Podarí sa hru vôbec niekedy úplne opraviť?
Ah jaj. InXille, čo sa to s tebou deje? Vzal si si vyše 8 mesiacov na to, aby si si sadol nad The Bard’s Tale IV: Barrows Deep a vychytal všetky muchy, ktoré sa na ňu zniesli hneď pri vydaní a to je výsledok tvojej práce?
The Bard’s Tale IV je dungeon RPG, ktoré vyšlo minulý rok s veľkými ambíciami. Veľký Kickstarter projekt sľuboval návrat legendárnej série, ktorej dovtedajší tretí diel vyšie ešte v roku 1988 a hráči ju po zásluhe ocenili dostatočným množstvom peňazí na vývoj. Akonáhle ale hra vyšla, zniesla sa na ňu vlna kritiky pre zlý technický stav. Hrateľnosť hry pozostávajúca z prepracovaných ťahových súbojov, moderného prístupu k žánru a množstvom skvelých bola ale dobrá. Bola vlastne veľmi dobrá. Lepšie povedané, bola dokonca tak dobrá, že som po čase verejne vyhlásil, že ak ohlásená Director’s Cut verzia prinesie všetko, čo sľubuje, budem považovať The Bard’s Tale IV za najlepší dungeon od legendárneho kúsku Wizardry 8.
Stalo sa? Nie.
Tvorcovia už ale pracujú na fixoch a patchoch. Aj z toho dôvodu som sa rozhodol s recenziou vyslovujúcou záverečý konečný verdikt počkať a oboznámiť vás s novou verziou hry zatiaľ len prostredníctvom reporu. Čo prináša, aké sľuby plní, ako sa podarilo posunúť hru vpred, v čom zaostáva alebo aj prečo znova tvorcovia naštvali hráčov. Nebudem opisovať hrateľnosť či príbeh. To všetko môžete nájsť v mojej recenzii The Bard’s Tale IV: Barrows Deep.
Prečítajte si tiež
The Bard’s Tale 4: Barrows Deep – Recenzia
Gro celého pokusu priniesť vylepšenú verziu hry, ktorá sa hneď po svojom vydaní dočkala kritiky za svoj neblahý stav. Nízky framerate, padanie hry, mrznutie hry, na určitých miestach slabšia grafická stránka, kopec bugov, to rozhodne nebolo niečo, s čím by sa tvorcovia chválili doma pri rodinnej večeri. Od Director’s Cut sa teda čakalo, že tieto veci už budú len minulosťou, ale aspoň v drvivej väčšine prípadov. Nanešťastie sa to nestalo. Ba čo viac, hra sa teraz podotýka pravdepodobne s ešte vyšším počtom bugov, medzi ktorými sa nachádzajú aj také, ktoré v pôvodnej verzii neboli.
Nemá zmysel ich tu vypisovať, nakoľko je ich celá hŕba. Od respawnu nepriateľov a neschopnosť kraftovania, cez padanie hry po použití niektorých schopností a miznutie postáv z bojového poľa, až po zlyhanie dabingu a nezobrazovanie titulkov. Hru stále sužujú veľké prepady frameratu, u niekoho miestami z 80 fps na 30 fps, hoci len na pár sekúnd. Nedá sa samozrejme povedať, že sa to vyskytuje u všetkých, taký pocit vyvolať nechcem, no pravdou je, že fóra na Steame sú doslova zahltené reportami hráčov s ich problémami. Suma sumárum, bugy sa teda tak celkom odstrániť nepodarilo.
Námestie Skara Brae (pôvodná verzia The Bard’s Tale IV)
Námestie Skara Brae (The Bard’s Tale IV: Director’s Cut)
Vývojári sľubovali vylepšenie stability a celkove vyššiu svižnosť hry. Nedá sa povedať, že by sa nesnažili, no to čo spravili, bolo asi to najhoršie, čo mohli. Pre to, aby zvýšili framerate, totiž obetovali vizuál. Okresali nasvietenie, na niektorých miestach namiesto real-time tieňov zvolili tiene zapečené, degradovali zatienenie okolím (ambient occlussion) a zmenili celkový ráz grafiky a tón farieb. To si hráči samozrejme hneď všimli. InXile sa nechalo počuť, že chýbajúce tiene bol len bug, no čo sa týka ostatných vecí, priznali, že to bol ich zámer. Vzhľadom na neskokojnosť hráčov ale sľúbili návrat k pôvodnej palete farieb a pôvodnej grafike ako takej.
Svojho času bola pôvodná hra odsudzovaná za veľmi nešťastne zvolený inventár, ktorý neobsahoval žiadne kategórie, žiadne filtrovanie, žiadne rozdelenie podľa typov vecí. Tu vývojári opäť trafili tak trocha vedľa. Kategórie v inventári tu už sú, no tie si ich musíte vždy zakaždým aktivovať. Situácia je taká, že inventár je stále taký istý, všetko sa vám hádže na jednu plochu a všetky druhy vecí máte pomiešané medzi sebou. Pribudlo ale tlačidlo filter, až po ktorého stlačení sa vám loot rozdelí do kategórií. Iste, je to lepšie ako predtým, no skutočne to bolo treba riešiť takto? Prečo neimplementovať ten filter priamo do inventára, aby sa loot automaticky umiestňoval do správnych kategórií? Je to lepšie než vtedy, no predsa to nie stále to pravé orechové.
Temple of the Blessed Lady (pôvodná verzia The Bard’s Tale IV)
Temple of the Blessed Lady (The Bard’s Tale IV: Director’s Cut)
Hra predstavila aj nové intro, o ktorom nemôžem povedať, že je úplne zlé, no nepáči sa mi. Namiesto pôvodne štylizovaného videa zloženého zo statických obrázkov sa celé intro odohráva priamo v hernom engine a už to nemá taký umelecký efekt. Navyše ďalšie prestrihové scény ostávajú v pôvodnom štýle a aj preto je nové intro vizuálne nekonzistentné so zvyškom hry. Myslím si, že hra obsahovala (a stále obsahuje) omnoho podstatnejšie problémy, ktorým mali počas ôsmych mesiacov od vydania pôvodnej hry do vydania Director’s Cut tvorcovia venovať svoje úsilie namiesto toho, aby sa venovali niečomu, čo úpravu vlastne ani vôbec nepotrebovalo.
To je z môjho krátkeho reportu všetko. Nechcel som ho písať nejako obsiahlo, nakoľko mal len ponúknuť obraz o tom, čo sa ohľadom tejto hry momentálne deje a prečo by som vám hru zatiaľ rozhodne neodporučoval kupovať. Tento týždeň by mal vyjsť prvý veľký patch a ja veľmi dúfam, aby už nové bugy nepribudli, a aby sa veľká časť tých najvážnejších konečne odstránila. The Bard’s Tale IV je totižto úžasná hra a vôbec si nezaslúži, aby ju neustále sužovali problémy, s ktorými zápasí v podstate od vydania pôvodnej verzie The Bard’s Tale IV: Barrrows Deep.
Ulička v Skara Brae (pôvodná verzia The Bard’s Tale IV)
Ulička v Skara Brae (The Bard’s Tale IV: Director’s Cut)