Escape from Tarkov (BETA) - Preview

Escape from Tarkov (BETA) - Preview

Hre Escape from Tarkov sa na našom webe venujeme pomerne často. Táto ambiciózna prvotina ruského štúdia Battlestate Games na seba strháva čoraz väčšiu pozornosť. Výnimkou nie je ani nedávno spustená uzatvorená beta, ktorej sa budeme venovať v nasledujúcich riadkoch. Pohodlne sa usaďte, prichádza niečo veľké!

Vo všeobecnosti platí, že hry z „východného bloku“ to majú medzi hráčmi a hernými novinármi pomerne často nahnuté. Dôvodov je hneď niekoľko – nedokončené projekty, prehnané ambície či nesplnené sľuby. Herné osadenstvo preto vníma hry z tejto časti sveta vlažne. Osobne však zastávam názor, že hry týchto vývojárov sú v základe vždy mimo zabehnutých chodníčkov a keď sa tvorcom nakoniec podarí vydať titul, ohlasy sú nakoniec predsa len plné nadšenia.

HRA VÝCHODNÉHO BLOKU

Escape from Tarkov zatiaľ drží opraty pevne v rukách, aj keď hru postihuje predovšetkým dlhší vývoj, keďže pôvodne mala byť hotová v roku 2016. Je pravda, že vývojári nikdy presne nestanovili dátum vydania, takže trailer, ktorý nás navnadil na vydanie v roku 2016, bol skôr len zlý marketingový ťah.

Napriek tomu prichádza táto ambiciózna hra do nudného sveta stereotypných online strieľačiek ako blesk z jasného neba. Keď si porovnáme ponúknuté mechanizmy s podobnými hrami, ak to teda tak môžem napísať, tak zistíme, že Tarkov sa pohybuje niekde inde o celú dekádu. Už len možnosti pohybu, ktoré vo first person móde hra ponúka, sú výnimočné. Rýchlosť pohybu, náklon či krčenie postavy podľa potreby znamenajú automaticky posun v hrateľnosti a v samotných prestrelkách. No ktorá hra ešte ponúka niečo podobné?

Ale pekne poporiadku. Síce by sa mohlo zdať, že je Escape from Tarkov výlučne online záležitosť, ktorá v sebe neukrýva zaujímavý príbeh, keďže hry podobného typu sú proste také, no vedzte, že v tomto prípade to tak určite nie je.

TERRA GROUP

Príbeh sa točí okolo špinavých praktík spoločnosti Terra Group, ktorá vo fiktívnom, no prosperujúcom ruskom meste Tarkov presadzuje svoje nekalé aktivity. Ide predovšetkým o obchod s pozemkami, ktorý je už na prvý pohľad kontroverzný a hlavne zasahuje aj do vojenských areálov.

Prípad začína vyšetrovať ruská federálna prokuratúra. Spoločnosti Terra Group sa to nepáči a do vyšetrovania zapája súkromnú vojenskú organizáciu – USEC. Tá následne začne strážiť pozemky a budovy spoločnosti a tým brániť vo vyšetrovaní. Po niekoľkých konfliktoch Rusi sťahujú svoje jednotky a do oblasti vpúšťajú mierové zbory OSN, ktorých úlohou bolo upokojiť napätú situáciu.

Bohužiaľ, nestane sa tak a počas zaisťovania dôkazov v kanceláriách spoločnosti dôjde k prestrelke, po ktorej ostane mnoho mŕtvych a zranených. Situácia eskaluje do otvoreného konfliktu. Preto je civilné obyvateľstvo evakuované a mesto ovládnu milície SCAVS. Aby sa situácia upokojila, ale vyšetrovanie sa nezastavilo, najíma ruská federácia vlastnú PMC s názvom BEAR. Tá však neoperuje pod vlajkou federácie, jej úlohou je totiž nájsť dôkazy o nelegálnej činnosti spoločnosti Terra Group.

Takto načrtnutý príbeh má svoju silu a ponúka mnoho scenárov, ktoré môžu hráča vtiahnuť do príbehu. Keďže však hodnotíme aktuálny stav hry a jeho súčasný build, musíme sa držať terajšej ponuky. V alfa teste by ste pozadie príbehu asi ťažko dávali do súvislosti s hrou, keďže to bolo bezpredmetné. V beta verzii sa to mení, keďže do hry prichádza systém úloh. Obchodníci, ktorí vám doteraz ponúkali len obchod s tovarom a zbraňovým arzenálom, sú rázom v bete prostredníkmi medzi vami a úlohami. Tie sú písane tak, aby ste postupne poodhaľovali pozadie korupcie a situáciu v Tarkove. Ich úlohy sú rôzne. Niektoré vás len nútia zabiť určitý počet členov gangu SCAV, iné sú komplikovanejšie a vy musíte v určitej lokácii označiť konvoj, získať potrebný kľúč a úspešne dokončiť svoj výjazd bez toho, aby ste zomreli. Každá úloha však v sebe ukýva črepiny, ktoré výborne zapadajú do načrtnutého príbehu.

PRÍBEH NEHRÁ DRUHÉ HUSLE

Je jasné, že uzatvorená beta vsadila na aj na tento smer a to je len dobré. Do finálneho vydania, ktoré je naplánované na jar – leto budúceho roka, tak skvele formuje cestu, keďže príbehové ťaženie bude hrať dôležitú úlohu.

Ďalšou novinkou bety je systém príkazov a gest. Po stlačení tlačidla sa vám otvorí pestrá paleta možností, ktoré predovšetkým ocenia hráči preferujúci taktiku. Gestom môžete zaveliť stoj, zamávať, použiť signál palec hore-dole a mnohé iné. Okrem toho, k dispozícii sú aj hlasové povely. S ich pomocou zavoláte o pomoc či si vyžiadate muníciu. V súčasnom builde hry je ich k dispozícii len niekoľko a budú sa postupne rozširovať.

Vyzdvihol by som predovšetkým systém animácií, ktorý je takmer dokonalý a na oko pôsobí priam lahodne, no o tom ste sa mohli presvedčiť už v alfa teste.

OPAKOVANIE JE MATKA MÚDROSTI

Tu by sme mohli prakticky skončiť, keďže hlavné novinky beta testu sme zhrnuli. Poodhalili sme príbeh a povedali vám, prečo je taký dôležitý, avšak čitatelia, ktorí hru prakticky nehrali a nečítali dojmy z alfa testu, ostanú zaskočení vecami, o ktorých tu píšeme a nebudú chápať, prečo je vlastne svet Tarkova výnimočný. Rozoberme si to teda ešte raz.

Escape from Tarkov je taktická first person online hardcore akcia, ktorá v sebe ukrýva RPG prvky a survival. Už samotné spojenie pôsobí dosť chaoticky, no verte, že ono to naozaj funguje.

ONLINE HARDCORE

Áno, a to doslova. Hra vsádza vďaka svojej dômyselnej hrateľnosti na taktiku a hardcore. Tarkov vám nedá nič zadarmo a za všetky nesprávne kroky budete pykať. Pred vstupom do sveta sa vyzbrojíte svojím arzenálom a vydávate sa do Tarkova ukoristiť si nejaký loot a predovšetkým úspešne ho dokončiť. Ak vás dostanú, zomriete a prichádzate o všetko, no ak uspejete, všetko, čo ste získali, si bezpečne uložíte do svojej skrýše. Tá je momentálne virtuálna, no v blízkej budúcnosti ju nahradí Hideout, teda úkryt, v ktorom si všetko nazbierané uschováte. Ten si budete môcť postupne rozširovať a pre jeho chod budete potrebovať palivo do agregátu.

RPG PRVKY

To, ako zvládate svoje nájazdy, sa odzrkadľuje vo vašich schopnostiach. Často bežíte? Zlepšujete si výdrž a časom prebehnete dlhšiu trasu. Dobre mierite na cieľ? Vaša hlavná postava si zlepšuje streľbu a je presnejšia. Beta ponúka len hŕstku schopností, no keď sa pozrieme na zašednutú ponuku, je jasné, že toho bude oveľa viac.

SURVIVAL A TAKTIKA

Alfa a omega hry. Už len preto, lebo potrebujete každý nájazd prežiť. Potrebujete jesť a piť. Keď sa zraníte, musíte sa posnažiť potlačiť bolesť, ranu ošetriť. No čo ak požijete nesprávne lieky? Vaša postava si zhoršuje kondíciu a vy môžete zomrieť. Ak ste si zlomili ruku alebo nohu, máte problém. Ak je to zlomenina otvorená, ktorá krváca, potrebujete dlahu a je nutné okamžite zastaviť krvácanie. Všetko má svoje následky – zhorší sa vám videnie, hlučnejšie dýchate – je vás počuť. Toto všetko má zásadný vplyv na vývoj hry.

Tu prichádza na rad taktika. Ideálne je, ak idete do nájazdu s kamarátmi. Vaše družstvo môže pozostávať so štyroch ďalších členov, pričom opatrný a predovšetkým tichý postup by mali tvoriť základ vašej hry. Niektorých hráčov môže pomalý postup odradiť. No ak ste dokonale zladený so svojim tímom, nič vám nebráni urobiť super rýchly nájazd a hra vám v ničom brániť nebude.

OMÁČKA OKOLO

Iste chápete, že Escape from Tarkov sa s vami maznať nebude. Je dôležité osvojiť si mechaniky a spoznať lokácie. K tomu vám dokonale pomôže offline mód, v ktorom budete môcť preskúmavať jednotlivé časti mesta a zistíte, kde sú životne dôležité extraction bidy, ktoré vám zabezpečia bezpečný útek.

Prípadne si môžete vyskúšať, aké to je, keď hráte za člena gangu. Výhoda spočíva v tom, že do nájazdu idete náhodne vyzbrojený a vašou úlohou je znepríjemniť život vojenským frakciám. Ak niečo nazbierate, prípadne zabijete nepriateľa, získate jeho výbavu a ak sa vám podarí úspešne utiecť, tak je všetko vaše a môžete si to preniesť na svoju hlavnú postavu.

ORGAZMUS V ÚPRAVE ZBRANÍ

Toto je kapitola sama o sebe a zabrala by niekoľko strán. Verte, že ste v žiadnej hre nevideli taký dokonalý systém modifikácie zbraní. Všetko má hlavu a pätu. V dnešných hrách si na zbraň pripevníte kolimátor a hotovo. Tu však potrebujete zabezpečiť, aby ten kolimátor mal na čom držať. Je táto značka a model vhodný na tento typ zbrane? Všetko musíte dôsledne zvážiť. Navyše hra čerpá z reálnych predlôh, pričom ostávajú v hre aj originálne názvy. Aj taká banalita, ako je typ streliva, je viac než dôležitá a môže rozhodnúť o vašom prežití.

NIE JE VŠETKO ZLATO, ČO SA BLYŠTÍ

Aby som nechrlil samé superlatívy, musím zdôrazniť, že hra takýchto rozmerov v sebe určite ukrýva nedokonalosti. Predovšetkým ide o neobľúbené chyby v hre. Nie všetko funguje tak, ako by malo, no je vidieť, že vývojári na opravách pracujú a je bežné, že po veľkej aktualizácii nastupujú hneď dva menšie patche. Logicky je to vec beta testu, takže je to pochopiteľné. Čo však hnevá čoraz viac, je desync. Server laguje a kým sa ustáli, môžete byť mŕtvy. Lagy sú v určitých prípadoch početné a veľmi nepríjemné. Na oprave sa pracuje od samého počiatku a zlepšenia sú v tomto smere, žiaľ, veľmi pomalé.

Hra je postavené na engine Unity 5 a vizuálne pôsobí takmer dokonale. Ostré textúry a bezchybné modely spoločne s výborným systémom animácií robia z hry takmer dokonalý technický zážitok. A to nehovorím o zvukoch a ich efektoch. Hneď po vystrelení počujete, o aký druh zbrane ide. Ak počujete kroky a šušťanie trávy, musíte sa mať na pozore. Toto všetko však podtrháva prakticky nulová interakcia s prostredím a jeho fyzikálny model. Balistika síce funguje perfektne, no je problém prestreliť plot s dierami veľkými ako na vašom starom svetri. V tomto smere to chce ešte veľa práce.

Aj keď vývoj napreduje zdarme a naoko sa zdá, že aj správnou rýchlosťou, takže by sa stihlo vydanie v priebehu budúceho roka, osobne mám obavy, že to tak nebude. Plánov je ešte niekoľko, implementácia ďalších prvkov do hry bude vyžadovať testovanie a v podstate sa má hra ešte zásadne meniť v rámci ponúknutých módov. Takže je pred nami ešte veľký kus cesty.

VERDIKT

Aj napriek všetkému spomenutému musím povedať, že z hry Escape from Tarkov sa pomaly, ale isto rysuje záležitosť, ktorá je v každom smere jedinečná a chcel by som zdôrazniť, že môže posunúť pojem hardcore hry medzi masy. Hra má na to, aby sa posunula na iné miesto, ako je podobne ladená vojenská simulácia ARMA (Operácia Flashpoint) a dokázala zabehnutý survival okázalo posunúť o stupeň vyššie. Ak by hru vyvíjalo nejaké známejšie štúdio zo západu, už teraz by spôsobil Tarkov oveľa väčší ošiaľ.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk