Stretli ste sa už niekedy s pojmom toxický hráč? Alebo rovno priamo s hráčom, ktorý bol tak nepríjemný, že vám znechutil vašu hru a vy ste ju mali chuť ihneď vypnúť? Niekedy sa môže zdať, že takýchto hráčov je vo svete naozaj až príliš veľa.
V počítačovej dobe „kamennej“, keď ešte online hry neboli na takom výslní, niečo ako pojem toxický hráč takmer neexistovalo. Ako čas pokročil a na svet čoraz častejšie prichádzali hry využívajúce internetové pripojenie, dávali hráčom možnosť súperiť medzi sebou a najmä možnosť písať si medzi sebou v „chate“. A tu sa zrazu, z ničoho nič sa na svetlo sveta začali objavovať hráči, ktorí by sa so svojím správaním na Anglickom dvore teda dlho neudržali. Pokiaľ počas hry urobíte čo i len jednu malú chybu, takýto hráč vás nemilosrdne obšťastní nadávkami, urážkami, v tých horších prípadoch vám povie aj to, čo v noci robila vaša matka a zhodnotí váš zdravotný stav. Takýto nepríjemný hráč sa môže vyskytnúť úplne všade. Výnimkou v dnešnej dobe nie je žiadna multiplayerová hra, či už ide o World of Warcraft, Counter Strike, či známu MOBA hru League of Legends.
Prečítajte si tiež
Vedci zistili, že každý z nás sa môže stať internetovým trollom
Boj s hráčmi toxickej povahy
Boj s toxickými hráčmi pripomína boj s veternými mlynmi. Hráča môžete pokarhať, môžete mu udeliť zákaz hrania, no je to neefektívne – je veľká pravdepodobnosť, že sa jednoducho vráti v „celej svojej sile“ späť. A ak nie, tak určite už so svojou toxicitou „nakazil“ v hre ďalších pár hráčov, ktorí nakazili ďalších hráčov a tak ďalej. Dá sa povedať, že ide o akúsi „nákazlivú chorobu“ na ktorú potrebujete veľmi dobrú imunitu v podobe zdravého rozumu. Je síce pravda, že chtiac či nechtiac sa podarí byť nepríjemný pravdepodobne každému hráčovi, nie každý musí mať práve svoj deň, ale na druhú stranu toxickí hráči nemajú svoj deň nikdy. Nadávajú pokiaľ sa vám darí a pokiaľ sa vám nedarí sila ich toxicity narastá do gigantických rozmerov.
Nakoľko veľké spoločnosti zistili, že priamy boj s takýmto hráčom nie je priveľmi účinný, snažia sa pristupovať k hráčom odlišným spôsobom. K takémuto prístupu pred nejakou dobou prišla firma RIOT Games, v ktorom sa snažila odmeniť hráčov, čo ban nedostali, teda hráčov čo sa na základe ich algoritmov správali dobre.
“Come mid you ******, ****ing idiot, stay top like a ******. ****ing moron.”
Aj takto môže vyzerať bežný monológ hráčov v League of Legends
Napríklad na konci sezóny 2014 odmenili hráčov, ktorí nikdy nedostali ban v chate, alebo ban na svoje konto. Hráč, ktorý sa choval slušne sa mohol tešiť z darčeku v podobe špeciálneho vzhľadu („skinu“) na svoju postavu. V tej dobe boli práve „skiny“ veľmi vzácne a viac či menej sa dali získať len za peniaze.
Riot Games na konci roku 2014 do sveta vypustil štatistiku, ktorú robil na vzorke 11 150 hráčov. Štatistika je nasledujúca:
- 94 hráčov obdržalo ban
- 4 hráči sa dostali až na „koberček“ a riešili ich samostatne
- 11 052 hráčov bolo pozitívnych
League of Legends taktiež svojho času implementovala do svojej hry aj funkciu nazvanú tribunál, kde ste mohli dostať so svojou toxicitou, alebo iným porušením pravidiel pred iných hráčov a tí rozhodli o vašom osude. Táto funkcia je momentálne v rekonštrukcií a o bane rozhoduje počítačový algoritmus. Či sa ešte niekedy vôbec dostane do hry „tribunál“ späť, to pravdepodobne nevedia ani samí tvorcovia. Momentálne vás po každej hre môžu hráči pochváliť (niečo ako uznanie, alebo „like“ na sociálnych sieťach) a vy tak zbierate body za priateľský prístup, či tímovú hru. Na druhú stranu ak ste boli nepriateľský, nadávali ste, môžu vás hráči reportovať. „Reporty“ sa časom sčítavajú, následne ich algoritmus spracováva a vy môžete čakať výsledok. Tento systém má však mnoho nedostatkov, o ktorých tvorcovia hry vedia a preto sľubujú, že sa čoskoro aj tento systém, najmä ten čo odmeňuje pozitívnych hráčov, dočká veľkého vylepšenia.
Takýto zaujímavý graf vytvoril člen fóra Reddit pred pár rokmi. Ukazuje, ktorí šampióni najviac opúšťajú hru (a ktorí majú zároveň najvyšší „Win-rate“). Hoci nejde o toxicitu, opúšťanie hry a nadávanie iným hráčom počas hry spolu súvisí viac, ako by sa zdalo.
Toxickí hráči nie sú iba v League of Legends!
To, že tu bola spomenutá hra League of Legends, neznamená, že v inej hre sa toxickí hráči nevyskytujú. Na Reddite sa už dávnejšie objavila diskusia (a asi nie len jedna) kde sa diskutuje o hráčoch v komunite hry Counter Strike. Veľakrát sa hráči v tomto fóre sťažovali, na hráčov ktorí si počas hry robia žarty z iného hráča, alebo zo samotného sťažovateľa. Hra CS:GO má dokonca hlasový chat, kde sa môžete s tímom rozprávať. Túto funkciu s veľkou obľubou využívajú toxickí hráči na to, aby svojho menej šikovného spoluhráča zosmiešnili. Občas v tímovom hlasovom chate je dokonca počuť otravné výkriky, či iné pazvuky. Sem-tam sa ale aj v komunite objavia hráči, ktorí sa proti takejto toxicite postavia. V nasledujúcom videu vidieť hráča, ktorý sa snažil použiť podobnú zbraň na toxického hráča. Či to je najlepším riešením povedať nevieme, nakoľko sám hráč, ktorému toxicita vadila sa stal toxickým.
Blizzard to nemá o nič ľahšie
Najznámejšia MMORPG hra World of Warcraft to nemá o nič ľahšie. Síce si môžete vytvoriť vlastnú guildu, svojich hráčov redukovať a pokiaľ sa správajú nevhodne proste ich vyhodiť, ale nie vždy sa v guilde nazbiera dostatočný počet hráčov napríklad na raid, či na dungeon. Pokiaľ ich nenájdete – využijete funkciu hľadania spoluhráčov na raid. A tu môže začať problém. Pripojí sa ku vám cudzinec, ktorého nepoznáte a v polke raidu už čítate rôzne nadávky. Nástroj na vyhľadanie spoluhráčov je žiaľ automatizovaný nástroj a nevie vyberať hráčov na základe ich správania. V takomto prípade pokiaľ to hráč skutočne preháňa, môžete ho „nahlásiť“. Tieto informácie sa dostanú následne k Blizzardu a ten rozhodne o hráčovom osude. Blizzard má žiaľ tú nevýhodu, že pokiaľ by dal trest hráčovi tak tvrdý, ako si to môžu dovoliť napríklad F2P hry, mohol by prísť o cenného zákazníka.
Jedno skvelé riešenie priniesla táto spoločnosť, keď vypustila hru Hearthstone. V hre si síce s kamarátmi dopisovať môžete, ale pokiaľ vám táto hra vyhľadá protivníka, viete s ním komunikovať iba pomocou niekoľko vybraných fráz, či emócií. A verte či nie, toto skutočne funguje výborne! Hra teda počas hrania neruší žiadnym chatom a aj toxický hráč sa v tejto hre môže stať galantným hráčom a po zápase vám poďakuje.
Pokus o vlastnú MOBA hru, vychovanie komunity a GG EZ
Tvorcovia z Blizzardu sa pred pár rokmi pokúsili o vlastnú MOBA hru pod názvom Heroes of the Storm. V dobovom rozhovore vedúci producent Kaeo Milker pre Redbull povedal, že pevne verí, že sa s toxickými hráčmi vysporiadajú. Ako prvou vecou ktorú v tejto hre odstránili bol krížový chat medzi tímami, aby sa zabránilo nadávkam medzi tímami a tento ich krok zatiaľ funguje na jednotku. Chat je napríklad oproti takému League of Legends pokojnejší a prívetivejší.
Zaujímavý ťah spravili ďalej tvorcovia z Blizzardu, keď do ich najnovšej hry Overwatch implementovali perfektnú a zároveň vtipnú funkciu. Pokiaľ napríklad na konci hry napíšete „GG EZ“ (čo je skratka „dobrá hra, ľahká výhra“), tento text sa všetkým hráčom premietne inak. Text sa pretransformuje napríklad na „I feel very, very small… please hold me…“, alebo na „It’s past my bedtime. Please don’t tell my mommy“. Týmto si perfektne vývojári z toxických hráčov vystrelili a donútili ich zamyslieť sa nad tým, či má takáto poznámka vôbec zmysel.
Ako bolo už na začiatku spomenuté – boj s takýmto typom hráča nie je nikdy možné vyhrať, možné je ho iba do určitej miery eliminovať. A preto neostáva nič iné, iba veriť nie len vývojárom hier, že budú vymýšľať rôzne algoritmy a triky, ale hlavne veriť hráčom, že sa umúdria a že si budú niekedy vedieť zahryznúť do prstu, a chystanú nadávku si nechajú radšej pre seba a urobia pekný deň nielen sebe, ale aj svojím spoluhráčom. Veď podľa štatistiky RIOT Games, drvivé percento hráčov, ktorí sa správajú toxicky hry priveľmi nevyhrávajú.
Článok bol upravený a prebraný z autorovho súkromného archívu.