The Elder Scrolls V: Dragonborn - Recenzia

"Chopte sa sediel, drakov treba krotiť zahorúca." To by bolo úžasné motto pre Skyrim: Dragonborn – v prípade, že by nebolo mierne scestné. Bohužiaľ, skutočnými pánmi oblohy sa nestanete ani po zakúpení tretieho oficiálneho prídavku. Paradoxne vás však nadchne pevná zem, a to konkrétne ostrovu Solstheim, ktorá vám ponúkne obdivuhodné dobrodružstvo a staronovú atmosféru. Stále málo? Nebojte sa, obdivovať severskú panorámu z vtáčej, pardon, dračej perspektívy, predsa len môcť budete.

Pozn.: Kritický pohľad redakcie na piatu časť Starých Zvitkov, či presnejšie The Elder Scrolls V: Skyrim, sme vám už sprostredkovali pred vyše rokom, preto nebudeme rozoberať všeobecné parametre hry ako takej. Ak s týmto titulom ešte nie ste oboznámení, odporúčame vám prečítať si najprv recenziu na základnú, nerozšírenú hru.

Okolnosti vám otvoria cestu na Solstheim, útočisko civilizácie dunmerov, temných elfov. Dávny vládca ostrova, Miraak, sa vracia zo zabudnutia a nárokuje si na titul jediného Drakorodeného. V ceste mu stojíte práve vy. Budete schopní poraziť svojho, zatiaľ najnebezpečnejšieho protivníka? V stávke nie je len váš život – ak mocného Miraaka nezastavíte, zotročí celý Solstheim...

Už v úvode treba objasniť, prečo je Dragonborn zatiaľ najlepším rozšírením z trojice prídavkov pre Skyrim. Asi najväčšie uznanie si toto DLC zaslúži za teritoriálnu expanziu, ktorú hráčom ponúka. Severania vás už omrzeli? Doprajte si dovolenku v teple priamo pod dymiacou sopkou. Za popáleniny miestni neručia, o prípadnej ujme spôsobenej miestnou faunou ani nehovoriac. Ostrov Solstheim do chladného Skyrimu nezasahuje, nerozširuje ho. Naopak, ide o celkom nový rozmer, nový ostrovný "svet", dostupný výhradne námornou cestou. Keď sme sľubovali dovolenku v teple – priznávame, mierne sme vás zavádzali – nemysleli sme tým celé teritórium Solstheimu. Zatiaľ čo jedna jeho polovica je skutočne horúca, v žiadnom prípade však nie tropická, tá druhá sa vyznačuje podobnou klímou a architektúrou ako Skyrim. Tí, ktorí hrali expanziu Bloodmoon pre tretiu časť The Elder Scrolls, Morrowind, vedia, ktoré prostredie je pre ostrov vlastné a ktoré vytvorila až erupcia sopky Red Mountain. Áno, Solstheim sa oproti ére Nerevarina zmenil. Jednoducho zhrnuté – južná časť ostrova je pokrytá popolom a verne pripomína práve prostredie Morrowindu, zatiaľ čo severná si zachovala ľadový charakter.

Rozsiahle územie ponúka len dve usadlosti, je teda zrejmé, že pri väčšine cestovania sa vám ani neoplatí odkladať zbraň. Množstvo ponúkanej akcie je chvályhodné, hráč nebude mať núdzu o starobylé hrobky, zapadnuté jaskyne či iné, dôverne známe a smrteľne nebezpečné pasáže. Cestovanie vám sťažia útoky beštií, ktoré by ste v Skyrime hľadali márne, avšak chýba väčšina dôverne známych domorodých protivníkov z Morrowindu – alit, bonelord, daedroth, hunger či kwama – ktorí by ešte viac prehĺbili sentimentálnu atmosféru. Z geografického hľadiska tu však títo "fešáci" nemajú čo pohľadávať, navyše vám DLC už vo svojom úvode objasní, prečo Solstheimu v štvrtej ére chýba rozmanitosť vlastnej fauny. Hádate správne, ak tipujete, že to súvisí s výbuchom sopky Red Mountain, ktorý prinútil dunmerov utiecť zo svojej domoviny, z dejiska tretieho dielu ságy.

O novinky núdza nebude, čakajú vás desiatky prekvapení

Ďalším dôvodom kladného prijatia expanzie Dragonborn je kvantita a kvalita úloh, ktoré budete môcť riešiť. Vďaka nim sa herná doba vyšplhala, aspoň v našom prípade, na viac než slušných 23 hodín. Do tohto časového rozpätia môžete zarátať ako nosné, čiže dejové úlohy, tak aj početné vedľajšie misie. Nepatrí sem však kompletné preskúmanie ostrova a všetkých jeho lokácií, dôslední hráči si teda pokojne môžu prirátať ďalšie hodiny navyše. A že sa pri plnení "questov" nudiť nebudete! Hoci miestami nevýrazný charakter prostredia vás môže po čase omrzieť, pomáhanie ostrovanom určite nie. Add-on, ktorý má svojou veľkosťou charakter datadisku, obsahuje desiatky misií rôznych pováh a dĺžok, jeho spektrum je teda chvályhodne rozsiahle, čím jednoznačne splnil tradičný účel každého expanzívneho DLC – kvalitne a dostatočne rozšíriť herný čas.

Skutočne úžasný je aj počet noviniek vzhľadom na základnú verziu hry, ktoré Dragonborn prináša: vyše 30 nových zbraní, 4 nové, vyrobiteľné brnenia, 11 nových alchymistických ingrediencií, vyše 70 nových kníh a unikátny materiál, z ktorého si môžete vyhotoviť špeciálne zbrane a brnenia. Takýmito prírastkami však zoznam nekončí. Expanzia ponúka nové, viac než zaujímavé dračie pokriky, medzi ktoré patrí aj očakávaniami ovenčená schopnosť krotiť drakov a jazdiť na ich chrbtoch či nové magické predmety a kúzla. Čerešničkou na torte sú unikátne predmety, ktoré majú aj tu, podobne ako v Skyrime, vlastnú históriu a jedinečnú moc. Úplnou novinkou je taktiež začarovávanie magických palíc, ktoré sú užitočné najmä pre hráčov spoliehajúcich sa na mágiu. Pribudla unikátna stanica "Staff Enchanter", ktorá funguje na podobnom princípe ako jej klasický príbuzný, s ktorým sa bežne stretávate v Skyrime.

Vzdušné "orgie" sa nekonajú. Chcete plachtiť oblakmi? Skočte z hory

A teraz prichádza najväčšie, skutočne najbolestivejšie sklamanie. To, čo malo byť najväčším "ťahákom" celého rozšírenia, je paradoxne jeho najväčším nedostatkom. Bohužiaľ, ako sme už načrtli v úvode, Bethesda takmer úplne premrhala šancu splniť hráčom Skyrimu ich večný sen – možnosť "mať krídla". Aby sme uviedli veci na pravú mieru – áno, pribudla možnosť osedlať vašich šupinatých nepriateľov, vzlietnuť k nebesám a šíriť na dračom chrbte skazu a chaos v radách vašich nepriateľov, no akokoľvek vzrušujúco to znie, holá pravda je niekde inde. Zabudnite na možnosť svojvoľne plachtiť vzduchom či predvádzať krkolomné akrobatické kúsky. Vývojár vám síce jednou rukou krídla dal, druhou ich však okamžite pristrihol, až šupinky lietali. Vy ako hráč máte nad drakom minimálnu kontrolu, vaše možnosti sú obmedzené na niekoľko primitívnych príkazov – útoč, útoč na iný cieľ, neútoč a zosadni. Animácie dračieho letu mohli taktiež prejsť vylepšením, žiaľ, nestalo sa tak.

Na ovládanie dračích pohybov nemáte absolútne žiadny vplyv, o smere letu ani nehovoriac. Jediné, na čo sa vo svojej veľkej sláve zmôžete, je krúženie nad miestom, kde ste draka skrotili. Jedinou možnosťou, ako sa s ním presunúť inde, je možnosť rýchleho cestovania, slabou náplasťou je azda len to, že okrem draka môže zo vzduchu, pomocou deštruktívnej mágie, útočiť aj jeho jazdec.

The Elder Scrolls V: Dragonborn poskytne za požadovanú cenu adekvátne množstvo inovácií. Prostredie Solstheimu síce môže byť miestami nevýrazné, ponúkne vám však zábavu na vyše dve desiatky hodín, čo v závislosti od vášho štýlu hrania nemusí byť hornou hranicou. Naozaj vysoký počet misií, doplnený ešte širšou paletou nových predmetov, schopností, pokrikov a kúziel, robí z tretieho DLC jednoznačného favorita, za ktorým Dawnguard o niečo zaostáva. Bohatý obsah je pre každého hráča kompenzáciou za vyslovene primitívny systém jazdenia na drakoch a garantuje, že po dohratí celej expanzie vami nebude lomcovať pocit krivdy.

Informácie o hre

Game Cover
The Elder Scrolls V: Dragonborn

Platforma: PC
Žáner: RPG
Minimálne systémové požiadavky:

  • OS: Windows XP Service Pack 3, Windows Vista,7,8 (32bit/64bit)
  • CPU: Intel Dual Core 2.0 GHz alebo ekvivalentný (AMD Sempron @ 2.4GHz)
  • RAM: 2 GB
  • GPU: AMD Radeon HD 4890 / nVidia GTX260
  • HDD: 6 GB
Výrobca: Bethesda Softworks
Distribútor v SR: Cenega
Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk

Naše hodnotenie

89%
 
Zatiaľ najlepšia expanzia pre Skyrim
  Klady
  • dĺžka
  • kvalita príbehu
  • množstvo noviniek
  • atmosférické prvky z TES III
  Zápory
  • oklieštený systém jazdy na drakoch
korekcia: Lenka Macsaliová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk