Pokračovanie úspešnej a veľmi pozitívne hodnotenej indie akcie Insurgency z roku 2014 má svoj dátum vydania doslova za rohom a brány prvej otvorenej bety, ktorú vývojári pomenovali jednoducho Beta 1, sa otvorili práve tento víkend.
V novej Insurgency: Sandstorm nájdeme prvky taktiky, ale hlavne akciu, ktorú majú všetci priaznivci FPS (first-person-shooters) tak radi. Do testovania majú však prístup len tí, ktorí si hru predobjednali. Ak sa pýtate, či hra stojí za predobjednávku cez Steam v hodnote 26,99 €, čítajte ďalej a rozhodnite sa sami.
V hre sa stretávame so stranami Odboja a Obrany a ich klasickým konfliktom, kde sa vojaci (Obrana) snažia ukľudniť situáciu v oblasti, zatiaľ čo Odboj sa ich snaží vytlačiť zo svojej krajiny. Súboje sa odohrávajú v dnešnej dobe s využitím smrteľných balistických pomôcok, moderných zbraní a ľahkých bojových vozidiel, no nájdeme tu aj ťažšie stroje či letecké posily.
Čo sa mi páčilo zo začiatku hry bolo, že hneď v úvodnej obrazovke vývojári v pravom dolnom rohu obrazovky ďakovali všetkým, ktorí hru pustili už pri tomto prvom beta testovaní a tiež (po preklikaní sa v danom okienku trošku nižšie) uvádzali hotfixy, ktoré stihli zaviesť už počas neho. Či tam toto informačné okno zostane aj do plnej verzie hry, to netuším, je však príjemné a vôbec nezavadzia a určite by mi nevadilo ani v budúcnosti.
Celkový dojem z hlavného menu bol dobrý, keďže všetko dávalo zmysel. Snáď až na nastavenie klávesových skratiek pod názvom „Binds“ zatiaľ čo iné nastavenia hry boli ukryté pod menom „Controls“, pri čom som sa na chvíľočku pozastavila, ale keďže som mala čo som hľadala, šla som rovno ďalej. Možností, ako si nastaviť všetky rôzne akcie je fakt neúrekom, takže sa môžete vyblázniť podľa svojich preferencií.
Dobre, uznávam, sklamanie prišlo hneď ako som sa chcela s hrou trošku lepšie zoznámiť, keď mi bol odopretý akýkoľvek tutoriál a to ma trošku zamrzelo, keďže hra ponúka rôzne zaujímavé postavy na hranie, no tiež aj celú škálu zbraní a vylepšení k nim, ktoré som mohla testovať jedine štýlom pokus-omyl priamo v hre. Našťastie sa dalo počas hrania vymieňať si zbrane ale aj meniť ich nastavenia (napríklad zameriavač z 1,5ky na 4ku). K tomu sa dostanem neskôr.
V hlavnom menu je možnosť upraviť si avatarov za obe strany, za ktoré v hre môžete hrať. Tak si môžete vybrať, či chcete hrať za muža alebo ženu, výraz tváre, vlasy, v prípade pánov aj bradu alebo fúzy (občas s vtipnými pomenovaniami ako Garibaldi, či Anchor – kotva, ktorý vám spraví briadku do tvaru kotvy) a samozrejme veľké možnosti čo sa týka oblečenia. Zatiaľ čo Odboj má k dispozícii skôr „domáce“ veci typu šušťáky a teplákové súpravy, Obrana sa uchyľuje viac k vojenským camo vzorom, hoci nepohŕdnu cool šiltovkou.
Pozrime sa na detaily, čo nám hra ponúkla v tejto bete.
Módy
Čo sa týka módov, v tejto bete boli prístupné 2: kooperačný a verzus.
Kooperačný mód ponúka hranie proti umelej inteligencii (AI), ktorá sa snaží udržať svoje checkpointy (pod známymi menami Alfa, Bravo, Charlie…) a vy so skupinou sa ich snažíte v časovom limite obsadiť. Super na tom je, že ak zostanú z celého tímu napríklad len 2 živí, akonáhle obsadia bod a má sa ísť ďalej, zvyšok tímu je oživený s plnou výbavou a teda môžu sa pustiť do nových protivníkov, ktorí držia ďalší checkpoint. Ak už nemáte s čím bojovať, musíte nájsť krabice s muníciou, ktoré vidíte na mape, no nie vždy sú voľne v priestranstve, takže si k nim musíte nájsť cestu. Tiež musím dodať, že AI bolo celkom silné a checkpointy bránilo veľmi dobre.
Verzus je klasický PvP mód, ktorý hráte proti reálnym hráčom a ponúka na výber 3 typy, pričom si môžete zakliknúť pri hľadaní hry, ktorý typ/ktoré typy chcete hrať a na základe týchto nastavení vám bude hra hľadať súperov a spoluhráčov. Niektoré typy verzus módu sú známe ešte z prvej Insurgency, takže starí harcovníci sa určite potešia, keď v zozname nájdu svoj obľúbený. Tými typmi sú:
- Push – máte 4 checkpointy, kde jedna strana tlačí a dobýja ich, druhá ich má od začiatku obsadené a bráni. Obe strany majú k dispozícii povolanie posíl, zatiaľ však čo útočníci za každý obsadený bod dostanú 5 vĺn s posilami a dodatočných 5 minút na dobytie zvyšných checkpointov, obrancovia majú posily obmedzené.
- Firefight – po mape sú rozmiestnené 3 checkpointy. Vyhráva ten tím, ktorý má obsadené všetky checkpointy naraz alebo eliminuje všetkých súperov. Mŕtvi hráči sú oživení akonáhle ich tím získa jeden z checkpointov.
- Skirmish – po mape sú ciele (checkpointy alebo miesta, ktoré treba vyhodiť do vzduchu), ktoré treba získať. Každý tím má na starosti cisternu, ktorá zabezpečuje posily. Akonáhle je cisterna zničená nepriateľským tímom, postup vášho tímu je výrazne spomalený.
Nakoniec som ešte teda videla v ponuke aj kompetitívny mód, ktorý som ale neskúsila, pretože ako vývojári sľúbili, všetky nahraté body a získané skúsenosti budú po ukončení bety vynulované a tým pádom nebol čas na 10 úvodných zápasov pre zaradenie sa do tabuľky.
Postavy
Pre každý mód máte k dispozícii určité postavy, aj keď pre niektoré módy je ich menej ako pre iné, aby boli módy a strany v nich vyváženejšie. Postáv je na výber fakt veľa, no niektoré sú počtovo obmedzené a výber funguje štýlom „kto prv príde, ten prv berie“. Pre žiadnu z postáv nie je pevne dané že musí byť v hre, no občas sa hodia aj schopnosti iných postáv a pokiaľ sa vám vybraná postava nepáči, môžete si vybrať novú (ak sa uvoľnila alebo nebola plne obsadená), a ďalšie kolo, resp. zaberanie ďalšieho checkpointu, postupovať s novou postavou.
Každá postava má okrem špecíálnych možných akcií k dispozícii aj špeciálne zbrane. Čiže ak sa vám lepšie hrá s brokovnicou, určite si nevyberajte snipera. 🙂 Čo mňa najviac zaujalo bola pozícia „Observer“ alebo po našom pozorovateľ, ktorý však nerobil iba to, že pozoroval hru, no reálne vedel poslať na nejakú pozíciu stíhačky, ktoré zhodili na cieľ bomby, prípadne bojový vrtuľník, ktorý strieľal po protivníkoch. A verte mi, taký vrtuľník vie celkom hučať, takže občas môžete stratiť prehľad aj o streľbe na zemi. Najlepšie je kryť sa akonáhle začujete hlášku „Artillery incoming!“.
V neposlednom rade by som rada spomenula aj reč postáv. Môžete si vybrať „klasickú“ (domorodú, trošku možno geograficky východne ladenú) alebo „americkú“ angličtinu. Postavy hlásia nálety či prebíjanie zbrane, no hlavne fakt často nadávajú, na čom sa dá celkom dobre pobaviť. Aj napriek tomu je však dobré ich počúvať, pretože aj to v hre dokáže urobiť veľký rozdiel. A ak už náhodou nepočúvate, verte, že to najľahšie, čo vás môže postretnúť, je piskot v ušiach (vašich, aj vašej postavy) z nedávno blízko vybuchnutého granátu.
Zbrane
Zbrane a ich vylepšovanie priniesol už predchodca tohto titulu. Ako som už spomenula, každá postava má (okrem pridelených typov zbraní) k dispozícii učitý počet bodov, ktoré si musí prerozdeliť na výber zbraní a panciera/kevlarovej vesty. Tradične má každý hráč jednu veľkú pušku, malú pištoľ a nôž, môže si pridať k tomu granáty (podľa typu stoja 1-2 body za kus), ktorých môžete niesť až 3 kusy, no môže to prísť na úkor práve kevlarovej ochrany, ktorá stojí 1 alebo 3 body, podľa stupňa ochrany a rozdiel môže byť občas markantný.
Hoci má každá zbraň na obrazovke aj informácie o vlastnostiach a ich porovnanie so zbraňou, ktorú máte vybranú, ako som spomenula už v úvode, chýbal mi tutoriál, ktorý by mi dovolil účinnosť všetkých otestovať v praxi niekde v bezpečí trénigového areálu.
Doplnkov je tiež k dispozícii celkom dosť, od kapacitne navýšených zásobníkov, až po tlmiče či optiku, záleží na vašej voľbe. Samozrejme aj tie stoja nejaké body, takže je potrebné aj tu taktizovať.
Autori nezabudli ani na to, že zbrane sú nebezpečné. Vo všetkých módoch je automaticky zapnutý aj „friendly fire“, čiže môžete zraniť svojich spoluhráčov alebo aj seba. Bohužiaľ som zažila zle hodený granát, ktorým sa môj spoluhráč upálil a keby som neutiekla z miesta, zabije aj mňa (obrázok nižšie). Alebo pri sledovaní postupu môjho tímu (mňa už zabili), chytil do ruky jeden spoluhráč bazuku a čo čert nechcel, namiesto toho, aby vystrelil pomedzi dvoch spoluhráčov na blížiace sa auto, vystrelená raketa vybuchla priamo pri spoluhráčoch. Netreba dodávať, že hoci to on prežil, nikto zo zúčastnených nebol úplne nadšený. 🙂
Celkový dojem z hry je u mňa veľmi pozitívny, čas mi pri hraní prešiel ako voda a neustála akcia ma držala v napätí. Pozápasové štatistiky boli dosť obšírne, a keby som chcela aj celkové štatistiky mojej „kariéry“ v Insurgency: Sandstorm, našla som ich v hlavnom menu pod kartou „Profile“. Okej, chybička sa kde-tu našla (ako napríklad že som preskočila krabicu a dostala sa do uzavretého priestoru, odkiaľ som sa naspäť už nevedela dostať a ako jediná živá som tým pádom nemohla obsadiť checkpoint), hra je stále v bete a presne pre toto to autori robia, aby vychytali muchy pred oficiálnym spustením, no nie? 🙂
Ak by ste si chceli hru vyskúšať na vlastnej koži, do dnes bola možnosť zapojiť sa do prvej bety. Ak ste túto akciu už nestihli, či už kvôli oddychu, festivalom alebo povinnostiam, 30. augusta sa otvorí Beta 2, hoci presné časy kedy začne ešte neboli ohlásené.
Zatiaľ čo pre konzoly (PS4 a Xbox One) bol dátum vydania odložený na rok 2019, pre PC verziu je oficiálny deň vydania stanovený na 18. september 2018, takže ak nestihnete ani jedno testovanie, netreba zúfať, pretože ak ste majiteľmi PC, na hru si počkáte už len niečo vyše mesiaca!
Trailer:
Galéria
Related články:
Prečítajte si tiež
Zábery z hrania multiplayerovej akcie Insurgency: Sandstorm
Prečítajte si tiež
Multiplayerová FPSka Insurgency: Sandstorm sa predvádza v nadupadnom videu
Predchodcov úspech na Steame:
Prečítajte si tiež