S MMO titulmi sa tento rok akoby roztrhlo vrece. Vyzerá to tak, že sa tvorcovia hier prestávajú báť giganta s názvom World of Warcraft a začínajú si uvedomovať, že kráľ onlineoviek stárne. Pokusov v minulosti už bolo mnoho, napríklad Age of Conan, Star Trek Online či najnovší Star Wars: The Old Republic, no ani jedna zatiaľ nedokázala predčiť prvého z prvých. A preto prichádza na rad otázka, či sa to podarí jednej z tohtoročných noviniek, novinke s názvom Tera Online.
Asi ste už o tejto hre počuli. Sľubuje celkom iný herný zážitok ako tomu býva u klasickej MMO schémy. Azda tou najväčšou zmenou by mal byť systém súbojov, ktorý má do tohto žánru priniesť akciu, akou sú úhyby, zameriavanie myšou a schopnosti využívajúce fyziku. Áno, pri útoku na nepriateľa nestačí „tabnúť“, či označiť cieľ, treba ho celý čas držať vo vašom zameriavači. A pokojne sa vám môže stať, že miniete. Znie to úžasne, že? A keď si nebodaj pozriete trailer, v ktorom mág odhadzuje nepriateľa kúzlom niekoľko metrov, pričom ho treskne ho o najbližšiu skalu, určite vám začnú tiecť slinky.
Slinky tiekli aj mne, hlavne pri sťahovaní víkendovej bety, ktorú som si mohol odskúšať minulý týždeň. A výsledok? Nuž, hoci som hral hru len dva dni, ako správny kritik som zaregistroval hneď niekoľko neduhov. Prvý je v podobe už zabehnutého konceptu „zabi 10 príšer“, „pozbieraj 5 kvetiniek“ a odovzdaj quest u postavičky, pri ktorej sa vám zobrazí okienko s textom, ktorý aj tak nebudete čítať. A dostanete meč. Nie, toto ma prestalo baviť už pár rokov dozadu, je to nuda, stereotyp a malá-pramalá inovatívnosť zo strany tvorcov.
Ale netreba zúfať, lebo každý takýto neduh môže byť „skontrovaný“ niečím výnimočným, čo robí v hre hlavný pilier hrateľnosti a zábavy. Je ním pravdaže systém súbojov. Ten, ako som spomenul, má fungovať tak, aby ste hru nemohli hrať čelom (faceroll), ale rukami, ktorých prstoklad budete cvičiť niekoľko mesiacov. Má ísť o schému, ktorá rozozná naozaj dobrého hráča od „nooba“. Pri tvorbe postavy, kde si volíte jednu z 8 classov, sa rozhodujete, či strávite svoj virtuálny život s postavou na blízko, alebo na diaľku. Štyri postavy na blízko tvoria väčšinou „tankoidné“ classy, ktoré môžeme rozdeliť na absorpčné a úhybové, a classy DPS. U postáv na diaľku sa jedná hlavne o DPS, burst DPS a healerov či supporterov. Každá classa má pri tvorbe postavy znázornený počet hviezdičiek. Čím zložitejšia a ťažšia, tým viac hviezdičiek má. U mňa zvíťazila pravdaže postava 5-hviezdičková, aby som naplno otestoval obtiažnosť titulu a vyskúšal množstvo spomínaných mechaník.
No a po spustení hry som ostal trochu prekvapený. Očakával som totiž trošku rýchlejší spád počas súbojov. A keďže som si vybral Warriora, bojovníka s dvoma mečmi a koženým brnením (pričom je postava označená ako tank), nemilo ma prekvapilo časové obmedzenie úhybov. Ten je daný na 6 sekúnd. Po rozprave s okoloidúcimi, ktorí moje slová potvrdili, som trpké sklamanie, v podobe absencie veľkého množstva kotúľov pri každom súboji, určite nepociťoval sám.
To však neznamená, že hra nie je vyzývavá. Len v prvých 20 leveloch hrania, kým vyskúšate svoj prvý dungeon, grindujete ako o život s celkom nudnými mobmi. Tu sa krásne ukázal japonský model, ktorý okrem grafiky ostáva verný východnému štýlu aj v celkových mechanikách. Zmena ale nastáva, keď začnete hrať hru s ostatnými hráčmi. Okolo levelu 16 tak môžete začať využívať abilitky, ktoré sú vyslovene tvorené na tímovú spoluprácu. Liečiace kúzla u healerov, aggro schopnosti u tankov a veľmi silné kombá u DPS-iek. Hra postupne začína byť ťažšia a cooldowny na úhyby a obranné kúzla začínajú byť opodstatnené.
Každý mob má sériu základných útokov a útoky silné. Pri silných útokoch im sčervenajú oči a vy musíte zmiznúť z daného miesta pred tým, ako je schopnosť exekuovaná. Keď neuhnete, hrozí vám ťažká ujma na zdraví. Sranda začína byť vtedy, keď je mobov viac a vy už nestíhate sledovať, kto červené oči má a kto nie.
Ďalšou „vychytávkou“, hoci nie prvýkrát prezentovanou v MMO titule, je systém komb. Ak ste započuli, že hru môžete hrať aj na gamepade, počuli ste správne. A nie je to len myšlienka tvorcov, zle prevedená do skutočnosti. Naozaj môžete hrať bez problémov a vychutnať si hru na maximum aj s gamepadom. Fígeľ je v tom, že väčšinu svojich abilitiek môžete upravovať v kombo menu, kde za schopnosť môžete vložiť ďalšiu a po exekúcii môžete tú ďalšiu aktivovať jedným tlačidlom (na klávesnici space). V praxi to vyzerá asi tak, že stláčate len ľavé tlačidlo myši, úhybové tlačidlo a space. To pravdaže neplatí v dungeonoch, kde využijete oveľa viac abilít, no pri klasickom grindovaní ostanete pri troch tlačidlách.
Ostatne hra ponúka veľké množstvo vecí, ktoré patria ku každej MMO hre, ako je crafting, jazdenie na mountoch (od lvl 10), zbieranie equipu, dungeony, guildy (aj guild questry), ktoré som počas dvoch dní nestihol naplno vyskúšať. Zarážajúce na hre je (hlavne pre hráčov, ktorí radi costumalizujú) fakt, že classy majú prednastavený set zbraní, ktorý nemožno zmeniť. Nestretnete sa preto s bojovníkom s dvoma sekerami (len dva meče a nič iné), ani s mágom, ktorý používa nôž. Zaujímavá je obrovská škála možností pre výzor vašej postavy.
Tera Online vychádza už prvého mája, preto pre bližšie a podrobnejšie informácie sledujte náš portál. Tento titul určite neminie ani videorecenzia.