Video z teardownu PlayStation 5 je náplasťou na dušu.
V aktuálnom podcaste sme s chalanmi z redakcie spomínali Sony a ich osobitý prístup k prezentácii PlayStation 5. Osobne som si hovoril, že niekedy je to skutočne na poriadnu facku a spôsob prezentácie by mohol byť viac akčnejší. Narážali sme samozrejme na nedávnu prezentáciu PlayStation 5 od japonských influencerov…
O pár dní nasledoval sľúbený teardown PlayStation 5, ktorý nám „konečne“ ukázal vnútornú konštrukciu konzoly a samotný hardvér. Spočiatku som si vravel, že to mohli prenechať nejakej youtube osobnosti a urobiť to zaujímavejšie, ale nakoniec to myslím dopadlo nad moje očakávania.
Viceprezident oddelenia mechanického designu Jasuhiro Ótori s kľudom Angličana a bez zbytočných emócii v sedem minútovom videu ukázal dlhoročnú prácu inžinierov Sony a naznačil, že PlayStation 5 v sebe ukrýva dlhoročné skúsenosti a snáď aj poučenie z minulosti.
Nechcel by som zachádzať do technických detailov a hodnotiť či porovnávať kvalitu konštrukcie a miliónkrát omieľaného spôsobu chladenia s konzolou od Microsoftu, ale vyzdvihujem praktickosť a zmysel pre detail. Všetko vystihuje úplná banalita – stojan k Playstation 5. Jednoduchým spôsobom si ho viete namontovať na PlayStation 5 a elegantne schovať skutku, ktorá drží stabilne konzolu, pokiaľ teda volíte vertikálne postavenie. Tejto banality sa cirkusovo chytil Microsoft a na twitteri ukázal, že k položeniu Xbox Series X stačí konzolu stačí položiť. Zabudli však, že ich podstavec sa proste odmontovať nedá… a neskôr tento tweet zmizol.
Z celého vyzliekania som mal dobrý pocit. Ótori postupne ukázal konštrukčné vychytávky a bez zbytočný epických prirovnaní odprezentoval samotný hardvér. Ako domáceho kutila ma rozhodne potešila možnosť jednoduchým spôsobom demontovať bočné plasty, kde bonus v podobe dvoch otvorov umožní vysať z konzoly nahromadený prach obyčajným vysávačom. O možnosti dizajnovať bočné plasty od výmyslu sveta ani nehovorím.
Pod krytmi sa nachádza aj šachta určená k rozšíreniu interného úložiska a to prostredníctvom štandardného M.2 rozhrania PCIe 4.0. Navyše je otvor dostatočne veľký, takže si môžete toto SSD schladiť pasívnym chladičom.
Z celej konštrukcie ma najviac zaujala zmienka o tekutom kove medzi APU jednotkou a skutočne masívnym heatsinkom, ktorý má nahradiť Vapor Chamber. Ótori spomenul, že samotný tekutý kov skúmali zhruba dva roky a je zrejmé, že jeho zloženiu dôverujú. Taktiež naznačil, že táto konštrukcia a tvar heatsinku za použitia medených trubíc je rovnako efektívna ako chladenie na báze odparovacej komory (Vapor Chamber). Ja len dodám, že tekutý kov je podstatne efektívnejšia náhrada teplovodivej pasty, ale má svoje osobité vlastnosti, takže bude zaujímavé sledovať, ako sa časom prispôsobí a či nezmení svoje vlastnosti a efektivitu.
Rád by som ešte vyzdvihol implementáciu SSD disku priamo na základnú dosku a to spoločne s „custom“ radičom. Už dlhšie vieme, že SSD technológia v PlayStation 5 je jedným z hlavných pilierov novej generácie PlayStationu. Nejde tak ani o rýchlosť disku, ale skôr o spôsob fungovania a práce z dátami za pomoci špeciálne navrhnutého radiča, ktorý nám v minulosti predstavil Mark Cerny. Nepochybne táto časť vie potrápiť teplotne, ale obrovský heatsink siaha aj do tejto časti a aj tu sa postará o chladenie.
Za pomoci ďalšieho malého heatsinku sa chladní aj vrchná časť základnej dosky, kde hlavne v okolí pamäťových čipov a kondenzátorov dochádza k produkcii tepla. Celému tomuto pasívnemu systému chladenia zastrešuje odvod tepla 4,5 centimetra široký ventilátor s priemerom 120 mm. Zaujímavosťou sú jeho dlhé lopatky a úprimne si neviem predstaviť koľko tepla dokáže spracovať a pri akých otáčkach by mal pracovať. Zatiaľ však vieme, že konzola sa zdá byť veľmi tichá – čo naznačili prvé redakcie.
Priznám sa, že konštrukčne sa mi teraz nakoniec viac pozdáva riešenie od Sony, a to som tvrdil, že Microsoft to má slušne vychytané. Všetko má ale svoje dôvody. Spôsob aký zvolilo Sony je predurčený k masívnejšej konzole, čo aj je, keďže to žiadny drobček nie je.
Nech sa na novú generáciu pozeráme akokoľvek, tak výsledky pocítime až po čase a o všetkom rozhodnú samotní hráči a nie predikcie, úvahy či analýzy. Takže musíme len počkať.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.