Je veľmi ťažké zrecenzovať hru, ktorá skôr ako hra pôsobí ako nástroj psychologického teroru. Až začínam mať pocit, že pre správne zhodnotenie tohto diela by som mal skôr osloviť ASPS, teda Asociáciu súdnych psychiatrov Slovenska, než aby som sa do toho pustil ja. Takže páni psychiatri, kto by sa zhostil tejto váženej úlohy a ponoril sa hlboko pod hladinu normálnosti, kde prebývajú pre ľudskú myseľ tie najzákernejšie nástrahy a hrozí potenciálne rozvinutie schizofrenických stavov? Nikto? Takže po The Dark Eye: Book of Heroes je ďalší horor opäť na mne, čo?
Na prelome tisícročí slávil veľký úspech hororový snímok Blair Witch, ktorý sa do histórie nezapísal len ako jeden z najdesivejších filmov vôbec, ale taktiež aj preto, lebo sa pričinil o masívne rozšírenie filmárskych techník známe ako found footage a virál. Viete, ten filmový štýl, ktorý pôsobí ako keby prostredie bolo filmované ručnou kamerou, čo dodáva atmosfére na autentickosti. Bol to práve Blair Witch, ktorý stál u zrodu tohto fenoménu a taktiež za fenoménom o samotnej čarodejnici z Blair, ktorá sa ukájala brutálnym mučením malých detí.
Táto legenda o vraždiacej čarodejnici je, samozrejme, čírym výmyslom režisérov filmu, no aj napriek tomu, čuduj sa svete, existuje stále mnoho ľudí, ktorí ju považujú za reálnu. Títo oddaní „fanúšikovia“ a všeobecná fascinácia týmto kultom udržali odkaz filmu naživo až do dnešných dní, vďaka čomu sme my, hráči, mohli teraz profitovať z úplne novej hry, ktorá na rozdiel od hernej série čítajúcej tituly Blair Witch Volume I: Rustin Parr, Blair Witch Volume II: The Legend of Coffin Rock a Blair Witch Volume III: The Elly Kedward Tale, mala priniesť ten skutočný teror menom Blair Witch vychádzajúci priamo z filmu. A to sa i podarilo splniť.
Ako ukážka premiestnenia konceptu Blair Witch (found footage, roztrasená kamera, psychologický nátlak) do videohry je tento počin od Bloober Team, tvorcov Layers of Fear, parádne spracovaný. Vlastne tomu ani nechýba nič. Ste úplne sami v lese, neviete z neho uniknúť, stále viac a viac sa vás zmocňuje panika, prepadáte sa niekam ďaleko za bežné vedomie, kde už začínate byť na pochybách či ste vôbec už aj predtým boli ešte súčasťou reality, alebo ste sa celý čas nachádzali mimo zmyslového vnímania. Hra Blair Witch vás bude deptať samotou, v ktorej nebudete vlastne veriť už ani sebe. Vidíte skutočné veci alebo sa vám to všetko len zdá a ste súčasťou zvrátenej hry démonických síl lesa a vašej bujnej fantázie?
Voláte sa Ellis Lynch a ste bývalým policajtom, ktorý sa rozhodol pripojiť ku skupine pátrajúcej po zmiznutom chlapcovi v nechválene známych lesoch Black Hills. Nakoľko sa skupina vydala pátrať už skôr, vstupujete do lesa úplne sami. Našťastie máte po boku vášho verného psa, ktorý sa hneď ukáže ako šikovný pomocník, na ktorého sa môžete spoľahnúť. Verte mi, že vzhľadom na psychický teror, ktorý vás v lese čaká, budete ďakovať, že budete mať niekoho, ku komu sa môžete prihovoriť. A teraz tým nemyslím postavu Ellisa ale vás samotných. Alebo som sa takto správal len ja? Ehm…
Príbehové karty sú rozdané, ako sa Blair Witch teda hrá? Hrá sa ako každý jeden moderný walking simulator na trhu. Chodíte lineárnym chodníčkom hore dole, nachádzate rôzne predmety a takto postupujete ďalej. Buď sú to fotografie obetí tesne pred smrťou, zvláštne z dreva vyrezávané predmety alebo videokazety. Tie sú hlavnými objektami pri prechádzaní, nakoľko ich pozeranie (máte so sebou aj videokameru) vám odhalí detaily, ktoré vám napomôžu vpred. Teda, ono vlastne po prehratí tej či tej pásky sa čas navôkol vás ako keby vráti späť a daný predmet zobrazený vo videu sa zrazu pred vami objaví presne v tom stave ako vo videu, aj napriek tomu, že pred pozeraním bol rozbitý. Toto berte len ako príklad fungovania tohto systému, nie ako konkrétnu situáciu z hry.
Nie sú tu žiadne puzzle, žiadne zákysové situácie a až na malé prípady interakcie, tejto hre chýbajú adventúrne pasáže, ktorými oplýval napríklad aj nedávno recenzovaný Beyond a Steel Sky. Preto sa Blair Witch zdráham označiť ako adventúru. Je to v podstate psychologický horor namontovaný na štýl hrateľnosti simulácie chodenia. Možno to o mne viete, možno nie, ja tento „žáner“ nepovažujem za niečo, ako to povedať, hodnotné, no Blair Witch ukázal, že aj tento štýl má čo povedať. Asi.
Hra sveta a tieňov tu funguje vynikajúco. Prechádzať cez tmavý les len s baterkou v ruke, zatiaľ čo v pozadí zrazu začujete ako sa láme drevo (presne ako v pôvodnom filme), to si radšej v izbe zasvietite svetlo. Atmosféra a horor sú zvládnuté majstrovsky. Keď váš pes začne skučať od hrôzy a začujete zlovestné zvuky, viete, že ste blízko z dreva vyrobených symbolov Twanas, symbolov nesvätej čiernej mágie, ktoré znamenajú smrť, vraždu, zatratenie a budú sa vám chlpy stavať nielen na tele, ale dokonca aj mimo neho.
Podstata Blair Witch je tu vykreslená takmer na jednotku (hoci tí trápni neviditeľní bubáci, ktorých zničíte ako Alan Wake baterkou tu fakt nemuseli byť), škoda len tej hrateľnosti. Ak už ale robíte walking simulator, je pravdepodobne ťažké do takej hry implementovať skutočnú hru a ja to na jednej strane, samozrejme, chápem. Na druhej strane nedokážem pochopiť, prečo, ak už robíte hru, tak to „hranie“ do hry nedáte, nakoľko ja chodenie po prostredí určite za hrateľnosť nepovažujem. Aspoň keby to málo z hrateľnosti nemalo chyby, ale má. Chodíte, nachádzate kazety, posuniete príbeh ďalej a tak dookola.
Váš pes je výborný pomocník. Môžete mu dávať aj príkazy a on sa podľa toho bude chovať. Môžete ho vyslať hľadať stopy alebo sa s ním môžete pohrať, dať mu nejakú dobrotu alebo prikázať, aby sa pohyboval výhradne blízko vás. Obľúbite si ho, nakoľko v hre bude váš jediný kamarát. Nanešťastie sa mu nevyhýbajú menšie či väčšie bugy. Zasekávanie sa o prekážky alebo divné menenie smeru behu sú nič oproti tomu, ako mi raz niekde zmizol a nemohol som ho nikde nájsť, respektíve nereagoval na moje volanie. Pomohlo až hranie hry od úplného začiatku. Našťastie to až tak bolestivé nebolo, nakoľko sa to stalo krátko po začatí samotného hrania.
Príbeh hry je síce jednoduchý, no veľmi sa mi páčilo rozprávanie. Máte k dispozícii vysielačku aj mobil a nimi ste v kontakte s členmi pátracieho tímu, respektíve s vašou priateľkou. Počas telefonovania budete svedkami mnohých vyhrotených situácií medzi Ellisom a tým na druhej strane linky, čo dodáva príbehu a uveriteľnosti postáv na hĺbke. Rozhovory pôsobia veľmi prirodzene, postavy sa počas nich vyvíjajú a celkovo sú rozhodne ťahúňom hry.
Nakoniec musím pochváliť aj grafické spracovanie. To je síce oproti takej PC verzii na výrazne nižšej úrovni, no oproti rozmazanému hnusu The Outer Worlds pre Nintendo Switch predsa len ponúka ostrejší a čistejší obraz a vyššie rozlíšenie. Dokonca niektoré pasáže vyzerajú na pomery konzoly absolútne fantasticky. Záleží hlavne na čase, v ktorom sa hra momentálne odohráva, s čím súvisí aj použité nasvietenie. Také svitanie je tu spracované veľmi pekne.
Predsa len si neodpustím ešte niečo. Toto nie je Blair Witch, toto je Blair… Switch! Haaaaaaaaaahahaha. Ehm. Tak ja už idem.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Blair Witch 2020
- Platforma: Nintendo Switch
- Žáner: hororový walking simulator
- Výrobca: Bloober Team
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Bloober Team