Ešte zažívate tú nostalgickú chvíľku, keď si zaspomínate na časy, kedy sa hra od Codemasters volala Colin McRae Rally a išlo v nej o skutočnú rally. Možno nie takú hardcore, akou bol jej sok Richard Burns Rally, no stále pojednávala hlavne o jazde proti chronometru.
Ťažko teraz povedať, čo zapríčinilo odklon od týchto disciplín, no mám taký pocit, že pre väčšinu hráčov nebola jazda proti chronometru až tak zaujímavá. A tak sa začala éra Dirt série, ktorá ponúkala hlavne v Amerike populárne preteky, ktoré spájalo blato a špina. Dirt 3 síce hlásal návrat ku koreňom, no celkom svoje sľuby nenaplnilo a po vyskúšaní Dirt Showdown mám pocit, že už tam nenájdeme ani ten povestný závan nostalgie.
Showdown totiž ukázal, že viac ako na klasické preteky sa bude zameriavať na derby preteky, Gymkhanu a celkovo preteky, ktoré toho s rally nemajú nič spoločné. Či je to pozitívne alebo negatívne záleží od preferencií hráča, no mne osobne sa smerovanie série vôbec nepáči.
Ale aby som nehanil hneď v preview, tak sa pozrieme, čo táto predčasná verzia hry ponúka, aby ste si obraz urobili sami. Menu rovnako prepracované ako v predchádzajúcich dieloch opäť rozdeľuje komunitu na dve časti: Na tých, ktorým sa takéto menu páči a tých, ktorí ho nenávidia. Na výber je v tejto preview verzii 5 pretekov a môžete si vybrať z niekoľkých vehiklov. Ako prvé sa ukazuje klasické derby, kde je vašou úlohou získavať body za ničenie súperových áut. Ako prostriedok na ničenie vám poslúži hrdzavé, no výkonné auto. Pri tomto režime som si všimol nejaké zmeny. Prvou je absencia flashbackov, ktorá sa pri hrách od Codemasters stala rutinou a druhou je absolútna absencia ukazovateľa otáčok, rýchlosti a zaradeného prevodového stupňa. Namiesto neho je tam ukazovateľ „zdravia“ vášho vozidla a ukazovateľ boostu. Okrem toho, že celý princíp je smerovaný dosť na náhodu, ma nemilo prekvapilo aj správanie AI vozidiel, ktoré takmer vždy útočili na mňa.
Ako druhý adept sa ponúkli klasické okruhové preteky s nejakými plošinami na skoky. Tu nie je čo pokaziť, a tak dostanete k dispozícii staré ošúchané vozidlo a hurá na preteky. Autá sú väčšinou bez licencie, no nájdu sa aj výnimky. Tou výnimkou je spojenie Gymkhany a duelu v jednom móde (tento mód ako jediný obsahuje flashbacky). Tam som mal možnosť zajazdiť si na Blockovom Forde. Z ďalších módov tu máme iba variáciu na derby, no tentoraz s možnosťou skokov a jazdenia na veľkom pódiu. Posledný mód, ktorý nám preview verzia predstavila, sú klasické okruhové preteky s častým križovaním áut na trati, čo neraz vyústi do pokrčenia plechov, aj keď za normálnych okolností by sa nemali ako pokrčiť.
Ako som spomínal, autá sú a aj nie sú licencované – to závisí od herného módu. Keď sa vám hociktoré dostane pod ruky, tak pocítite tradičný jazdný model a la Codemasters, čiže arkádu, ktorá pobrala čo-to z reálneho správania sa vozidiel. Grafické spracovanie nevyzerá vylepšene, no to sa ešte do plnej verzie môže zmeniť.
Čo sa však nezmení je jasný signál, že Dirt Showdown (ako to už napovedá názov), bude úplne iný ako predchodcovia, najmä z hľadiska disciplín a zamerania. Ako to prijmete je na vás, ja som dosť skeptický. Nepresvedčil ma derby mód, ktorý je viac o náhode ako o jazdeckých zručnostiach, rovnako ma nepresvedčili ani klasické okruhové preteky. Uvidíme však, ako na tom bude plná verzia, aby sme vyriekli finálny verdikt.