Oprávnená kritika?
Pred týždňom sme jednu zo správ venovali inovatívnemu Nemesis systému a dôvodu, prečo sa neobjavil v žiadnej inej hre. Tým dôvodom je fakt, že Warner Bros. si dal tento systém patentovať. A aj keď pri niekoľkých pokusoch nebol úspešný, tak teraz sa mu to konečne podarilo a od 23. februára bude táto spoločnosť hrdým vlastníkom patentu na hernú mechaniku. Tento patent bude môcť držať vo svojej moci až do roku 2035 a to za predpokladu, že bude platiť poplatky, ktoré súvisia s jeho udržaním.
Prečítajte si tiež
Prečo viac hier nepoužilo Nemesis systém zo Shadow of Mordor?
Tento patent bol pridelený pod názvom „Nemesis characters, nemesis forts, social vendettas and followers in computer games“ a okrem základov Nemesis systému zo Shadow of Mordor pokrýva aj Social Conquest prvky, ktoré boli pridané v hre Shadow of War.
A akokoľvek právne vporiadku pridelenie takéhoto patentu je, tak z hľadiska hier a herných inovácií je to poriadny úder do brucha. Nemesis systém je totiž teraz kompletne vo vlastníctve Warner Bros. a iní vývojári sa ním nemôžu ani len inšpirovať bez toho, aby neplatili licenčné poplatky, čo ich môže odradiť od toho, aby na základe Nemesis systému mohli vybudovať ešte niečo zaujímavejšie.
A to sa mnohým vývojárom nepáči. Mike Bithell, tvorca hier Thomas Was Alone a John Wick Hex skritizoval Warner Bros. cez sociálnu sieť Twitter: „Je to nechutné, špeciálne pre sériu, ktorá vytvorila brilantný Nemesis systém na vrchu ostatných herných mechaník, ktoré sú replikované z iných hier. Pretože tak funguje kultúra a kreativita. Buď dobrým susedom WB.“
This is really gross, especially for a franchise that built its brilliant nemesis system on top of a whole heap of mechanics replicated from other games. As all games do. Because that’s how culture and creativity works. Be a better neighbor, WB. https://t.co/4AvMe7GQWk
— Mike Bithell, TWA demo out now on Switch! (@mikeBithell) February 6, 2021
Cat Manning zo štúdia Riot Games sa bojí, že tento patent môže byť použitý proti vývojárom v prípade, že budú chcieť inovovať v hernom priemysle: „Videla som ten patent a je tak všeobecný, až je to absurdné. Hneď niekoľko herných systémov, ktoré som videla alebo na nich pracovala môžu byť popísané podobným jazykom! Pravdepodobne by to síce nebolo právne vymáhateľné, no ja a iní indie vývojári nemajú peniaze na to, aby zisťovali.“
„Nemám žiaden záujem kopírovať Nemesis systém. Je tam niekoľko vecí, ktoré by som upravila. No tento patent je tak široký, že jeho licencia môže zastaviť všetky podobné systémy od možnosti vývoja v hrách.“
hey this fucking sucks https://t.co/ncXGgchzGf
— Cat Manning (🐅,✨) (@catacalypto) February 6, 2021
Patentovanie niektorých herných mechaník nie je ničím výnimočným. BioWare má napríklad patent na „dialógový kruh“ používaný v Mass Effect hrách. Napriek tomu ho použilo viacero iných hier a to bez potreby licencovania. Microsoft má napríklad patent na udeľovanie bodov „keď hráč vykonáva určité úkony štýlovo bez toho, aby to bolo kľúčové pre prejdenie hry“ a nepočuli sme o tom, že by žalovali tvorcov Devil May Cry. Každopádne je to smutné, pretože mnoho vývojárov, ktorí by s týmto systémom vedeli robiť čary sa možno patentu zľaknú a ich nápady ostanú nevyužité.
Faktom ale zostáva, že štúdia, ktoré budú mať k tomuto systému prístup budú všetky štúdiá, ktoré patria pod Warner Bros. Teda napríklad tvorcovia Gotham Knights, Hogwarts Legacy a ďalších hier.