RECENZIA: The Elder Scrolls: Blades ničí meno slávnej RPG série

RECENZIA: The Elder Scrolls: Blades ničí meno slávnej RPG série

 

Sériu The Elder Scrolls všetci dobre poznáme a určite aj máme radi. Veď prečo by sme nemali? Je predsa plná zaujímavých questov a situácií, a obrovských svetov prosíkajúcich hráčov „Poď! Poď! ‚Pošukajte‘ ma!“ (šukať – z poľského hľadať, prehľadať). Môžete sa pridať k rôznym frakciám a vyvíjať svoju postavu vo veľkom množstve kombinácií. Je to séria, v ktorej sa každý hráč na začiatku cíti ako mravec stratený v monumentálnom priestore, len aby sa neskôr stal jeho samotným Bohom. Tie krásne výhľady, tie husté bájne lesy plné tajomstiev, tá čarokrásna hudba Jeremyho Soula. Tá séria je jednoducho neskutočná. Všetci to milujete, že áno? Dobre, tak na toto všetko teraz zabudnite, lebo The Elder Scrolls: Blades nemá z toho absolútne nič.

Hrať The Elder Scrolls: Blades je ako pozerať sa na pôvodnú sériu Knight Rider. Spomienky na ten seriál sú také krásne, no keď si to pozriete teraz, tak si poviete: „Oh, Bože, to je ale kravina“. Spomínanie na sériu The Elder Scrolls je úžasné, no hranie Blades vás donúti vyvrátiť vnútornosti, potom ich zjesť, a následne znova vyvrátiť. Viem, viem, to prirovnanie nie je najlepšie, pretože keď si po spomínaní zapnete Oblivion, tak zistíte, že je to stále úžasná vec, ktorá obsahuje úžasný svet, je plná mágie, a môžete si v nej vyrobiť napríklad aj svoje vlastné povolanie a... stačí! Viem... viem to, no verím, že ste moje myšlienky pochopili. Ak ste nepochopili, tak ste... proste nepochopili. Ale aj tak čítajte ďalej.

Pôvodné vydanie The Elder Scrolls: Blades na mobiloch bolo také zlé, že si od hráčov dokonca vyslúžilo vynájdenie celkom nových druhov nadávok. Bethesda si neskôr uvedomila chybu a snažila sa hru upraviť, súdiac z verzie pre Nintendo Switch však aj tak stojí maximálne za taký sud hnoja a jedno zhnité jablko. Hoci aj to môže mať pre niekoho cenu. Viete, prirovnať tento kúsok k niečomu, to si fakt žiada doslova bardské umenie. A keďže tu Marigolda po ruke nemám, tak mi to veľmi nejde. Hm, a vlastne k tomu je potrebná aj dávka poriadneho vtipu. A vôbec, prečo tu píšem také nezmysly namiesto toho, aby som sa venoval hre?

Spočiatku sa možno aj zdá, že sa Bethesde z pôvodného mobilného paškvilu podarilo aspoň vykresať hru, ktorá na pár minút neurazí, no ten pocit trvá asi len prvé tri hodiny. Potom sa naplno ukáže ta podlosť free-to-play modelu. Narazíte na stenu neustáleho grindu, ktorý sa skladá z nudného pobehovania po neuveriteľne mdlých a lineárnych dungeonoch a z robenia stále tých istých questov (alebo tých istých typov úloh), len aby ste sa posunuli ďalej. Ak teda nie ste ochotný platiť poriadne veľké sumy.

Za všetko môžu tie podrazácke zelené drahokamy, bez ktorých tu nejde nič tak, ako by to fungovalo v normálnej hre. Tá vás nechce obrať o peniaze ako politik pri pohľade na európske dotácie. Či už budujete domy, alebo si vylepšujete svoje brnenie, zelené prašuľky sú tu preto, aby sa daná akcia urobila hneď. Ak ich nepoužijete, budete musieť čakať a čakať. Stavba domu sa môže predĺžiť aj na dve hodiny a obyčajné vylepšenie zbroje aj na hodinu. Veď si to predstavte. Konečne ste našli potrebné suroviny, aby sa vaša zbroj vylepšila. Hodíte ju kováčovi, no ten začne pracovať slimačím tempom. Keď mu však prihodíte nejaké tie drahokamy, v okamihu ju máte späť.

Ak ich však nemáte, máte len dve možnosti. Buď si kúpite nejaké tie lootboxy za reálne peniaze, ktoré vám hra veľmi rada násilným spôsobom prezentuje sama úplným prerušením hry a odprezentovaním ich momentálnej ponuky bez toho, aby ste o to mali čo i len najmenší záujem (predávajú sa až do hodnoty 99,99 eur), alebo sa môžete vydať do jedného z ponúkaných úplne generických a lineárnych dungeonov nevalnej dĺžky, ktoré sú tak fádne, že by sa neujali hádam ani ako tutoriálový dungeon v hlavnej sérii The Elder Scrolls.

Celkovo hra vyvoláva veľmi zlý prvý dojem. Začiatok sa odohráva v lese, ktorý je graficky poriadne odpudivý. Textúry sú rozmazané, antialiasing neexistuje, a hra sa trhá, ako keby ste na Switchi skúšali Crysis 3. Idete len rovno bez žiadneho napätia, pričom cestu vám dokonca ukazuje aj ukazovateľ v podobe vejúceho vetra. Kam sa na to hrabe Ghost of Tsushima, že? Tak zažijete prvé súboje, ktoré sú v tomto momente veľmi primitívne, a rovnako aj prvé dialógy. Nakoniec zistíte, že mesto niekto napadol a celé horí. Vašou úlohou je znovuvybudovať zničené mesto a zistiť, kto za týmto činom stojí.

Najväčší problém The Elder Scrolls: Blades je to, že je free-to-play, čiže celá hrateľnosť je prispôsobená tomu, aby ste skôr či neskôr museli siahnuť do peňaženky. To, že je zdarma, je len reklamný trik, keďže hra vás chce obrať nielen o peniaze, ale aj o váš cenný čas. V Blades nerobíte nič také, po čom by ste si povedali, že to bolo hodné vašej voľnej chvíle. Nie sú tu zaujímavé postavy, nie sú tu zaujímavé questy, nie sú tu zaujímavé herné mechanizmy - na tejto hre nie je zaujímavé absolútne nič. Nie je tu nič, pre čo ste sa zamilovali do The Elder Scrolls.

Veľký fail je napríklad miestny kováč. O trápnom mechanizme upgradovania zbroje som už povedal, no čo keby ste sa ešte dozvedeli, že jeho rozpočet nie je neobmedzený? To znamená, že v určitú chvíľu sa mu peniaze minú a vy nebudete mať kde získavať poriadny obnos peňazí, keďže veci mu budete môcť predávať už len za 0 zlatiek. To už radšej tie veci zošrotujete, aby ste získali aspoň pár ingrediencií. A kupovať od neho nejaké lektvary, prípadne zbrane nemá zmysel, keďže po prvé nemá veľký výber, a po druhé ani to, čo má, nijako nevyužijete. Peniaze si tak budete radšej šetriť na budovanie a upgradovanie budov, čím sa zvyšuje aj prestíž mesta. Hoci... veď po ruke sú ešte lootboxy!

Čím vyššia prestíž mesta, tým viac sa vám toho odomkne. Na začiatku máte len kováča, no neskôr sa k nemu pridá aj alchymista a nakoniec aj upravovanie hradu. Problémom jednoducho je, že na to, aby ste sa na takú úroveň dostali, musíte vykonávať všetko to, čo som popisoval v predchádzajúcich odsekoch. Či som dosiahol posledný, piaty level úrovne mesta? Bez okolkov priznávam, že nie. Hru som celú neprešiel, pretože nie som masochista. Nintendo Switch má stovky neporovnateľne kvalitnejších titulov a nevidím dôvod, prečo míňať viac času na tento nezmysel.

Celé mesto pôsobí úplne prázdne a nie je to tým, že bolo zrovnané so zemou. Rovno zabudnite na radiant AI z Oblivionu, postavy tu iba stoja a prehodia s vami len pár krátkych slov. NPC sa nesprávajú ako v iných hrách série, ale slúžia len ako rozdávači questov. Mesto je zároveň preplnené obrovskými ukazovateľmi rôznych postáv alebo miest, kde môžete budovať. Na obrazovke to pôsobí ako nevkusný vizuálny smog, no to nie je nič zvláštne, keďže hovoríme o The Elder Scrolls: Blades.

Ten najlepší prvok hry je súbojový systém. Je iný než v riadnych TES hrách, no aj napriek počiatočnej skepse musím povedať, že má niečo do seba. Počas súbojov sa pohybovať nemôžete, čo je mínus, no na druhej strane dokáže ponúkať strategické momenty. Keď si odomknete nejaké skilly a mágiu, dokážu byť súboje aj celkom dobré. Parírovanie funguje dobre a je kritickým elementom k dosiahnutiu úspechu. Môžete sekať zľava aj sprava a spolu so špeciálnymi schopnosťami tak vytvárať kombá. Je na tom niečo špeciálne, čo po výhre hráčovi dodá pocit zadosťučinenia.

Okrem hlavnej „príbehovej“ časti sú tu aj tri dodatočné herné módy - Arena, Abyss, a Guild. V Arena bojujete proti hráčom prostredníctvom online hrania. Keďže súbojový systém je v podstate celkom dobrý a boj proti živým hráčom mu dodáva iný rozmer než boj proti počítačom ovládanými kostrám, tak to dokáže na určitý čas zabaviť. Veľkú hĺbku v tomto móde však nehľadajte. Abyss je nekonečný dungeon, do ktorého sa môžete vybrať, kedy chcete, levelovať, získavať loot a snažiť sa získať tie najlepšie poklady. V Guild sa zasa môžete spájať s inými hráčmi do cechov, navštevovať ich mestá, žiadať ich o pomoc s úlohami, alebo si vymieňať suroviny. Samozrejme, aby ste si založili cech, potrebujete 50 drahokamov. Ale Blades aspoň ponúka v podstate fajnové množstvo obsahu.

Škoda toho platobného modelu. Ak by sa dizajn hry netočil okolo mikrotransakcií a lootboxov, ale bol navrhnutý tak, aby hráča rešpektoval, bola by to slušná kratochvíľa, ktorá by vás aj bavila. Vtedy by mi ani neprekážalo, že to nie je otvorený svet. Vyhodiť free-to-play prvky, zapracovať na questoch, pridať postavám hĺbku a zbaviť sa grindovacích mechanizmov, a z The Elder Scrolls: Blades by sa mohla stať aj celkom slušná vec.

Ak by presne táto hra vyšla zbavená všetkej tej free-to-play pliagy, hoci by nemala lepšie questy a ani iné mechanizmy, dal by som jej 2 hviezdičky. Tie by si zaslúžila, keďže by aspoň neurážala, no keďže je herný platobný model taký, aký je, a správa sa tak, ako sa správa, nemôžem dať viac než iba 1 potupnú hviezdu.

Naše hodnotenie

Aj napriek tomu, že Bethesda urobila v The Elder Scrolls: Blades viacero zmien oproti prvej verzii vydanej na mobiloch, stále ide o podradný paškvil, ktorého jediným cieľom je od hráčov vytiahnuť peniaze. Najväčšou chybou tejto hry je, že je free-to-play, čiže všetky jej mechanizmy sú prispôsobené tomuto nezmyselnému platobnému modelu. Aspoň trocha dôstojnosti dodávajú módy Arena, Abyss a Guild. Celkovo však The Elder Scrolls: Blades nemá takmer žiadnu hodnotu, neoplatí sa ju ani skúšať, a už v žiadnom prípade sa nemôže považovať za akúsi výplň počas čakania na The Elder Scrolls VI.

Klady

  • súbojový systém má svoje momenty
  • viacero herných módov

Zápory

  • free-to-play hrateľnosť
  • nezmyselný herný dizajn
  • priemerný vizuál
  • agresívna propagácia lootboxov
  • nutnosť neustáleho pripojenia na internet

Informácie o hre

The Elder Scrolls: Blades

The Elder Scrolls: Blades 2020

 

  • Platforma: Nintendo Switch
  • Žáner: akčné RPG
  • Výrobca: Bethesda Softworks

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk