Ubehlo už desaťročie, čo sme sa dožili tretieho tisícročia. Vo veku našej planéty to bolo ako stotina, no vo veku nás – bytostí z mäsa a kostí, dosť dlhý čas. V meradle hier však ubehlo akoby tisícročie! Keďže hry sa poriadne rozšírili na našom území až koncom druhého a začiatkom tretieho tisícročia, ich rozvoj jednak vo svete a tu na slovenskom trhu, prešiel dlhým vývojom a stále sa vyvíja do (veríme) lepšej formy. V tomto špeciálnom článku sa pozrieme na to, ktoré herné série ušli v uplynulom desaťročí najvýznamnejšiu cestu a stali sa slávnymi, čo priniesli hernému priemyslu a čo nové vo videohrách definovali…
Desaťročie bolo na hry veľmi, skutočne veľmi bohaté. Prichádzalo množstvo značiek a sérii, každá prinášala skutočne úžasné pokroky v technológii, či grafike a rôznych iných smeroch. Aj teraz stále prichádzajú originálne tituly a nápadité hry, no za uplynulé desaťročie sa drvivé množstvo skvelých nápadov vyčerpalo a preto sa lepšie kúsky cenia viac. Nebudeme však riešiť terajšie desaťročie, ktoré týmto rokom začalo. Pozrieme sa na to, ktoré série sa stali kultovými a prečo sa nimi stali. Pre spresnenie pre čitateľov uvádzam, že v rebríčku sú len série, ktoré začali svoju éru v rokoch 2000-2010 (aj keď rok 2000 oficiálne ešte nepatrí do prvého desaťročia 21. Storočia), takže akékoľvek legendy, ktoré prišli počas desaťročia, avšak nezačali v ňom svoju slávnu púť, sú vynechané zámerne.
Pred tým, než sa pustíme k samotným sériám, musím napísať ešte zopár vecí. Výber bol neskutočne ťažký a zakladal sa na prínose série a hier do samotného herného priemyslu. Spomedzi toľkých hier bolo skutočne ťažké vybrať desiatku najlepších sérii. Hlasovali dokopy šestnásti členovia redakcie (holt, je nás veľa, no nie každý sa k príprave tohto článku dostal), ktorých hlasovanie si môžete pozrieť v spodnej časti článku. Ich výber bol založený na bodovaní jednotlivých sérií (t.j. séria na prvom mieste dostane 10 bodov, séria na desiatom mieste 1 bod) a podľa toho sa zostavovala tabuľka, ktorá postupne ich hlasy zaznamenala. Môžeme vás uistiť, že boj medzi sériami bol tvrdý, no redakcia sa najviac zhodla práve na vytýčenej desiatke.
Pri výbere sme v redakcii postupovali hlavne podľa niekoľkých kritérií a tými sú nápady, originalita, prínos, príbeh, dizajn hry a predovšetkým subjektívny výber redaktora, nakoľko každému sa môže páčiť niečo iné. Číslovanie je zoradené podľa počtu bodov, hry, ktoré dostali rovnaký počet bodov sú číslované tiež, ale poradie medzi nimi nehrá rolu. Veríme, že sa s nami pri tomto výbere zhodnete.
A tu prezentujeme náš výber TOP 10 sérií posledného desaťročia na Gamesite:
1. MASS EFFECT (99 bodov)
Hry: Mass Effect (PC, Xbox 360), Mass Effect 2 (PC, Xbox 360, PS3)
Dátum začiatku série: November 2007
Hlavné devízy: vynikajúci príbeh, opätovné spopularizovanie sci-fi žánru v hrách, skombinovanie akcie a RPG
Keď Bioware v roku 2005 započal vývoj novej značky s titulom Mass Effect, nikto od tohto projektu neočakával veľa. Až prvotné vydanie jednotky na Xbox 360 a neskoršie vydanie na PC spôsobilo „mass-effectovský“ ošiaľ. Hra ponúka sci-fi dobrodružstvo odohrávajúce sa v roku 2183 – v časoch poloružovej budúcnosti ľudstva, galaxie a vzťahov medzi jednotlivými rasami. Hráč preberá rolu veliteľa Sheparda, ktorý na rutinnej misii odhalí šokujúce informácie, štartujúce zmes udalostí epických rozmerov ohrozujúcich existenciu celého obyvateľstva galaxie. Mass Effect okrem inovatívneho príbehu, originálneho systému rozhovorov a výborného spracovania akcie spolu s RPG prvkami prináša predovšetkým výborné spoločenské zázemie, možnosť budovať vzťahy s členmi svojho tímu a používať ich pomoc a koordináciu v boji ľahučko a intuitívne spôsobom, ktorý v hre, akou je Mass Effect, prekvapí. K tomu si pripočítajte klasický výber tried a budovanie postavy s väčším dôrazom na akčnú časť a dostanete výborne fungujúci hybrid, ktorému do dokonalosti chýba málo.
Sci-fi epos Mass Effect zmenil veľa – priniesol svieži vietor do sci-fi žánru a znovu ho nakopol, dynamické rozhovory, vynikajúce nápady do RPG žánru, výborné rozprávanie príbehu a predovšetkým ako prvý zaviedol koncept prenášania vašich rozhodnutí do pokračovania (aj keď ho nevytvoril dokonale). A ako čerešnička na torte sa povýšil na úroveň "druhého Star Wars". A ktovie – možno ho raz porazí aj filmovo – príbeh na to má.
2. ASSASSINS CREED (64 bodov)
Hry: Assassins Creed (PC, PS3, Xbox 360), Assassins Creed II (PC, PS3, Xbox 360), Assassins Creed: Brotherhood (PC, PS3, Xbox 360), Assassins Creed: Revelations (PC, PS3, Xbox 360)
Dátum začiatku série: November 2007
Hlavné devízy: netradičné pojatie histórie a s tým spojený vynikajúci a spletitý príbeh, zakomponovanie historických udalostí do samotného deja
Na rozdiel od Mass Effectu je druhá séria našej TOPky významne poznačená hype-om. Už pred vydaním prvej časti Assassins Creed sa zdalo, že o hre vieme všetko. Aj keď hrateľnostne bol prvý diel v mnohom nedoladený, nasledujúce pokračovania priviedli zážitok z hrania k dokonalosti. Kľúčovým aspektom úspechu tejto série je právom originalita príbehu a hrateľnosti. Aby to bolo stručné, prezradím len, že hra sa pomocou stroja schopného prečítať genetické spomienky ponára do života predkov hlavnej postavy a vy, čoby hráč, zisťujete, že všetko je to o vojne Asasínov a Templárov, ktorí počas celej histórie viedli a vedú neviditeľnú vojnu so značne výnimočnejšou podstatou, než sa zdá. A tak sa pomocou výbornej hrateľnosti dostanete do roku 1191 – konca tretej križiackej výpravy a rovnako aj do centra renesančného Talianska v rokoch 1476-1507, či dokonca do Konštantínopolu roku 1511. Hra boduje okrem výnimočného a presného historického umiestnenia aj výborne prepracovanými hernými mechanizmami. Ako asasín môžete liezť kam chcete, máte mnohé vymoženosti, rôzne zbrane a výborne fungujúce systémy hry z vás urobia špičkového kušostrelca či šermiara, ktorý spolu s ikonickou skrytou dýkou a bielym plášťom definuje svet Assassins Creed. A ešte si k tomu prirátajte rozsiahle ekonomické možnosti, objavovanie otvoreného sveta, výborný umelecký štýl, skvelý bojový systém, výborný soundtrack a rôzne možností prístupu k misiám a dostanete historickú hru snov…
Jazda naprieč históriou v Assassins Creed dala videohrám veľa nového. Okrem výborných nápadov, megalomanského a originálneho príbehu, historicky dokonalého spracovania metropol a jednotlivých udalostí z dejepisu tiež priniesla výbornú hrateľnosť a jednoduché RPG prvky zmixované s akčnou adventúrou, to všetko zabalené do prostredia "mestskej akcie" s volnosťou pohybu. Pre moderných hráčov sa svojím štýlom, možnosťami a devízami stala trendom, ktorý neustále boduje a expanduje viac a viac na ihrisku, ktoré používa – ihrisku, zvanom „História“.
3. MAX PAYNE (60 bodov)
Hry: Max Payne (PC, PS2, Xbox), Max Payne 2: The Fall of Max Payne (PC, PS2, Xbox)
Dátum začiatku série: Júl 2001
Hlavné devízy: jedinečná akcia, bullet time (spomalený čas), výborné mechanizmy, noir atmosféra a do koreňov prepracovaný špičkový príbeh
Remedy bolo neznáme fínske vývojárske štúdio až do roku 2001, kedy na trh udrel ich hit o newyorskom detektívovi Maxovi Payneovi s rovnomenným názvom. Z pomerne neznámeho štúdia na severe Európy sa razom stal takpovediac frajer… Príbeh Maxa Paynea totiž otriasol svetom hier a svetom hráčov do základov. Komu sa raz Max Payne zapáčil, ten ho totiž miluje navždy. Príbeh plný temnoty, lásky a chladu, zostavený na fantastickom scenári, je až do špiku kostí napínavý a excelentný. Maxova púť za pomstou vraždy jeho manželky ho prevedie studeným dňom v pekle, ako zistíte sami… Príbeh nie vždy stačí na to, aby hráča udržal pri hraní a v zápale. Max Payne exceluje rovnako fantastickou hrateľnostnou stránkou, ktorá ohromila fantastickými novinkami, napr. pridaním bullet timeu – spomaleného času, ktorý vám umožňuje v tejto výbornej strieľačke z pohľadu tretej osoby fascinujúco a zábavne vraždiť tak, aby to malo štýl a navyše vám za pomoci – v Max Payne 2 ešte vylepšených – parádnych mechanizmov a efektných skokov a zbraní dá možnosť užiť si svet plný zbraní, strieľania, nespravodlivosti a krutosti osudu hlavného hrdinu tak ako nikde inde… až do maxima.
Slávny detektív s jeho menom, ako titulom hry, zmenil veľa. Určil smerovanie a vývoj strieľačiek (nielen) z pohľadu tretej osoby a spravil ich viac populárnymi. Stal sa dôkazom, že skvelý scenár môže mať aj hra a uviedol do hier revolúciu v podobe bullet time a jedinečnej adrenalínovej akcie. No to, čo robí Max Payne sériu nezabudnuteľnou, nie je ani kryštalická, výborná hrateľnosť a dokonca ani intenzívna akcia podtrhnutá dokonale fungujúcimi mechanizmami. Max Payne je Maxom Payneom vďaka noir štýlu príbehu a jeho filozofickou a estetickou hodnotou, ktorá povýšila strieľačku na umenie.
4. GEARS OF WAR (51 bodov)
Hry: Gears of War (PC, Xbox 360), Gears of War 2 (Xbox 360), Gears of War 3 (Xbox 360)
Dátum začiatku série: November 2006
Hlavné devízy: "otcovstvo cover systému", kamera a štýl vytvorili zo strieľačiek z pohľadu tretej osoby úplne nový zážitok
Epic Games – gigantická spoločnosť, ktorá za sebou má už veľa úspešných titulov v minulom desaťročí, začala sériu Gears of War, ktorú úspešne dokončila v tohtoročnom septembri. Odhliadnuc od toho, že príbeh GoW je kvalitne spracovaným svetom sci-fi vojny s nepriateľom z útrob planéty snažiacim sa zo záhadných dôvodov odísť zo svojho niekdajšieho domova, určil GoW predovšetkým v akčných hrách úplne nové štandardy, ktoré dnes nájdeme v každej druhej hre. A to vďaka skvelej kombinácii prvkov hrateľnosti, ktoré naplno dotiahol až v pokračovaniach. Hráč dostáva do rúk predovšetkým výborný krycí systém, ktorý definoval trendy strielačiek z pohľadu z tretej osoby a spôsobil menšiu revolúciu. Kým nebol GoW, nedalo sa skryť trebárs za smetiak a strieľať po nepriateľovi odtiaľ. Krycí systém a výborne vyvážená akcia však len zťažka môžu zaistiť dobrú hru. GoW si to zaisťuje svojím štýlom a kamerou – málo hier nájdete spracovaných podobne ako GoW, v takej forme, aby vás to aj bavilo. A ak si k tomu ešte prirátate ustavičné spestrovanie hrateľnosti novými situáciami a rôznymi úlohami, či masívnym multiplayerom, dostanete GoW (a netreba zabúdať na ikonickú motorovú pílu pripevnenú na zbraniach).
Masívne a robustné postavy svalnatých vojakov, striekajúca krv, odporné kreatúry zvané Locusti, spracovanie zážitku dynamickou kamerou, originálny Horde mód a predovšetkým výborné zakomponovanie krycieho systému tvorí z GoW míľnik vývoja hier v minulom desaťročí a prináša originálne zážitky založené na jednoduchosti a štýlovom hraní, podtrhnuté emocionálne silnými postavami. GoW určil smer vývoja mnohých dnešných strieľačiek z pohľadu tretej osoby a cover systém je už prítomný takmer v každej hre. GoW dokázal, že brutalita v hrách a emocionálne podtrhnutý príbeh môže skončiť v kombinácii až tak výborne, že si to zapamätáte navždy, aj za pomoci výbornej hudby.
5. PORTAL (45 bodov)
Hry: Portal (PC, PS3, Xbox 360), Portal 2 (PC, PS3, Xbox 360)
Dátum začiatku série: Október 2007
Hlavné devízy: originálna hrateľnosť, jedinečné mechanizmy a nápaditosť v každom smere, príbeh z Half-Life univerza verne vložený do konceptu hry
Do čoho sa pustí spoločnosť Valve, to väčšinou poriadne otrasie hernou scénou. Tak isto tomu bolo aj v októbri 2007, kedy svet zasiahol Portal – osobitný príbeh z Half-Life univerza, ktorý hráča sprevádzal cez komplexe Aperture Labs za pomoci fascinujúcej logickej hrateľnoti. Vy ste sa stali testovacím subjektom na novú zbraň, tzv. Portal Gun (zbraň na vytváranie portálov). Po štyroch rokoch sme sa dočkali aj pokračovania s názvom Portal 2, ktoré vylepšilo všetko, čo sa dalo, a ukázalo, že zábava sa dá vtesnať do každého typu hry – aj do logického. Princíp hry je založený na strieľaní portálov a prechádzaní cez ne. Takýmto spôsobom, kombinovaným s interakciou s inými objektmi vo svete Portalu, riešite aj tie najťažšie hádanky a príjemným osviežením je aj občasné nebezpečenstvo. Princíp hrania je vlastne založený len na kreativite a jedinečnosti prostredia a jeho pravidiel. Portal si zamilujete, lebo takto zaujímavú logickú hru nenájdete na každom kroku, v tak perfektnom prevedení.
Gabe Newell a jeho slávne štúdio Valve prinieslo svetu v podstate samé legendy, a Portal je tou, ktorá zmenila svet posledného desaťročia. Všadeprítomná originalita, zábava, prístup k svetu a hráčovi, či aj zasadenie do Half-Life univerza robia z tejto série krásnu revolúciu v logických hrách. Pre väčšinu hráčov nudný žáner, ktorý v podstate čím viac upadal, zažil práve Portalom obdobie renesancie a pozdvihol žáner na úplne novú úroveň, pritiahol pozornosť hráčov nevídaným spôsobom a to najdôležitejšie je, že si ho môžete – tí , ktorí ste ho ešte nehrali – kúpiť v jedinečnom balíku Orange Box, spolu s ďalšími dvomi legendami od Valve. Na čo ešte čakáte?
6. HALO (42 bodov)
Hry: Halo: Combat Evolved (Xbox, PC), Halo 2 (Xbox, PC), Halo 3 (Xbox 360), Halo 3: ODST (Xbox 360), Halo: Reach (Xbox 360), Halo: Combat Evolved Anniversary (Xbox 360)
Dátum začiatku série: November 2001
Hlavné devízy: revolúcia FPS žánru na konzolách, jedinečná hrateľnosť a netradičné mechanizmy, originálny a spletitý príbeh, jedinečný umelecký štýl a spracovanie hry
Bungie – svetoznáme, teraz už rozpustené štúdio, ktorého zamestnanci pracujú v novom štúdiu 343 studios – sa stalo legendou práve vďaka vlajkovej sérii Xboxu, Halo. Tá bola vydaná v novembri 2001 na pôvodný Xbox a potom prišlo aj Halo 2, ukončenie trilógie Halo 3, prequel s titulom Reach a najnovšie aj výročný remaster Halo 1. V poradí štvrté pokračovanie je už v príprave. Príbeh Halo je jedným z tých, ktoré zmenia aj toho najzarytejšieho odporcu sci-fi. Je síce zložitý, no objavenie podivuhodného kruhu v hlbinách vesmíru s rozvinutým ekosystémom budí tisícky otázok, nielen o pôvode, ale aj o účele tajuplného objektu, ktorý v koži super moderného geneticky upraveného vojaka s prezývkou Master Chief budete skúmať. Bojovať budete s tými, ktorí ho chcú ovládnuť. Je to samozrejme oveľa zložitejšie a príbeh Halo vás posadí na epickú jazdu cez trilógiu, ktorej záver vás dostane na kolená. Hrateľnosť v podobe výborne spracovaných mechanizmov strieľania a štýlu hry tomu len dopomáha a tak sa môžete pripraviť, že s Halo hrami, ktoré sa neustále zlepšovali do dokonalosti, zažijete jedny z najlepších epochálnych chvíľok vášho hráčskeho života.
Halo zmenilo pohľad na FPS žáner – ukázalo, že zábava sa môže skrývať aj v netradičnosti umeleckého štýlu, vážnom sci-fi príbehu, či v jedinečnosti možností prístupu k hraniu. Je len na vás, či nasadnete do džípu ako šofér, či nie… síce to sú detaily, no vo svete Halo má všetko svoj dôvod, ako aj v jeho príbehu, ktorý sa stal inšpiráciou pre množstvo kníh a rozvoj starostlivo vybudovaného Halo univerza. Áno – aj na pultoch neznámych kníhkupectiev nájdete knihy z Halo univerza a na internete nájdete stovky suvenírov a zberateľských predmetov pre skutočných hardcore fanúšikov, ktorých rozhodne nie je málo… Revolúciu FPS žánra vo vodách sci-fi už Halo urobilo, a ak ste to premeškali, tak nie je čo riešiť, treba si to skrátka zahrať.
7. HITMAN (35 bodov)
Hry: Hitman: Codename 47 (PC), Hitman 2: Silent Assassin (PC, PS2, Xbox, Gamecube), Hitman: Contracts (PC, PS2, Xbox), Hitman: Blood Money (PC, PS2, Xbox, Xbox 360, PSP)
Dátum začiatku série: November 2000
Hlavné devízy: revolúcia stealth žánru, množstvo nových prvkov hrateľnosti, originálna náplň a príbeh, výborné mechanizmy
IO Interactive sa ako mnoho neznámych firiem stalo legendou tak povediac zo dňa na deň. V prípade tohto velikána to spôsobila hra Hitman: Codename 47, ktorú má známe štúdio na zozname dokončených hier na prvom mieste. Bol to práve Hitman, ktorý spôsobil do slova a do písmena revolúciu stealth/akčného žánru. Tú ešte zvýraznili a hutne rozšírili pokračovania, ktoré priniesli množstvo nových prvkov a vylepšili zážitok z hrania za nájomného klonovaného vraha, ktorý pociťuje emócie a začína rozmýšľať ako plnohodnotný človek. Áno – v jadre je dej Hitmana práve o príbehu klona tak dokonalého, že už sa nedá považovať za klona. S agentom 47 budete prežívať celý jeho život, množstvo jeho misií a spoznáte ho počas 4 hier do hĺbky. Zažijete fantastické zážitky pri tichom prechádzaní hry, adrenalín pri snažení infiltrovať sa do nepriateľského územia prezlečení za autorizovanú osobu, či aj jednoduchú radosť z voľnosti prístupu k misii a skutočne pravého pocitu nájomného vraha s množstvom možností a interakcie.
A čo vlastne Hitman zmenil? Okrem spomínaného rozvoja stealth žánru priniesol predovšetkým desiatky nových prvkov do hier nielen vo svohom žánri, ale ukázal, že tichý prístup k hraniu dokáže byť zábavný, dal hráčom voľnosť a vynikajúce prostriedky k hraniu a tým im daroval klenot, ktorého výborný príbeh a mechanizmy len podtrhujú celý zážitok. Hitman bol vždy milovaný kvôli hrateľnosti a možnostiam a stále je klasickou výbavou mnohých starších hráčov, ktorí na ňom spoznávali svet hier.
8. DEUS EX (35 bodov)
Hry: Deus Ex (PC, PS2), Deus Ex: Invisible War (PC, Xbox) Deus Ex: Human Revolution (PC, Xbox 360, Play Station 3)
Dátum začiatku série: Jún 2000
Hlavné devízy: flexibilný level dizajn, cyberpunkový príbeh, perfektná kombinácia akcie a RPG
Prvý Deus Ex bol vo svojej dobe hotovým zjavením. V recenziách získaval samé pozitívne ohlasy a rovnako tomu bolo u hráčov. Do dnešnej doby sa vyskytuje na vrcholoch rôznych rebríčkov najlepších hier všetkých čias, čím len potvrdzuje svoj status nedotknuteľnej hernej klasiky. Taký úspech samozrejme priniesol aj jeden problém. Ako na to nadviazať? Druhý diel s podtitulom Invisible War doplatil nielen na slávu svojho staršieho a úspešného bračeka, ale aj na rozhodnutie vývojárov hru po všetkých stránkach orezať. Hra si síce viedla vtedy celkom dobre, no po rokoch sa hovorí skôr o menšom fiasku a niektorí fanúšikovia jednotky sa rozhodli existenciu dvojky úplne ignorovať, aj keď sama o sebe to bola stále dobrá hra. Udialo sa toho veľa a zdalo sa, že séria zostane záležitosťou hernej minulosti, no v roku 2007 bol oznámený tretí diel, odohrávajúci sa ešte pred pôvodným Deus Exom. Úspech Human Revolution je dnes ešte stále čerstvý a vrátil sériu kam patrí. Na výslnie.
Deus Ex v roku 2000 priniesol niečo, čo sa nikomu nepodarilo zopakovať v rovnakej kvalite ani dnes. Level dizajn, kde je len na vás ako si zvolíte pristúpiť k plneniu svojich úloh. Môžete sa k svojmu cieľu prestrieľať, doplaziť, ukrývať sa pred strážami, hackovať všetko, čo vám príde pod ruku, prípadne všetko kombinovať tak, ako vám to príde najvhodnejšie. Prirátajme si k tomu cyberpunkovú tématiku, ktorá je v hrách stále bolestne nevyužitá, dlhý a napínavý príbeh, kde môžete dokonca aj rozhodovať o osudoch niektorých postáv a o tom, ako sa bude pár udalostí vyvíjať, čo bolo v tej dobe niečo naozaj nevídané a je jasné, odkiaľ sa ten úspech vzal. Human Revolution síce po niektorých stránkach tiež tento koncept neprekonáva, ale v niečom ho zase vylepšuje a hlavne ho dokázal priviesť do dnešnej hernej generácie bez toho, aby robil sérii hanbu. Navyše žiari v mnohých iných miestach, ako bezkonkurenčný grafický štýl, ktorý sa neprenáša len do technickej stránky hry, ale vďaka svojej téme vyvoláva filozofické debaty o tom, kam ľudstvo smeruje. A podobné debaty taktiež nedokáže vyvolať len tak nejaká hra.
9. ZAKLÍNAČ (35 bodov)
Hry: Zaklínač (PC), Zaklínač 2: Vrahovia kráľov (PC, čoskoro aj Xbox 360)
Dátum začiatku série: Október 2007
Hlavné devízy: verná adaptácia knižného sveta, dospelý a nelineárny príbeh, rozhodnutia s následkami
Cesta k tomu ako nakoniec vyzeral prvý Zaklínač bola dlhá a kľukatá, podobne ako samotný príbeh hry. Pôvodne nemal byť Geralt ani hlavným hrdinom, ale namiesto neho by sa hralo za nového zaklínača. Našťastie sa ale poľské štúdio CD Projekt RED rozhodlo Geralta vrátiť do sveta živých a tak sa mohol vydať na pokračovanie svojej cesty novou formou, tento krát hernou. Prvý diel, postavený na Aurora engine od Bioware, bol kultovým hitom, milovaným RPG fanúšikmi. Druhý diel sa dočkal podstatného vylepšenia po všetkých stránkach, predovšetkým úplne nového enginu, priamo od CD Projektu, vďaka čomu mohol poskytnúť okrem iného aj dokonalú pastvu pre oči. Druhý diel zaujal ešte väčšiu časť publika a po vydaní na Xboxe 360 sa jeho popularita pravdepodobne ešte zvýši.
Len málo fantasy kníh sa dočká naozaj kvalitného spracovania v inom médiu, no Zaklínač je jednoznačne jednou z výnimiek. Svet, v ktorom sa pohybuje Geralt z Rivie bol prevedený do hernej podoby tak verne, že sám autor Andrzej Sapkowski s ním vyjadril svoju spokojnosť. Nezaostával ani samotný príbeh. Nebol síce napísaný Sapkowskim, no napriek tomu sleduje svoj vzor a je rovnako vyspelý, neberie si servítky, nikoho nešetrí a pokračuje v príbehu tam, kde skončila knižná sága, úplne prirodzene a bez problémov. Nehovoriac o systéme rozhodnutí a následkov, na ktorých si CD Projekt RED dáva špeciálne záležať, čo dokazuje aj to, že na základe rozhodnutí môžete obe hry prežiť úplne inak. Hlavne čo sa týka dvojky, kde sa na základe svojich rozhodnutí môžete ocitnúť na rozdielnych miestach. Vývojári majú vo svojich rukách výnimočnú sériu, ktorá má pred sebou ešte mnoho úspešných rokov.
10. GOD OF WAR (34 bodov)
Hry: God of War (PS2), God of War 2 (PS2), God of War 3 (PS3)
Dátum začiatku série: Marec 2005
Hlavné devízy: živé a silné spracovanie mytológie starovekého Grécka, silný charakter a úžasná náplň, hrateľnosť hack'n'slash dovedená k dokonalosti
Jedna z vlajkových sérii platformy PlayStation začala písať svoju históriu pred takmer siedmymi rokmi. A spôsobila väčšie oživenie žánru tzv. hack'n'slash hier. Na rozdiel od svojich vtedajších konkurentov priniesla adrenalínovo nabitú zábavu s perfektným ovládaním, rozumnú dávku výzvy a sem tam nejakú logicku hádanku na spestrenie. Zábava, jednoduchosť a krása, ktorou sa autori zo štúdia SCE Santa Monica riadili, priniesli ovocie nielen v priamych pokračovaniach, ale aj v niekoľkých dieloch na PSP. Hra navyše zaviedla hráča do skutočne dovtedy neprebádaného (aspoň z hernej stránky) sveta gréckej mytológie a to všetko bolo spracované neskutočným spôsobom, takže ste mali pocit, že ste uprostred toho všetkého. Vo fascinujúcom epickom príbehu a využití bohatstva starých Grékov sa vývoj GoW doslova vyžíval a tak priniesol vôbec najvernejšie spracovanie starovekého sveta, aké kedy svet videlo, či už na poli filmovom, alebo hernom. Budúcnosť série je zatiaľ vo hviezdach, aj keď je jasné, že popularitu si séria ešte zvýši pripravovaným pokračovaním, na ktoré sa tešíme.
Skutočne mizivo bežný človek pozná starovekú mytológiu, snáď až na deti, ktoré podobné témy dosť žerú. A tak sa God of War nezmazateľne zapísal do sveta minulého desaťročia, pričom hráčov naučil Grécku mytológiu milovať, zaviedol ich do verných miest jej odohrávania, zaplietol do nej svoje postavy a bodoval práve precíznosťou spracovania hrateľnosti a epickosti, ktorú dokáže vytvoriť svojím príbehom a kulisami v ktorých sa odohráva. Na tomto poli naplno uspela a v srdciach hráčov patrí doteraz k obľúbeným sekačkám.
A sme v závere nášho rebríčku. Páčil sa vám náš výber alebo máte iný názor? Svoje topky môžete napísať do diskusie!
A na záver sú tu hlasy redaktorov, ktorí zahlasovali spolu s počtom bodov určených jednotlivým sériám:
Terzeus: Max Payne (10), Assassins Creed (9), Mass Effect (8), Hitman (7), BioShock (6), Halo (5), Portal (4), S.T.A.L.K.E.R. (3), Crysis (2), Gears of War (1)
MarkusFenix: Mass Effect (10), Splinter Cell (9), Halo (8), Total War (7), Max Payne (6), Deus Ex (5), Gears of War (4), Hitman (3), Battlefield (2), Zaklínač (1)
Babli: Zaklínač (10), ICO hry (9), Deus Ex (8), Hitman (7), Devil May Cry (6), Portal (5), Assassins Creed (4), Total War (3), BioShock (2), Max Payne (1)
Scarious: Mass Effect (10), Gears of War (9), Crysis (8), Dead Space (7), Call of Duty (6), Halo (5), Splinter Cell (4), Left 4 Dead (3), Max Payne (2), Guitar Hero (1)
Chivay: Max Payne (10), Total War (9), The Sims (8), Zaklínač (7), Kings Bounty (6), Mount & Blade (5), Splinter Cell (4), World of Warcraft (3), Hitman (2), Mass Effect (1)
Lordhagen8: Mass Effect (10), Assassins Creed (9), Gothic (8), Max Payne (7), BioShock (6), God of War (5), Hitman (4), Uncharted (3), Gears of War (2), Battlefield (1)
Ejkej: Mass Effect (10), BioShock (9), Portal = 8, World of Warcraft (7), Battlefield (6), The Sims (5), Splinter Cell (4), Hitman (3), Halo (2), Assassins Creed (1)
Hiro: Uncharted (10), Gears of War (9), God of War (8), Mass Effect (7), Halo (6), Assassins Creed (5), Zaklínač (4), Deus Ex (3), Forza Motorsport (2), Killzone (1)
Simon: Mafia (10), Assassins Creed (9), God of War (8), Battlefield (7), Neighbours from Hell (6), Naruto: Ultimate Ninja Heroes (5), Dead Space (4), Mass Effect (3), Gears of War (2), Halo (1)
Neokn: Call of Duty (10), Portal (9), Gears of War (8), Halo (7), Assassins Creed (6), Battlefield (5), Guitar Hero (4), BioShock (3), Hitman (2), Forza Motorsport (1)
Jendy: Mass Effect (10), Deus Ex (9), Uncharted (8), Max Payne (7), World of Warcraft (6), Portal (5), KOTOR (4), Assassins Creed (3), Call of Duty (2), Hitman (1)
Andrzej: World of Warcraft (10), Risen (9), God of War (8), Mass Effect (7), Dragon Age (6), Portal (5), Zaklínač (4), Monsters Probably Stole My Princess (3), Half Minute Hero (2), Mafia (1)
JC: Deus Ex (10), Mass Effect (9), Assassins Creed (8), Uncharted (7), Guitar Hero (6), God of War (5), Gears of War (4), Burnout (3), BioShock (2), Call of Duty = 1
Encrypt: Battlefield (10), Call of Duty (9), FEAR (8), Max Payne (7), Hitman (6), Gears of War (5), Mass Effect (4), Far Cry (3), FlatOut (2), Mafia (1)
Antigon: Max Payne (10), Zaklínač (9), Mafia (8), Amnesia (7), FEAR (6), World of Goo (5), Mass Effect (4), Gothic (3), Dragon Age (2), BioShock (1)
Maratonec: Assassins Creed (10), Portal (9), Halo (8), Gears of War (7), Mass Effect (6), inFamous (5), Call of Duty (4), FEAR (3), BioShock (2), World of Warcraft (1)
Článok pripravil TERZEUS + časť BABLI