Hlava marketingu pre ASUS ROG - Sme rebelskí rojkovia, ktorí načúvajú fanúšikom a neustále hľadajú niečo nové

Hlava marketingu pre ASUS ROG - Sme rebelskí rojkovia, ktorí načúvajú fanúšikom a neustále hľadajú niečo nové

Vivian Lien zastáva od roku 2015 pozíciu CMO v spoločnosti ASUS, no v hernom priemysle sa pohybuje oveľa dlhšie. Pri príležitosti predstavenia nových produktov značky ASUS ROG sme mali možnosť opýtať sa jej pár otázok, čo sme definitívne nemohli odmietnuť. V rozhovore sme sa opýtali nielen na obľúbenca medzi novinkami, ale aj na názory na stále rozšírenejší fenomén menom streaming, budúcnosť herných zariadení a napríklad aj na jej obľúbenú hru.

Dobrý deň, mohli by ste sa na úvod predstaviť a niekoľkými slovami povedať, aká je vaša úloha v spoločnosti ASUS?

Iste, moje meno je Vivian Lien a som globálna vedúca marketingu pre ASUS Republic of Gamers.

Počas prezentácie boli predstavené nové notebooky, vylepšenia na poli komponentov a taktiež úplne nový formát počítača, ROG Mothership. Ktorý produkt sa vám z novej ponuky páči najviac alebo ste z neho najviac nadšená?

To je ťažká otázka - toto je ako vybrať si obľúbené dieťa. Ak by som si ale naozaj musela vybrať, bol by to nový ROG Strix III, z viacerých dôvodov. Prvým je, že tento produkt sme prepracovali úplne od základov. Pridali sme doň množstvo rôznych konštrukčných a dizajnových prvkov, vylepšili sme svetelné efekty. Ale čo je dôležitejšie, pridali sme úplne novú funkciu Keystone, ktorá umožňuje používať notebooky rôznymi spôsobmi a je to niečo úplne nové. Pre tieto dôvody by som vybrala Strix III, no zároveň som vždy milovala Zephyrus. Zephyrus je pre mňa jeden z produktov, ktorý definuje svoju kategóriu, robí všetko, čo od neho chcete. Hrá sa na ňom vďaka výkonu veľmi dobre, zvládne všetko ohľadom tvorby obsahu, má nabíjanie cez USB-C a milujem jeho dizajn. Je na jednej strane striedmy, ale zároveň pôsobivý.

Čiastočne ste odpovedali na moju ďalšiu otázku. Čo je pre vás pri vyberaní nového počítača najdôležitejšie? Je to mobilita, výkonné komponenty alebo dizajn?

Veľa cestujem, takže pre mňa je mobilita veľmi dôležitá. Keďže som vždy medzi letmi, medzi stretnutiami, je pre mňa schopnosť držať krok s takýmto harmonogramom životne dôležitá. Takže tenkosť a prenosnosť, ako aj schopnosť flexibilného nabíjania. Životnosť batérie je tiež skvelá, ale z väčšej časti je v dnešnej dobe možné celkom ľahko nájsť zástrčku na letiskách alebo dokonca v lietadlách. Pokiaľ mi notebook vydrží aspoň tri hodiny, som s tým v poriadku. Ak ale ide o výkon notebooku, existuje niekoľko vecí, ktoré naozaj vyžadujem. Pri bežnom fungovaní potrebujem niečo mierne výkonnejšie, pretože z času na čas musím byť schopná na cestách používať Photoshop, musím byť schopná multitaskovať, ale taktiež, keďže som v hernom priemysle, sa snažím držať krok s mojimi obľúbenými hrami.

Takže ste tiež hráčka?

Áno, vždy, keď mám pár hodín, zapnem si nejakú hru, aby som strávila nejaký čas online a v hre. To je pre mňa tiež dôležité.

Teraz, keď spomínate hranie hier, aká je vaša obľúbená hra?

Do herného segmentu som vstúpila mnoho, mnoho rokov dozadu, keď bol Counter-Strike TÁ hra, takže na ňu mám stále veľa spomienok, ale dnes mám tendenciu skúšať rôzne hry, pretože chcem vidieť, ako fungujú na našom hardvéri, a tiež chcem zostať na špičke toho, čo je aktuálne. Počas prezentácie sme hovorili aj o herných štatistikách ako napríklad 50 miliónov hráčov v prvom mesiaci vydania, čo sa podarilo Apex Legends. Ja som k tým 50 miliónom prispela tiež.

Prečo si myslíte, že je ROG tak populárny a obľúbený po celom svete?

Myslím, že hlavným dôvodom je naša konzistencia. Pokiaľ ide o ROG, vždy viete, že môžete očakávať najnovšie technológie, najlepší dizajn, najlepší výkon. Je to druh mentality odmietajúci kompromisy, na ktorý si už pri nás ľudia zvykli. Nemajú ten zlý pocit, že by nevedeli, či naše produkty budú zodpovedať ich očakávaniam. Myslím si, že z tohto hľadiska je to dôležité. Druhá vec je, že ako značka sme veľmi úprimní. Hovoríme spôsobom, ktorý ľudia dokážu oceniť a pochopiť. Hovoríme im o technológiách za našimi produktami a keď niečo tvrdíme, môžu si byť istí, že tieto tvrdenia máme podložené testami. To je pre nás veľmi dôležité, aby sme boli zodpovední a etickí. A na druhú stranu si myslím, že ako značka, najmä z marketingového hľadiska, je ROG považovaná za mierne rebelskú. Máme trochu drzý postoj, ale nie sme neslušní. Podporujeme len ten trochu špecifický názor v štýle „Viem, čo sa mi páči a budem na tom trvať. Možno ľudia povedia, že som blázon, ale dokážem im, že sa mýlia, pretože toto je to, čo som sa narodil robiť.“

Existujú nejaké produkty alebo služby, ktoré ste chceli ponúknuť zákazníkom už dávnejšie, ale sú uskutočniteľné až teraz?

Oh, wau, to je veľmi dobrá otázka. Jeden zo skvelých príbehov sú naše monitory. Ja som vlastne začínala v segmente monitorov a vtedy tradičný herný monitor ešte neexistoval. Ale vďaka našim výskumom a údajom od zákazníkov sme vedeli, že veľa ľudí kupuje na hranie hier hocijaké monitory. Jedna vec, ktorú nám však takmer všetci hovorili, dôvod, prečo kúpili ten monitor, aký kúpili, bolo, že potrebovali určitú obnovovaciu frekvenciu na hranie svojich obľúbených hier. Veľa z nich v tom čase hralo bojové a akčné hry a pokiaľ nemali dobrý monitor, nosili si na hranie svoj starý CRT televízor. Preto sme začali rozmýšľať, hej, možno existuje spôsob ako vytvoriť niečo nové. To nám dalo impulz ísť a nájsť výrobcu panelov schopného dodať, čo sme chceli. Postupom času sa tento prístup stal našou filozofiou. Pozeráme sa na to, čo je k dispozícii, čo nie je a začneme premýšľať o tom, ako sa môžeme posunúť dopredu. Neviem, čo bude ďalej, ale vždy sa snažíme nájsť tú ďalšiu veľkú vec.

Počas vašej prezentácie zaznela naozaj zaujímavá veta „Streameri sa stávajú celebritami a celebrity začínajú streamovať“. Myslíte si, že táto situácia sa ešte prehĺbi a že rozdiel medzi tradičnými médiami a hrami sa ešte zmenší?

Áno, absolútne. Existuje niekoľko vecí, o ktorých si myslím, že sa dejú. V prvom rade je to príchod platformy ako Twitch, ktorá umožnila streaming. A potom, ako sa streaming stával dôležitejším a obľúbenejším, veľa spoločností začalo investovať do jeho podpory. Ale išlo o súhru viacerých vecí, ako je napríklad Fortnite a rozšírenosť zariadení, ktoré umožňujú ľuďom streamovať v praxi kdekoľvek na cestách, aby sa streamovacia scéna stala takou masívnou. Myslím, že uvidíme ako sa veľkí streameri stávajú ešte väčšími a tá čiara medzi celebritou a streamerom pomaly zanikne. Ale potom je tu ešte ďalší aspekt, ktorým sú menší influenceri, ktorí majú menej ako 20-tisíc sledovateľov, no streamujú každú noc a sú svojim fanúšikom veľmi oddaní. A je ich obrovské množstvo. Pre mňa osobne je zaujímavé, že keď sa pozriete na vekové skupiny ako napríklad mileniálov a najmä GenZ, ide o ľudí, ktorí vyrastali s internetom. Možno ani nepoznajú deň bez internetu, a tak je to pre nich nielen zábava, ale aj novinky a miesto, kde dostanú informácie. Ak sa im to nepodarí, skontaktujú sa so svojimi kamarátmi, či už prostredníctvom chatu alebo na Discorde, a tí ich zasvätia do toho, čo je nové a čo sa práve deje.

Aký je Váš názor na AMD Ryzen vs Intel Core? Videli ste zvýšenie dopytu po produktoch založených na architektúre od AMD a profituje Asus ROG zo súťaže?

Podporujeme obe platformy, ak sa pozriete na našu históriu, vždy sme ponúkali produkty postavené na oboch, Intel aj AMD, najmä keď sa bavíme o komponentoch. V dnešných produktoch, aj po príchode grafických kariet NVIDIA série 16xx, ponúkame oba varianty Intel, aj AMD. Je to menej o tom, čo si myslím ja osobne, a viac o tom, čo si vyberajú spotrebitelia. Avšak na konci dňa sa im vždy budeme snažiť dať možnosť výberu.

Keď sme sa už rozprávali o streamovaní, tak každý rok prichádzajú stále výkonnejšie mobilné zariadenia, smartfóny, notebooky a nie tak dávno prišli flexibilné displeje. Myslíte si, že produkty schopné hrania hier, ktoré by bolo možné nosiť na tele, sú už za rohom, alebo si budeme musieť ešte niekoľko rokov počkať?

Nositeľné ako hodinky či náhlavné zariadenia?

Niečo na ruke alebo s head-up displejom a rozšírenou realitou?

AR (rozšírená realita) a MR (zmiešaná realita) už existujú v mnohých variantoch. Očakávam, že tieto technológie budú ešte dozrievať, ale pokiaľ ide o niečo nositeľné vo forme hodiniek, myslím si, že práve skutočnosť, že ide o niečo, čo bude nosené na zápästí bez ohľadu na to, aké veľké vaše zápästie je, je pomerne veľké obmedzenie, čo sa týka veľkosti obrazovky. Bolo by veľmi ťažké pracovať s takýmto druhom obrazovky a vytvoriť produkt, z ktorého by mal hráč aj dobrý pocit z hry. Smart hodinky sú skvelé na bežné notifikácie a podobné veci. Kde by to však mohlo byť veľmi zaujímavé, je, ako sme už počas prezentácie spomínali našu spoluprácu s dizajnérmi z BMW, jedna z vecí, ktoré sa s nimi snažíme robiť, je snažiť sa snívať o budúcnosti herných zariadení. A my si predstavujeme budúcnosť ako premietané prostredie. Kde cez projekciu, niečo na štýl Minority Report, bude vaša hra premietaná do priestoru a budete ju schopný ovládať a komunikovať so všetkými hernými prvkami. Je to sen, tieto technológie ešte nie sú bežne dostupné, ale o tom je snívanie, že? Že môžeme premýšľať o budúcnosti.

Čo je jednoduchšie, sledovanie požiadaviek zákazníkov alebo hráčov a vytváranie produktov na nich založených, alebo navrhovanie niečoho, čo si myslíte, že by mohlo byť skvelé a dúfate, že sa to ujme, no nie ste si istí?

Nemyslím si, že je oveľa ľahšie povedať „budem zakladať svoje rozhodnutia na minulosti“, pretože minulosť sa môže mýliť. Spôsob, akým sa na to pozeráme ako značka, je, že sa odmietame uspokojiť s tým, čo už existuje. Ak chceme napredovať, musíme byť ochotní riskovať a premýšľať nad rámec týchto overených rozhodnutí. Hádam sa na tejto ceste dozvieme veľa vecí, no niektoré produkty sa nikdy nedostanú mimo našich laboratórií. Boli by ste prekvapení, koľko vecí sa nikdy nedostane von.

Videli sme ROG Mothership, vyzerá pôsobivo a ponúka naozaj výkonný hardvér, ale určite nebude lacný. Ak by sa tento typ produktu predával dobre, uvažovali by ste o ponúknutí podobnej platformy so slabšími komponentami a tým aj cenou?

Tak sme to nevyhnutne nebrali do úvahy. Dôvodom je to, že túto novú kategóriu považujeme za plnohodnotnú náhradu stolového počítača a na to musí Mothership zvládať všetky základné funkcie, ako desktopy. Mohli by sme teoreticky odobrať niektoré prvky, ako je napríklad ponuka monitorov s rozlíšením 4K alebo vysokou obnovovaciou frekvenciou, ale ponúkame nielen procesory i9, ale aj i7 a iné komponenty, takže aj rôzne cenové ponuky. Myslím si, že by bolo ťažké ísť s komponentami úplne dole bez pocitu, že už to nie je produkt ROG a ani náhrada desktopu.

Na záver, je niečo, čo by ste chcela odkázať hráčom na Slovensku alebo aj po celom svete?

V prvom rade im chcem poďakovať za to, že sú hráči, bez nich by sme tu dnes neboli. A tiež chcem poďakovať všetkým fanúšikom ROG za to, že nás stále podporujú. Hranie som vždy vnímala ako kolektívne úsilie a bola by som rada, kebyže nás hráči naďalej vyzývajú, naďalej podporujú a naďalej dávajú vedieť, ako sa môžeme zlepšovať. To je podľa mňa to najdôležitejšie.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk