Herný štýl Monster Hunter titulov („lov – zober korisť – vylepši vybavenie – opakuj“) a ťahový bojový systém z Pokémonov. Ak máte radi aspoň jedno, Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin je pre vás.
Capcom má za sebou šnúru úspešných vydaní hier, ktoré bodujú v rebríčkoch predajnosti na popredných priečkach. Ich značka Monster Hunter sa do širokého povedomia dostala hlavne vďaka titulu Monster Hunter World, ktorá hru priblížila širokému publiku na PC a konzolách. Monster Hunter Rise naopak vrátil hernú sériu tam, kam patrí – na Nintendo konzoly. Monster Hunter Stories 2 teraz nadväzuje na svojho predchodcu Monster Hunter Stories, ktorý vyšiel pôvodne na Nintendo 3DS, no môžete ho poznať aj vďaka podarenému portu na smartfóny. Monster Hunter Stories preberá koncept od ťahových JRPG hier ako napríklad Pokémon. Trénujete si tím príšeriek, zbierate nové a porážate nepriateľov.
Hra ale ide ďalej a do boja sa zapája aj samotný tréner, v hre nazývaný Rider. Na prvý pohľad vás nový prírastok do série Monster Hunter zaujme animovaným vizuálom, ktorý podľa mňa sedí konzole od Nintenda oveľa viac, ako pokus o „reálnu grafiku“, o ktorú sa snaží Monster Hunter Rise. Tutoriál vás oboznámi so základnými mechanikami hry, čo je primárne boj s príšerami a ich zbieranie.
Bojový systém je sviežim prístupom k ťahovým JRPG. Zápolenie prebieha v dvoch tímoch, kde na jednej strane stojíte vy, ako Rider, a vaše monštrum (v hre nazývané familiárne „monstie“). Väčšinu hry s vami strávi aj niektorý zo spoločníkov a ich monstie, takže váš tím pozostáva zo štyroch členov. Vy ako hráč však plne ovládate len svoju postavu jazdca, váš monstie, piercing spoločník a jeho monstie sú ovládaní cez AI. Toto rozhodnutie hráči chvália, i kritizujú. Na jednej strane je logické, že neovládate celý svoj tím, keďže je to RPG, kde sa upriamujete na jednu postavu, na strane druhej, z ťahových JRPG ako Final Fantasy či Dragon Quest zvyknutí, že ovládame celý svoj tím a považujeme to za samozrejmosť. V konečnom dôsledku, v boji 4v4 ovládate len jednu osminu všetkých účastníkov, čo sa môže niekomu zdať málo.
Počas boja si vyberáte, či budete útočiť silou, rýchlo alebo takticky, pričom tieto tri útoky spolu vytvárajú kruh, podobný hre kameň – papier – nožnice. Táto mechanika sa prejaví, ak sa dva nepriateľské charaktery rozhodnú útočiť na seba navzájom. Vzniká head-to-head situácia, z ktorej víťaz zaútočí s bonusom, zatiaľ čo porazený spraví len zlomok poškodenia. V prípade remízy si obe strany vymenia bežné údery.
Okrem tohto výberu si môžete počas boja meniť medzi tromi typmi zbraní – sečné, drvivé a bodné. Nečakaným zvratom je, že vymenenie zbrane nestojí akciu, ako je to pri JRPG zvykom. Každá príšera a každá jej časť, na ktorú sa dá útočiť, majú iné odolnosti a slabosti proti týmto útokom a je na vás, aby ste objavovali, do koho sa ako a čím oplatí útočiť. Ak máte (tak ako ja) zlú krátkodobú pamäť, Monster Hunter Stories vás poriadne potrápi v momentoch, kedy vidíte, že príšera ide útočiť proti vám, no ani za nič si neviete spomenúť, ako útočila naposledy.
Čerešničkou na torte bojového systému sú „finishery“ s epickými animáciami, za ktoré by sa nemuselo hanbiť žiadne JRPG. Útokmi počas boja plníte tzv. „kinship gauge“ (pozn. vo voľnom preklade „miera prepojenia“), ktorú keď naplníte, môžete naskočiť na monstie a spustiť ultimátny jazdecký útok, ktorý spôsobí množstvo poškodenia a sprevádza ho epická animácia originálna pre každý typ monstie. Prvýkrát vás animácia bude baviť, no po niekoľkých hodinách vás môže nudiť. Tvorcovia na to mysleli preto pridali možnosť zrýchliť animácie bojov až trojnásobne. Pri trojnásobnom zrýchlení hra automaticky preskakuje animácie jazdeckých útokov.
Svoju monstie síce v boji neovládate, no môžete jej pomôcť, modifikáciou jej schopností pomocou pridávania génov. Týmto tvorcovia obohatili klasický herný systém Monster Hunter hier (spomínaný „lov – korisť – vylepšenie – opakovanie“) o zber a vylepšovanie príšeriek.
Nové príšery môžete nájsť v norách – mini dungeonoch, na konci ktorých je hniezdo s vajíčkami. Jedno z vajec si vyberiete a donesiete do dediny, kde ho následne gacha-game štýlom otvárate a čakáte, čo za príšerku dostanete. Nadšenie z návratu do dediny, keď máte plný inventár vzácnych vajec, je motiváciou, ktorá vás v hre ženie dopredu a donúti vás tvrdiť, že „toto je posledná výprava a už idem spať“. Vajcia však až príliš pripomínajú lootboxy a summony, ktoré poznáme z mnohých free-to-play titulov. Tie nás často nútia kupovať si hernú menu za reálne peniaze. Monster Hunter Stories 2 síce tiež má mikrotransakcie, no môžete si za ne kúpiť len niekoľko kozmetických úprav vašej postavy. Všetky vajcia, monsties, aj vybavenie si musíte poctivo nájsť a zaslúžiť.
Prírastky vo vašom tíme príšer môžete pridať do svojho aktívneho tímu a využívať ich v boji, alebo ich môžete použiť ako materiál na posilnenie ostatných. Keď príšera gén odovzdá inému vášmu obľúbencovi, darca zanikne, no na príjemcovi si vďaka tomu môžete pridať žiadanú vlastnosť. Gény sú umiestnené v sieti 3×3 a dostávajú bonusy, ak sú tri v rade, stĺpci alebo diagonálne (podobne ako víťazstvo v piškvorkách). Správne nastavenie génov príšer v tíme je pútavou minihrou samou o sebe a často som pri tejto činnosti strávil dlhé momenty.
Jedným z hlavných ťahúňov hry je okrem chytľavého súbojového systému aj spektakulárne nakreslený svet podložený výnimočným soundtrackom, v ktorom je výrazne cítiť ázijské vplyvy. Príbeh hry vás prevedie cez sériu prostredí, do ktorých sa budete neskôr radi vracať, aby ste objavili všetky poklady a nory príšer. Každé z prostredí má špecifické nástrahy a niektoré sa dajú zdolať len vďaka určitým schopnostiam príšer. Na to, aby ste preskúmali celé územie, budete musieť liezť po lianách, preskakovať plošiny, plávať a rozbíjať kamene, čo sú schopnosti jednotlivých príšer, ktoré si môžete vycvičiť.
Okrem klasickej kampane, ktorú by ste mali zvládnuť do štyridsiatich hodín, ponúka hra aj kooperatívne úlohy a PvP. Na dĺžke hlavnej dejovej línie pridáva aj to, ako veľmi budete chcieť objavovať okolitý svet, skladať nový tím príšer, či plniť vedľajšie úlohy. Kooperatívny mód prináša úlohy, ktoré môžete plniť s náhodnými ľuďmi, s ktorými vás hra spojí, alebo s priateľmi, na základe pozvánky. Takéto výpravy sú ideálne na „farmenie“ vzácnych vajec, no hra so skutočným človekom ako spoločníkom je rozmanitejšia. Predsa len, skutočného hráča nenahradí žiadny AI spoločník. Ďalším okorenením už aj tak širokej a komplexnej hry je PvP – súboj hráča proti hráčovi. Klasický bojový systém prešiel malými zmenami v tom, kto môže na koho cieliť útoky, a súboj sa končí po troch knock-outoch. PvP patrí podľa mňa medzi tie jednotvárnejšie aspekty inak veľmi pestrej hry. Hra vás do zápolenia proti ostatným hráčom nenúti, aj keď odmenou za súboje sú tzv. bottle caps, čo je alternatívna mena, za ktorú si môžete u mačacích obchodníkov kupovať predmety. Avšak bottle caps sa dajú nazbierať aj inými spôsobmi, takže sa nemusíte báť, že by vám bez PvP niečo ušlo.
Príbeh Monster Hunter Stories 2 je klasickou anime jazdou. Začíname s bezmenným hrdinom, ktorý objavuje svoje schopnosti a zachraňuje svet. Ani by mi nenapadlo očakávať od príbehu nejaké výraznejšie zvraty, no na animované prestrihové scény sa pozerá dobre a nie sú také dlhé, aby mohli začať nudiť. Nie každému musí sadnúť mačací charakter Navirou, ktorý používa množstvo slovných hračiek týkajúcich sa práve mačacieho slovníka, čo je pri sérii Monster Hunter zvykom. Buď ho máte chuť prebodnúť (namiesto ďalšej príšery), alebo si toho malého čudáka obľúbite. Ostatne, hra má pre neho prichystaný vyvýšený stupienok všade, kde sa pristavíte.
Ak by som mal porovnať posledný prírastok do rodiny ťahových Pokémon hier Sword a Shield s novým Monster Hunter Stories 2, Monster Hunter by z toho určite vyšiel víťazne. Je mi jasné, že Pokémon sa musí držať zaužívaných pravidiel, na ktorých základe vznikol, no aktualizácie a vylepšenia sveta Pokémonov sú ťažkopádne a lenivé aj napriek niekoľkoročnému vývoju. Monster Hunter Stories 2 ukázal, ako ďaleko sa dá žáner ťahových RPG so zbieraním príšer posunúť a možno práve táto hra inšpiruje ďalšie Pokémon-clone hry.
Aby som len nechválil, nie každému môže nátura hry imponovať. Prestrihy síce nie sú dlhé, no súboje sa vedia natiahnuť na neúnosnú dĺžku, kedy dúfate, že najbližšie kolo bude posledným pre vás alebo vášho oponenta. Hra síce ponúka bohatý koncový obsah, no keď sa prestane posúvať príbeh, zmení sa hra na poriadny „grinding“ a staré známe „pochytaj ich všetkých“.
Podľa plánov, ktoré tvorcovia zverejnili, fanúšikov minimálne do októbra čaká každý mesiac nový obsah zadarmo. Či môžeme očakávať aj nejaké platené DLC alebo expanziu, zatiaľ potvrdené nebolo, no hra na to určite ponúka obrovský priestor.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin 2021
- Platforma: PC
- Žáner: ťahové JRPG
- Vývojár: Capcom
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad
Galéria