Že by prišiel koniec opäť tak rýchlo?
Klasické RPG na štýl Dungeons & Dragons (samozrejme aj na štýl iných RPG systémov), tiež svojho času nazývané CRPG, sa tešili najväčšej obľube najmä v 90. rokoch minulého storočia. Série ako Eyes of the Beholder, Fallout, Baldur’s Gate, Icewind Dale, Planescape: Torment, Ultima, Might & Magic, Wizardry alebo Neverwinter Nights sa nezmazateľne zapísali do zlatej kroniky žánru. Potom prišiel ale útlm, ktorý sa síce podaril zvrátiť fantastickým Dragon Age, no následne celý žáner padol a dominanciu prevzali iné, predovšetkým akčné žánre.
Prišiel ale rok 2014 a Lorian Studios vydali Divinity: Original Sin. Megaúspešné RPG znova nakoplo CRPG žáner a s prispením fantasticky prijatého Pillars of Eternity sa z dňa na deň žáner po rokoch znovuzrodil. Nasledovali hry ako Divinity: Original Sin 2, Tyranny, Torment: Tides of Numenera, Pathfinder: Kingmaker a napokon aj Pillars of Eternity 2: Deadfire a všetko sa zdalo byť rozbehnuté . Avšak niečo sa stalo a pokračovanie Pillars of Eternity prepadlo na celej čiare. Recenzie boli veľmi kladné, no Obsidian prezrádza, že z hľadiska predajov bola na tom hra mizerne. A aj to je dôvod, prečo nad tretím dielom váhajú.
cfrolik said: Will there be a Pillars 3? https://t.co/xTEMpoLpFg
— Josh Sawyer (@jesawyer) November 9, 2019
Znamená to začiatok konca úspešne rozbehnutého vlaku? Samozrejme môže, no i nemusí. Môžeme hádať, či bola za neúspechom Deadfire prejedenosť hráčov alebo v tom mali prsty (ne)kvality hry. Hráči sa nechávali počuť, že prejsť do pirátskej tématiky možno nebolo to najlepšie rozhodnutie, otvorený svet skôr hre škodil, námorné súboje boli skôr utrpením a ani príbeh nebol veľkým ťahákom. Tvorcovia série momentálne zvažujú čo s ňou bude ďalej. Ale aspoň to vieme vyčítať z tweetu, ktorý zverejnili ako odpoveď na otázku, či bude Pillars of Eternity 3.
Obsidian musí zvážiť odznova, čo by malo prípadné tretie pokračovanie mať. Myslím si, že sa môžeme rozlúčiť s klasickým izometrickým 2D svetom a že tvorcovia budú chcieť prejsť do 3D na štýl Dragon Age. Osobne si myslím, že by to bolo dobré rozhodnutie. Trojka by tým pripadala svieža a 3D prostredie by vedelo posunúť klasickú RPG hrateľnosť opäť novým smerom. Že to ide, dokázal už spomínaný Dračí vek alebo aj Neverwinter Nights. Možno vývojári už ale neostanú len pri zmene grafiky a perspektívy, možno budú chcieť pridať do hry viac nových prvkov, aby zaujali čo najväčší počet hráčov. Snáď PoE 3 na štýl súčasnej pecky The Outer Worlds, ktorá je tiež od Obsidianu? Priznávam, že veľmi odvážny nápad, aj keď nikdy nehovor nikdy.
Pillars of Eternity 2: Deadfire bolo finančným fiaskom
Osobne si myslím, že ďalší koniec klasických RPG ešte nehrozí a že tu s nami bude ešte niekoľko rokov. Veď keď už nič iné, Larian Studios pripravujú Baldur’s Gate 3 a tomu sa hovorí poriadne eso v rukáve! A viete čo je na Baldur’s Gate 3 najlepšie? To, že bezpochyby bude aj Baldur’s Gate 4. A na to vezmite jed! Na druhej strane, aj keby sa čo stalo, stále existujú iní vývojári, ktorí sa len tak neuspokoja s obyčajným kopírovaním starých klasík a snažia sa udržať žáner pri živote rôznymi originálnymi nápadmi. Narážam teraz na súčasný zázrak Disco Elysium, ktorý boduje na každej strane a na Steame patrí medzi najpredávanejšie hry aj napriek tomu, že je to v podstate konverzačným RPG. V súčasnosti pripravujeme našu recenziu, tak sa máte na čo tešiť!
Nech vo vašich srdciach navždy horí plameň RPG!