Koniec roka sa už tradične nesie v znamení bilancovania. A aj napriek tomu, že rok 2014 sa bude v histórii niesť hlavne v znamení odkladov veľkého množstva hier. Tituly ako Evolve, Zaklínač 3, The Division, Batman Arkham Knight atď. prešli na rok 2015, no aj napriek tomu vyšlo tento rok dostatok kvalitných titulov, ktoré stáli o pozornosť hráčskej obce.
Rovnako aj redaktori Gamesite.sk hrali v tomto roku veľké množstvo hier a teraz by sa s vami chceli podeliť so svojími osobnými favoritmi, ktorí si získali tento rok ich srdcia. Každý hráč ma totižto iné preferencie, vlastní iné platformy a od toho sa tým pádom odvíja aj to, aké hry patrili medzi ich obľúbené. Preto sme sa rozhodli, že sa spýtame niekoľkých redaktorov na ich favoritov.
Miňo Holík – minoq
Platformy: PC
10. Styx: Master of Shadows
I keď si titul v očiach kritického publika žiadnu veľkú slávu nevydobyl (koniec koncov, i v mojej recenzii si odniesol len priemerných 60%), v kontexte toho, že ku väčšine ťahákov tohto roku som sa nedostal (áno Wastelands 2, Dragon Age: Inquisition a Divinity: Original Sin, na vás sa pozerám) a ruku v ruke s tým, že stealth žáner môžem – je táto priemerná stealth hra vo výsledku vlastne dobrá stealth hra.
9. Wildstar
Bývali časy, kedy som bol závislý. Závislý na drogách. Konkrétne na online svetoch, v ktorých som odhodil za hlavu všetky starosti, nasadil si na seba ťažkú zbroj bojovníka a v rukách zvieral obojručný palcát. Po WoW-ku a SWTOR mi ďalšiu dávku poskytlo práve štúdio NCSoft so svojím Wildstarom, ktorý mi vybudovaným svetom, systémom boja a štylizáciou pripomenul tie krásne „zlaté časy“.
8. Risen 3: Titan Lords
Ako fanúšik série Gothic a Risen som si tretí diel rozhodne nemohol nechať ujsť. Mňa osobne tematika pirátstva druhého dielu bavila viac než som čakal, preto som sa v „trojke“ našiel takmer okamžite a svojou príznačnou atmosférou, prepracovanosťou a podobnosťou práve so sériou Gothic som znova raz ukotvil na pár dni v týchto, pre mňa už známych, vodách.
7. This War of Mine
„Vojna, vojna sa nikdy nemení,“ bolo povedané a všeobecne aj platné. Dokonca aj vo videohrách, kde je viac než zaužívané hráča postaviť do roly vojnového hrdinu, najlepšie vyvoleného, ktorý ako jediný môže všetko zmeniť. Samotný konflikt zároveň vývojári vyobrazujú strihom Michaela Baya, kde vám tie epické momenty doslova zatĺkajú do oči. Štúdio 11 bit však hráčov vytrhlo zo zavedených koľají a hráčovu úlohu postavilo do roly civilistu, ktorého cieľ je prežiť, zaobstarať si dostatok jedla, medikamentov a, samozrejme, prítomnosť iných preživších, ktorí sú na vašej strane, v rovnakej situácii, v rovnakých sr*čkách…
6. FIFA 15
Ďalší futbalový ročník, ktorý opäť raz je o kopačku bližšie k dokonalému zážitku z atmosféry hry. Futbalová séria FIFA má na mojom zozname „Pravidelne hrávaných titulov“ naozaj čestné miesto, a tých pár zápasov týždenne si proste, musím dať. Futbalovým nadšencom nemusím vysvetľovať…
5. The Wolf Among Us
Štúdio Telltale Games vie rozprávať príbehy. Svojím grafickým spracovaním mu zároveň dodávajú ten pravý šmrnc, ktorý je potrebnou ingredienciou pri tvorbe dramatického deja a temnej atmosféry. Tej som si pri hraní prvej série The Wolf Among Us, ktorá dokonale spracovala ekosystém komiksového sveta Fables, pochmúrnej a skazenej štvrte Fabletown, kde sa v koži šerifa snažíte zachrániť topiaci a strácajúci sa poriadok, užil požehnane. Milovníci adventúr a dobrých príbehov – tu ste správne.
4. Lords of the Fallen
Nepovažujem sa za nejakého extra hardcore hráča, ktorého uspokojí len dostatočne veľká výzva, bez ktorej by to vôbec nemalo zmysel. Myšlienka Demon’s Souls, neskôr zdedenej prostredníctvom série Dark Souls, sa mi však páčila už od samého začiatku a túžba zabiť v týchto hrách desiatky hodín a stovky životov bola viac než veľká. Na radu teda prišiel počin Lords of the Fallen, ktorý nastolenú ideu vyššie zmenených titulov pretransformoval do čosi prívetivejšej podoby, pri čom som už neotáľal, titul pokoril a rozhodne neoľutoval.
3. The Vanishing of Ethan Carter
„Mám rád adventúry. Mám rád inteligentné príbehové adventúry. Mám rád The Vanishing of Ethan Carter. Filozofia, s akou bývalí autori zo štúdia People Can Fly pristupujú k tvorbe rozprávania príbehu, je inšpiratívna a pre hráča, ktorý baží po „hlbšej hĺbke“ zážitku, bude počas hrania predstavovať vodu pre jeho mlyn.“ Krátky výrok z našej recenzie a myslím, že aj hlavný dôvod, prečo sa do hry pustiť.
2. Middle-earth: Shadow of Mordor
Jednoznačne najlepšia hra z univerza Pána Prsteňov, ktorý si popri kvalitne spracovaných stratégií zaslúži aj kvalitne nadizajnovanú rubačku. Mix Assassin´s Creed a Batmana bola tak trochu stávka na istou, pričom ja osobne som ju ocenil bez nejakých väčších pripomienok. Skrátka a jednoducho: dobre sa to hrá, dobre sa na to pozerá. Čo viac chýba?
1. Alien: Isolation
Osobne by som na prvé miesto nepasoval, pretože sa hry na skrz žánre hodnotia skutočne ťažko, no pokiaľ by som to mal zvoliť len čisto podľa toho, pri čom som sa bavil úplne najviac, bol by to najnovší prírastok do rodiny Votrelcov – Alien: Isolation. Neustále plíženie, herné mechanizmy a dych berúca atmosféra mi padli ako uliate a ako pre fanúšika filmov je pre mňa štúdio Creative Assembly, štúdiom číslo jedna za rok 2014.
Richard Mako – Coky
Platformy: PS4, PS3, PC
10. Stronghold Crusader 2
Aj keď pokračovanie slávnej stratégie nenaplnilo očakávania fanúšikov ani kritiky, stále je to jedna z mála kvalitných stratégií momentálne na trhu. Väčšina kvalitných prvkov z originálneho dielu, skombinovaná so zopár vylepšeniami a pekným grafickým kabátom a novým multiplayerom, zaručujú niekoľko desiatok kvalitných RTS hodín.
9. This War of Mine
Je iróniou, že väčšina takzvaných vojnových hier popisuje príbehy vojny z hľadiska vojakov, či iných bojovníkov. Poväčšine sú to ale obyčajní ľudia a ich každodenné príbehy, ktoré robia vojnu vojnou. Tento indie titul tak dokázal vyjadriť emócie a príbehy ľudí, spojené s každodennými ťažkými rozhodnutiami štýlom, akým sa to neodvážili ani renomované herné korporácie a ich herné série.
8. Company of Heroes 2: Ardenes Assault
V dnešnej dobe na poli RTS hier nemáme veľký výber. A o to menej kvalitných, a ešte k tomu s tématikou 2. Svetovej vojny. Ardenes Assault pokračuje v skvelo zabehnutých a fungujúcich herných mechanikách zakomponovaných do veľmi fajn kampane popisujúcej ťažké boje aliančných jednotiek v nehostinných Ardénach. Skvelá zábava na dlhé zimné večeri.
7. Plants versus Zombies: Garden Warfare
Už klasicky skvele spracovaný svet a milé animácie Plants versus Zombies sa EA podarilo až výnimočne zakomponovať do hrateľnostných mechanizmov zjednodušeného Battlefieldu. Pridajte k tomu super COOP mód a ako ja, aj vy sa určite zabavíte na dlhé hodiny masakrovaním zombíkov, či porážania kvetín.
6. South Park: Stick of Truth
South Park je samo o sebe kultovou záležitosťou, no doposiaľ sa nikomu nepodarilo jej kvalitné prevedenie do herných sfér. Stick of Truth však dokazuje, že to je možné a tak sa neopakovateľné Cartmanove hlášky a zvrátený humor dostáva aj do hry, ktorá sa nie len výborné hrá, ale je aj neskutočne zábavná. Proste South Park so všetkým čo k tomu patrí.
5. Middle Earth: Shadow of Mordor
Jednoznačne najväčšie prekvapenie roka. Titul, o ktorom sa spočiatku veľmi nehovorilo, prekvapil svojím výborným spracovaním nie len mňa, ale aj celú hernú scénu. Odvážny počin štúdia priniesol svoje ovocie a Shadow of Mordoru tak patrí jednoznačne miesto medzi TOP hrami tohto roka.
4. Call of Duty: Advanced Warfare
Od Call of Duty sa každoročne veľa inovácií nečaká, no štúdio Sledgehammer a ich prvý počin s touto sériou vniesli do hry úplne nový život. Výborný gameplay a herné mechanizmy, ktoré prináša zakomponovanie Exoskeletonu, robia z Advanced Warfare skoro novú hru. Ak ste niekedy mali radi staré CoD typu Modern Warfare, určite si tento nový, hoci scifi počin, vyskúšajte.
3. Dark Souls 2
Síce sa na technickú stránku nového Dark Souls zniesla vlna kritiky, doručil From Software po hrateľnostnej stránke presne to, čo hráči chceli, ba pravdepodobne ešte viac. Skvelá hrateľnosť, ťažké boje a zaujímavé lokácie, ktoré dopĺňa skvelý multiplayerový systém, doručujú Souls zážitok, ktorý sme čakali. S ohlásením next gen verzie sa už teraz neviem dočkať na vylepšenú technickú a grafickú stránku.
2. Dragon Age Inquisition
Jedným slovom – Bioware. Toto štúdio je už rokmi overená záruka kvality, čo potvrdzuje vydávaním jedného lepšieho dielu svojich sérií za druhým. Po menšom sklamaní Dragon Age 2 však štúdio prichádza z Inquisitionom, kde napráva všetky chyby 2jky hrou, ktorá je bezmála hrou roka 2014. Veľa vecí by sa určite dalo spraviť lepšie, no netreba hľadať chyby tam, kde nie sú. Jednoznačne moja hra roka 2014.
1. Wateland 2
Aj keď som za moju hru roka vybral Dragon Age: Inquisition, špeciálne miesto v mojej hernej kolekcii roku 2014 aj tak patrí tejto klasike. Veľa z hráčov už ani nedúfalo, že sa pokračovania Wastelandu dočkáme, no sny starých klasikov, ktorí vyrastali na pôvodnom diely a starých Falloutoch sa naplnili. Brian Fargo sa tak dočkal svojho sna a priniesol bodku za príbehom Desert Rangerov Arizonskej púšte. Proste „Masterpiece“, ktorý by nemal chýbať v zbierke žiadneho klasického RPG fanúšika.
Roman Kadlec – JC
Platformy: PS4, PS3, PS Vita, PC
10. The Crew
Tento rok bol na automobilové hry pomerne chudobný. Driveclub mierne sklamal a hoci ani The Crew nezbiera vysoké známky, jazdenie virtuálnou Amerikou si neskutočne užívam.
9. The Sims 4
Táto hra vyťažovala moje PC tento rok najviac. Ja som síce nehral, ale frajerka vyprodukovala päťdesiat hodín. A keď sa vám v jeden deň narodia za sebou trikrát dvojičky a následne trojičky, viete, že Sims do tohto rebríčka jednoznačne patrí.
8. Wolfenstein: The New Order
Prijemné prekvapenie a jedno z najpríjemnejších oživení značky. Má všetko čo má vpis mať.
7. Call of Duty: Advanced Warfare
Je to síce klišé a cod je stále o tom istom, ale AW má vynikajúcu atmosféru. Cod ma takýmto spôsobom nelapil od dôb MW2.
6. Assassin’s Creed Unity
Hovorte si čo chcete, ale Unity je od dôb druhého Assassina to najlepšie, čo sa v sérii objavilo. Chválim nové herné prvky.
5. Infamous: Second Son
Najlepšia exkluzivita pre PS4 tento rok. Dobrá hrateľnosť a výborná prezentácia schopnosti novej konzoly.
4. South Park: The Stick of Truth
Takto by mali vyzerať licencované hry. Výborne kombinuje zábavnú hrateľnosť a to najlepšie zo sveta South Park. A žid ako povolanie v RPG… Na nezaplatenie.
3. Velocity 2X
Najlepšia hra, akú ponúkla ps Vita z vlastnej produkcie. Vizuály klamú, ale táto hra má všetko potrebné. Chytľavú hrateľnosť a výbornú výzvu, ktorá núti neustále zdokonaľovať sa.
2. NHL 15
Zabudnime na hodnotenia a kritiku. Celú sezónu som v NHL neodohral už viac ako 10 rokov. A potom prišla 15-ka na PS4. Je jasné, že má v mojom srdci špeciálne miesto.
1. Diablo III: Reaper of Souls
10-ky hodín strávených v diable je pádnym dôvodom pre prvú priečku. Datadisk spravil z Diabla tú hru, ktorú všetci očakávali už pri vydaní pôvodnej trojky. Prvý polrok som zabíjal cash na PC, druhý na PS4. A stále sa k tomu vraciam.
Maroš Goč – BlackHalo
Platformy – PC, 3DS
10. The Vanishing of Ethan Carter
Táto adventúra od poľského štúdia The Astronauts na mňa zapôsobila hlavne fantastickým vizuálnym štýlom, ktorý tento rok prekonal všetky ostatné hry. Geniálna atmosféra vyšetrovania zmiznutia chlapca Ethana bola síce kazená opakujúcou sa náplňou riešenia vrážd, no nelineárny priechod otvoreným, melancholicky vykresleným herným svetom mi proste vyrazil dych.
9. Lara Croft and the Temple of Osiris
Čo si môže dlhoročný hráč priať viac ako pozerať na nežne sa pohupujúce prsia Lary Croft v novej hre? Tento spin-off je síce opäť izometrický ako predchodca Guardian of Light, no to neberie nič z Larinho kúzla. Egypt, hádanky, sfingy, múmie, boss fighty, to je proste moje siedme nebo. Aj keď sa tu síce ten povestný „WOW“ efekt už nedostavil, Lara Croft má stále čo povedať. Temple of Osiris je opäť raz výborná akčná adventúra.
8. Lords of the Fallen
Táto hra je jednoznačne najlepším počinom štúdia CI Games (bývalí City Interactive). Aj keď možno neoplýva takou istotou ako prvý Dark Souls, má dostatočné kvality na to, aby sme mohli o hre hovoriť ako o konkurencii pre slávnu „Souls“ sériu. Nádherná grafika, skvelý súbojový systém, ťažká hratelnosť. Pre fanúšikov hard-core RPG hier určite skvelá príležitosť.
7. Dark Souls II
Táto hra ma zanechala tak nejako rozpolteného. Je výborná, o tom niet pochýb, no čo oproti prvej časti stráca, je to kúzlo všade prítomnej smrti, nešťastia a beznádeje. To som v dvojke jednoducho až také výrazné nenašiel. Hra taktiež nemá až také zapamätateľné postavy a bossov. Zvyšok je ale stále skvelý. To som ešte nespomenul fantastickú dlc trilógiu The Crown Trilogy, ktorá kvality Dark Souls II ešte o niečo zvyšuje.
6. The Evil Within
Keby je táto hra asi o jednu tretinu kratšia, hovoril by som o najlepšom survival horore od čias prastarého Resident Evil 2. Shinji Mikami je proste diabol v ľudskej koži. Len on totiž dokáže vykresľovať tie najohavnejšie predstavy takým bravúrnym spôsobom, pri ktorých začnete pociťovať niečo mazľavé vo vašich nohaviciach. Škoda len niekoľkých nepresvedčivých úrovní na konci hry, tie celkovú kvalitu dosť potápajú.
5. Shadowgate
Ak by ste si chceli niekedy otestovať, ako sú na tom vaše nervy, odporučil by som vám doslova pekelnú hru Shadowgate. Táto hra je tak neskutočne ťažká, že som ju osobne nikdy nedohral. Vedzte, že som chcel, snažil som sa, no prehral som. Ani maľovaná grafika, či famózny soundtrack vám nepomôžu zahnať myšlienky, že budete musieť hru opakovať od úplného začiatku. Niekedy to znamená, že ste sa trápili niekoľko hodín proste zbytočne.
4. Shin Megami Tensei IV
Prísť po dlhých jedenástich rokoch znova na obrazovky monitorov a opäť raz absolútne zabodovať, to dokážu len tie najväčšie série. Shin Megami Tensei je jednou z nich. Štvrtá časť si v ničom nezaostáva s predchodcami a predstavuje spletitý dej v zaujímavom post-apokalyptickom prostredí jemne dotknutom cyberpunkom, neľútostnú obtiažnosť a tú najlepšiu grafiku, akú môžete na 3DS nájsť. Proste JRPG fantázia bez chybičky.
3. Middle-earth: Shadow of Mordor
Táto hra je nielen, že pre mňa asi tou najlepšou akčnou adventurou tohto roka, no zároveň aj najväčším prekvapením. Priznám sa, že som jej nedával veľké šance, no potom som si musel ťukať na čelo. Súbojový systém je úchvatný, grafika v ničom nezaostáva a atmosféra by sa dala krájať. Najväčším triumfom je ale Nemesis systém, ktorý rúca stereotypnosť žánru a posúva hru nad ostatné žánrovo podobné tituly.
2. Valiant Hearts: The Great War
Hra s najväčším srdcom. Prekrásna protivojnová agitka plná pamätihodných postáv a situácií. Pravda, nie je to najťažšia hra na svete, no nebojím sa povedať, že má na druhej strane to najväčšie srdce. Bezkonkurenčný soundtrack tvorí minimálne 50% atmosféry a na záver hry nejednému vtisne slzy do očí. Fantastický herný a audiovizuálny koncert, na ktorý nikdy nezabudnem.
1. Divinity: Original Sin
S určením hry roka som nemal vôbec problém, pretože som si na Dragon Age: Inquisition a Legend of Grimrock II, dve najväčšie konkurencie Divinity: Original Sin, proste nenašiel čas. Divinity je úžasná pocta klasickým izometrickým CRPG s hutným, pútavým príbehom, skvelým ťahovým systémom súbojov, nádhernou fantasy atmosférou a dĺžkou tak veľkou, že by moderných hráčov mohla skôr odradiť. Nie je bez chýb, no je na druhej strane tak komplexná, že jej nejaké tie prešľapy bez problémov odpustím.
Dominik Farkaš – MarkusFenix
Platformy: PC, Xbox One, Xbox 360
10. Castlevania: Lords of Shadow 2
Z kraja začnem s hrou, ktorá zbierala hodnotenia od tých najvyšších, po tie najnižšie a výskyt tejto hry v rebríčku naznačuje, že u mňa hra zapadala do prvej kategórie. Výborný súbojový systém, zachované prvky preskúmavania prostredia a postupného zberania nových schopností, famózny soundtrack (u mňa najlepší za tento rok) a zaujímavý príbeh spôsobili to, že som hre odpustil aj zle nadizajnované stealth pasáže a výborne sa pri hraní bavil.
9. The Evil Within
Úprimne nenávidím, keď výbornú hru ničia rozhodnutia technického rázu (voľba idTech enginu a pod) a preto ma z časti mrzelo, že tak výborná hra ako The Evil Within musela bojovať s následkami takýchto rozhodnutí. Ináč som, až na pár prvkov, nemal výhrady. Výborná hrateľnosť založená na manažmente zdrojov, tichom postupe a premýšľaní pred tým, ako stlačím kohútik mi pripomenula, aké kvalitné môžu byť survival hry.
8. Wolfenstein: The New Order
Nepamätám si strieľačku z pohľadu prvej osoby, ktorá mi poskytla tak dobrý pocit zo streľby ako nový Wolfenstein (maximálne Metro sa približovalo). Bol zábavný a dodávajúci pocit moci, čo bolo podporené možnosťou streľby z dvoch zbraní naraz a masaker „space Nazies“ bol tým pádom famózny. To bolo doplnené solídnym B-čkovým príbehom, ktorý sa na nič nehral. Dúfam, že Machine Games sa od tohto titulu odrazia k žánrovo podobným, no ešte vypilovanejším hrám.
7. Forza Horzion 2
Som človekom, ktorý potrebuje špecifické vlastnosti v žánri pretekárskych hier, aby ma zaujala. A Forza Horizon 2 to presne splnila. Súťaživosť, atmosféra, dobrý balans medzi arkádou a simuláciou, doplnené a veľmi pekné grafické spracovanie a dôraz na sociálne prvky. A množstvo obsahu zaručuje zábavu na desiatky až stovky hodín.
6. Super Time Force
V indie sekcii som počas roka narazil na poklad v podobe zaujímavej 2D plošinovky/strieľačky, ktorá sa inovatívnym spôsobom hrá s časom a ponúka hráčovi hromadu možností pri prechádzaní, obohatenú o „pixel style“ grafické spracovanie. Rozhodne odporúčam zaloviť v indie vodách a kúpiť si túto hru.
5. South Park: The Stick of Truth
Ako fanúšik seriálu som prirodzene hru očakával, aj keď história hier s touto licenciou nie je veľmi pozitívna. No Obsidian spravili hádam všetko tak ako mali, takže občas som mal pocit, že hrám novú sériu seriálu. Všetko čo robí South Park South Parkom bolo prítomné aj v Stick of Truth a tak mi neostávalo nič iné, iba trošku ohundrať trochu kratšiu kampaň, lebo mimo toho som sa vynikajúco bavil.
4. Titanfall
Som hráč, ktorý trávi veľa času (možno až príliš veľa) hraním multiplayerových FPS hier. A od Titanfallu som čakal, že zatrasie stagnujúcimi vodami v tejto oblasti. A presne to sa podarilo. Famózne vybalansovaná asymetrická multiplayerová FPS, ktorá skombinovala to, čo som považoval za neskombinovateľné. 160 hodín hovorí samo za seba, a teším sa na ďalšie desiatky hodín až do doby, kedy nepríde dvojka .
3. Middle Earth: Shadow of Mordor
Shadow of Mordor by si miesto v rebríčku zaslúžil iba pre svoj Nemesis systém, ktorý je podľa mňa v danom žánri revolučný. No autorom vyšlo z hľadiska mechaník hrateľnosti hádam všetko na čo siahli. Živý svet, zmysluplný progress systém, výborný súbojový systém, pekné grafické spracovanie. Akurát ten príbeh mohol snáď byť ešte o niečo lepší.
2. Sunset Overdrive
Pre mňa je toto najväčšie prekvapenie roka. Hra, ktorá open world obalila do vlastných pravidiel plných pohybu, grindovania, dashovania a likvidácie tisícky nepriateľov. K tomu navyše dodala unikátny zbraňový arzenál, špecifický štýl humoru, dlhú hernú dobu, zábavný co-op a farebné a kvalitné grafické spracovanie, no najmä štýl.
1. Dragon Age: Inquisition
Veľké očakávania často končia veľkým sklamaním. No v prípade Dragon Age to neplatí. Strach o príbeh po presunutí série do veľkých prostredí bol neopodstatnený, hrateľnosť ostala výborná. Výborne napísané postavy tak isto prispeli ku kvalite príbehu svojou časťou. Navyše, hra je z hľadiska obsahu a dĺžky masívna, čo človek v dnešnej dobe určite ocení. A aj tá rôznorodosť prostredí a komplexnosť herných mechaník je výborná. Congratz Bioware.