Blizzard prichádza na trh s už štvrtým rozšírením svojho dieťatka menom World of Warcraft. Bude číslo 4 osudové pre históriu tejto spoločnosti?
Rok 2012 je asi tým najdôležitejším za posledné obdobie pre pole MMORPG hier. Dôvodom je už v poradí štvrtý datadisk pre lídra v tomto obore, World of Warcraft, a zároveň sa na pulty dostáva aj jeho azda najväčší vyzývateľ, Guild Wars 2. Najbližšie mesiace ukážu, či aj po neuveriteľných ôsmich rokoch hráči ešte stále túžia po tom istom, alebo by si mal Blizzard hľadať novú vlajkovú loď. Odpoveď síce ešte nepoznáme, no do nového sveta plného pánd sme už nazreli vďaka beta testu.
Autori si určite uvedomujú, že Guild Wars 2 predstavuje obrovskú konkurenciu, a tak je noviniek v Mists of Pandaria skutočne neúrekom. Na začiatok si ale môžeme trocha priblížiť príbeh. Deathwing bol porazený (o čom svedčí aj časť jeho brady, ktorá je vystavená v Stormwinde a Orgrimmare na znak víťazstva) a Azerothu momentálne žiadna veľká hrozba nehrozí. Preto už nie je potrebné, aby Aliancia a Horda držala aspoň trocha spolu, a tak sa do popredia opäť dostáva rivalita medzi nimi . Vojna pohltí celý svet a pri tejto príležitosti narazia aj na bájny kontinent Pandaria. Ten existuje už od prvého rozdelenia, no skôr sa o ňom hovorili iba báje a poviedky, pretože nikto žiadneho Pandarena ešte nevidel. Tí si celý čas žili bezstarostný život v lesoch medzi bambusmi, no teraz sa rozhodli zapojiť sa do vojny – inak by sa frakcie s najväčšou pravdepodobnosťou zničili navzájom a s tým zdevastovali aj samotný Azeroth a hlavne milovanú zem Pandaria. Blizzard sa tentokrát rozhodol pre lepší storytelling, než tomu bolo doteraz. Pri predošlých datadiskoch si možno niektorí vraveli veci ako „Odkiaľ prišiel Deathwing?“ či „Prečo sa stalo toto a toto?“. Dôvodom bolo to, že príbeh sa rozprával prakticky iba pomocou questov, no teraz je v hre oveľa viac cut-scén či rozhovorov medzi postavami, vďaka čomu je príbeh podávaný oveľa lepšou a pútavejšou formou.
Mists of Pandaria je vôbec prvým datadiskom, ktorý naraz prichádza ako s novou rasou, tak aj s novým povolaním. Novú rasu predstavujú pochopiteľne spomínané pandy, presnejšie teda Pandareni, ktorí sú schopní byť Monkom (v preklade mních). Samotní Pandareni bývajú na pancieri obrovskej korytnačky menom Shan-zin Su. Tam prebehne váš výcvik, pretože je potrebné tomuto tvorovi pomôcť a vyliečiť jeho bolesti. To všetko prebieha práve vtedy, keď sa na ostrove prvýkrát objavujú vojská Aliancie, respektíve Hordy, a po dokončení dejovej línie si na zhruba dvanástom leveli vyberiete, ku komu sa chcete pripojiť. Samotný ostrov ponúka skutočne zaujímavé prostredie, pretože s takým sme sa ešte vo World of Warcraft nestretli a jedná sa o mix čínskej a japonskej kultúry. Rôzne budovy, bambusové lesy či jazierka pôsobia skutočne pekne, no akosi pri tom všetkom nadobúdate pocit , že toto akosi do sveta World of Warcraft nepatrí. Áno, samozrejme, o Pandarenoch sa už hovorilo, ale jednoducho celé prostredie, či „pojaponštené“ mená, to všetko pôsobí ako z inej MMORPG.
Samotné nové povolanie Monk sa stalo v poradí druhým (po Paladinovi), ktoré vie zastať všetky potrebné úlohy – podľa toho, aké talenty si zvolíte, môžete byť aj tankom, aj healerom aj DPS. Monkovia však prichádzajú s novým resource systémom. Nestretneme sa pri nich ani s klasickou manou, ani s ničím podobným. Skôr kombinuje energy od Rogue a runy od Death Knightov. Disponujete totižto energiou, ktorú využívate na spelly, ktoré následne vytvárajú takzvané Chi. Kúzla, ktoré vám uberajú z energie, sú väčšinou neškodné, a pravú silu ukážete až s tými, ktoré vám budú musieť ubrať nejakú zo štyroch Chi. Nová classa je vcelku zaujímavá, už len tým, že môže zastávať všetky pozície. Za zmienku ale stojí aj plno kúziel zo zaujímavými efektmi. Taktiež chvíľu potrvá, kým poriadne hráči objavia, ako správne skombinovať svoju energiu s Chi, aby boli čo najefektívnejší.
Celkom kontroverznou témou je opäť zmena ohľadom talentov. Už neraz sa táto téma pretriasala a je to tu opäť, no ešte radikálnejšie než kedykoľvek predtým. Nový systém talentov funguje tak, že si vyberiete, o aký „talentový strom“ máte záujem. Podľa toho vám následne budú pridelené schopnosti špecifické pre túto oblasť. No samotné talenty už nebudú pre každý jeden zvlášť, ale pre všetky spoločne. Každý pätnásty level si tak budete môcť vybrať jeden z troch talentov, bez ohľadu na to, pre ktorú špecifikáciu ste sa na leveli 10 rozhodli. A namiesto toho, aby bol každý stĺpček špecifický, je takým každý riadok. Raz si tak budete vyberať medzi troma crowd control spellmi, inokedy zase medzi niečím na healovanie. Dôvodom, prečo sa takto v Blizzarde rozhodli, je to, že doteraz údajne vždy existoval jeden ideálny smer, ktorý sa dal zvoliť a tak existovalo plno nepodstatných talentov a nulová dávka flexibility medzi hráčmi. Teraz by si mal každý vybrať podľa toho, aký herný štýl preferuje, poprípade do akého dungeonu sa chystá. Avšak táto zmena sa zdá byť až príliš radikálna a trocha aj prehnaná a v konečnom dôsledku budú mať aj tak všetci „naklikané“ to isté.
Na oficiálne servery už dostal patch 5.0.4. Už ten prináša plno gameplay zmien z Mists of Pandaria, aby hráčov dostatočne pripravil na ostrý štart datadisku. Už teraz tak môžu hráči skúmať a objavovať veci ako cross-realm zóny, Account Wide veci, Ao Eloot či spomínané nové talenty. Niektoré zmeny vnímame veľmi pozitívne , napríklad už spomínané cross-realm zóny. Už sa vám na nižších leveloch nestane, že v danej zóne nikto nebude, pretože tam budete môcť stretnúť aj ľudí z iných serverov. Kompenzáciou k týmto zmenám sú ale kontroverzné talenty . Štvrtý datadisk vychádza 25. septembra a až potom sa ukáže, či sa WoW udrží na piedestáli, alebo ho nahradí jeho azda najväčší konkurent, Guild Wars 2. Predsa len, World Of Warcraft má už svoje najlepšie roky za sebou . Jednoducho to už celé nepôsobí tak skvelo, tak prevratne a hlavne to už ani veľmi WoW nepripomína. Na konečný verdikt sa ale bližšie pozrieme až v podrobnej recenzii.