Keď JC v úvode prvej časti našich dojmov z bety MMORPG Star Wars: The Old Republic písal, že sa ospravedlňuje za oneskorenie, pravdepodobne ho v danom momente osvietila povestná sila, keďže druhá časť našich dojmov má taktiež mierne meškanie a čo viac, namiesto JC-ho som sa jej ujal ja. Na úvod by som si dovolil malú odbočku, ako mi táto úloha prischla, keďže ešte pred pár dňami ma nechával (a to sa zaraďujem do fanúšikov MMORPG hier a veľkým fanúšikom Star Wars) SWTOR pomerne chladným. Pre-rendorovaným trailerom nie je čo vytknúť, avšak pokiaľ ich je pomaly viac, ako samotných gameplay videí, človek začne uvažovať, že k tomu bude asi nejaký dôvod a jednoducho očakáva CHYBU.
Ale poznáte to, sadnete si s kamarátom (prípadne dealerom), rozprávate sa o všetkom možnom a ako sa tak bavíte, medzi rečou spomenie, že tá nová hra (prípadne droga) má niečo do seba a že by ste ju mali skúsiť, keďže za to vlastne nič nedáte (povestná prvá dávka zadarmo). Zvyšok si už asi domyslíte, a tak sa poďme radšej pozrieť, nakoľko návyková je táto droga… ehm, teda hra po nejakých 50 odohraných hodinách.
JC-iho putovanie sa podľa jeho slov skončilo niekde pri leveli 10, čo je vo svete SWTOR takým prvým malým míľnikom vašej postavy, keďže na tomto leveli nielenže opúšťate štartovaciu oblasť, či získavate prvého spoločníka, ale taktiež si môžete vybrať jednu z prvých dvoch dostupných „class“ špecializácií, ktoré sa pri vyšších leveloch potom rozvetvujú na ďalšie. Inými slovami, zvolíte si, akú rolu chcete zastávať v súbojoch – známy tank, dps, healer a pod. Rovnako ako pri iných MMORPG hrách sa vám v tomto momente sprístupnia talenty, ktoré si môžete rozdeľovať medzi 3 jednotlivé stromy. Čo na druhej strane v iných MMO nenájdete je práve príbeh, ktorý po miernom prvotnom rozjazde konečne začne naberať na obrátkach a vy konečne začínate mať pocit, že ste sa ocitli uprostred vojny medzi galaxiami, do ktorej aspoň na oko môžete nejako zasiahnuť.
Jedným z takýchto príkladov sú napríklad špeciálne questy pre viacero hráčov zvané „flashpointy“, ktoré sú v zásade staré známe dungeony, avšak s tým rozdielom, že majú dynamický príbeh, do ktorého môžu hráči svojimi rozhodnutiami zasahovať, čo prináša zaujímavé spestrenie a veľakrát tiež vtipné momenty, keďže vyhráva rozhodnutie, ktoré zvolí väčšina. A tak sa stane, že napríklad sledujete, ako vaša skupina odpáli do vesmíru časť lode aj s priateľskou posádkou, pretože sa zhodli na tom, že ísť do vedľajšej miestnosti prehodiť tri páky by bolo príliš namáhavé. Na flashpoinotch mi prišli veľmi príjemní „nerespawnujúci“ sa nepriatelia, takže v prípade, že nemenovaný liečiteľ vašej skupiny je totálny antitalent, ktorý nezvláda úkony cvičenej opice a vy musíte niekoľkokrát opakovať bossa, môžete namiesto opakovaného presekávania si cesty naspäť, stráviť čas konštruktívnymi poznámkami na jeho počínanie.
Čo sa na 10 leveli taktiež odomkne sú PVP súboje, do ktorých sa môžete zaradiť, ako to už v prípade moderných MMORPG býva, priamo cez menu v podobe battlegroundov. Bohužiaľ, z tých, ktoré som mal možnosť odskúšať je badateľná veľmi veľká nevyváženosť niektorých zručností a ich celková nevýraznosť. Inými slovami, aktuálne je to jeden veľký bodrel, v ktorom pobehuje hromada hráčov mlátiacich sa hlava-nehlava. Treba však pamätať na to, že sa jedná o betu a táto oblasť sa pravdepodobne dočká v budúcnosti, tak ako pri iných MMORPG hrách, hromady patchov.
Tak ako bolo spomenuté už minule, veľkým plusom sú vaši spoločníci, a tak ako sa JC domnieval, môžem potvrdiť, že časom sa po vzore iných Bioware hier ich počet rozrastá, pričom každý má vlastnú osobnosť a veľakrát neváhajú komentovať vaše počínanie. Ich zaujímavou vlastnosťou je napríklad možnosť kedykoľvek ich poslať za určitý poplatok na pár minútovú misiu, vďaka ktorej sa im zvýši buďto craftingskill alebo vám z nej prinesú potrebné suroviny. Avšak vítanou vlastnosťou je možnosť ich poslať do obchodu predať nepotrebné predmety inventára, čím odpadá nutnosť pendlovania hore dole v prípade jeho zaplnenia.
Pri tomto pendlovaní by som sa na chvíľu zastavil, keďže po pár hodinách hrania začne mať človek pocit, že stále len behá hore (choroba takmer každej MMORPG hry). U SWTOR je to navyše podrhnuté obrovskými interiérmi v budovách, ktoré zívajú prázdnotou a mestá svojou veľkosťou priam prosia, aby sa v nich človek mohol preháňať na nejakom „mountovi“. K tým som sa, bohužiaľ, počas môjho hrania nedopracoval – údajne majú byť k dispozícii na vyšších leveloch. K dispozícii síce je možnosť použiť dopravu za poplatok (niečo ako taxi), ktoré vás však dopraví len na vybrané miesta. Tiež je tu možnosť raz za 30 minút použiť quicktravel systém, ktorý vás prenesie na vybrané miesto, ale celkovo možno 30% herného času strávite často krát nudným behaním po vlastných, čo práve nie je lichotivá bilancia.
K tomuto problému sa potom viaže aj systém využívania vašej osobnej lode, ktorú získate po splnení jedného z príbehových úloh. Pokiaľ sa chcete totižto na ňu dostať a povedzme, presunúť sa z jednej planéty na druhú, musíte najskôr pekne naklusať do dokov na danej planéte. Potom použiť výťah, ktorým sa dostanete k lodi, na ktorú následne musíte nastúpiť, aby vás vzala na vesmírnu dokovaciu stanicu na orbite danej planéty. Na nej sa použitím ďalšieho výťahu dostanete k hangáru s vašou loďou, na ktorú môžete konečne víťazoslávne nastúpiť. To, že rovnakým postup v opačnom poradí opakujete v prípade, že sa z lode chcete dostať, vravieť asi netreba. Popravde, nenapadá ma žiaden logický dôvod, ktorý Bioware viedol k implementovaniu tohto šialeného systému, čo ma vedie k myšlienke, že buďto je v pláne nejaká featura, ktorá zatiaľ v hre implementovaná nie je (dokovacie stanice momentálne zívajú prázdnotou) alebo sa časom na základe odozvy od hráčov dočkáme jeho prerobenia.
Späť ale k lodi samotnej. Tá slúži okrem dopravného prostriedku medziplanetárneho cestovania aj ako domov pre vás a vašich spoločníkov (má dokonca vlastného predchodcu C3PO, ktorý je rovnako otravný ako jeho nástupca známy z filmov). Môžete na nej odložiť aktuálne nepotrebné predmety, pokeckať so spoločníkmi, prípadne po dokúpení potrebného vybavenia tiež vylepšovať a vytvárať nové predmety. Zaujímavosťou je tiež možnosť zúčastňovať sa s ňou na vesmírnych bojoch, na ktoré sa tiež viažu niektoré úlohy a taktiež za ne dostávate body. Samotné boje sú až arkádovo jednoduché – každý z nich má vopred dané ciele, ktoré musíte v časovom limite splniť (zničiť určití počet špeciálnych lodí, zničiť kanóny na krížniku a pod.), pričom okrem nich často, podobne ako pri normálnych úlohách, narazíte na rôzne nepovinné bonusové úlohy. Arkádové je potom aj samotné ovládanie lode, ktorá si letí sama a vy sa len vyhýbate prekážkam/nepriateľskej paľbe, pričom máte možnosť strieľať štandardnými kanónmi a raketami. K týmto súbojom sa taktiež viaže možnosť zdokonaľovať vašu loď rôznymi vylepšeniami (lepšie zbrane, prípadne štíty), ktoré sa dajú zakúpiť u vybraných obchodníkov a sú z pohľadu štartovacieho hráča neuveriteľne drahé.
Čo sa týka rozmanitosti herného sveta ako takého, z toho, čo som mal možnosť zatiaľ navštíviť, môžem konštatovať, že sa Bioware zjavne snažil čo najviac rozlíšiť jednotlivé planéty, a tak má každá svoj osobitý štýl, ale jednotlivé zóny na nich už vyzerajú, bohužiaľ, prakticky rovnako. Čím som si taktiež nie úplne istým je jeho veľkosť. Z vesmírnej mapy som narátal možno nejakých 17 planét. Ak mám vychádzať z rozsiahlosti tých, čo som navštívil, príde mi ich pomerne málo, ale na nejaký finálny verdikt si zatiaľ v tomto ohľade netrúfam.
Po technickej stránke som nezaznamenal počas hrania žiadne vážnejšie technické problémy. Hra vyzerá v rámci kategórie MMO hier slušne, aj keď sa priznávam, že jej cartoonový štýl nemusí sadnúť každému. Interface je funkčný, ale na druhej strane by nejaká možnosť jeho väčšej „customizácie“ určite nebola na škodu. Žalostný mi prišiel počet serverov v bete, vďaka čomu sa „nalogovanie“ na server v niektorých prípadoch pretiahlo až na 30 minút. Pokiaľ EA plánuje rovnaký počet aj pri spustení, ktoré je o necelý mesiac, začínam chápať ich rozhodnutie o limitovanom počte hráčov, ktorí budú mať v deň spustenia k nej prístup.
Na záver som si nechal pre hráčov MMORPG hier tzv. WoW faktor, ktorý pravdepodobne rozhodne nakoľko sa SWTOR uchytí, alebo skončí po pár mesiacoch v prepadlisku free to play MMO hier. Z toho, čo som si počas môjho hrania všimol, veľkú väčšinu hráčov bety tvoria či už bývalí alebo aktuálni hráči World of Warcraft (slovo wow padalo v chate toľko krát, že je možné, že sa časom dostane na ban list spolu s nadávkami), ktorí neboli práve nadšení zo smeru, ktorým sa Blizzard rozhodol s posledným a novo ohlásením datadiskom ísť, pričom SWTOR by práve vďaka nim mohol získať potrebné momentum, ktoré ho udrží nad vodou počas prvého (pre MMO hry) kritického roka. Či tomu tak bude, som si (v tomto momente) nie úplne istý, v každom prípade však musím priznať, že z bety mám veľmi pozitívne pocity a silno zvažujem, že si pustím zase raz žilou aj pri spustení.
PS: Áno, na verejnosti sa dá chodiť a tancovať len v spodkoch.
PPS: Nie, hra vám nedovolí vytvoriť si ženskú postavu s menom Yoda’s Bitch.