Assassin's Creed III - PC Recenzia

Bratstvo sformované začiatkom tisícročia je späť a s ním aj jeho odvekí nepriatelia. Posledné zvyšky asasínskej slávy sa strácajú vo vetre prichádzajúcej revolúcie - povstane však nový pomstiteľ s krvou cudzinca a dedičstvom matky, rozhodnutý roztrieštiť moc vplyvného rádu templárov. V boji o kolónie drieme skutočné zlo, no nachádza sa tam aj odpoveď na najdôležitejšiu hádanku zo všetkých - ako zachrániť ľudstvo pred mystickým 21. decembrom...

Vývoj piatej časti obchodnej značky Assassin´s Creed, ktorá je súčasne aj posledným dielom asasínskej trilógie, trval bezmála celé tri roky. Desmond Miles, potomok prominentných členov asasínskej spoločnosti, je spolu s ostatnými novodobými zástupcami bratstva poslednou baštou ľudstva pred despotickými víziami rádu templárov. Svetu navyše hrozí zánik a kľúč k zastaveniu tejto hrozby sa nachádza niekde v spomienkach Desmondových predkov. S úspechom na dosah ruky, Desmond opäť siaha po Anime, ktorý dokáže dekódovať genetickú pamäť. Cestuje späť v čase do dôb Americkej revolúcie, aby v 30-ročných spomienkach ďalšieho zo svojich predkov našiel posledný kúsok najtajuplnejšej skladačky v dejinách ľudstva, a zachránil tak svet, ktorému opäť hrozí zánik.

Tretí diel môžeme v mnohých ohľadoch považovať za revolučný, na čom sa zaslúžilo nielen dobové zasadenie. Obrovskými zmenami prešiel najmä súbojový systém, rovnako ako aj všeobecné ovládanie vašej postavy. Stavebným kameňom je engine Anvil Next, vďaka ktorému je Assassin´s Creed III posunutý do doposiaľ neznámych vizuálnych rovín. Expanzia gameplay o námorné bitky a boj o prežitie v americkej divočine sú relevantnými dôvodmi, prečo je záver Desmondovho príbehu jedným z najhorúcejších titulov tohtoročnej jesene.

Assassin´s Creed III sa predstaví zdĺhavým úvodom, ktorého dôležitosť pochopíte až neskôr

Tentoraz je kľúčovou postavou jeden z pôvodných obyvateľov koloniálnej Ameriky, Mohawk Ratonhnhaké:ton, ktorého korene však z otcovej strany siahajú do civilizovaného zámoria. Vychovávaný svojou indiánskou matkou, Ratonhnhaké:ton prijme indiánske dedičstvo za svoje. Keď templári úmyselne spôsobia tragédiu, ktorá ho už ako malého chlapca vytrhne z pôvodného života, v ňom samotnom vzplanie nenávisť a túžba po pomste.

Vy sa však v úvode hry vrátite cez Desmondove spomienky ešte do čias pred týmito udalosťami. Hoci má titul pomalší rozbeh, v ďalších častiach hry postupne pochopíte, aký bol dôležitý z dejového hľadiska. Základná črta série Asassin´s Creed - výborný a scenáristicky prepracovaný príbeh - nechýba ani teraz. Ubisoftu sa podarilo nielen zakomponovať asasínsko-templársku vojnu do takého  historického medzníka, akým bola Americká revolúcia, ale taktiež zvládol vytvoriť živnú pôdu pre pestrú zápletku, ktorá vysvetľuje účasť Connora Kenwaya pri bojoch za nezávislosť britských kolónií.

Niekoľko rokov po smrti matky sa Ratonhnhaké:tonovi zjaví členka tajuplnej prvej civilizácie a vyzve ho k hľadaniu už pomaly zabudnutého symbolu asasínov. Takmer dospelý protagonista, upozornený na nebezpečenstvo hroziace nielen jeho klanu, ale aj slobodným kolonialistom, poslúchne radu neznámej z vízie a vydá sa na cestu za starým asasínskym mentorom v presvedčení, že ho prijme do učenia. Pod menom Connor sa pre neho začína nový život - v žiari vyostrujúceho sa konfliktu trinástich amerických kolónií a Britského impéria. Nový asasín vzkriesi zašlú slávu bratstva z popola.

Prežijete nielen historické udalosti a epické bitky, no navštívite aj dobový Boston a New York

Výber prostredia, situovaného do udalostí medzi rokmi 1753 až 1783, bol podľa kreatívneho riaditeľa AC III jasný "okamžite, ako sme si uvedomili, že môžete stretnúť Washingtona, plaviť sa loďou, skákať zo stromu na strom uprostred zimy či loviť divokú zver."  Rozhodnutie doviesť príbeh do konca práve v revolučných rokoch bolo úderom do čierneho. Výberom platformy 18. storočia sa Ubisoftu otvorili nové možnosti, ktorých potenciál štúdio naplno využilo. Preto v hre ožívajú svetoznáme dejepisné osobnosti: Benjamin Franklin, George Washington, Samuel Adams či Paul Revere. V koži Connora Kenwaya prežijete Bostonský masaker, zúčastníte sa Bostonského pitia čaju, zasadnete na Kontinentálnom kongrese či pomôžete kolonialistom zvíťaziť preslávenú bitku pri Bunker Hill. Vydáte sa do ulíc vtedajšieho Bostonu a New Yorku, reálne zrekonštruovaných podľa zachovaných dobových máp. Postavíte sa nielen do čela vojenského pluku, ale aj za kormidlo vlastnej bojovej lode. Mestá a usadlosti sa pred vami budú hemžiť prechádzajúcimi a diskutujúcimi civilistami či hliadkujúcimi vojakmi, na kamenných cestách sa budete uhýbať konským povozom a na chodníkoch zasa batožinou obťažkaným mešťanom. Okolo nôh sa vám budú obšmietať zvieratá - psy, mačky, prasatá, hydina a myši, s ktorými je možná drobná interakcia, slúžiaca jedine na pobavenie. Snaha Ubisoftu o vytvorenie celkom nového prostredia je jasne viditeľná. Ľudia na prvý pohľad skutočne žijú. Milenci sa objímajú a bozkávajú, do cesty vám skáču malé deti a pokiaľ im nehodíte nejaké peniaze, len s ťažkosťami vám dajú pokoj. Stretávate opilcov a žobrákov, v tavernách hrá veselá hudba, panuje tam ruch a čulý život. Hráča pohltí záplava premyslených detailov, obrovský kus práce a tri roky času, ktoré Francúzi premenili do pútavého obdobia vojny za nezávislosť. Aj v tomto majstrovsky odvedenom diele sa však nájdu nedostatky v podobe bugov, ktoré vám miestami skazia inak epický dojem z hry. Civilisti majú z času na čas tendenciu miznúť, a to nečakanou teleportáciou priamo z vášho zorného pola. Drobné chyby v ich naprogramovanom správaní majú za následok, že pri jazde na koni naprieč mestom vám znenazdajky budú skákať pod kopytá. Aspoň fakt, že táto chyba nijako neovplyvňuje správanie milície voči vašej osobe, je potešujúci. Častým nedostatkom NPC je aj ich zasekávanie sa pri styku s istými druhmi prekážok, rovnako ako aj konflikt minoritných postáv (napríklad siroty preháňajúce sa ulicami) a príbehovo dôležitých osôb (odpočúvanie istých persón).

Buďte lovcom, ktorý sa preháňa zo stromu na strom, objavte novú dimenziu akrobacie

Domorodá príroda je v porovnaní s mestským prostredím nemenej zaujímavá, hoci v istých prípadoch oveľa nebezpečnejšia. Svoju akrobaciu môžete odteraz plne uplatniť nielen na budovách, ale aj v divočine. Parkouristické skoky z vetvy na vetvu, lozenie po strmhlavých útesoch a skalách či šplhanie po vysokých stromoch vám spolu s prepracovaným prevedením pohybov dodajú auru indiánskeho démona z iného sveta. Medzi špičkové inovácie, s ktorými sa v Assassin´s Creed III stretnete, patrí lov diviny a iných lesných zvierat, ktorý sa neobmedzuje len na jeden či dva spôsoby. Naopak, variácií máte hneď niekoľko, pričom samotné prevedenie sa odrazí aj na kvalite stiahnutej kože. Korisť môžete hľadať buď na vlastnú päsť, alebo ju vyhľadať pomocou nájdených stôp. Okolie už nie je možné vnímať čiernobielo  a výlučne ho deliť na civilizované oblasti a prírodu, nakoľko aj v zalesnených častiach vašej mapy nájdete menšie usadlosti osadníkov a tábory vojska, pochodujúce čaty britských „červenokabátnikov“ a koloniálnych patriotov, pojazdných obchodníkov či obyčajných cestujúcich na koni. Práve jazda na tomto dopravnom prostriedku vie byť mimo ciest zradná, pretože väčšinu prekážok zviera skrátka nevie preskočiť. Stačí vyčnievajúci kameň a máte problém. S plotmi či múrikmi však kone nemajú najmenšie ťažkosti, preto ide opäť len o menší nedostatok. O niečo väčšou nevýhodou je Connorova neschopnosť prebrodiť sa vyšším lesným porastom či kriakmi, čo vie byť iritujúce, a to isté platí pre listnaté časti korún stromov. Zeleň je v prírode, bohužiaľ, nedoriešeným prípadom aj z grafického hľadiska. Hoci animácie kývajúcich sa vetiev vo vetre sú v poriadku, o poznanie horšie dopadli textúry, ktoré sú vzhľadom na úroveň ostatných objektov na žalostnej úrovni. Taktiež prechody medzi vodnou plochou a brehom nepôsobia povedome. Reprodukcia prirodzených pohybov zvierat pôsobí dôveryhodne, rovnako je na tom, až na jednu výnimku, aj ich správanie. Tú tvorí vtáctvo na oblohe, už na prvý pohľad pôsobiace umelým a neprirodzeným dojmom. V Assassin´s Creed III tiež chýba akákoľvek interakcia medzi zvieratami, preto vám dojem skutočnosti môže miestami kaziť harmonické spolunažívanie dravcov a lovnej zveri. Výnimku netvoria ani ľudské NPC. Na to, že divočinou neprechádzate len vy, a že britské mäso chutí rovnako dobre ako vaše, Ubisoft, zdá sa, taktiež pozabudol.

Počasie teraz priamo ovplyvňuje hru - sneh v zime vám značne skomplikuje lov či iné aktivity

Špecifickým prvkom, ktorý znamená nielen vizuálny posun vpred, ale slúži aj ako výrazný faktor hráčskeho gameplayu, je zmena počasia. V zime očakávajte prívaly bielej pokrievky, ktorou sa budete musieť brodiť, čo nie je práve dvakrát príjemné, najmä pri prenasledovaní nepriateľskými strelcami. Hoci zmeny ročných období súvisia s jednotlivými spomienkami, dážď a hmla prichádzajú náhodne. Ešte novší rozmer vám táto novinka ponúkne pri námorných misiách. Ak vás na mori zastihne búrka, zradné vlny môžu neskúsených námorníkov ľahko poslať ku dnu - obzvlášť, ak sa k tomu pridajú nepriateľské delá vo väčších počtoch.

Je dôležité zostať v anonymite, pokiaľ nechcete vyvolať konflikt skôr, než je potrebné

Špecifickú skupinu NPC tvoria interaktívne postavy, pričom niektoré z nich sú pre vašu hru vitálne. Naraziť môžete na nespokojných obyvateľov, ktorí sú využiteľní vo váš prospech - stačí rozpútať spor a inak nepohodlné stráže majú okamžite plné ruky práce. Pri únikoch z nepríjemných situácií vám pomôžu otvorené dvere či okná domov, ktorými hneď po vstupe automaticky preletíte ako víchor a zmätiete tak prenasledujúce stráže. Vytraťte cestou niekoľko mincí a môžete rátať so živou barikádou peňazí chtivých mešťanov, ktorá uzatvorí cestu za vaším chrbtom. V prípade, že o vás milícia už vie, máte možnosť podplatiť oznamovačov správ, strhávať plagáty či podplatiť tlačiara novín. Stupne Connorovej známosti sa podobne ako v predchádzajúcich dieloch odvíjajú od vami preferovaného štýlu správania, no nemusíte sa báť využívania free-runningu, teda voľného behu, ktorý je v Asassin´s Creed III obohatený o plynulejšie prekonávanie prekážok. Najrizikovejším faktorom, ktorý ovplyvňuje vašu úroveň známosti, je paradoxne ten, ktorý v tomto ponímaní nemôžete zmeniť - plnenie úloh priamo súvisiacich s príbehom. Niektoré misie sú nakonfigurované tak, aby Connorova známosť stúpla automaticky a často sa daná úroveň nezmení, pokiaľ neprejdete z jedného bodu úlohy do druhého. Celkovo je úrovní Connorovej známosti hneď niekoľko, počnúc neutrálnym inkognitom, kedy si vás inak pozorná milícia veľmi nevšíma, a končiac okamžitým útokom na vašu osobu pri prvom pohľade. Pri nižších úrovniach nezačne boj okamžite, no vaša podozrivosť, spôsobená uvedomelosťou stráží o tom, kto v skutočnosti ste, doženie ozbrojené jednotky k vyšetrovaniu. V takýchto prípadoch je dôležité včas sa stratiť z dohľadu, inak riskujete nielen odhalenie, ale v niektorých prípadoch aj desynchronizáciu, teda obdobu Connorovej smrti či zlyhania v konkrétnej príbehovej úlohe. Medzi sekundárne nehrateľné postavy, bez ktorých služieb sa v prípade nutnosti zaobídete, patria obchodníci či hráči hazardných hier. Úzkoprofilovou skupinou sú členovia milície, ktorých musíte odstrániť, aby ste oslobodili danú mestskú štvrť od templárskej nadvlády, a pochodujúci vojaci, ktorí so sebou vedú uväznených stúpencov revolúcie.

Ekonomická stránka hry nepatrí medzi dominujúce aspekty. Podobne ako v predchádzajúcich dieloch, aj tu majú hráči k dispozícii rozľahlé sídlo, ktoré sa dá postupne vylepšovať. S tým súvisí aj niekoľko misií, v ktorých pomôžete určitým ľuďom a následne ich presvedčíte, aby sa usadili v blízkosti vášho domu. Systém karaván a obchodovania so surovinami však môže mnohým prísť ako zbytočný či nudný a počas hrania na neho budete pravidelne zabúdať.

Synchronizácia z vyhliadkových bodov už nie je nutná, cestovať budete môcť aj rýchlo

Mapa prináša možnosť výberu medzi jednotlivými filtrami prehľadnosti, pomocou ktorých je možné zobraziť len určité objekty. Pre rýchlu orientáciu vám vyhovujúco poslúži mini mapa, sústredená v ľavom dolnom rohu obrazovky. Jej nepostrádateľnosť oceníte najmä vo chvíľach núdze, kedy vám poskytne rýchly náhľad pozícií vašich nepriateľov. Výborným krokom zo strany Ubisoftu je návrat funkcie fast-travel, teda rýchleho cestovania, ktorú budete môcť uplatniť z akéhokoľvek miesta na mape. To oceníte najmä pri presúvaní sa na miesta, ktoré vám mapa vyznačí ako dejovo prínosné. Možnosť označovania vlastných bodov zostáva, mení sa však systém odkrývania doposiaľ neobjavených končín. Synchronizácie z výškových bodov za účelom posunutia deja už nie sú nutnosťou. Úlohy, ktorých plnením sa dostávate v spomienkach vpred, sa vám zobrazia na mape automaticky. Lezenie na vysoké stromy či veže kostolov sa teda v Assassin´s Creed III stáva dokonale voliteľnou možnosťou, čo v každom prípade zníži schematickosť a naopak zrýchli prirodzené tempo.

Jednoduché ovládanie zvýši váš pôžitok z hry

Ovládanie Desmondovho predka, aj Desmonda samotného, prešlo podstatným zjednodušením. Connor sa dokáže pohybovať v dvoch režimoch: v tichom, teda bežnom, a voľnom, ktorý sme vyššie spomenuli pod anglickým názvom free-running. Prvý variant je výbornou voľbou pri zakrádaní sa v húštine či iných prípadoch, kedy si neželáte byť videní. Ubisoft však tento mód vylepšil o možnosť rýchlej chôdze, ktorá umožní nasadiť vyššie tempo a súčasne odstrkovať z cesty nepohodlných občanov, ktorých je vďaka novému enginu na uliciach predsa len hojne. Voľný beh je zredukovaný do pravého tlačidla myši, stačí len použiť smerové klávesy a zvyšok vykoná Connor sám, elegantne, s pohybmi skutočného dravca. Je to práve ovládanie, za ktoré si Ubisoft zaslúži percentá navyše. Jednoduchosť je skĺbená s efektivitou a namiesto komplikovaných reťazcov mnohých kláves si teraz hráč vystačí s myškou, smerovými klávesmi (prípadne W, S, A, D), klávesom "E" (interakcia v tichom režime, blokovanie pri súbojoch počas otvoreného konfliktu) a medzerníkom (rýchla chôdza v tichom režime, skok v režime voľnom). Ovládateľnosť postavy je na skutočne vysokej úrovni, čo umožňuje precízny herný zážitok.

Súbojový systém prešiel zásadnými zmenami, po novom je ešte plynulejší

Zatiaľ čo Altaïra a Ezia poznáme ako obratných a tichých zabijakov, v AC III je už po prvom vyskúšaní bojových alternatív jasné, na akú kartu vložil Ubisoft väčší vklad. V Connorovom štýle síce neabsentuje typická asasínska ladnosť a šikovnosť, omnoho viac sa však do popredia dostáva používanie masívnej brutality. Tentoraz francúzsky vývojár krvou ani bolestnými efektmi skutočne nešetril a vy sa môžete tešiť na kvantá kvalitne prevedených súbojov, v ktorých nájdu uplatnenie desiatky nových jedinečných pohybov, kombinácií úderov a animácií. Vďaka jednoduchosti ovládania ste perfektne schopní vystriehnuť si ten správny moment, v ktorom zablokujete súperov úder, a za efektného spomalenia času, ktorý poskytne dodatočnú možnosť na premyslenie ďalšieho kroku, si vyberiete vlastnú kombináciu zbraní, ktorou nepriateľa pošlete do kolien. Nový systém Connorovi umožňuje plynulé prechádzanie od jedného nepriateľa k druhému, čím súboje naberú priam dych vyrážajúce tempo. Zamknutie kamery na konkrétny cieľ bolo odstránené a nahradil ho automatický výber. Profil súbojov bol od základov zmenený na používanie dvoch zbraní súčasne. Takzvané reťazové zabitie či zabitie viacerých oponentov jedným ťahom vám umožní naplno rozpútať skutočné krvavé besnenie - stačí, keď zvládnete poraziť niekoľkých nepriateľov v rýchlom slede bez toho, aby vás niektorý z nich zasiahol, a máte možnosť kochať sa animáciou, v ktorej Connor predvedie skutočné stelesnenie vražednosti. Rýchlo si obľúbite svoj asasínsky tomahawk, v obchodoch sa vám ponúkne možnosť vylepšenia svojho repertoáru o rôzne druhy mečov a krátke či ťažké zbrane. Na súboje s dlhšou vzdialenosťou je Connor vybavený lukom, tichou a relatívne bezpečnou zbraňou, rovnako ako aj pištoľou, ktorej hlavnou nevýhodou je nutnosť nabíjania po každom výstrele. Vezmite však nepriateľovi jeho mušketu a získate nielen efektívnu zbraň na diaľku, ale aj smrteľný nástroj na bezprostrednú vzdialenosť v podobe pripevneného bajonetu. Skryté čepele, z ktorej jednu dokážete používať ako dýku, aj naďalej patria k vašej neodmysliteľnej súčasti, dostáva sa im však menšieho využitia. To je spôsobené najmä tým, že tiché zabitia sú po novom uskutočniteľné aj inými zbraňami. V prípade, že vás nepriatelia ohrozujú puškami a pištoľami, môžete použiť najbližšieho protivníka ako ľudský štít a sami tak prežiť smrtiacu salvu.

Námorné súboje sa vám predstavia v nádhernom prevedení

Ďalšou inováciou, ktorú treba vyzdvihnúť, je hra vo vodnom prostredí. Námorné misie tvoria charakteristickú časť, v ktorých sa postavíte za kormidlo a mať celú posádku na povel budete. Jednotlivé misie sa budú svojou náplňou líšiť, preto sa netreba báť jednotvárnosti. Implementácia počasia, ktoré postaví more do pozície vášho nepriateľa, predĺži hernú dobu o zábavne strávené hodiny. Ovládanie lode je decentne jednoduché, a hoci by nebolo na škodu väčšie zapracovanie Ubisoftu v tejto oblasti, neurazí vás a ani nesklame. Vylepšovanie vášho korábu o prídavné delá, vystužený trup či ovládateľnejšie kormidlo je navyše vcelku bohatou kompenzáciou.

Silnou stránkou Assassin´s Creed III sú cut scény, inde badať výraznejšie nedostatky

Hoci po prvých okamihoch hrania na vás spraví grafická stránka hry skutočný dojem, neskôr si začnete všímať menších nedostatkov, a to najmä priamo počas nej. Je možné postrehnúť slabú mimiku, absenciu gest či dokonca nesediaci dabing nielen vedľajších, ale aj hlavných postáv. Nelogické prvky, akým je napríklad strom vyrastajúci z kameňa, tu majú taktiež svoje zastúpenie. Najdokonalejšou časťou sú z vizuálneho hľadiska cut-scény, ktoré naozaj lahodia oku. Pre perfektné spracovanie tvárí, pri ktorom sa nezabúdalo ani na najmenšie detaily, ste schopní hre hocičo odpustiť. Vďaka novému enginu Anvil Next,  výrazne zvyšujúcom 3D kvalitu environmentálnych prvkov, je vám Assassin´s Creed III schopný poskytnúť realistický obraz mnohopočetných armád. V každom prípade treba Ubisoftu rátať k dobru, že hra v porovnaní s prechádzajúcimi dielmi dosiahla istého grafického pokroku, na druhej strane však stále vidíme priestor na vylepšenie tohto aspektu.

VERDIKT

Aj napriek nedostatkom nového enginu, pre mnohých kontroverznému zakončeniu či typickým chybám, ktoré sprevádzajú hry s otvoreným svetom, Assassin´s Creed III v mnohých ohľadoch nielenže prekonal prechádzajúce diely, ale predstavil sa v úplne inom, jasnejšom svetle. Úplné prepracovanie bojového systému, obohatenie multiplayeru o dva nové módy, úžasné dobové prostredie, nové herné možnosti, vysoká úroveň hrateľnosti, skvelá zápletka, slušný soundtrack a gradácia deja, to všetko sa v zavŕšení Desmondovho príbehu zlieva do výbornej zábavy, ktorá vás neopustí ani po väčšom počte odohratých hodín.

nový hrdina
dobové prostredie na vysokej úrovni
nové herné prvky
dynamickejší systém súbojov
zjednodušené ovládanie
celková hrateľnosť
precízne spracované cut scény
engine AnvileNext
scenár
zmeny ročných období a počasia
indiánsky dabing
česká lokalizácia

miestami zlé spracovanie textúr a detailov
umelý dojem postáv počas rozhovorov
počiatočné bugy
92%
ŽÁNER akčná adventúra
Minimálne systémové požiadavky
OS: Windows XP Vista/ Windows 7
CPU: Intel Core 2 Duo E6700 2.66GHz/ AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6000+
RAM: 2GB
GPU: Nvidia GeForce 8600 GT 512MB GDDR3 / ATI Radeon HD 3870
HDD: 17 GB
VÝROBCA Ubisoft Montreal
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
Playman
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

Korekcia: Lenka Macsaliová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk