Klamstvá šéfa Google Stadia…
Na začiatku februára Google dosť nepríjemne prekvapil, keď svetu oznámil, že kompletne zatvára svoje first-party štúdiá, ktoré fungovali pod hlavičkou Stadia Games & Entertianment. Išlo o dve štúdiá (jedno v Montreale a druhé v Kalifornii), ktoré mali za úlohu vytvárať hry, ktoré budú exkluzívne pre túto platformu. My sme však neboli jediní, ktorých táto správa prekvapila. Prekvapila totiž aj samotných vývojárov v štúdiách.
Totižto, iba týždeň predtým ich šéf služby Google Stadia Phil Harrison prostredníctvom e-mailu pochválil, že dosiahli skvelý progres. Potvrdili to štyria nemenovaní, dnes už bývalí zamestnanci SG&E: „SG&E dosiahol skvelý progres pri budovaní talentovaného tímu a pri budovaní silnej ponuky Stadia exkluzívnych hier. Môžem potvrdiť, že ďalšie investície prídu čoskoro, čo následne ovplyvní stratégiu SG&E v roku 2021.“
O päť dní neskôr však už Harrison informoval verejnosť o tom, že SG&E ukončuje svoju činnosť, Jade Raymond opúšťa Google a firma neplánuje investovať do first-party obsahu. Smutné na celej situácii bolo to, že vývojári sa o tejto správe dozvedeli spolu s verejnosťou. A čo je ešte vtipnejšie (alebo smutnejšie), tak títo vývojári sa dozvedeli, že Harrison od začiatku vedel, že v hre je úplné zatvorenie štúdií.
Tri dni po oznámení zatvorenia SG&E sa totiž uskutočnil konferenčný hovor v ktorom bol Harrison konfrontovaný priamo zamestnancami štúdií. Tí sa ho pýtali, prečo im týždeň predtým tvrdil, že dosahujú skvelý progres, keď ich o týždeň zatvoril. Harrison sa ospravedlnil za zavádzajúce tvrdenia, no následne priznal, že za týždeň sa nezmenilo nič a o zatvorení štúdií vedel.
„Myslím si, že ľudia iba chcú vedieť, čo sa stalo. Chcú iba vysvetlenie manažmentu. Keď vytvoríte štúdio a najmete stovku ľudí, nikto sa k vám nepripojí keď o rok všetko zavriete. Nemôžete vytvoriť hru v tak krátkom čase. Mali sme niekoľkoročné garancie, ktoré teraz nemáme,“ prezradil zdroj, ktorý skonštatoval, že Q&A s Harrisonom „nebolo pekné.“
Prečo sa teda Google rozhodol zrušiť svoje investície do first-party obsahu? Zdá sa, že ani sám Harrison nevie. Počas Q&A totiž najprv hovoril o tom, že vývoj AAA je nákladný (duh?), čo však Google určite vedel ešte predtým, ako štúdiá vytvoril. Potom sa Harrison začal vyhovárať na fakt, že Microsoft pochytila nákupná horúčka a za 7,5 miliardy kúpil Bethesdu aby sa nakoniec vyhovoril na pandémiu COVID-19 a jej vplyv na vývoj hier. Čo akosi vôbec nedáva zmysel, lebo herný priemysel práve vďaka pandémii generuje rekordné tržby…
Dnes už bývalí zamestnanci SG&E však tvrdia, že spôsob uzavretia štúdií je iba symbolom toho, ako funguje celá služba Google Stadia – slabá podpora spoločnosti Google, problém dostať sa k potrebným zdrojom, zmrazený počet vývojárov v roku 2020. Problémom je teda manažment na čele s Harrisonom, ktorý má toho na rováši už dosť. Veď mnohí si ho pamätajú ako neslávnu tvár spackaného vydania Playstation 3 a následne aj neslávnu tvár spackaného vydania Xbox One. Zdá sa, že v jeho prípade neplatí „do tretice všetko dobré.“
Google síce ponúkol zamestnancom miesta vrámci spoločnosti, no iba málo z nich chce pracovať na iných produktoch spoločnosti, nakoľko sú to herní vývojári. Isté je však to, že Google do veľkej miery narušil vzťahy s vývojárskou komunitou a ak sa jedného dňa opäť rozhodne pustiť sa do first-party vývoja, tak všetci budú k tejto spolupráci skeptickí.