World of Goo - Recenzia iPOD

Známa a úspešná indie hra od štúdia 2D Boy pred časom slávila úspech na všetkých možných platformách. Tentokrát sa hlási o slovo na iOS platoforme.

World of Goo v sebe spája jednoduchý koncept, atraktívne grafické stvárnenie a vynikajúcu hrateľnosť. Originalita tu na vás kričí z každého kúta (aj keď určitú inšpiráciu od hry Lemmings autori nemôžu poprieť), až sa jednému nechce veriť, že túto hru má na svedomí maličké vývojárske štúdio. Pre iPad je určená HD verzia, ktorá bola v App store k dispozícii už o niečo skôr. Verzia pre iPhone vyšla len pár týždňov dozadu a obsahuje aj podporu retina displejov.

{gallery}/recenzie/2011/world.of.goo.iphone.johny.recenzia/1/{/gallery}

Princíp hry je jednoduchý - dostať z jednej časti obrazovky na druhú čo najväčší počet guličiek. Tieto guličky ale zároveň používate aj ako stavebný materiál na konštrukciu, po ktorej sa guličky pohybujú. Čím menej guličiek použijete na stavbu, tým viac vám na konci zostane. Konštrukcia z malého počtu guličiek však nie je stabilná, takže vám hrozí, že sa vaša stavba zrúti a nebudete môcť level dokončiť. Keď je konštrukcia hotová a vy dorazíte k cieľu, ktorí tvorí potrubie, zapne sa nasávanie a zvyšné guličky sa vysajú.

{gallery}/recenzie/2011/world.of.goo.iphone.johny.recenzia/2/{/gallery}

Celú hru lemuje aj akýsi príbeh, ktorý som doteraz veľmi nepochopil a navyše, pre hru samotnú nie je až natoľko podstatný. Podstatnejšie je, že časom ako prechádzate jednotlivými levelmi postupne spolu s príbehom objavujete nové typy guličiek. Okrem klasických čiernych tu nájdete zelené, ktoré sa lepia na steny a dajú sa od konštrukcie odtrhnúť, sivé, ktoré sa naťahujú ako sople, nafukovacie ktoré po zavesení lietajú ako balón, vybuchujúce, horiace... a kopec ďalších... Dokopy viac ako desať typov Goo guličiek. Každá má inú vlastnosť, inak dokáže nadväzovať spojenia. Niektoré sa ani nevedia spájať. Niektoré vystreľujete, iné sú zakuklené v obrovskej hlave, ktorú treba najprv rozpučiť. Spolu s nimi sa však objavujú stále nové a komplikovanejšie nástrahy. Kým v začiatkoch stačilo stavať jednoduché vežičky - neskôr sa pridajú aj iné fyzikálne javy ako gravitácia. Silný vietor, voda, oheň, rôzne mechanické prekážky... Jednoducho, ozaj pestrá paleta nástrah. Čo level, to zapekletitý problém. Na každom kroku je vidieť, že vývojári pekne uleteli a popustili uzdu fantázii.

{gallery}/recenzie/2011/world.of.goo.iphone.johny.recenzia/3/{/gallery}

Každý level má svoj limit, ktorý musíte splniť aby ste postúpili ďalej. Všetky guličky čo nazbierate sa vám postupne kumulujú a z nich môžete v špeciálnom leveli postaviť vežu, takú vysokú, akú len dokážete. Vaše výsledky sa pritom porovnávajú so zvyšnými hráčmi vo svete a vy môžete krásne vidieť, že Pablo zo Špenielska má o pol metra vyššiu vežu, alebo že ju máte o tri metre vyššiu ako váš sused.

Môžeme si tu písať čo chceme... Namotáte sa. Jednak pre počet guličiek ktoré budete chcieť stavenie obrej veže ale hlavne dobre premyslené hry vás nútia zahrať si level ešte raz a skúsiť, či predsa len neušetríte o pár guličiek naviac a či sa vám nepodarí získať status “posadnutého zberateľa” - OCD /Obsessive Completion Distinction/. Ten získate ak splníte predpísaný OCD limit pre level. Vačšinou je počet guličiek, niekedy čas. Posadnutosť je tu nutná a úplne na mieste. Do toho vám navyše hra strašne, ale strašne návyková hudba, ktorú si budete pospevovať aj ráno cestou do práce.

{gallery}/recenzie/2011/world.of.goo.iphone.johny.recenzia/4/{/gallery}

Pri hrách na čas sa ale dostávam ku prvému problému. Ovládanie... Je to problém trochu špecifiký a týka sa iba iPhonu a iPodu. Miestami potrebujete umiestniť guličiky veľmi presne, alebo veľmi rýchlo. Rukou si ale prekryjete skoro tretinu obrazovky, čím sa hra dosť skomplikuje. Môžete si síce priblížiť výrez z levelu, ale predsa len, iPad je na tom asi tri krát lepšie... Aj tu však narazíte na podobný problém. Síce menej vypuklý, ale predsa. Vývojari pri iphone/ipad hrách s tým proste musia rátať a prispôsobiť tomu ovládanie. Žial, tu sa nič také nestalo a tak sa miestami budete musieť s týmto problémom nejako popasovať.

Druhá výtka smeruje k akejsi lineárnosti. Takmer u vačšiny levelov existuje iba jeden spôsob ako hru dokončiť. Na rozdiel od napr. Angry birds, kde k dokončeniu levelu vedie viac ako jedna cesta, tu sa vám iba málokedy podarí nájsť inú a prekabátiť tak tvorcov hry. Sem tam sa to podarí (alebo aspoň máte ten pocit :) a tak niekedy víťazí aj hrubá sila. Hlavne, že je vežička postavená rýchlo, pretože v momente keď sa otvorí potrubie, tak sú guličky ako keby prisaté a veža sa tým pádom stabilizuje. Takýmto spôsobom potrebujete oveľa menej guličiek na dokončenie ako akákoľvek kvalitne postavená a premyslená veža.

{gallery}/recenzie/2011/world.of.goo.iphone.johny.recenzia/5/{/gallery}

Aj keď mám pocit, že myš tejto hre svedčí trochu viac, nedám na ňu dopustiť. Za pár euro dostanete vynikajúcu hru, ktorá vás zabaví na dosť dlhé chvíle. Navyše, ak k tomu pridáte vynikajúcu grafiku a chytľavý hudobný podklad... Neriešte a kupujte :)

Originalita
Grafika
Rozmanitosť
Fyzika
Obsiahlosť

Ovládanie
Iba jedno správne riešenie pre level
80%
VÝROBCA 2D Boy
CENA 2,99€
PRODUKT NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

{gallery}/recenzie/2011/world.of.goo.iphone.johny.recenzia/6/{/gallery}

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk