Elveon - Preview

Elveon - Preview

Bývavali doby, keď rasa elfov nebola ani zďaleka taká vznešená, ako ju poznáme z moderných fantasy románov alebo hier. Bývavali doby, keď elfovia mávali mastné vlasy, potácali sa v blate a namiesto priesvitných vzdušných rób nosievali farbami i dizajnom fádne oblečenie, funkčné hlavne vo vojnách. Tak ako aj iné národy, aj elfovia si prechádzali počiatočnými fázami vývoja, ktoré boli poriadne drsné, špinavé a plné intríg. Vzhľadom na to, že sa dnes hovorí: „Nikto múdry z neba nespadol“, sa zamýšľam, či sa v minulosti náhodou nezvyklo hovoriť: „Ani elf pri svojom zrode plný noblesy nebol“. V začiatkoch boli totiž elfovia bojachtivé a po moci túžiace bytosti. Vlastne ako každé iné.

Boli to časy, v ktorých vládli dávni bohovia, hrdinní náčelníci a králi. Časy, v ktorých oblohu zahaľovali husté mračná dymu z horiacich miest a prastarých lesov a vystrašený detský krik bol jedinou známkou prítomného života v opustených, dažďom pokropených uličkách. Takýto nepokojom ťaživý vzduch a vojnou poznačená zem zrodili hrdinku. Bola ňou Xena. Princezná bojo... Pardon, zlý smer.

V skutočnosti zrodili „jeho“, neznámeho elfa, bojovníka, ktorý pochopí svoj osud a rozhodne sa oslobodiť zabudnuté mesto Nimathar. Elveon nie je náhodné slovo, je to názov Knihy elfov, pojednávajúcej o zrode elfskej civilizácie vo svete Naon. Ten bol už dávno opustený, svojimi bohmi zanechávajúci jeho obyvateľov Neamov (takto sa v knihe volajú elfovia) napospas svojmu osudu. Tak, ako to nemali na svojom začiatku ľahké elfovia, tak to rovnako nemali ani slovenskí vývojári, ktorí túto hru vyvíjali už od roku 2003 s plánom vydať ju v roku 2007.

Vtedajší tvorcovia pracovali na hre pod rúškom dnes už neexistujúceho štúdia 10Tacle Studios Slovakia približne 5 rokov, kým v roku 2008 neprišli prvé problémy v materskej spoločnosti 10Tacle Studios AG. Tie sa s každým pribúdajúcim dňom len nabaľovali ako jedna veľká nezastaviteľná lavína, až spoločnosť zbankrotovala a s ňou aj nádejný slovenský projekt. Toľko história. Aj keď Elveon padol, nikdy jeho oheň úplne nezhasol. V pahrebe bolo dostatok žeravých uhlíkov na to, aby sa po čo i len letmom fúknutí opäť rozhorel.

To sa niekoľkým bývalým tvorcom podarilo až v tomto roku, keď do pahreby priniesli dostatok kyslíku. Podarilo sa im získať dôležité práva a spolu s nimi aj herné asety, ktoré boli pre dokončenie hry kľúčovo dôležitými prvkami. Tento titul žánrovo spadá do kategórie akčné RPG a hráčom plánuje ponúknuť nie príliš dlhú, no zato adrenalínovú a výživnú jazdu s bohatým príbehom a pohlcujúcim systémom súbojov. Pre potreby článku mi ochotní vývojári poskytli krátke hrateľné úseky rozpracovaného Elveonu.

K dispozícii som mal dve verzie hry, jednu bežiacu na Unreal Engine 3 (ďalej len UE3) a druhú na Unreal Engine 4 (ďalej len UE4). Zatiaľ čo prvá menovaná predstavovala stav hry z dôb dávno minulých, UE4 prezentoval technický stav Elveonu, ktorým by sa mala hra pýšiť pri budúcoročnom vydaní. Tvorcovia síce majú pred sebou ešte kopu práce, no už teraz vyzerá Elveon skutočne veľmi pekne a obsahuje mnoho detailov. Ak sa bude pokračovať v tomto trende, konečná verzia bude nepochybne pastvou pre oči. Musím pochváliť hlavne skvelé nasvietenie a odlesky.

Elveon nemá byť klasickým button smashingom po vzore God of War či Gothic, ale ich technickejším a taktickejším druhom. S prižmúrením oka by som mohol povedať, že sa štýl súbojov podobá na Dark Souls, hlavne svojím pomalším priebehom, no v žiadnom prípade sa z toho, čo som mal možno hrať, nedá určiť, že je aj rovnako náročným. Pre účely dema boli totiž zranenia mojej postavy prakticky odstránené alebo utlačené do úzadia, čo je trocha škoda.

Aj keď osobne vítam podobný prístup k súbojom, samotné animácie postáv sú v UE3 verzii už viditeľne zastarané a v dnešnej dobe už v žiadnom prípade neobstoja. Práve to mi dosť nabúralo dojem z dobrého nápadu, keďže jeho prezentácia bola kvôli svojmu veku dosť kostrbatá. Systém môže byť dobre navrhnutý, no keď sa postavy pohybujú ťažkopádne ako škatule, celý jeho potenciál vyšumí do prázdna. Pred desiatimi rokmi to mohlo byť fajn a podľa nadšených reakcií vtedajšej hernej tlače, zdá sa, aj bolo, no dnes sú hry po tejto stránke predsa len niekde inde. Samotné súboje ale nie sú vôbec zlé, sú premýšľavé a majú hĺbku.

Práve preto tu majú tvorcovia záchrancu menom UE4, ktorý vdýchol postavám a im svalom neuveriteľnú živosť, mrštnosť a pohyblivosť. Nielenže grafika neporovnateľne lepšia, na mohutnej vlne vylepšení sa nesú aj samotné animácie. Postavy sa už nepohybujú ako neforemné bloky, ale ako skutočne živí ľudia, teda presnejšie elfovia, ovládanie je plynulejšie a pohyb v priestore intuitívnejší. Nový engine vylepšuje Elveon po každej stránke a dodáva mu skutočnú šťavu. Po pár sekundách som si ani neuvedomil, že hrám hru, ktorej vývoj začal pred dvanástimi rokmi.

V novej verzii bol ale prítomný len základný súbojový systém v štýle „sekaj bez rozmyslu všetko, čo sa hýbe, a až potom sa pýtaj“. Aj keď by sa hra rozhodne nestratila ani v štýle God of War, bolo mi povedané, že Elveon takto vyzerať v konečnej verzii v žiadnom prípade nebude. S tým prichádza najväčší problém, aký som s demom zažil. Ako môžem opísať dojmy z hry, keď som ju takú, aká má byť, vlastne v podstate ani nehral? Mrzí ma, že som sa nedostal k novej verzii, v ktorej by bol zahrnutý súbojový systém, vtedy by som mal pri zdieľaní dojmov o Elveone pevnejšiu pôdu pod nohami.

Ak sa vývojárom teda podarí implementovať ducha duelových súbojov z UE3 do UE4 tak, aby sa zachovala ich taktickosť, no zároveň dynamickosť animácií postáv, vtedy existuje veľká pravdepodobnosť, že súboje budú v Elveone jeho výkladnou skriňou. Teraz však stále rozmýšľam len v hypotetickej „ak“ rovine. UE3 verzia ponúkala prototyp súbojov, UE4 zase prototyp vizuálu. Výsledok spojenia si, bohužiaľ, musím v hlave len predstaviť. Potenciál tu je ale veľký.
Taktickosť súbojov sa v Elveone nesie v znamení správneho načasovania výpadov a bránenia sa. Keďže ma nepriatelia mohli sekať toľko, koľko chceli a so mnou to ani nepohlo, netrúfam si odhadnúť, aké dôležité budú tieto prvky v konečnej verzii. Tvorcovia ale uvádzajú, že nechcú žiadnu „prachprostú sekanicu“, a to jednoznačne kvitujem. Okrem základného systému útokov sú tu prítomné aj rôzne kombá v závislosti od vašej zbrane (v hre budú prítomné dýky, meče, kopije a luky). Zatiaľ čo tlačidlom X predvádzate základný úder, ak v pocitovo vhodnej chvíli stlačíte tlačidlo B, postava predvedie špeciálny úder ukončený efektnou zakončovačkou. Som skutočne veľmi zvedavý, ako tieto boje budú nakoniec vyzerať v novom engine. Úprimne sa teším.

Za veľmi sympatické rozhodnutie považujem priniesť priamočiaru lineárnu akciu trvajúcu približne 10 hodín namiesto ďalšieho obrovského otvoreného sveta s tonami generických úloh. V súčasnosti vládne tretí Zaklínač, ktorý sa stal neoficiálnym kráľom open-world RPG hier nielen vďaka svojej rozľahlosti a grafickej vyspelosti, ale taktiež kvôli vrstevným a na herný svet vplyv majúcim vedľajším úlohám. A to ani nehovorím o dvoch veľkých expanziách, ktoré prídu čoskoro. Onedlho rovnako vychádza Fallout 4, ďalšie RPG v otvorenom svete, ktorého očakávanie je doslova neopísateľné. Začiatkom budúceho roka tu máme Dark Souls III a troška neskôr Deus Ex: Mankind Divided.

Ako môžete vidieť, jedna veľká pecka za druhou a každá z nich open-world. Predpokladám, že po toľkých, niekoľko desiatok hodín trvajúcich zložitých titulov budú mať hráči chuť znova na niečo rýchle a striedme. A práve tu môže ako poriadne vychladený čapák v lete vhodne padnúť Elveon, ako rýchla a s ničím sa príliš nezaoberajúca akcia spojená s RPG elementami. Spomeňte napríklad na sviežu akciu Dark Messiah of Might & Magic, ktorá odstránila zložitosť hlavnej série a napriek príklonu ku kinematickej akcii si ju dnes zahrá veľmi rád prakticky každý. Navyše, predpokladaný čas vydania hry je druhá polovica roku 2016, čiže obdobie, keď vyjde aj Mass Effect: Andromeda. Ruku na srdce, mala by ďalšia open-world hra šancu proti mohutnému nástupu nového Mass Effect? Asi ťažko. Preto vítam Elveon v podobe rýchlej a intenzívnej akcie všetkými desiatimi.

Keďže je to slovenská hra, určite sa už v duchu pýtate, či hra bude obsahovať aspoň slovenské titulky, keď nie už dabing. Čo sa týka dabingu, slovenčinu môžeme expresne vylúčiť, tak ako aj češtinu, nemčinu či angličtinu. Celá hra bude totiž nahovorená výhradne v starom elfskom jazyku, čo sa javí ako výborný a originálny nápad. Titulky lokalizované budú a keď nie do slovenčiny, tak do češtiny už určite áno. Za seba by som si osobne prial, keby som si mohol zahrať túto hru v našom materinskom jazyku.

Slovenskí vývojári vedia, že vytvoriť funkčnú a úspešnú hru v súčasnosti, to si žiada v prvom rade peniaze. Práve preto čo chvíľa spustia svoj vlastný Kickstarter, a ak všetko pôjde podľa plánov, aj Early Access na Steame. To všetko by im nemalo zabezpečiť len potrebné financie, ale rovnako tak aj priamy feedback, názory, návrhy na vylepšenia a rýchlejšiu možnosť pri riešení technickej podpory a odstraňovaní bugov.

Čo povedať na záver? Ak chcú tvorcovia hru vydať koncom budúceho roka, budú na nej musieť urobiť neuveriteľný kus práce za ešte neuveriteľnejšie kratší čas. Vzhľadom na to, že som si mohol vyskúšať obe verzie, môžem povedať, že ak sa do súbojov pridá rýchlosť a vylepšia animácie a pohyby postáv, súboje sa v Elveone skutočne stanú jednou z jeho najlepších súčastí. Grafika na UE4 už teraz vyzerá veľmi dobre a nepochybujem, že vo finálnej verzii to bude vyzerať neporovnateľne lepšie. Ak sa podarí tvorcom nakoniec splniť všetko, čo si zaumienili, budúci rok by sme mohli byť svedkami príchodu najlepšej slovenskej hry doteraz. Držme teda chlapcom palce!