Hitman Absolution - Recenzia

Hitman, tichý zabijak alebo Agent 47. Je jedno, ako ho nazveme, každý hráč si pri týchto pomenovaniach nepochybne predstaví holohlavého zabijaka v obleku. Séria Hitman sa do herných dejín už stihla zapísať ako kvalitný zástupca stealth žánru hier. Dánske štúdio IO Interactive si však od svojho zabijaka dalo po roku 2006 na chvíľu pokoj a priniesli na trh novú akčnú hru Kane & Lynch a taktiež druhý diel s podtitulom Dog Days. Teraz, po šiestich rokoch, sa vracajú k svojim koreňom a prichádza Hitman Absolution.

Holohlavého zabijaka s čiarovým kódom na zadnej časti hlavy netreba nikomu predstavovať. Takisto je dobre známa aj Diana Burnwood, ktorá bola v minulých dieloch vašou zadávateľkou úloh a vašou spojkou. Veci sa zmenili, Diana zradila a Agentúra na jej zlikvidovanie pošle práve vás. Ste predsa chladnokrvný zabijak a osobné veci musia ísť pri tejto práci bokom. Diana vás však pred smrťou požiada, aby ste zachránili dievča, Victoriu. Vy ste si svoju cestu vybrať nemohli, tak nech má tu možnosť aspoň Victoria. Agentúra neposlušnosť tolerovať nemôže ani v prípade ich najlepšieho zabijaka. Takto približne vyzerá úvod do Hitman Absolution. Príbeh zďaleka nepatrí medzi najlepšie a najoriginálnejšie, no nie je zlý. Pre potreby Hitmana by som ho nazval postačujúcim.

Kvitujem množstvo postáv zakomponovaných do príbehu Absolution. Už od úvodu je tu dievča Victoria, šéf Agentúry Benjamin Travis, neskôr sa pridáva kriminálny lord Blake Dexter a mnoho iných kriminálnych živlov, ktoré budete na svojej ceste likvidovať. Niektoré postavy zaujmú aj svojou gýčovitosťou, napr. obrovská hora svalov Sanchez alebo komando vražedných mníšok odetých do latexu nazvaných The Saints.

Hitman prešiel oproti predchodcom aj niekoľkými zmenami. Kto však čakal úplne odbúranie stealth štýlu a prechod k akcii, ten sa mýlil. Absolution je stále stealth hrou. Vždy máte v leveloch na výber to, ako budete hrať. Aj tu sa môžete nenápadne zakrádať a prejsť nenápadne okolo stráže a jediný, koho zabijete, bude váš cieľ. Alebo budete stráže likvidovať pomaly, nenápadne a tela sa zbavíte hodením do smetného koša, skrine, alebo aj zhodením z útesu. Netrpezliví hráči môžu pokojne všetkých vystrieľať a takto pokračovať v každej misii. Keďže však Hitman vždy bol a dovolím si povedať, že ešte stále je stealth hrou, tak väčšina bude pravdepodobne hru aj hrať týmto štýlom. Pre tých najtrpezlivejších, ktorí si dajú poriadnu námahu, čaká na konci misie ocenenie Silent assassin, no to len vtedy ak budete hrať ako skutočný tichý zabijak. Hra má na výber až 5 náročností, takže si vyberie každý. Na Easy je to viac menej pohoda, ale na najvyššej, Purist, je to už peklo. Do hry je zapracovaný aj bodovací systém. Ten vás hodnotí v každej misii. Plusové body dostávate za splnené úlohy, ak po sebe schovávate mŕtvoly a pod. Body sa vám naopak odrátavajú, ak zabijete civilistu, nepriateľ vás odhalí a podobné veci nehodné Agenta 47.

Oproti minulým dielom si hráč zaiste všimne menšie prostredia, ktoré sú navyše delené na jednotlivé časti. No stále je tam priestor na určitú voľnosť. Aj keď sa levely zmenšili, tak nepriateľov je na nich niekedy rozostavených viac, ako je zdravé. Dokončenie niektorých úsekov bez odhalenia vyžaduje nadľudskú námahu a presné vypočítanie pohybov stráže, keďže sú proste všade. Každá chyba sa trestá, a preto treba dávať veľký pozor, keďže hra neobsahuje tradičný save systém. Hra sa ukladá prostredníctvom checkpointov a tých v leveloch veľa nenájdete. Niekedy sú tak ukryté, že je aj problém ich nájsť bez dôkladného skúmania terénu. Túto zmenu hodnotím negatívne a určite by som radšej prijal klasický systém, kde si sám môžem ukladať hru kedykoľvek.

Správnemu zabijakovi nesmú chýbať nástroje jeho práce. Samozrejmosťou je už tradičná škrtiaca struna a jeho dve pištole s tlmičom. Dostanete sa aj k iným zbraniam, ktoré je možné brať po padlých nepriateľoch. Pri zabíjaní poslúžia tiež aj všemožné predmety, povaľujúce sa po okolí, napr. nôž, sekera, skrutkovač, tehla, ale aj busta či kniha. Predmety, ako je napr. tehla, sa dajú použiť aj na odlákanie nepriateľov, stačí ju hodiť niekde v ich dosahu a kým oni preskúmajú dané miesto, vy bezpečne prejdete. Pred nepriateľmi sa dá aj skryť do skrine, smetiaku či kukurice. V prípade odhalenia určite poteší aj možnosť predstierať vzdávanie sa. Hitman drží ruky hore a keď sa nepriateľ priblíži dostatočne blízko, tak ho náš zabijak rýchlo spacifikuje a spraví si z neho živý štít.

Súčasťou série Hitman bolo vždy aj prezliekanie sa za iné postavy. Tento "disguise" systém je aj tu, avšak nefunguje tak, ako sa od neho očakáva. Ak sa prezlečiete, napr. za strážnika, tak ostatné postavy vás nespoznajú, no všetci strážnici áno. Takýto v podstate nefunkčný "disguise" systém sa ani veľmi neoplatí používať. Miestami som mal pocit, že AI proste podvádza a odhalí ma aj vtedy, keď ma nikto nevidí.

Medzi novinkami sa nachádza aj Instict systém, ktorý umožňuje vidieť cez steny a zvýrazní blízkych nepriateľov. Pri prechádzaní okolo nepriateľov a aktivovaní Instinctu si tiež Hitman zakryje tvár a oddiali vaše odhalenie, aj keď nie vždy to vyjde. Novinkou je aj "Point Shooting" pri jeho aktivácii sa zastaví čas, vyberiete si, kam zasiahnuť nepriateľov a po stlačení jedného tlačidla uvidíte ich efektné popravenie. Tí, čo si hru nechcú zjednodušovať, vôbec nemusia používať instinct a point shooting.

Dĺžka príbehovej kampane v Hitman Absolution závisí od štýlu, akým hru hráte. Mne trvalo prejsť hru za zhruba 12 hodín. Ak vám to však nebude stačiť, tak autori do hry zabudovali mód Contracts. V tomto móde si môžete vytvárať vlastné ciele. Vyberiete si, do ktorej lokality z kampane sa chcete vrátiť a potom si ľubovoľne vyberiete maximálne 3 ciele, ktoré budete musieť zneškodniť. Contracts síce môže predĺžiť hrateľnosť titulu, no škoda je, že v ňom nájdeme iba lokality použité z kampane, určite by potešili aj nejaké nové.

Absolution beží na engine Glacier 2, ktorý si vyvinuli v IO Interactive. Hra ponúka kvalitnú grafiku s pekným nasvietením a asi aj najväčší počet ľudí na jednom mieste. Umiestnenia sú rozmanité, pozriete sa do striptíz klubu, na trh v čínskej štvrti, na farmu... Audio je takisto na vysokej úrovni. Zvuky aj dabing sa dobre počúvajú. Hitmana opäť nadaboval David Bateson.

Skalní fanúšikovia sa obávali, ako táto hra dopadne v dnešnom trende zjednodušovania. Mnohí z nich zrejme aj tak budú mať výhrady. Dovolím si tvrdiť, že Hitman Absolution je kvalitnou hrou, ktorá nerobí hanbu svojim predchodcom. Ponúka viacero možností hrania a tým pádom aj vysokú opätovnú hrateľnosť. V príbehu narazíte na množstvo postáv a Hitman si spôsob zabitia vždy môže vybrať. Hra baví počas celej doby kampane. Ani chvíľu som sa nenudil. Avšak nabudúce by sa autori mali vyvarovať checkpointovému save systému a prepracovať "disguise systém." Nepoteší ani dosť často podvádzajúca AI, ktorá vás odhalí aj vtedy, keď vás nevidí. Celkovo však pozitívne dojmy prevažujú a kúpu tohto titulu by ste nemali oľutovať.

množstvo postáv
grafika spolu s audiom
viacero možností prechádzania misií 
opätovná hrateľnosť
Contracts mód

nefunkčný disguise systém
AI podvádza
save systém prostredníctvom checkpointov
80%
ŽÁNER Stealth/akcia
Minimálne systémové požiadavky
OS: Windows Vista/ Windows 7
CPU: Intel Pentium Dual Core E2140 1.60GHz AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+
RAM: 2GB
GPU: Nvidia GeForce 8600 GT 512MB GDDR3 / ATI Radeon HD 2900 GT
HDD: 10 GB
VÝROBCA IO Interactive
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
Cenega
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

Korekcia: Lenka Macsaliová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk