Interview s Paradox Development Studio

Pokiaľ máte radi historické hry, určite ste sa už stretli s titulmi spoločnosti Paradox Development Studio. Keďže sa jedná o jedno z mála štúdií, ktoré sa venuje výhradne hrám založeným na reálnych historických udalostiach a jeho hry tak poskytujú nielen zábavu, ale aj možnosť spoznať rôzne historické udalosti, rozhodli sme sa sadnúť si s jeho manažérom , Johanom Anderssonom, a podebatovať si s ním o súčasnosti a budúcnosti ich tvorby.

GS: Ste spoločnosť s takmer pätnásť ročnými skúsenosťami v hernom biznise. Ako vnímate vo svojom štúdiu Paradox budúcnosť hrania? Je možné momentálne sledovať pomerne živú diskusiu medzi hráčmi alebo dokonca aj vývojármi o tom, ktorá platforma je pre budúcnosť hier tou najlepšou. Zhodujete sa s názormi na túto problematiku alebo vám na nich nezáleží?

Johan: Určite sa zaujímame  o to, čo vravia ostatní. Ak mám byť však úprimný, v hernom biznise pracujem už cez 18 rokov a videl som prísť a následne aj odísť obrovské množstvo vecí, a osobne verím len v jedno– dobré hry sa predávajú. Ak ľudia milujú hry a užívajú si gameplay, budú kupovať hry od tých vývojárskych štúdií, ktorým veria, že práve ony zdieľajú ich vášeň. Možno sa niektoré hry predávajú pomalšie, ale, popravde, verím, že ak je hra dobrá, nájde si skôr či neskôr svoje publikum. Myslím si však, že je dôležité sledovať budúcnosť hrania, a to pokiaľ možno dokonca predtým, než z toho vznikne veľký trend. My v Paradox Development Studio sme boli jedni z prvých, ktorí prišli s digitálnou distribúciou. Náš prvý digital-only titul bolo rozšírenie pre hru Victoria, s názvom Revolutions, ktoré sme vydali ešte v roku 2006. Toto DLC vzniklo ešte predtým, než sa táto značka stala populárnou. Odvtedy sme vyrobili veľa iných rozšírení a DLC, pretože naši hráči stratégií sú roztrúsení po celom svete a používanie digitálnej distribúcie im dovoľuje získať prístup k našim hrám, updatom a DLC.

GS: Za pätnásť rokov ste si dokázali vybudovať pre seba meno ako experti na historické hry, ktoré väčšinou spadajú do žánra stratégií. Je pravda, že máme za sebou zopár milénií ľudskej histórie, avšak neplánujete vytvoriť aj hru, ktorá by bola zasadená do budúcnosti a/alebo spadala do úplne iného žánru?

Johan: Všetci v našom tíme máme veľkú slabosť pre históriu, čo je asi zjavné každému, kto hral niektorú z našich hier. Ak mám povedať pravdu, historické zasadenie je tiež pomerne praktické, keďže pri tvorení hier ponúka veľkú výhodu v porovnaní fantasy alebo sci-fi. Tou výhodou je akceptovanie a poznanie samotného sveta, v ktorom sa hra odohráva hneď od začiatku. Vo fantasy alebo sci-fi ako herný vývojár musíte vytvoriť príbeh a svet, ktorý sa musia naučiť ľudia akceptovať , milovať a tráviť v ňom čas. Keď ale vytvoríte hru  založenú na histórií, ktorá je ľudom známa alebo ich dokonca s jej udalosťami a krajinami niečo spája, budú chcieť takúto hru buď znovu vytvoriť, alebo zmeniť. Toto vytvára vynikajúci základ, na ktorom sa dá postaviť hra. Nevylučujeme, že Paradox Development Studio nikdy nevytvorí hru odohrávajúcu sa v fiktívnom univerze. Práve teraz sa však naše sústredenie upriamuje celkom iným smerom , a to nechať ožívať históriu. Zasadenie je inšpiráciou, ale to, čo tvoríme v každej historickej ére, je vždy niečo iné, vďaka čomu sa všetky naše hry hrajú vždy inak. A to práve preto, že sú založené na rôznych aspektoch doby, v ktorej sa odohrávajú. Umiestnenie, ktoré je v našom svete, je naozaj jedinou vecou, ktorá je v našich hrách konzistentná, pretože atmosféra a zameranie jednotlivých hier sú pri každej z nich iné.

GS: Pri pohľade na portfólio Paradox Development Studioje vidieť, že vaša spoločnosť vytvára hry primárne pre PC a Mac. Môžeme v budúcnosti očakávať, že začnete vydávať hry aj pre iné platformy alebo chcete naďalej pokračovať v nastolenom trende?

Johan: Veľká časť nášho vývojárskeho tímu pracovala v minulosti na konzolách. Všetci však určite preferujeme vývoj pre PC a Mac, pretože nám to dáva slobodu vytvárať hry, ktoré chceme, a to presne tak, ako sa nám páči. Dúfame, že naše hry sú považované hernou verejnosťou ako niečo veľkolepé, zábavné a náročné, a nie sme si istí, či by sme niečo podobné mohli dosiahnuť aj pri konzolách. Zatiaľ sme šťastní a to ostatné sa ukáže časom.

GS: Ako som už spomenul, vaša spoločnosť vydala obrovské množstvo hier. Verím, že každá z nich vám priniesla novú skúsenosť  pre vývoj ďalších, čo by ma však zaujímalo je, ktorá hra predstavovala pre vašu spoločnosť najväčšiu výzvu, alebo inak povedané, najproblematickejší vývoj, a po jej dokončení ste cítili naozajstnú satisfakciu.

Johan: Podľa mňa je práca na  všetkých hrách radosťou a zároveň utrpeným (smiech). V minulosti sa nám podarilo spraviť chyby, na ktorých sme sa poučili. Vždy je možné sa zlepšovať a s každou novou hrou, ktorú tvoríme, zisťujeme, čo funguje a čo nie, a naozaj verím, že všetky tieto nazbierané skúsenosti, budeme schopní zúročiť v Europa Universalis IV. Máme za sebou naozaj veľa hier, z ktorých môžeme čerpať, medzi hlavné patria naše hry CrusaderKings II, Sengoku, Victoria II a HeartsofIron III. Som si takmer istý, že najväčšou chybou, ktorú môžete pri práci na herných tituloch spraviť, je preceniť sa. Ak to spravíte, riskujete, že skončíte s hernými funkciami, ktoré proste nefungujú. Čím som si taktiež istý je to, že jedna z vecí, ktorá sa hráčom páči, je práve hra, ktorá funguje. Ak mám byť úprimný pri HeartsofIron II sme sa precenili, ale poučili sme sa z toho. Táto hra je momentálne úplne iná,  ako keď sme ju vydali, a beží oveľa rýchlejšie, stabilnejšie, má lepšie UI (user interface), takže ak by som to mal zhrnúť, je skrátka teraz oveľa lepšia. Pre Europe Universalis IV sme sa preto rozhodli udržať naše ambície takej na úrovni, ktorá je pre náš tím dosiahnuteľná, aby sme sa ubezpečili, že AI bude schopná naplno využívať herné funkcie, čím bude prirodzenejšie zapadať do hry namiesto toho, aby vyzerala ako odtrhnutá od hry.

GS: Ktorú hru z vašej produkcie vyslovene milujete a stále na ňu spomínate? Ako herní vývojári taktiež určite hráte veľa hier vo svojom voľnom čase, či už pre relax, inšpiráciu alebo sledovanie konkurencie. Existuje nejaká hra od iných vývojárov, ktorá sa vám naozaj zapáčila a možno aj ovplyvnila?

Johan: To je ako pýtať sa rodiča, aby vybral svoje obľúbené dieťa. Nenúťte ma to prosím spraviť. Milujem všetky hry a hrám ich aj vo svojom voľnom čase. Naše herné série sú od seba rozdielne a oceňujem silné stránky každej z nich. Europu Universalis preto, že v nej môžete budovať ríšu, Crusaders Kings pre jej silné charaktery, HeartsofIron pre bojovanie a Victoriu pre jej politický prístup k hraniu. Samozrejme, hrám aj iné hry, ale keďže som sa nedávno stal otcom, je pre mňa čoraz ťažšie nájsť si na ne toľko času, ako predtým. Ten čas čo mám, využívam na hry ako Civilizácia, World of Warcraft a FootballManager, a taktiež rôzne stolné hry. Milujem ten čas, keď zapnem napríklad hru ako je Europa Universalis a môžem  sa stať ihneď superveľmocou uprostred globálneho konfliktu. Je to obrovská strategická hra, svet,  ktorý vám celý leží pri nohách a dáva hráčovi všetky nástroje ríše ako je ekonomika, obchod, diplomacia a vojsko, a dovoľuje mu ich použiť ako chce. Vtedy je svet naozaj ihriskom. Páči si mi ten fakt, že my v Paradox Develompment Studio naozaj dávame našim hráčom ozajstný svet.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk