Už v poradí tretie pokračovanie série S.T.A.L.K.E.R. vás opäť zavedie na nové aj známe miesta z predchádzajúcich hier. Znova sa ocitnete v Zóne, oblasti okolo Černobyľskej elektrárne, ktorá sa od tragickej udalosti v roku 1986 zmenila na nepoznanie. Už v úvodnom intre zistíte dôvody vzniku Zóny, históriu výbuchu elektrárne a dozviete sa aj niečo o obyvateľoch zóny – stalkeroch. Samotný dej sa odohráva v období po obidvoch predošlých hrách, no nemusíte ich mať odohrané aby ste pochopili príbeh hry, aj keď je poznanie udalostí v Shadow of Chernobyl a Clear Sky určite výhodou.
Vašou postavou tentokrát nebude pravý stalker, ale ukrajinský špeciálny vojak Major Alexander Degtyarev. Po tom čo sa ukrajinská vláda dozvie o vypnutí zdroja psi žiarenia, čím sa sprístupnila cesta do centra Zóny (žiarenie ste mimochodom vypli na konci hry Shadow of Chernobyl) chce zmapovať dané oblasti a zistiť výskyt anomálií, miest so zvýšenou radiáciou a v neposlednom rade miesta kde sa zdržiavajú mutanti. Preto do Zóny posielajú 5 vrtuľníkov, ktoré ale pravdepodobne kvôli nepresným mapám narazia na anomálie a zrútia sa. A v tomto momente prichádzate na scénu vy, po tom čo sa armáda dozvie o nešťastí dostanete úlohu dostať sa bezpečne do Zóny, nájsť zrútené vrtuľníky a posádku a zistiť čo sa s nimi vlastne stalo. Po príchode do Zóny sa nemusíte hneď vrhnúť na príbehové misie, hra v tomto smere ponúka absolútnu voľnosť takže sa môžete pustiť do skúmania oblastí, plnenia vedľajších misí, obchodovania so stalkermi, ale aj ich zabíjania a okrádania, možností je naozaj dostatok. Čo sa týka pohybu po mape, v Call of Pripyat už nemáte takú voľnosť akú ste dostali u predchodcov. Zóna je tentokrát rozdelená na jednotlivé lokácie, ktoré sú v hre tri – Zaton – tu začínate, Jupiter a samotné mesto Pripjať, do ktorého sa dostanete až po splnení určitých príbehových misí. Aj keď sa môže zdať počet lokácií malý, všetko vynahradí ich veľkosť, mapy lokácií sú veľmi veľké a dostať sa z jednej strany na druhú vám zaberie naozaj veľa času. Lokácie sú spracované podľa skutočných miest v okolí černobyľskej elektrárne. Uvidíte tak takmer vyschnutú rieku Pripyat, v ktorej koryte sa nachádzajú zhrdzavené vraky lodí a tie sa stali útočiskom pre stalkerov, navštívite Pripyatský prístav ale aj samotné mesto Pripyat, ktoré je spracované autenticky podľa skutočného mesta. Pohyb medzi lokáciami však nieje voľný, prechod medzi nimi zabezpečujú stalkeri zvaní „navigátori“. Nachádzajú sa hlavne v centrách, kde sa stretávajú stalkeri a za určitý finančný obnos vás dovedú kdekoľvek budete chcieť.
Prvé príbehové misie sa týkajú zrútenia vrtuľníkov, ku ktorým sa budete musieť dostať a aj keď máte ich lokácie zaznačené na mape no nebude to práve najľahšie. Nachádzajú sa napríklad na nedostupnej vyvýšenej plošine, na ktorú sa ako neskôr zistíte dostanete len skokom do anomálie, ktorá vás na plošinu teleportuje. Po preskúmaní vraku vrtuľníka sa vám na mape objavia ďalšie miesta ako sú evakuačné miesta pre posádku vrtuľníka v prípade nečakanej situácie…ako sami zistíte, niektorí sa tam nedostali. Vedľajšie misie taktiež zaujmú, ak už nie úlohami tak aspoň tým, že za ich splnenie dostávate peniaze, za ktoré si môžete kupovať obleky, zbrane, muníciu , jedlo, lekárničky alebo aj alkohol 🙂 . Peniaze môžete tiež získať predajom nepotrebných vecí v ostatným stalkerom alebo priamo v obchodoch, zarobiť si tiež môžete predajom artefaktov, ktoré sa vytvárajú v blízkostí anomálií. Keďže sa ťažko hľadajú (musíte použiť špeciálny detektor), sú veľmi cenné, a tak si ich predajom môže pekne zarobiť. Artefakty majú aj okrem vysokej ceny vždy nejakú vlastnosť ktorá vám pomôže, napríklad vám ich nosením stúpne zdravie o niekoľko percent, na druhej strane nič nieje zadarmo a tak okrem pozitívnej vlastnosti disponujú aj nejakou zlou ako napríklad zníženie výdrže a podobne.
Obyvatelia Zóny sú rozdelení do troch frakcií – Povinnosť, Sloboda a treťou sú Banditi. So všetkými budete môcť spolupracovať a pomáhať im, no pridať sa k nim tentokrát nebude možné. Okrem frakcií sa tu stretnete aj s príslušníkmi armády, žoldákmi a neutrálnymi stalkermi. Stretnutie s nepriateľsky naladenými stalkermi zistíte hneď ako neuposlúchnete varovanie na schovanie vašej zbrane, kedy sa dostanete do nepríjemnej situácie, najmä ak budú nepriatelia vo veľkej prevahe. Samotný systém boja je kompletne prepracovaný oproti predošlým dielom. V predchádzajúcich dieloch stalkeri pri bojoch zostávali vždy v skupinách, zvyčajne stáli na mieste alebo zotrvávali v kryte a keď sa vystrčili znamenal to pre nich koniec putovania Zónou. Tentokrát, ale tvorcovia prepracovali ich umelú inteligenciu, preto sa stalkeri v skupine rozdelia a každý z nich zaujme inú pozíciu, pričom budú na vás strieľať zo všetkých strán a pritom sa budú skrývať za dostupné objekty. Vplyv na hru má aj striedanie dňa a noci, cez deň nestretnete toľko mutantov a všetci stalkeri opúšťajú tábory a vydávajú sa za korisťou v podobe artefaktov. V noci sa zase stalkeri vracajú do úkrytov, von vyliezajú mutanti a stretnete ich už po vylezení z krytu, preto je možné v týchto táboroch prespať noc a vydať sa na cestu až ráno. Ukrývať sa budete aj pred druhom anomálie, ktorá sa objavila už v Clear Sky no nemala až taký vplyv na hru. Ak vo vysielačke začujete varovanie pred prichádzajúcou emisiou nechajte všetko tak a čo najrýchlejšie vyhľadajte kryt v podobe jaskyne, podzemného bunkru, budovy alebo vraku lode, máte na to menej ako minútu. Príchod emisie sa dá spozorovať rýchlou zmenou počasia. Počas vplyvu emisie počujete strašný rachot, obloha sa najskôr zaplní bleskam, potom sčervená a celá zem sa otriasa, ak by ste zostali vonku ste takmer okamžite mŕtvy. No tak rýchlo ako emisia príde, tak rýchlo sa aj vytratí ale zanechá po sebe nepríjemnú vec, všetky anomálie zmenia svoje umiestnenie a takisto aj artefakty.
Mutanti sa taktiež dočkali vylepšení, zabiť ich je ťažšie ako kedykoľvek predtým pretože sú veľmi pohybliví, skrývajú sa a útočia od chrbta. Už taká svorka psov vám môže narobiť problémy a to nehovorím o Snorkoch alebo upíroch, ktorí sa dokážu zneviditeľniť a ešte k tomu sa veľmi rýchlo pohybujú. Pribudli aj dvaja noví mutanti a to Chiméra, ktorá útočí najme v noci a dokáže sa rýchlo pohybovať takže ju niekedy ani nezbadáte. Druhým novým mutantom je Trpaslík, ktorý disponuje telekinetickými schopnosťami – dokáže pohybovať predmetmi a hádzať ich po vás.
Arzenál zbraní nieje veľmi odlišný oproti predchodcom. Počet zbraní je rovnaký ako v Clear Sky no pribudla jedna nová zbraň a to automatická brokovnica. Vaše zbrane sa vám časom opotrebujú a začnú sa zasekávať, čo môže byť v niektorých situáciách nepríjemné, preto je dobré tieto zbrane predať, aj keď za smiešne sumy, alebo si ich nechať opraviť. Zbrane si tiež môžete nechať vylepšiť, no je to veľmi drahé.
Grafická stránka hry je takmer rovnaká ako bola v Clear Sky, samozrejme sme sa dočkali miernych vylepšení a herný engine bol aktualizovaný na verziu 1,6 čo okrem iného prinieslo aj podporu DirectX 11. Viditeľnými zmenami prešiel aj herný interface a inventár. Umiestniť si tu môžete stále dve zbrane, no tentokrát už nezáleží na ich type (môžu byť ľahké aj ťažké). Pridané boli aj štyri pozície pre predmety, ku ktorým získate okamžitý prístup po stlačení kláves F1-F4.
S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat sa svojou atmosférou vracia k prvému dielu Shadow of Chernobyl no technicky je lepší ako Clear Sky. Poteší najmä rozmanitosť a rozloha lokácií, ako aj meniace sa podmienky pri striedaní dňa a noci. V hre zažijete aj úplnú slobodu, nebudete sa musieť ponáhľať s plnením misií a k cieľu idete vždy vlastnou cestou. Tiež zaujme príbeh a grafická stránka s podporou DX11. Ako veľký fanúšik tejto hry som Call of Pripyat očakával už od jej ohlásenia a musím povedať, že hra ma nesklamala, práve naopak odporúčam ju fanúšikom ako aj tým, ktorí sa s hrou S.T.A.L.K.E.R. ešte nestretli.
rozloha lokácií |
|
pre mňa žiadne (možno občasné padanie hry, ale to vyriešili nové ovládače)
|
|
80% | |
ŽÁNER | FPS |
VÝROBCA | bitComposer Games |
VYDAVATEĽ | GSC Game World / CENEGA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |