Dôvody sú dva a dosť podstatné. Prvý, Game pass vraj nedokáže zarobiť na hru, ktorá tam ide v prvý deň a nákupy, ktoré Microsoft robí, môžu trhu len uškodiť. Povedal exšéf Sony Shawn Layden a myslím, že má pravdu, aj keď...
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.
Oba problémy majú spoločného menovateľa a tým je hlboká peňaženka. Jedna z najväčších spoločností na svete jednoducho má na to, aby zamiešala karty, poprípade formovala daný trh podľa seba, zvlášť, ak konkurencia na tom v niektorých aspektoch zaostáva.
Začnime samotným konsolidovaním trhu, keď Microsoft začal vo veľkom kupovať štúdia. Najskôr menšie, potom rovno skočil na ZeniMaxe (Bethesda a spol.) a plánuje ďalšie. Ehm.. gratulujem? Áno, je pravda, že nakupovanie spoločností mi zo začiatku vôbec nevadilo. Zvlášť ak išlo o Bethesdu, ktorá hádam nikdy nevydala nič, čo by nemalo viac chrobákov a ako 100 rokov opustený dom. Predpokladám a dúfam, že Microsoft bude pozerať na to, čo a v akom stave ide od nich von.
Keď sa na to ale pozrieme zo širšieho spektra, vidíme, kde tam môže byť problém. Zatiaľ čo všetky nezávislé štúdia mohli robiť, čo chceli, ak niekomu patríte, jednoducho vám môže povedať, čo máte robiť, alebo povie, čo nemáte robiť. Paralela je jasná. Aj keď Microsoft sľubuje nezávislosť, môže to byť pravda, no na druhej strane si môže diktovať a pokiaľ sa nejaký nápad nebude zhodovať s politikou firmy, dá tomu stopku. Nikto na svete ma nepresvedčí o opaku. Najhoršie je, že v dnešnej dobe to môže byť akákoľvek hlúposť mimo politickej korektnosti, z ktorej už všetkým hrabe na mozgy.
Jednoducho, pokiaľ sa bude narážať na nejaký stereotyp, ktorý môže byť aj vo forme vtipu, spoločnosti ako je Microsoft môže spôsobiť obrovský problém, poprípade prepad na burze. Áno, až tak ľuďom dnes hrabe a to je smutné. Každý sa uráža na všetko, ako malé deti, toho sa dotklo toto, toho, zas tamto. Všetci, muži, či ženy sú v dnešnej dobe trápne bábovky, ktoré sa na všetko urážajú a tento svet (bohužiaľ aj herný) sa môže viezť do sra... Toto je jeden z dôvodov, prečo nikdy tieto štúdia nebudú mať úplne voľnú ruku. Jednoducho v dobe, kedy môžete žalovať každého aj za totálnu hlúposť a nebudete potrestaný za mrhanie časom súdu, si dáte majzla na to, pod čo sa podpíšete.
Poďme ale ďalej, Shawnovi sa nepozdáva, že všetky hry (vrátane AAAA exkluzivít od Microsoftu) pôjdu v deň 1 do Game Passu. Podľa jeho matematiky potrebujete tak 500 miliónov predplatiteľov, aby ste zarobili naspäť za hru, za ktorú ste zaplatili 120 miliónov dolárov. Zase má pravdu, aj keď...
Zas raz narazíme na hlbokú peňaženku Microsoftu, ktorá si takýto počin zatiaľ môže dovoliť. Nie len Shawn má tabuľky a kalkulačku, tu sa bavíme o Microsofte, spoločnosti, ktorá nám dala Excel. Myslím, že v ňom tiež vedia robiť a vedia si vypočítať, čo ich koľko stojí a aká je návratnosť. Druhá vec je, myslím, že stále, aj keď už nie je v Sony, pod košeľou nosí ich dres a jednoducho si potreboval rypnúť. Nikto mu neberie, čo pre japonskú spoločnosť urobil, ja sám si ho veľmi vážim a uznávam ho, no nepríde mi, žeby tu bol úplne úprimný.
Každá spoločnosť, ktorá sa chce presadiť medzi konkurenciou, potrebuje investovať. V hernom priemysle, ktorý patrí k najväčším na svete, je to otázka miliárd, nie miliónov. Investície sa pohybujú v závratných číslach. Takže ak chcem dobehnúť, čo som pokazil za posledné roky (priznajme, začiatok minulej generácie bolo pre Microsoft fiasko, z ktorého sa úplne nespamätalo), musím do toho niečo vraziť. Samozrejme pomôže, ak máte bohatého ocka, ktorý to celé zaplatí. Toto je vec, ktorú Xbox divízia práve robí. Konečne je tam vedenie, ktoré si vie dupnúť a vypýtať nie na nové topánky, ale na nové športové auto, obrovskú vilu aj s bazénom a helikoptéru...
Áno, Shawn má pravdu, no ak by sa na to pozrel zo širšieho spektra, tak vie, že to, čo Microsoft robí, je investícia, ktorá napráva škody spôsobené minulosťou a ako by povedal John Hammond: na ničom nešetria...
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!