We Happy Few - Preview

We Happy Few - Preview

Predstavte si minulosť, ktorá by vyzerala úplne inak, ako ju poznáme. Anglicko by po druhej svetovej vojne nestalo na strane víťazov, ale vojnu s Nemeckom by drvivo prehralo. Predstavte si svet, kde proti sebe stoji západný svet proti komunizmu a všade panuje neustály strach z vojny. Predstavte si svet, kde je všetko také depresívne, že vláda nakázala ľuďom užívať pilulky šťastia, vďaka ktorým na všetok smútok a depresiu ihneď zabudli, no celkovo to skreslí ich predstavu o reálnom svete. Vitajte vo svete WE HAPPY FEW.

Keď sa povie Early Access

Ihneď, ako bola hra We Happy Few oznámená, ani v duchu by mi nenapadlo, že pôjde o hru s predbežným prístupom (Early access). Po pozretí prvých záberov z hry som čakal lineárnu akciu, ktorá by ako z oka vypadla sérii Bioshock. Viem, že veľa ľudom príde zle, keď započujú slovné spojenie „Early Access“, no za seba musím povedať, že predbežnému prístupu celkom fandím. A pri tejto hre tomu nebude vôbec inak. Takýto typ distribúcie má síce niekoľko úskalí a problémov (napríklad keď hra oficiálne vyjde, nikoho to už nezaujíma a najväčší boom je pri alfe či bete hry), no za veľkú výhodu považujem komunikáciu vývojárov s hráčmi a naopak. A hra We Happy Few je ukážkovým príkladom toho, ako sa to má správne robiť. Vývojári počúvajú hlasy svojich hráčov, a tak ak sa vám nejaký prvok hry nezdá, pokojne napíšte do fóra a pomôžte tak tvorcom hru vybalansovať. Nepáči sa vám mierka striedania dňa a noci? Dajte to vedieť, nech je hra čo najviac vybalansovaná. O tom, že to nie sú len plané reči, nasvedčuje napríklad aj jeden z posledných komunitných aktualizácií z 12. augusta, keď sa na žiadosti hráčov toho zmenilo celkom veľa.

Čo v tejto chvíli hra ponúka?

We Happy Few sa zatiaľ nachádza iba vo forme predbežného prístupu v alfa verzii. K dispozícii máte podľa slov autorov iba prológ a úvodnú pasáž z hry. Hneď na začiatku sa vás hra spýta, či chcete v hre „perma-smrť“, teda ak sa vám raz podarí zomrieť, celú hru začínate od úplného začiatku. Tento režim je naozaj pekelne ťažký a pokiaľ neviete o hre vôbec nič, netreba na neho ani len pomyslieť.

Príbeh je zasadený do retro-futuristického sveta v anglickom meste Wellington. Obyvatelia sú závislí na pilulkách Joy. Tie všetkým prinášajú radosť a odbúravajú depresiu, ktorá vo svete panuje. Vy sa zhostíte postavy Arthura Hastingsa a pracujete ako cenzor novín a cenzurujete smutné správy, ktoré bez vašej drahocennej práce mohli ešte viac depresívnemu obyvateľstvu ublížiť. No jedného dňa si prečítate jednu správu a tá vám pripomenie vašu nešťastnú udalosť z minulosti. A v tom momente sa to celé zosype. Dáte si ďalšiu pilulku Joy, aby ste na túto spomienku zabudli, alebo so svojou drogovou závislosťou skončíte raz a navždy (alebo aspoň na chvíľku)? Po tejto udalosti si, žiaľ, vaša kolegyňa všimne, že s vami nie je niečo v poriadku a nazve vás „downerom“. Takto sa vo svete We Happy Few nazývajú ľudia, ktorí si svoju dávku Joy piluliek nedali či na nich neúčinkuje. A takých tu veru radi nemajú! Hneď si po vás príde polícia a vyhodí vás na predmestie, kam takí ako vy patria. A tu sa začína vaša prvá úloha – dostať sa z tohto prekliateho miesta čo najrýchlejšie preč. Bývate v akomsi kanáli, v ktorom sa môžete maximálne vyspať, alebo si poodkladať prebytočné veci do trezoru. Jedlo či vodu si musíte obstarať sami. Vodu si, našťastie, viete načapovať zo studne, no jedlo sa nachádza poukrývané kade-tade po meste, no väčšinou len v hnijúcej forme, ktorá vás síce zasýti, no príde vám z nej zle, na čo môžete jedlo vyvrátiť a tým stratiť vodu a ešte k tomu budete hladní. No starať sa o základné potreby nie je jediná nutnosť. Na povrchu vás čaká množstvo úloh a rôznych príbehov, z ktorých je mnoho úsmevných, no ešte viac smutných.

Survival je teraz v móde

Hra We Happy Few sa vybrala týmto smerom a vďaka tomuto prvku pomerne dosť výrazne zvýšila obťažnosť. Podľa starších diskusií, ktoré sa dajú nájsť na internete, museli vývojári obťažnosť hry už niekoľko krát znížiť. No napriek tomu budete v hre permanentne umierať kvôli nedostatku vody, jedla či spánku, alebo si vás podajú miestni obyvatelia. Survival tu funguje tak ako v každej inej hre. Zbierate rôzne suroviny (nie ťažíte) a viete si vyrábať rôzne nástroje, oblečenie a podobne, no zároveň musíte prijímať potravu či tekutiny a taktiež musíte spať. Úlohová línia je dosť spletitá a na dokončenie jednej úlohy musíte spraviť veľa iných. Niektoré úlohy sú celkom zákerné. Napríklad na dokončenie jednej potrebujete liečiace balzamy, ktoré síce nájdete na vopred určenom mieste, no ak ste ich našli už predtým a nedajbože použili, máte celkom solídny problém. Balzamy sa síce dajú vyrobiť, no ich výroba vám zaberie drahocenný čas, ktorý by ste vedeli využiť na plnenie ďalších úloh. No všetky tieto náročné prvky hre dodávajú istý nádych nostalgie a pôsobia oveľa lepšie, ako keby hra bola obyčajnou lineárnou záležitosťou. Hráčom, ktorí „hard-core“ hrám príliš neholdujú, môže tento náročný prvok trochu prekážať, ale ja verím, že keď sa hra dostane do finálnej podoby, bude obsahovať rôzne stupne náročnosti a každý hráč si v nej nájde to svoje.

Akým dojmom We Happy Few zatiaľ pôsobí?

V prvom rade treba opäť podotknúť, že hra je v predbežnom prístupe a v alfa verzii, a preto ju zatiaľ nemožno vôbec hodnotiť. Celkové hodnotenie sa určité dozviete v recenzii hneď ako bude hra dostupná v plnej verzii. We Happy Few ponúka zatiaľ zhruba iba tretinu z toho, čo vývojári v plnej verzii sľubujú. Dočkáme sa troch rôznych charakterov a tým pádom troch rozličných príbehov, ktoré budú medzi sebou istým spôsobom prepletené a prinesú nám trojnásobnú zábavu. Ako môže byť z textu jasné, momentálne je k dispozícii iba jeden charakter a zvyšné dva pribudnú až neskôr. V prípade, ak máte radi hry, ktoré sa ponášajú na Bioshock, „orwellovskú“ tematiku či holdujete survival hrám a nevadí vám, že sa We Happy Few každou aktualizáciou mení, netreba pri kúpe vôbec váhať. Cena hry sa na Steame pohybuje na hodnote 27,99€, takže to vašej peňaženke takmer vôbec neublíži. Kiežby sa tak vývojári istej nemenovanej vesmírnej hry inšpirovali práve takýmto prístupom k tvorbe. Teraz ma, prosím, ospravedlňte, čaká na mňa mestečko Wellington a s Joy tabetkou vyzerá o čosi lepšie!

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk