Štúdio Monolith Productions a ich herné série ako No One Lives Forever alebo F.E.A.R. určite nemusím predstavovať. Ako to však v hernom svete býva, a v tomto prípade hlavne vinou Warner Brothers, po interných nezhodách niekoľko vývojárov Monolith opustilo a založilo si štúdio vlastné. Prvým titulom Blackpowder Games je veľmi zaujímavo vyzerajúci mix FPS a survival prvkov s názvom Betrayer.
Rok 1604, Koloniálna Amerika
Momentálne je hra dostupná cez Steam Early Access a verzia, ktorú som mal možnosť otestovať, bola v poradí už štvrtá. A aj Betrayer dokazuje, akým vynikajúcim krokom bolo pridať do spomínanej digitálnej distribúcie túto možnosť. Sledovať vývojárov doslova pri práci a testovať, čo do hry pridali, a čo zmenili, prehlbuje váš vzťah k hre, a to najmä vtedy, ak vývojári reagujú na podnety od hráčov.
Príbeh hry sa odohráva v roku 1604 v Koloniálnej Amerike. Inšpiráciu si berie zo starej povery o anglickej kolónii, ktorej obyvateľstvo kompletne zmizlo. Keď tam neskôr dorazia ďalší Angličania, myslia si, že celú kolóniu pozabíjali Španieli, avšak nikde nenájdu žiadne stopy po súboji, dokonca ani krv. S podobnou záhadou sa stretnete aj v Betrayer. Prebudíte sa na pláži po tom, ako vaša loď stroskotala po súboji so španielskou galérou a po krátkom blúdení lesom sa stretnete s tajomnou dievčinou v červenom plášti. Tá vám pomocou odkazov na šípoch odhaľuje minimum z tajomstva, ktoré zahaľuje celú kolóniu. Z príbehu naozaj nechcem viac prezrádzať, musím však spomenúť, že aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, hra vie vyvolať aj slušné zimomriavky a vystrašiť vie viac, než niektoré moderné horory.
Aj keď som na začiatku spomenul prvky FPS, nejde o klasickú strieľačku. Väčšinu času strávite skrčený v úkryte s natiahnutým lukom. Španieli s ohnivočervenými očami, ktorí úplne prišli o hlas a vydávajú len chrapľavé démonické zvuky, vás neváhajú zabiť pri prvej príležitosti. Prečo však tak zbesneli, je len ďalšia z radu záhad, ktoré budete musieť odhaliť. Okrem luku dostanete do rúk aj zaujímavejšie kúsky, a to mušketu alebo pištoľ práve od zabitých Španielov. Prezradím ešte, že tí nebudú jediní nepriatelia, s ktorými sa stretnete. Kto to bude? To nechám na vás. Hra je obohatená aj o jednoduchý obchodovací systém, kde predávate nájdené zbrane a nakúpiť môžete náboje alebo väčší tulec na šípy a podobné vylepšenia. Zlepšiť si môžete aj svoje štatistiky ako maximálny život alebo znížiť hluk, ktorý robíte pri pohybe za pomoci rôznych amuletov. Tie väčšinou dostanete ako odmenu za splnené úlohy.
Vizuálna stránka tvorí základ celej atmosféry
Už keď bol Betrayer prvýkrát oznámený a vývojári uvoľnili prvé screenshoty, bolo jasné, že vizuálny štýl bude unikátny. Čiernobiely svet v spojení s efektmi, ktoré Unreal 3 engine umožňuje do hry pridať, vytvára Betrayer naozaj excelentnú kombináciu. V najnovšom update navyše vývojári pridali možnosť určiť si aj svetlosť, tmavosť a farebnú ostrosť celej hry. Tým pádom si môžete zážitok prispôsobiť podľa svojej chuti. Momentálne sú však hardvérové nároky naozaj vysoké, s čím sa spája aj obrovská teplota grafickej karty pri hraní. Narazil som aj na pár grafických bugov, ktoré paradoxne zmizli pri najvyšších nastaveniach. Ide predsa o alpha verziu, čiže takéto problémy sú pochopiteľné.
Jediná hudba, na ktorú v hre narazíte, je v hlavnom menu. Okrem toho v hre nezaznie ani jeden tón. Zo začiatku som si myslel, že, pravdepodobne, ju do hry vývojári ešte pridajú. Má to však jeden háčik. Okrem zraku budete rovnako využívať ešte jeden náš zmysel, sluch. Stlačením tlačidla x sa akoby započúvate do okolia, čo môžete používať na orientáciu, kam ísť ďalej, no zároveň vám práve dobré načúvanie odhalí ďalšie kúsky celého tajomstva.
Betrayer sa môže stať veľkým hitom
Betrayer ako prvotina štúdia Blackpowder Games má nábeh stať sa veľmi zaujímavým titulom, ktorý ponúkne niečo úplne nové a nebojím sa povedať, že aj revolučné. Atmosféra hry je doslova pohlcujúca a absencia ukazovateľov kam ísť alebo čo robiť, núti hráča zapnúť mozgové bunky a improvizovať. Vyladiť však bude treba hlavne technickú stránku hry a tiež ozvučiť jej veľkú časť. Ide však o early Access, ktorý pri Betrayer budem aj naďalej sledovať a som si istý, že vývojári dajú vo väčšine zmien na hráčov, tak ako doteraz.