Kráľovské herné žánre to v súčasnosti majú ťažké. Nielenže musia čeliť masívnemu nezáujmu väčšiny moderných hráčov, ktorí v hrách prevažne len hľadajú rýchlu zábavku na krátkodobé rozptýlenie, ale musia sa taktiež brániť rôznym trendom súčasných hier, aby v celej záplave na vlas podobných žánrov nestratili identitu a unikátnosť.
Point-and-click adventúry majú svoju najväčšiu slávu už dávno za sebou. Pokrok a evolúciu človek jednoducho nezastaví. Preto s príchodom 3D enginov, ktoré sú schopné vykresľovať náročnú grafiku, boli klasický 2D pohľad a klasická klikacia hrateľnosť nahradené 3D grafikou a priamou orientáciou postavy v priestore. Hry sa navždy zmenili. Point-and-click štýl nahradil priamy 3D štýl a ten sa v súčasnej dobe vyvinul až do plne kinematického štýlu, ktorý stiera hranicu medzi hrou a filmom.
Dnes je tento typ adventúr už iba okrajovou záležitosťou, po ktorej siahajú len nadšenci. Nie, point-and-click už nepredávajú milióny a nestrhávajú dav z obalov herných časopisov, pravdepodobne už ani nikdy nebudú. Point-and-click si už len ako starý pán v hojdacom kresle predovšetkým bafká spokojne svoju fajku a je rád, keď sa k nemu niekto ozve. Poteší ho, keď sa o neho niekto začne zaujímať a hádam aj požiada o radu, pretože vie, že aj napriek starobe dokáže obohatiť svet navôkol neho drahocennými skúsenosťami a svojou bezodnou studnicou zážitkov plných tých najčistejších dobrodružstiev potešiť oči i srdce.
Jedným z takých vytrvalcov, „dedkov“, ktorí si spokojne žijú, robia si veci po svojom a trpezlivo čakajú na všetkých, ktorí o neho prejavia záujem, aby na nich preniesli tú číru hernú esenciu inteligentných adventúr, je aj nemecké štúdio Wadjet Eye Games. Táto súčasná stálica na poli klasických adventúr, ktorá udržiava ich vznešený odkaz pri živote, nevyvíja len svoje hry, ale taktiež s radosťou podporuje a vydáva tituly iných vývojárov.
Ich najnovším počinom je mysteriózna adventúra Unavowed, ktorou sľubujú priniesť do konzervatívneho žánru nový vietor v podobe pre neho nie príliš bežných prvkov. Výberom pohlavia a povolania hrdinu, ktorý ovplyvní celkovú hrateľnosť a príbeh, a postavami s vlastnými špeciálnymi schopnosťami ponúkajúcimi ich vlastné riešenia problémov. Z tých pár hodín, ktoré som s hrou mohol stráviť, môžem povedať len jediné. Unavowed je určite podarený titul, ktorý sa môže stať ešte lepším, len nesmie zaspať na vavrínoch.
Svet tejto adventúry je predstavený naozaj pútavo. Skutočne nechcem prezradiť z deja ani univerza nejako veľa, keďže práve to odhaľovanie, čo sa skrýva za rôznymi situáciami, je pre túto hru dosť zásadné. Koniec koncov, rovnako zásadné ako to býva pre všetky hry tohto žánru. Vedzte, že tu veľa radosti nenájdete. Všetko je vykreslené v pochmúrnych farbách, atmosféra je vážne ťaživá a hudba podkresľujúca to, čo vidíte na obrazovke, ešte viac znásobuje tie pocity bolesti, osamelosti a ľudstva balansujúceho na hranici úpadku. Unavowed je typickým príkladom žánru noir, kde sa všetko deje pomaly, rozvážne a premýšľavo.
Rozhovory medzi postavami, ak teda v danom momente nepoužívajú čierny humor, sú plné beznádeje hraničiacej s depresiou. Svet v hre je skazený a za to rozhodne niekto môže. Odpoveď si už nájdete v hre. Unavowed je svojim spôsobom klasická noirová detektívka s tak typickou saxofónovou melódiou kdesi v pozadí. Určite už teraz máte konkrétnejšiu predstavu o štýle a nálade celej hry.
Hrateľnosť je klasickou klikacou adventúrou so zbieraním vecí, riešením problémov, alebo ak chcete hlavolamov, prácou s inventárom a podobne. Po tejto stránke Unavowed svoj žáner nejako zvlášť dopredu neposúva, len sa riadi jeho pravidlami. To ale neberiem v žiadnom prípade ako mínus. Kurzorom sa presúvate po prostredí a skúmate rôzne objekty, ktoré vás zaujmú, a dole na spodku obrazovky sa vám zobrazí ich popis. Obzvlášť sa mi páčilo, ako sa po prejdení kurzorom na vaše postavy objaví ich nálada súvisiaca s momentálnym dianím na obrazovke. Už nemusíte preklikávať siahodlhé rozhovory, aby ste zistili, čo si o niečom myslia, hoci, samozrejme, aj to tu môžete. Pre rýchle zistenie ich postoja ale stačí jednoduché prejdenie kurzorom na ich spirit.
Musím ale povedať, že ma poskytnuté demo nepresvedčilo o zámeroch tvorcov ohľadom používania rôznych schopností vašich postáv. Hru som rozohral s dvoma postavami rozdielneho pohlavia a rozdielneho príbehového pozadia, no okrem úvodnej flashbackovej scény, ktorá odráža zvolené pozadie, sa celá hra správala úplne rovnako. Na rovnakých miestach sa udialo vždy to isté, postavy reagovali vždy rovnako a všade boli so mnou vždy tie isté postavy, ktoré dokázali vždy len to isté.
Nie som z toho sklamaný, nepoukazujem na to, že tvorcovia zavádzali, reagujem len na to, že tie prezentačné featúry, ktoré hra má obsahovať, v úvodných hodinách prítomné neboli. A tu je to, o čom som hovoril vyššie, aby nezaspala na vavrínoch. Hádam si v neskorších fázach hry budeme môcť/musieť skutočne vybrať medzi postavami, ktoré sa k nám pripoja, a riešiť zapeklité situácie na základe dostupných talentov a schopností postáv.
Keď sme už pri daných talentoch a schopnostiach, v deme som si žiadne talenty nevšimol, ba čo viac, každá z postáv má len jednu schopnosť (napríklad kúzliť oheň), čo znie určite omnoho chudobnejšie než na hlavných stránkach proklamované „Celkovo štyri postavy na výber, každá s vlastnými talentami a schopnosťami“. Ako vravím, až plná hra ukáže, koľko schopností a talentov budú mať a ako vlastne v hrateľnosti zavážia.
Po technickej stránke to je typická adventúra od Wadjet Eye Games, čiže oldschool 2D grafika, no na rozdiel od predchádzajúcich hier má Unavowed dvojnásobné rozlíšenie a to je rozhodne vidieť. Hra vyzerá krásne, hlavne čo sa týka vykreslených prostredí. Také pôvabné odlesky svetiel na cestách po daždi vám dajú zabudnúť na to, že grafická stránka Unavowed je v podstate poriadne zastaraná.
Unavowed sľubuje veľa a veľa toho dosiahnuť aj môže, ak sa jej podarí dostatočne otvoriť. Hrateľná časť síce predstavila používanie špeciálnych schopností postáv, no stále to boli len také náznaky než plnohodnotné využívanie abilít, ktoré by vo vás vyvolalo pocit zadosťučinenia, že ste aj s tým minimom zdrojov dosiahli vyriešiť zapeklitý problém. Príbeh a zasadenie titulu sú veľmi zaujímavé, postavy sympatické a dostatočne prepracované s patričnou hĺbkou a minulosťou, ktorá sa pomaly odhaľuje. Teraz už len počkať, či aj samotná hrateľnosť zapne v plnej hre na obrátkach. S prihliadnutím na fakt, že každá ďalšia situácia v hre bola zložitejšia a zložitejšia, tomu vôbec nemám dôvod neveriť.