Od roku 1999 má séria Super Smash Bros. svoje nezameniteľné miesto medzi trofejovými hrami Nintenda. Novinka, že nový Super Smash Bros vyjde nielen na Wii U, ale aj na 3DS, prišla, aspoň pre Nintendo fanboys, ako zjavenie z nebies a hráči počítali dni, kedy Smash Bros. na 3DS vyjde a len si v duchu hovorili: „Hádam to nesklame.“ A ich obavy boli na mieste – obsiahnuť Super Smash Bros. na malý cartridge a ešte k tomu tak, aby neutrpela hrateľnosť ujmu, bol ambiciózny projekt. Po veľa hodinách strávených hraním Super Smash Bros. máme pre vás dobré správy.
Pikachu vs. Bowser
Pokiaľ ste ešte nejakým spôsobom o Super Smash Bros. nepočuli, ide o veľmi unikátnu bitku, ktorá sa však tradičným sériám ako Street Fighter alebo Mortal Combat líši v každom smere. Princíp je jednoduchý – do každého budete biť, tĺcť, mlátiť, kladivovať, hádzať najrozličnejšie predmety, len aby ste ho nejakým spôsobom vyhodili z arény, a tak získali bod. Ostatní hráči (naraz môžu byť až štyria) budú, samozrejme, robiť to isté. Postavičky nemajú klasické životy, z ktorých by ste im údermi uberali, ale budú im pribúdať percentá. Toto percento potom určuje, ako ďaleko daná postavička po údere odletí. Na začiatku začnú všetci na nule a keď niekomu jednu tresknete, nebude letieť ďaleko, avšak keď už bude mať niekto cez 150% a dáte mu dobrý švih, je viac než pravdepodobné, že ho odpálite z arény preč až na mesiac a premeníte ho na hviezdičku. Vy tak získate bod a váš protivník sa hneď vráti s percentom na nula a bude mať možnosť sa vám hneď pomstiť.
Krása hry Super Smash Bros. však spočíva v jej prvotnej jednoduchosti, pod ktorou sa však skrýva kopec prepracovaných mechanizmov. V podstate používate len dva gombíky, útok a špeciálny útok. Podľa kombinácie jednotlivých gombíkov a D-padu môžete váš útok troška pomeniť (napr. smer, frekvenciu) a zrazu zistíte, že z dvoch gombíkov viete vyčarovať 10 kombinácií. Neskôr zvládnete aj pokročilejšie techniky, ako napríklad blokovanie, chytanie úderov a následne dvíhanie a odhadzovanie svojich protivníkov. A v tom je práve čaro Smash Bros., pretože môžu ju hrať aj ľudia, ktorí majú len pár minút na odreagovanie, ale aj súťaživí hráči, ktorí si chcú merať sily s najlepšími na svete.
Ďalším podpisovým prvkom Smash Bros. je výber postáv, za ktoré možno hrať. Ide, samozrejme, o celú škálu hrdinov Nintenda – od Maria a Luigiho, Bowsera, Pikachu, Charizarda, Donkey Konga, Diddy Konga, Megamana, Linka, Zeldu (tú tetu, čo precvičuje Wii Fit) alebo aj vaše vlastné Mii, ale môžete si vybrať aj z tých, ktoré sú od iných tvorcov, ako napríklad Pacman či Sonic. Dokopy si môžete vybrať z 51 postavičiek, z ktorých niektoré sa vám otvoria až časom, ale, čo je úplná pecka, každá postava je úplne odlišná a má iný štýl boja. Pokiaľ vám už Pikachu lezie na nervy, tak teraz máte ideálnu príležitosť ho ubiť Linkovým mečom. Alebo odstreliť Megamanovým laserom. Alebo prehltnúť Kirbym. Alebo…
Arény sú ďalším skvostom, ktorý robí každú hru unikátnou. Vždy ide o nejaké historické miesto z hier – či už napríklad Donkeyho chatrč v džungli, či Starfoxová loď, alebo pohybujúci sa vlak zo Spirit Tracks. Všetko, samozrejme, zo svojím vlastným soundtrackom. Keďže cieľom je vyhodiť protivníka von, arény majú vždy iný dizajn a najmä sú dynamické. To znamená, že stále sa niečo deje – prekvapenia (väčšinou nemilé), samé zrady a podobne. Aby toho nebolo málo, z času na čas (a frekvenciu si môžete sami nastaviť) sa v aréne objavia rôzne veci, ktoré vám buď pomôžu, alebo sťažia život. Môže ísť o jetpack, s ktorým sa môžete nadnášať, kladivo, s ktorým môžete vašich protivníkov ubiť, alebo pokeball, ktorý môžete hodiť protivníkovi do hlavy a vyvolať pokémona, aby za vás bojoval. Všetci sa však zbláznia, keď sa konečne objaví blikajúca Smash guľôčka, pretože ten, kto ju rozbije, bude môcť použiť svoju unikátnu Smash schopnosť, ktorá okrem toho, že vám ponúkne pekný pohľad, má potenciál knockoutovať všetkých protivníkov z arény. Všetko je poňaté s absolútnym humorom a kreativita vývojárov sa v tomto smere nezaprela. Ale aby sa gigantický rúž používal ako útočná zbraň, je proste čisté Japonsko. Aj po istom čase nás ešte stále niektoré veci dokážu prekvapiť.
Single player vs. multiplayer
Tvorcovia Super Smash Bros. mysleli na všetkých a dokopy si môžete vybrať z ôsmich módov hry pre jedného hráča. Samotným jadrom je, samozrejme, Brawl (potýčka v angl.), v ktorom si môžete upraviť všetky nastavenia podľa vašej chuti. Classic mód je istý druh kampane, v ktorej budete vašej postave vyberať cestu z rôznych možností, a teda si vyberať medzi protivníkmi a trofejami. Prítomný je aj all-star mód, v ktorom sa prechádza jednotlivými érami Nintenda – od osemdesiatych rokov až po dnešok. Novým módom je tzv. Smash Run. V ňom sa ocitnete v náhodne vygenerovanom bludisku na štýl Castlevania, teda nekončiace bludisko všade okolo vás. Na každom kroku sú rôzni nepriatelia, ktorých keď zničíte, zanechajú vylepšenia k jedným z osem vlastností – sila, rýchlosť, obrana a pod. To, čo padne, je čisto náhodné, preto je najlepšie ísť čo najrýchlejšie, aby ste za päť minút stihli čo najviac vypumpovať svojho borca. Potom vás hodia do arény s ostatnými bojovníkmi, ktorí tak isto ako vy náhodne zbierali vlastnosti, a kľúčom úspechu bude prispôsobiť sa podmienkam, ktoré sú v každej aréne iné. Negatívom však je, že vlastne nebudete mať možnosť ovplyvniť svojho bojovníka, a teda budete odkázaní na náhodu, čo sa vám nie vždy vyplatí.
Nintendo myslelo naozaj na všetkých. Prejavuje sa to nielen v rôznych módoch hry, ale aj v možnosti si nastaviť každý jeden aspekt hry – od stupňa náročnosti jednotlivých protivníkov až po soundtrack, arény, ktoré veci a s akou frekvenciou majú padať a podobne. Obzvlášť sa mi páčila schopnosť prekonvertovať môjho Mii na bojovníka. Vybral som si jeho štýl boja, výbavu a postupne, ako som hru prechádzal a plnil jednotlivé challenges, som otváral nové útoky a kombá ako aj oblečenie, čo nakoniec urobilo z môjho Mii rovnocenného súpera. Ešte dodám, že od začiatku do konca sú v podstate všetky postavy viac-menej rovnocenne silné. Každá má svoj absolútne unikátny štýl hrania, ale nedá sa s istotou povedať, že Bowser je napríklad silnejší než Mario, alebo že Zelda zaručene vždy vyhrá nad princeznou Peach. Všetko je otázkou tréningu a stratégie.
Kým singleplayer je úžasný, multiplayer, hoci sa teší veľkej popularite ostatných hráčov, o čom svedčí nulový čas čakania na hru, v tomto štádiu trápi silný lag. Aj pol sekundový lag môže znamenať rozdiel medzi výhrou a prehrou, obzvlášť v takejto hektickej hre, kde sa deje všade a všetko naraz. Síce som sa stále k multiplayeru vracal, ale v konečnom dôsledku bol ten lag dosť obmedzujúci. Nie je to však vždy pravidlo – samozrejme, to záleží aj od vášho pripojenia, a z ktorého kontinentu dostanete protivníka, ale pevne verím, že najbližším patchom sa tento aspekt vylepší.
Počuť staré zvučky z nintendovských klasík vo svojom originálnom prevedení, to je skvost. K tomu má ešte aj každá postava svoj vlastný hlas a zvukové efekty. Séria Super Smash Bros. má však svoju históriu a tvorcovia zjavne nechceli iba urobiť lacný odvar originálu (asi si boli vedomí, že by spôsobili protesty v Tokiu), a teda dali si záležať na všetkých detailoch. A tie robia z hrania Super Smash Bros. aj na 3DS krásny zážitok, jeden z tých, keď sa oplatí pozerať sa aj na pozadie hry (hoci vás to bude stáť život). Keď niekoho baseballovou pálkou odpálite, nalepí sa vám na obrazovku a pomaly sa bude šmýkať dole, alebo v leveli Nintendo Dogs občas príde zvedavý psík, ktorý začne olizovať obrazovku a tým obmedzí výhľad všetkým hráčom. Verný svojmu originálu, každý level je v podstate nostalgickou spomienkou na nejakú hru či pamätnú lokáciu, na ktorej sa stále niečo deje. Klobúk dole.
Verdikt:
Hra Super Smash Bros. je v podstate pocta všetkým legendám od Nintenda. Avšak s tým rozdielom, že hrdinovia si tu budú dávať do držky. Vydať Super Smash Bros. na 3DS bola nemalá výzva, ale spoločnosť Nintendo do toho vložila zjavne veľké úsilie, pretože 3DS poskytuje veľmi podobný, ak nie rovnaký gameplay ako jeho predošlé časti. Treba podotknúť, že nejde o násilnú hru. Ok, možno je to násilné, keď sa snažíte niekoho zhodiť do priepasti plameňometom, ale všetko je robené s humorom a vtipom. V konečnom dôsledku, Super Smash Bros. je presne tá hra, ktorú si radi pustíte, aj keď máte len desať minút, kým pôjde autobus, alebo rovno tri hodiny určené na „drtenie“ a trénovanie na online turnaje. Množstvo trofejí, odomknuteľného obsahu, bodovania či súťaživého multiplayera (aj keď nie bezchybného), ale najmä ide o výbornú hru, ktorá sa na povrchu javí jednoducho, ale v sebe skrýva hlboké mechanizmy a poskytuje dostatočne veľa motivácie sa k nej vracať opäť, opäť a opäť. Na koniec nám neostáva nič iné, len skonštatovať, že hra Super Smash Bros. 3DS obstála priam excelentne, preto sme u nás v redakcii veľmi zvedaví na Wii U verziu. Po takomto začiatku je latka nastavená vysoko a očakávania sú veľké.
Informácie o hre
Žáner: Bojovka
Výrobca: Nintendo
Distribútor v SR: Conquest
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk