Mobilné telefóny sa v posledných rokoch stali prakticky nepostrádateľnými zariadeniami. Asi nikto z nás si už nedokáže bez nich predstaviť svoj život.
Neslúžia iba na vzájomnú komunikáciu, ale nahrádzajú nám mapu, budík, foťák, mp3 prehrávač, zoznamku, kalendár alebo kalkulačku. V posledných rokoch mobilným telefónom dominujú najmä hry. Štatistiky podľa gizmodo.com ukazujú, že najsťahovanejšie platené aplikácie tvoria práve hry. Tie stále naberajú na popularite a niet sa čomu diviť. Mobilné hry sú lacné, dostupné a aktuálne. Mobilné hry môžete hrať v čakárni u doktora alebo na autobusovej zastávke. Aktualizácie prebiehajú automaticky, nemusíte tak nič vyhľadávať, ani kupovať nové verzie. Tento fenomén si, samozrejme, všimli vývojári hier a začali sa výrazne sústrediť práve na mobilnú platformu. Vzhľadom na to, že podľa najnovšieho prieskumu spoločnosti Newzoo vytvoria v roku 2015 mobilné hry zisk okolo 30 miliárd dolárov, sa investícia rozhodne vyplatí.
Tvorcovia videohier sa prispôsobujú trhu a ich záujem sa tak obrátil smerom k mobilným telefónom. Príkladom je japonská spoločnosť Konami, ktorá stojí napríklad za videohrami Silent Hill, Contra alebo Metal Gear. Konami nedávno prešla rozsiahlou reštrukturalizáciou, v rámci ktorej ju opúšťa aj hlavný dizajnér Hideo Kojima. Práve Kojima stojí za mimoriadne úspešným Metal Gear aj za hitom Silent Hill. Hororová videohra, v ktorej sa hráč snaží prežiť vo svete monštier, sa stala natoľko obľúbenou, že na jej motívy nakrútil Sony Pictures dva celovečerné filmy. S odchodom Kojima sa tak fanúšikovia môžu rozlúčiť s pôvodným dizajnom týchto hier.
Nový prezident spoločnosti v nedávnom rozhovore s Nikkei Trendy Net o tohtoročnej veľkej reštrukturalizácii uviedol, že budúcnosť hier leží v mobilných telefónoch. Podľa jeho slov sa prostredníctvom mobilných zariadení dostane ku hraniu široká verejnosť a Konami sa mieni tejto zmene prispôsobiť. Okrem budúceho vývoja najmä mobilných hier sa tak spoločnosť z dôvodu úspechu hier, ako Metal Gear Solid 5 a Winning Eleven, bude snažiť do mobilnej platformy dostať aj ďalšie svoje obľúbené videohry. Fanúšikovia sa teda nepochybne majú ešte tento rok na čo tešiť.
Nárast popularity mobilného hrania sa odzrkadľuje na konzolovom hraní, ako aj na online hrách. Prechod od online k mobilným zariadeniam je ešte dramatickejší v podmienkach rastúceho trhu kasínových hier pre mobilné zariadenia s odhadovým ročným rastom 18,36% v nadchádzajúcom období rokov 2014-2019. Tento prudký nárast viedol spoločnosti k zvýšeniu rôznorodosti ich služieb v rámci reakcie na zmeny v spotrebiteľskom správaní. Čerstvým príkladom tejto zmeny trhu je známa pokrová online platforma Pokerstars, ktorá prišla s pestrým výberom kasínových hier vo svojej mobilnej aplikácii začiatkom roku 2015. Vo výbere nechýbajú obľúbené hry ako blackjack, či ruleta, optimalizované pre použitie na mobilných zariadeniach. Touto cestou si značka rozširuje svoju používateľskú základňu a zároveň ponúka novátorské spôsoby, ako hrať obľúbené herné klasiky.
O pravdepodobne najväčšie prekvapenie v tomto roku sa postarala spoločnosť Nintendo. Táto spoločnosť už v roku predstavila prvú úspešnú vreckovú konzolu Game Boy, na ktoré sme všetci ako deti hrávali Tetris.
Zároveň ide o tvorcu nestarnúcej klasiky v podobe dvoch talianskych inštalatérov, Maria a Luigiho – Super Mario Bros. Nintendo vždy odmietalo mobilnú platformu a sústredilo sa na vývoj svojich vlastných herných systému. Príkladom je obrovský úspech ich konzoly 7. generácie Wii, z ktorej sa v roku 2010 predalo viac ako 70 miliónov kusov. Úspech si zaistila vďaka ovládaču WiiMote, ktorý zachytáva pohyb hráčov a prevádza ho do hry. Jeho nasledovníkom je WiiU, ktorá navyše do ovládača zabudovala displej. Nintendo si vždy stálo najmä za svojou originalitou a vlastnými konzolami. Tento rok tak mnohých prekvapilo, keď aj táto spoločnosť oznámila svoj vstup do sveta mobilných hier. Svoju prvú hru vypustí do mobilného sveta v tomto roku a do marca roku 2017 plánuje uviesť ďalšie 4 hry. Päť hier za dva roky sa môže zdať ako malé číslo, ide však o súčasť stratégie.
Nintendo nezanevrelo na svoje konzoly, naopak. Prezident spoločnosti Satoru Iwata uviedol, že nemajú v úmysle len previesť existujúce hry do mobilných aplikácií, ale pripraviť pre užívateľov opäť niečo úplne nové a originálne. Každá hra, ktorú uvedú na mobilný trh, by sa mala stať hitom, preto ich vývoju mienia venovať náležitý čas. Podľa jeho slov nie je možné hry previesť do aplikácií a očakávať úspech, keďže ide o odlišné platformy, ktoré vyžadujú vlastné obchodné plány. Dlhodobý plán Nintenda tak nie je len vytvorenie zisku prostredníctvom mobilnej platformy. Iwata dúfa, že mobilné aplikácie zaujmú širokú verejnosť, v ktorej tým vzbudí záujem aj o ich herné konzoly. Hry majú byť zaujímavé a inovatívne a majú vzbudiť záujem o ich klasické videohry.
Každá spoločnosť teda k súčasnej situácii na trhu pristupuje po svojom. Už dnes je však nepochybné, že chytré telefóny budú v budúcich rokoch dominovať hernému priemyslu. Vďaka dostupnosti sa tak herný priemysel otvoril úplne novým skupinám hráčov. Nový prieskum spoločnosti Flurry tak okrem iného ukázal, že ženy hrajú častejšie ako muži a za hry tiež viac utrácajú. Predajnosť hier v mobile rapídne rastie a spolu s ním rastú aj nové technológie. Vývojárom sa oplatí do mobilných hier investovať a neustále ich vylepšujú.
To však neznamená, že by sa fanúšikovia konzol museli obávať. Klasické konzoly stále majú svojich fanúšikov, ktorí si radi vychutnajú hru na veľkej obrazovke z pohodlia domova. Ich existencia ako taká zatiaľ ohrozená nie je. Je len na jednotlivých spoločnostiach, ako veľmi budú vývojári uprednostňovať mobilné hry na úkor vývoja nových videohier a konzol.