Čo sa to vlastne deje?
Počas víkendu sme vás informovali o celkom šokujúcej správe, ktorá zverejnil rešpektovaný portál CNCB. Spoločnosť AT&T sa podľa ich informácií chce zbaviť hernej divízie Warner Bros. Interactive a za celý balíček chce aspoň 4 miliardy dolárov. Podľa ich zdrojov existujú traja verejní záujemcovia a dvaja tajní, no situáciu budú nepochybne sledovať aj ďalší veľkí hráči herného priemyslu.
Postupom víkendu sa situácia začala vyjasňovať a objavili sa ďalšie a ďalšie informácie, ktoré vysvetľujú motiváciu vydavateľa a aj možnosti ostatných na kúpu.
Dean Takahashi z webu Venture Beat totiž zo svojich zdrojov informovaných o situácii zistil, že cela za kompletný balík vydavateľstva Warner Bros. Interactive sa skôr bude hýbať na úrovni dvoch miliárd s prípadnou licenciou na populárne značky. Tie sú totiž veľkým problémom. Ako možno dobre viete, Warner Bros. Interactive má k dispozícii populárne licencie ako Harry Potter, LEGO, Mortal Kombat, Batman a teoreticky aj celý DC Comics a taktiež aj Lord of the Rings. Veľkým problémom to však je z toho dôvodu, že väčšina štúdií Warner Bros. pracuje práve na hrách s týmito licenciami a tým pádom by Warneri museli spolu s odpredajom štúdií musieť dohodnúť aj licencovanie pre všetky tieto chystané herné tituly.
Odradiť by to pokojne mohlo napríklad Sony a Microsoft (v prípade že by mali záujem), pretože Warner Bros. by asi sotva chcel aby sa tieto populárne značky uzamkli pre jednu značku konzol a nepochybne budú radšej hľadať záujemcu, ktorý týmto značkám poskytne multiplatformový život.
Na druhej strane však treba skonštatovať, že kúpou tohto vydavateľstva by kupec získal veľké množstvo potencionálne megaúspešných a kvalitných hier. Warner Bros. Montreal majú v tomto roku vydať nového Batmana, nová Harry Potter hra je taktiež v pokročilých štádiách vývoja, Rocksteady superhrdinská hra je taktiež nepochybne veľmi blízko dokončenia a Monolith vydal Shadow of War už dosť dávno na to, aby mali svoj ďalší projekt veľmi solídne rozbehnutý. K tomu si samozrejme môžeme prirátať ešte aj mašinu na peniaze s názvom NetherRealm s ich sériami Injustice a Mortal Kombat.
Ide však o veľmi radikálny krok, nakoľko ešte niekoľko mesiacov dozadu sa hovorilo o tom, že Warner Bros. Interactive plánuje obrovskú E3 show, kde svoje hry predstavia. Podľa zákulisných informácií sa táto divízia stala obeťou snáh AT&T redukovať svoje dlhy voči veriteľom po akvizícii Time Warner, ktorá ich v roku 2016 stála 109 miliárd dolárov a akcionári spoločnosti tlačia na vedenie, aby trochu zúžili portfólio firmy. A samozrejme, koronavírus v tomto absolútne nepomohol.
Celkom sme sa divili, prečo po predstavení Hitmana 3 IO Interactive prezradilo, že hru si bude vydávať samé, keď dvojku vydávalo práve Warner Bros. a hlásilo spokojnosť s predajmi a pokračovanie spolupráce. Teraz to však dáva zmysel.
Prečítajte si tiež
Hitman dokončí trilógiu o nájomnom zabijakovi v roku 2021
Takže. Niekoľko populárnych štúdií a 2 miliardy dolárov. Kto si to môže dovoliť?
V prvom rade sa hovorilo o trojici Electronic Arts, Take-Two Interactive a Activision. Ich trhová hodnota je 6,5 miliardy, 3,5 miliardy a 7,1 miliardy dolárov a je zrejmé, že kúpa by si vyžadovala veľmi veľké odhodlanie a získanie ďalšieho kapitálu. Dovoliť by si to určite pohodlnejšie mohli napríklad Sony a Microsoft (veď ten zaplatil 2,5 miliardy iba za Mojang a Minecraft), no tam je problém niekde úplne inde. Jedna vec je totiž prebrať tieto štúdiá za 2 miliardy, no väčším problémom je prebrať na seba záväzky vyplácania tisícok zamestnancov a je ťažké povedať, či by boli tieto firmy ochotné to urobiť. Určite však budú situáciu pozorne sledovať.
Oveľa väčší zmysel tak dáva, že napriek želaniu AT&T sa to nepredá ako celok, ale že sa to roztrhne na kúsky a štúdiá sa rozpredajú osobitne. Monolith, NetherRealms, Warner Bros. Montreal, Rocksteady, Avalanche Software sa určite nestratia, no je zrejmé, že mnoho ľudí príde kvôli redundancii pracovných miest o svoje pozície. Ďalšou otázkou je to, čo s hrami, ktoré sú vo vývoji. Či bude Warner ochotný ich vydávať aj napriek plánovanému predaju, alebo radšej počká, pokiaľ sa celý odpredaj nedokončí a hry si už vydá nový vydavateľ.
Jedno je však isté: Herný priemysel čaká veľké zemetrasenie. A veľké plány Warner Bros., ktorí v roku 2005 založili hernú divíziu s cieľom stať sa veľkým hráčom na poli vydávania hier sa skončí neúspechom. A ani nie kvôli tomu, že by ich hry boli neúspešné, ale kvôli koroporátnej politike.