„Dobré ráno, vitajte v dopravnom systéme BlackMesa.“ Toto oznámenie privítalo pred dvanástimi rokmi hráčov, ktorí si kúpili Half-Life. Vtedy to však bola neznáma značka, no E3 prezentácia a následná hra priniesla obrovské prekvapenia. Potom nastal značný posun vo vnímaní videohier zo strany hráčov. Do roku 1998 sa totiž robili iba v klasickom „run and shoot“ štýle, no Half-Life všetko zmenil, a to zameraním sa skôr na rozprávanie príbehu o Gordonovi a jeho nevydarenom pokuse. Autori sa tiež viac sústredili na dialógy a logické hádanky, čo bolo v tej dobe neznáme.
BlackMesa: Source vznikol z dvoch oddelených tímov, skupina LeakFree a SourceOverhaul Project mal rovnaký ambiciózny cieľ, vytvoriť remake Half-Lifu na SourceEngine. Po rokovaniach skupín sa nakoniec rozhodlo, že sa spoja, a tak vznikol 13-členný tím. Následne na to sa v Decembri 2005 zrodil projekt BlackMesa: Source. Vtedy sa začal dlhý kolotoč vývoja plný komplikácií a driny.
Mód si nazbieral obrovskú komunitu fanúšikov, vrátane mňa. Mal som obrovské očakávania a veľmi som sa tešil, že si znova zahrám moju obľúbenú hru a budem mať motiváciu znova ju dohrať. Poviem rovno, že tento remake je jedno veľké super! Cením si, že sa autori rozhodli hru vydať zadarmo, no mňa osobne to mrzí, keď si predstavím, koľko hodín odovzdali do vývoja. Ešte však nič nie je isté, keďže bol mód schválený komunitou na SteamGreenlighte. Je teda možné, že vzniknú dve verzie. Tá klasická zadarmo a Steam verzia s achievementmi za menší poplatok.
Čo však robí lepšie BMS ako pôvodný Half-Life? Najviditeľnejšou zmenou je určite vizuálna stránka módu. Určite si všetci fanúšikovia v roku 2004 predstavovali, ako by to vyzeralo, keby bol náš obľúbený Half-Life na engine, na ktorom teraz hráme HL2? Napriek tomu, že je tento engine papierovo starý, nemôžu mu konkurovať ani niektoré nové enginy. Má niečo do seba, je výnimočný a výsledok remaku je naozaj ohromujúci. Stojí za ním každý objekt, model alebo nasvietenie miestností. Kompletne prekopané prostredie, scripty pôsobia úžasným dojmom a dávajú remaku skvelý šmrnc. Soundtrack a zvuková stránka celého módu je dokonalá! Bolo pridaných niekoľko nových piesní vo vysokej kvalite, ktoré zapadajú skvelo do deja a navodia atmosféru.
Napriek tomu, že sa autori snažili ponechať čo najviac hlavných rysov, levelov a častí z pôvodnej verzie, v konečnom dôsledku sa im to nepodarilo. Na prvý dojem vám preletí hlavou, že všetko je tam, kde má byť, no keď sa trocha zamyslíte, zistíte, že chýba väčšia časť levelov a častí príbehu. Je to vec, ktorá zamrzí, ale nie je to nič, čo by sa nedalo zniesť, keďže sa to kompenzuje výnimočným spracovaním ostatných častí. Na príklad Xen, planéta, kde sa odohráva väčšia časť hry, bohužiaľ, chýba. Autorom sa to totiž nepodarilo vytvoriť do vydania, keďže je vývoj dosť ťažký, ako oni sami poznamenali. Táto časť by však do konca decembra mala byť pridaná.
Na druhej strane je v BlackMesa: Source odstránených aj pár nepodarených pasáží, ktoré boli pôvodne nevyvážené a hráč mal s nimi veľké problémy. Buď mu chýbalo zdravie (väčšinou) alebo jednoducho zablúdil. V tomto móde som sa nikde nezasekával, je skvelo vyvážený, čo si veľmi cením.
Verdikt
Na tento mód som sa naozaj veľmi tešil a dokonca prekročil moje všetky očakávania. Pri hraní si každý fanúšik Half-Lifu zaspomína na prvý diel. Textúry, zvuky, modely, to všetko je naozaj geniálne a drží sa v atmosfére pôvodnej hry. Nevedel som napísať viac negatív, pretože som stále ohromený, čo všetko dokáže urobiť len trinásť členný tím ľudí. Je pravda, že za osem rokov, ale to podľa mňa nemení nič na tom, že toto je rozhodne najlepší mód a remake vôbec!