Budúcnosť grafiky prichádza a užijete si ju aj s Death Stranding

Budúcnosť grafiky prichádza a užijete si ju aj s Death Stranding

Najnovší a predsa len prvý počin z dielne Kojima Productions vyvolal vo svete vlnu zmiešaných pocitov. Aj keď sa jedná o vizionárske a miestami až uletené dielo, svoju fanbase si na tomto svete našlo. Ale v tomto článku sa nebudeme zaoberať práve hrou samotnou ale skôr funkciou, vďaka ktorej sme schopný pri vyššom rozlíšení dosiahnuť krajšiu grafiku so zmyslom pre detail a hlavne vyššie snímkovanie. Hneď na úvod spomeniem, že táto hra nie je prvá ktorá s funkciou DLSS 2.0 prišla ale bezpochyby hre pridáva na populárnosti medzi hráčmi, ktorý vlastnia grafickú kartu zo série RTX.

Poďme ale od začiatku

Zhrniem to v krátkosti. DLSS 2.0 (Deep Learning Super Sampling) je technológia poháňaná jadrami Tensor za pomoci umelej inteligencie, ktorá vypočítava obraz do podstatne nižšieho rozlíšenia ako je natívne nastavené. Snímky v nižšom rozlíšení sa vykreslia už priamo aj s efektami ako sú napríklad tiene alebo prelomový ray tracing a následne ich neurónová sieť prepočíta do vyššieho rozlíšenia. Takže ak hráte v 4K, vaša karta to môže kľudne prepočítať do 1080p, chýbajúce pixely doplniť vďaka umelej inteligencií, všetky neduhy v obraze(aliasing) opraviť vďaka super samplingu a vy tak dostanete pekný ostrý obraz v podobe vášho natívneho rozlíšenia. Navyše kľudne len za cenu polovice výkonu, pretože stačí vyrenderovať len polovicu pixelov. Hra tak môže bežať plynulejšie a dokonca občas vyzerať aj lepšie.

Náš neurónový grafický framework NGX trénuje neurónovú sieť pomocou desiatok tisíc krásnych obrázkov s vysokým rozlíšením, ktoré boli renderované off-line superpočítačom pri veľmi nízkej snímkovej frekvencií a s kvalitou 64 samplov na pixel. Sieť potom na základe znalostí z veľa hodín tréningu dokáže zo vstupných snímkov s nižším rozlíšením vykonštruovať krásne snímky s vysokým rozlíšením.

Nvidia

K tomu aby ste túto technológiu mohli využívať, potrebujete najnovší API DirectX 12 Ultimate od Microsoftu a hociktorú kartu od Nvidie z rady RTX. Hlavným rozdielom od upscalingu tak ako ho poznáme je v tom, že renderovanie má na svedomí neurónová sieť umelej inteligencie. Tá je trénovaná práve na snímkoch ultra vysokej kvality(16K), aby dokázala vykresliť snímky nízkeho rozlíšenia do čo najdôveryhodnejšej podoby.

DLSS 2.0 nemá číslovku na konci len tak. Je to totiž nástupca pôvodnej DLSS technológie, ktorá medzi hráčmi veľmi neuspela. Staršia verzia musela trénovať pre každú hru samostatne, čo pri novej verzii už odpadlo a neurónová sieť je tak trénovaná univerzálne pre všetky hry. Vývojári tak majú jednoduchšiu cestu k tomu aby to ju hry implementovali a my sa tak môžeme tešiť na viac hier s touto technológiou.

Nová verzia oproti tej staršej prináša na výber až z troch možností a to: Výkon, Rovnováha a Kvalita. Popisovať jednotlivé možnosti asi nemá význam, nakoľko si každý dokáže predstaviť čo každý výber so sebou prináša, len spomeniem, že režim Výkon dokáže obraz vypočítať v 1080p a vďaka upscalingu obraz prerenderovať do 4K, pričom režim Kvalita bude upscalovať z trochu vyššieho rozlíšenia ale za to výsledný obraz môže byť krajší ako v natívnom rozlíšení(ako sme mali možnosť vidieť v Death Strandingu).

Vľavo je natívne 1440p s TAA(89fps) a vpravo 1440p DLLS2.0@Quality(111fps)

Death Stranding nám tak prináša dve možnosti na výber a to Performance a Quality. Aj keď Performance dokáže z vašej karty dostať viac snímok za sekundu, budete musieť obetovať kvalitu. My sme hru testovali na RTX 2070 8GB 1440p a hra bežala v Quality režime plynule na 100 FPS pričom dokázala spadnúť na 85 FPS. Aj keď hra už pred vydaním uverejnila hardwerové požiadavky, v ktorých ste nepotrebovali nutne high-endový stroj na plynulé hranie vo FullHD, no najviac potešujúci je fakt, že hru si môžete vychutnať vo 4K aj na RTX 2060, čo je doposiaľ najlacnejšia karta z rady RTX.

Podľa slov Nvidie tak hra Death stranding v testovaní DLSS 2.0 dosiahla až 92 % zlepšenie v režime Performance, ale samozrejme pri tých High-Endových kartách. No aj napriek tomu máme možnosť vidieť na grafoch, že RTX 2060 pri 4K rozlíšení a maximálnych grafických nastaveniach má nárast z 34 snímkov na 51. A to je na najlacnejšiu kartu zo série dobrý výkon. Nutné je aj dodať fakt, že na hranie vo Full HD pri 60 fps vám kľudne bude stačiť GTX 1060 6GB, ktorá vám ale sľúbenú funkciu neprinesie.

DLSS 2.0 si už užijeme aj v iných hrách. Napríklad sme sa ho dočkali aj formou patchu do hry Control. Tá síce podporovala aj prvú verziu, no až s druhou sa dostavil efekt markantného nárastu FPS. Nakoľko Control využíva aj ray traicing v reálnom čase, ušetrený výkon vďaka DLSS 2.0 tu veľmi pomáha. Na obrázku nižšie máme opäť možnosť vidieť, ako aj RTX 2060 dostáva boost z 27FPS na 46FPS na 2K hraní pri maximálnych grafických nastaveniach.

Okrem hry Control si DLSS 2.0 môžeme vyskúšať aj v Deliver Us The Moon, MechWarrior 5: Mercenaries, Wolfenstein: Youngblood a v týchto hrách prináša v niektorých prípadoch až 75% navýšenie FPS. Našťastie je viac než isté, že tejto vymoženosti sa dočkáme už čoskoro aj v iných hrách, pretože vývojárom sa podarilo ju implementovať priamo do Unreal Enginu 4. Ako som už spomínal, keďže druhá verzia nepotrebuje trénovať na každú hru zvlášť, tak jej implementácia do hry by nemala byť problém.Na koniec len dodám, že majitelia RTX kariet sa tak aj dva roky po vydaní môžu tešiť z vysokého výkonu aj pri náročnej ray tracingovej vizualizácii.

Zdroj: Nvidia/DeathStranding

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk