurenta nemajú. A to môže predstavovať veľký problém. Pretože ak si majiteľ PS4 kúpi Playstation 5 pre exkluzivity a k tomu si dokúpi Xbox Series S na hranie všetkého ostatného, tak je to víťazstvo pre Microsoft.

Najžiarivejším obdobím pre Series S bude cross-gen obdobie. Obdobie, kedy budú všetky hry fičať skvelo a zákazník bude mať prísľub, že na konzolu prídu aj všetky next-gen hry. A za bezkonkurenčné peniaze. Čo príde po tom, závisí hlavne od Microsoftu a jeho vývojárskych nástrojov. A aj preto je to iba jedna obrovská záhada.

Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor redakcie alebo webu Gamesite.sk.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk