Konečne. Deň, na ktorý kopa fanúšikov Forgotten Realms a špeciálne videohernej adaptácie tohto sveta čakala. Prichádza Baldur’s Gate 3. Teda, v oklieštenej verzii a od iných vývojárov, ale ber to čert. Ten deň je tu!
Tak dlho sme na to čakali
Už odvtedy, keď som po desiatykrát dokončil fenomenálny príbeh Baldur’s Gate 2, som čakal na poriadne pokračovanie. Neverwinter Nights, jeho druhé pokračovanie či Icewind Dale boli síce fajn, no nebolo to pravé orechové. Teda, dobre, Icewind Dale 2 bolo výborné RPG, no stále mi na ňom niečo chýbalo. Až potom, keď sa konečne značka Baldur’s Gate dostala do rúk Larian Studios, som si povedal, že toto bude ono.
Upútavka, ktorá sa na internete objavila, nám ukazovala obrovskú loď Illithidov, ktorí napadli Baldurovu bránu. Hrôzostrašný koráb epicky lietal nad mestom a ničil všetko možné. Povedal som si, že to bude bomba.
Prešlo pár mesiacov a na svetlo sveta vyšla informácia, že tretí diel série Baldur’s Gate bude v predbežnom prístupe. Ach, upokojoval som sa, veď to bude v poriadku. Larian Studios svojimi hrami dokázali, že majú na to spraviť výborné RPG. A prečo by sa im to nemalo podariť aj teraz?
Príbeh je zaujímavý, no tlačí nás nepríjemným spôsobom
Ako všetci vieme, predbežný prístup znamená to, že vývojári nám dajú „takmer“ dokončený titul, ktorý je hrateľný, no obsahuje chyby a niektoré časti hry môžu byť časom zmenené či doplnené. A inak to nie je ani tu. Teda, s cenovkou to podľa môjho usúdenia trošku prehnali – 60 eur za to, že im budeme pomáhať s dokončením, je pomerne veľa. No na druhej strane ide o kultovú značku, tak tých pár „euro peňazí“ za to môžeme obetovať.
Hneď po úvodných animáciách sa dostávame priamo do hry – tak ako trailer kedysi sľuboval, na loď Illithidov zvanú Nautiloid. Samozrejme, vaša postava nevie, ako sa tam objavila, no to ani zo začiatku nie je dôležité. Dôležité je odtiaľ čím skôr vypadnúť, lebo vám ide o život. A tak sa vyberáte na svoje prvé veľké dobrodružstvo. Nájdete pár parťákov s rovnakým problémom ako máte vy – máte v hlave červíka Illithidov. A čo to pre vás znamená? Že sa skôr či neskôr na jedného z nich premeníte. A to pre mňa bolo najväčším problémom hry. Autori tým totiž vytvorili akúsi neviditeľnú úlohu, ktorá vás síce ženie dopredu, ale zároveň na vás akýmsi spôsobom tlačí. A vy neviete, či sa máte ponáhľať ku koncu, alebo si príbeh užívať a plniť vedľajšie úlohy. Pomôžete nevinným ľuďom? Alebo na nich kašlete, pretože sa čoskoro môžete premeniť na príšeru, ktorá ich roztrhá na márne kúsky? A myslím si, že tento problém v plnej verzii na 100% ostane, pretože v podstate ide o hlavnú zápletku. Áno, môžeme namietať, že obdoba takejto zápletky bola aj Baldur’s Gate 2, no tam bola spravená iným spôsobom, začala na vás tlačiť až kdesi za polovicou hry a, navyše, až vtedy, keď ste výhody daného problému začali počas hrania využívať.
Tvorba postáv na jednotku
Výborným spôsobom je spravená aj tvorba postáv. Svojho hrdinu či hrdinku si viete vyladiť do najmenších detailov. Veľmi sa mi páči, že už v predbežnom prístupe je kopa postáv a množstvo editácie jednotlivých aspektov hrdinu. Ja som si, ako inak, vytvoril hneď prvú postavu Temného elfa. Trocha ma prekvapilo, že už (ako bolo zvykom v predchádzajúcich Baldur’s Gate tituloch) si nevyberám svoje presvedčenie na začiatku, ale tvorím si ho počas hry pomocou rôznych odpovedí. Vyberiete si Temného elfa? Potom máte na výber aj množstvo odpovedí, ktoré iná rasa nemá. Veľmi dobre je taktiež spracovaná interakcia prostredia s vaším výberom. Mne sa podarilo hneď na začiatku ako Temnému elfovi pohybovať bez problémov po tábore Goblinov, pretože ide o podradnú rasu, ktorá Drowov „rešpektuje“ (respektíve sa ich bojí). To mi však prinieslo aj iné starosti v podobe toho, že som sa nedostatočne „vylevelil“ a v konečnom dôsledku som bol pomerne slabý a skúsenosti musel zháňať inde.
Ďalšou kapitolou samou o sebe je obťažnosť predbežného prístupu, ktorá je stanovená na Normal. V konečnom dôsledku je to zámerne, pretože ak by bola možnosť zvoliť si ľahkú, hru by ste prebehli za pár hodín. Mne opakujúce sa súboje, bugy a iné okolnosti darovali možnosť hrať celú časť, ktorá bola aktuálne dostupná, čiže približne 23 hodín. A to som mal celý čas pocit, že iba bojujem. Chýbalo mi niečo ako v predchádzajúcich hrách – pár jednoduchých súbojov na začiatok a také to nenáročné blúdenie, objavovanie množstva nových miest s malým príbehom a nie nutnosťou súbojov. Mal som jednoducho pocit, že tie striehnu na každom kroku.
Postavy sú napísané a vytvorené výborne. Niektoré vás budú ohromovať svojím šarmom, iné vtipom, ďalšie vám zas budú liezť na nervy svojou emotívnou povahou. Môžete s nimi viesť množstvo dialógov a pomáhať im na ich ceste ku šťastiu. Rovnako nie každá bude s vami súhlasiť v tom, čo robíte, preto sa bude aj váš vzťah s nimi vyvíjať. Taktiež sa k vám z času na čas pridá externá postava, ktorú môžete aj ovládať. Ku mne sa napríklad pridal jeden Druid, ktorý bol omnoho silnejší a proti extrémnej presile mi hravo pomohol.
V konečnom dôsledku je to stále len predbežný prístup
Práve pri vyššie spomínanom súboji s extrémnou presilou som narazil na množstvo bugov. Pri jednom z nich sa pri súboji do mňa pustil celý hrad. Na tom by nebolo nič zvláštne (veď som tam narobil pomerne veľký bordel), no obťažnosť bola naozaj extrémna. A tak som po pár „save-load“ pokusoch zistil, že sa celý systém dá určitým spôsobom rozkúskovať. A to tak, že sa snažíte odchytiť si jednotlivých nepriateľov separátne (niečo ako v Baldur’s Gate 2, kde bojujete po jednotlivých miestnostiach). Problém však bol ten, že nie vždy to vyšlo. Či išlo o chybu z jednej alebo druhej strany, to skutočne netuším.
Počas hrania som narazil aj na množstvo grafických chýb. Počas rozprávania sa napríklad postavám neotvárali ústa a len nemo pozerali, preskakovali z miesta na miesto, alebo jednoducho bola celá scéna počas rozhovoru výstredné čudná. Rovnako sa mi stalo, že sa mi nahrala celá mapa bez nepriateľov. A ja som po nej zmätený pol hodinu pobehoval a premýšľal, čo to má, došľaka, byť?! Našťastie, vyriešilo to následne padnutie hry a jej opätovné spustenie. Nuž, to je jednoducho predbežný prístup.
Hra momentálne ponúka iba jednu hlavnú príbehovú linku. Na miesto, kam smerujete, sa viete dostať rôznymi cestami, no vo verzii, ktorú som mal možnosť skúsiť, vás tvorcovia zastavia s tým, že táto časť je ešte nedokončená a ani tá jediná linka nie je hotová. Dostanete sa jednoducho na miesto, kde predbežný prístup končí. Vyskočí na vás vtipné video autorov prezlečených do brnenia, ktorí vám hovoria o tom, že ste sa práve dostali na koniec momentálnej verzie a že na nej pracujú ďalej. Ide o milý a zároveň vtipný doplnok.
Vývojári z Larian Studios majú pred sebou ešte dlhú cestu, no ak sa im podarí opraviť chyby, pridajú ďalší obsah, ktorý sľubujú a nebodaj pridajú ešte aj nejaké rozšírenie, pôjde o výborného pokračovateľa Baldur’s Gate série. A ja im v tom držím palce, pretože už teraz hra vyzerá výborne!
Galéria